1 Cena v marketingu veř.sekt. Fundrasing Dárcovství Přednáška 4_MVVS jaro 2013 Simona Škarabelová 1 www.econ.muni.cz Koncepce dvojích-čtverých zákazníků neziskových organizací  Uživatelé jejich služeb  Donátoři  (+ veřejnost/stát)  Organizace veřejně prospěšné Komunikují s výše uvedenými skupinami  Organizace vzájemně prospěšné  členové jsou často prvními dvěma výše uvedenými skupinami – uživateli i přispěvateli 2 www.econ.muni.cz Marketingové prostředí neziskových organizací (Bačuvčík, 2011,str. 74) 3 www.econ.muni.cz Cena v marketingu VS  Částka, kterou uživatel zaplatí za služby neziskové organizace, a která zpravidla nepokrývá celé náklady  Cena z pohledu donátorů: Veřejná správa – výše poskytnuté dotace + alternativní náklady (jenž by vznikly, kdyby službu neposkytovala NO Komerční firma – explicitní náklady v podobě sponzorského daru + implicitní (alternativní) náklady společenských problémů +konkurenční nevýhoda spojená s chybějící společenskou odpovědností 4 www.econ.muni.cz Cena z pohledu donátorů  Realizátor služby (pracovník/dobrovolník neziskové organizace) – čas a úsilí, které věnuje práci + riziko, nesnáze, nelibost či neschválení ze strany okolí (streetworker jako narkoman)  Veřejnost – oběť za službu či prosazení myšlenky (50km rychlost v obci – ztráta času, nebo ceny elektřiny v důsledku odkupu solární energie od soukromníků) 5 www.econ.muni.cz V neziskovém/sociálním marketingu  …jde o určení rozumného poměru mezi cenou, kterou zaplatí uživatel, a cenou, kterou zaplatí donátor.  Do jaké míry je smysluplná častá snaha NNO přesunout veškeré financování na stranu donátorů???  …lze za cenu v obecné rovině považovat spíše „centrálně stanovené společenské hodnoty než hodnotu pro zákazníka“ (Janečková,Vaštíková, 2001) 6 2 www.econ.muni.cz FUNDRAISING  soubor nástrojů a metod k hledání zdrojů u donátorů  Rozdíl v zařazení fundraisingu do marketingu: Součást cenového mixu??? nebo Součást komunikačního mixu ??? 7 www.econ.muni.cz Fundraising  Jde jen o prostředky??? jen o PENÍZE??? jen o DARY???  NIKOLI!!!! Jde o to, získat především DÁRCE!!! 8 www.econ.muni.cz Fundraisingový koláč  Kolik organizací usiluje o část fundraisingového koláče (v $) ?  USA: více jako 1.5mil. (v r. 2011)  ČR: více jak 75 000 (v r. 2006) 9 www.econ.muni.cz Fakta o filantropii v USA:  USA má nejrozsáhlejší systém organizovaného soukromého dárcovství/filantropie na světě.  Pokud by NNO v USA byly samostatným odvětvím, tvořily by 10% pracovní síly a 5 % hrubého domácího produktu. V roce 2011 registroval IRS více než 1,5 mil od daní osvobozených organizací. Zdroj: United States Internal Revenue Service, 2012 10 www.econ.muni.cz Počet NNO v USA (2001–2010) 11 www.econ.muni.cz Fakta o filantropii v ČR:  Cca 13 právních forem NNO (aby bylo logické srovnání s USA)  Sdružení, nadace, nad.fondy, obecně prospěšné společnosti, sdružení vlastníků bytových jednotek, veřejné vysoké školy, politické strany, organizační jednotky sdružení), církevní organizace, profesní organizace či komory, komory (jiné než profesní), zájmová sdružení právnických osob, honební společenstva  V roce 2006 bylo možné ze zdrojů ČSÚ identifikovat 75 224 jednotek, charakterizovaných jako non-profit (byť některé z nich vykazují nízkou fiskální aktivitu) Zroj: ČSÚ, Satelitní účet 2006 12 3 www.econ.muni.cz Globální filantropie  Velký význam nadací, kterým se daruje více než v posledních dvou dekádách – nyní 24 % z celkového objemu darů Od roku 1990 vzrostla nadační jmění čtyřnásobně Dary nadacím se od stejného období zvýšili pětkrát Počet nadací se za stejnou dobu zdvojnásobil, nové nadace cílí na mezinárodní dárcovství  Do globální filantropie se zahrnují dary, půjčky i dobrovolnictví 13 www.econ.muni.cz Šíře globální filantropie  Přes význam nadací jsou jejich dary jen částí filantropických aktivit  Další skupiny dárců: Jednotlivci Firmy NNO (zvláště dobrovolná práce) Církevní organizace 14 www.econ.muni.cz International Giving Comparison (lists countries by the amount of money they give in absolute terms)  United States – $28.67 billion  France – $12.43 billion  Germany – $11.98 billion  United Kingdom – $11.50 billion  Japan – $9.48 billion  Spain – $6.57 billion  Netherlands – $6.43 billion  Sweden – $4.55 billion  Norway – $4.09 billion  Canada – $4.01 billion  Italy – $3.31 billion  Denmark – $2.81 billion  Australia – $2.76 billion  Belgium – $2.60 billion  Switzerland – $2.31 billion  Finland – $1.29 billion  Austria – $1.15 billion  Ireland – $1.00 billion  South Korea – $0.82 billion  Greece – $0.61 billion  Portugal – $0.51 billion  Luxembourg – $0.40 billion  New Zealand – $0.31 billion Source: Organization for Economic Cooperation and Development, 2009 15 www.econ.muni.cz International Giving Comparison (lists countries by the amount of money they give as a percentage of their gross national income)  Sweden – 1.12%  Norway – 1.06%  Luxembourg – 1.04%  Denmark – 0.88%  Netherlands – 0.82%  Belgium – 0.55%  Finland – 0.54%  Ireland – 0.54%  United Kingdom – 0.52%  France- 0.47%  Spain – 0.46%  Switzerland – 0.45%  Germany – 0.35%  Canada – 0.30%  Austria – 0.30%  Australia – 0.29%  New Zealand – 0.28%  Portugal – 0.23%  United States – 0.21%  Greece – 0.19%  Japan – 0.18%  Italy – 0.16%  South Korea – 0.10% Source: Organization for Economic Cooperation and Development, 2009 16 www.econ.muni.cz International Giving Comparison ( Humanitarian donation in absolute terms from other countries)  Saudi Arabia – 51.8 million  United Arab Emirates – 35.3 million  Kuwait – 34.2 million  Russia – 32.5 million  India – 14.6 million  South Korea – 13.2 million  Qatar – 12.9 million  Turkey – 4.8 million  Czech Republic – 4.3 million  Hong Kong – 4.0 million  Other countries – 16.5 million Source: Global Humanitarian Assistance, July, 2010 17 www.econ.muni.cz Dárcovství v ČR  47 % občanů věnovalo materiální nebo finanční dar neziskové organizaci v roce 2004. (5% růst od roku 2000)  47 % Čechů bylo členem alespoň jedné neziskové organizace Téměř 60 % občanů se účastnilo občanské či sociální aktivity (pracovní brigády, asistence seniorům, organizace kulturní či sportovní akce v obci, apod.)  32 % Čechů dobrovolně pracovalo v roce 2003  Neziskové organizace s nejširší členskou základnou: sportovní organizace, odbory, včelaři a podobné organizace, dobrovolné hasičské sbory Zdroj: Vajdová Tereza (2005). Česká občanská společnost 2004: Po patnácti letech rozvoje 18 4 www.econ.muni.cz Dárcovství v ČR (2009 ) Zdroj: ČSÚ Satelitní účet 2005–2009 19 www.econ.muni.cz Zdroje příjmů NNO v ČR 2009 (SÚNI)  Vlastní příjmy  Veřejné zdroje  Individuální a firemní dárcovství, vč. zahraničních zdrojů  Členské poplatky  Důchody z vlastnictví  27 %  26 %  21 %  6 %  20 % 20 www.econ.muni.cz Veřejné zdroje pro NO (v mil Kč) 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Státní rozpočet 3 509 5 569 6 600 6 311 5 701 5 767 5 741 Krajské rozpočty 1 413 1 931 1 094 1 483 1 578 1 419 1 612 Obecní rozpočty nezjišťováno nezjišťováno 3 165 3 731 2 672 2 579 2 727 Státní fondy nezjišťováno nezjišťováno 300 179 225 574 782 CELKEM 11 159 11 704 10 176 10 339 10 862 21 Zdroj: Rozbor financování neziskových organizací z vybraných veřejných rozpočtů, v letech 2005-2010, předběžná data z roku 2011 www.econ.muni.cz Dary v daňových přiznáních právnických osob tj. firemní dárci 2007 2008 2009 2010 2011 Počet dárců, kteří uplatnili daňový odpočet 18 845 19 251 16 732 15 634 16 296 Dary celkem (mil Kč) 2 509 2 415 2 334 2 225 2 465 Průměrný roční dar (tis Kč) 133 125 139 142 151 22 Zdroj: Nadace VIA, 2012 www.econ.muni.cz Dary v daňových přiznáních fyzických osob tj. individuální dárci 23 Počet dárců Dary celkem ( mil. Kč) Průměrný roční dar (Kč) 2007*) 141 093 1 469 10 412 2008 110 614 1 425 12 884 2009 107 898 1 198 11 103 2010 112 272 1 387 12 35 2011 116 993 1 342 11 466 *) společné zdanění manželů, poslední rok platnosti Zdroj: Nadace VIA, 2012 www.econ.muni.cz Individuální dary prostřednictvím SMS (mil.Kč) 24 Rok Počet SMS zpráv Celkem získáno 2004*) 936 522 25,3 2005 3 270 413 88,3 2006 1 392 112 37,6 2007 1 336 806 36,1 2008 1 323 402 35,7 2009 1 796 096 48,5 2010 2 256 690 60,9 2011 1 429 025 38,6 Zdroj: Fórum dárců 5 www.econ.muni.cz Příklady kampaní  Kampaň Daruj správně http://www.youtube.com/watch?v=YZxJ55r_H p4  STICHTING ALS NEDELAND  http://www.youtube.com/watch?v=tXTM9873g- 8&playnext=1&list=PLE8268CDFA9B0AD26&feature =results_main  http://www.stichting-als.nl/ 25 www.econ.muni.cz Dárcovství v USA, 2010 charitativní dary celkem = $290.89 bil. 26 www.econ.muni.cz Zdroje darů, 2010  celkem = $290.89 bil.  Nárůst o 3.8 % (2.1 % inflace)  jednotlivci zůstávají nejdůležitějším zdrojem  jednotlivci + dědictví = 81 % celku  Nadace = 14 % celku.  ¾ z toho pochází od rodinných nadací. of independent foundation giving is from family foundations.  jednotlivci + dědictví + rodinné nadace = 87 %  Firemní dárcovství tvoří cca 5 % celku 27 www.econ.muni.cz USA: typy příjemců darů, 2010, celkem = $290.89 bil. 28 www.econ.muni.cz Total giving, 1970–2010 29 www.econ.muni.cz Giving by individuals, 1970–2010 30 6 www.econ.muni.cz Giving by bequest, 1970–2010 31 www.econ.muni.cz Data: The Foundation Center Giving by foundations, 1970–2010 32 www.econ.muni.cz Giving by corporations, 1970–2010 33 www.econ.muni.cz Giving by source: Percentage of the total by five-year spans, 1971–2010 34 www.econ.muni.cz Total giving and trends for total giving: 1970–2010 35 www.econ.muni.cz Giving to international affairs, 1970– 2010 36 7 www.econ.muni.cz Přesuny bohatství - globálně  S růstem bohatství vzrůstá ochota darovat.  Pravidelně ročně přispívá 97 % rodin s čistým jměním přesahujícím $1 mil. and 99% rodin s čistým jměním přesahujícím $5 mil.  93 % dárců by navýšilo svůj příspěvek, pokud by byli více oceněni, nebo emočně zasaženi  66 % dárců by dávalo více, kdyby byli lépe informováni o použití daru  85 % dárců by uvítalo služby „poradce pro dobročinnost“ 37 www.econ.muni.cz Co víme o individuálních dárcích? Relativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce (nejvíce dárců se rekrutuje z věkové skupiny 50-65 let) Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní. Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Se vzrůstajícím jměním se procento snižuje. 38 www.econ.muni.cz Příští hodina  Metody fundraisingu  Plánování fundraisingu  Fundraisingový audit 39 www.econ.muni.cz Doporučená literatura  Seltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. 40