1 Fundrasing = friend raising = fun raising Přednáška 5_MVVS jaro 2013 Simona Škarabelová 1 www.econ.muni.cz  Motivy dárců/informace o dárcích  Metody (benefiční akce, písemná žádost o grant (dotaci), fundraising od dveří ke dveřím, pouliční fundraising, osobní návštěva, členství, testament fundraising, online fundraising, dms, vlastní činnost, atd…)  Plánování fundraisingu – jeho aktivity (plánování, administrativa, komunikace)  Měření úspěšnosti fundraisingu Dnes www.econ.muni.cz Hledáme své dárce  Ač se to nezdá, potencionální dárci se vyskytují všude. Jde však o to, je správně vytipovat, oslovit a následně s nimi dále komunikovat.  http://www.youtube.com/watch?v=TtOQda0aKIc  https://www.onlinepriznani.cz/cs/danove-priznani- pomaha www.econ.muni.cz Zkuste odpovědět sami:  Kolik korun byste tento rok dali?  Na jaké účely tento dar vynaložíte?  Je nějaká konkrétní organizace, které byste chtěl(a) svůj dar dát?  Věděl(a) jste určitě, do jaké činnosti chcete své peníze investovat?  Vázal(a) jste své darovací úmysly na nějakou konkrétní osobu?  Bylo pro vaše rozhodování důležité, že máte v některé organizaci své přátele a známé, kterým důvěřujete? www.econ.muni.cz Seznam dárců:  Kdo z těch, které znáte, poskytne příspěvek vaší organizaci, i když to třeba bude méně, než kolik byste potřebovali nebo očekávali?  Kteří jedinci nebo organizace mají zájem na tom, aby vaše organizace byla úspěšná a kteří, pokud je vhodně oslovíte, budou ochotni vás podpořit?  Kdo nebo která organizace by vás podpořili, ale pouze když byste jim věnovali velkou pozornost a nejprve byste je pečlivě a dlouhodobě na dárcovství připravovali? www.econ.muni.cz Tradiční okruhy dárců  mají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky.  další vhodné členění je na ty, kteří:  jsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu,  dávají poprvé,  dali již v minulosti. 6 2 www.econ.muni.cz Obecně lidé dávají peníze  že budou pravidelně informováni o rozvoji organizace,  vědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně,  naplnění společných cílů,  že podpořená organizace je prosycená nadšením a optimismem a že jistě získá potřebné finance i od ostatních. www.econ.muni.cz Obecně lidé dávají peníze:  jestliže k tomu mají významný a neodkladný důvod,  jsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti,  vidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a penězi,  vědí, že jim bude neodkladně poděkováno  že budou viditelně spojováni s úspěchem projektu, www.econ.muni.cz Členové NO uvádějí nejčastěji jako svou motivaci k dávání:  pocit užitečnosti,  radost z dávání,  osobní uspokojení,  chuť pomoci jiným,  snahu vyřešit problém. www.econ.muni.cz Z toho vyplývají MOTIVY DÁRCŮ  Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.)  Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NO, snížení daňového základu, apod.)  Negativní motivy (pocit moci, praní špinavých peněz)  Motiv víry (Atmosféra altruismu, spasení, pomoc bližnímu svému) www.econ.muni.cz Dříve než oslovíme vybraného dárce, je dobré si ujasnit následující otázky:  je vůbec solventní?  jaké širší marketingové cíle sleduje?  do čeho chce dlouhodobě investovat?  nachází v dobré situaci, aby se u něj prosadila myšlenka altruismu? www.econ.muni.cz Tři stupně ve vztahu žádosti NO k dárci:  nezisková organizace mu nemůže nabídnout nic – volí tedy formu prosby, protože očekává čistý dar,  může nabídnout určitou protihodnotu, ale podstatně nižší – volí proto vztah „kvazipartnerství“, kdy např. prodává lístek na dobročinný koncert za přemrštěnou cenu, přičemž to ví i kupující, který se na koncert možná ani nedostaví,  nabízí srovnatelnou protihodnotu – vede tedy obchodní jednání, aby získala např. placený inzerát do sponzorované knihy. 3 www.econ.muni.cz Kde hledat potenciál dárců?  NNO by měla provést tzv. PROSPECT RESEARCH Linkage /známost Interest / zájem Capacity / zdroje 13 www.econ.muni.cz Metody fundraisingu  Inzerce  Direct mail, tj. osobní dopis („tell a story“)  Direct dialogue/pouliční fundrasing  Veřejné sbírky - varianta DMS  Kampaň /Benefiční akce  Fundraising „od dveří ke dveřím“  Telefonní fundraising  Osobní návštěva  Písemná žádost o grant  Testament fundraising  Online fundraising 14 www.econ.muni.cz www.econ.muni.cz Nesmíme zapomínat ani na: Vlastní příjmy, tzv. samofinancování • cesty k dlouhodobé stabilitě NNO • členství www.econ.muni.cz Metody fundraisingu – Spiralis 2004  Při získávání peněz preferují NO osobní kontakt, ať už jakýmkoli způsobem.  Menšinovou formou komunikace je reklama, využívaná asi 20% NO. Jde o organizace s větším rozpočtem.  Finance získávají většinou jednorázovým platebním příkazem (82% organizací) nebo v hotovosti (66% NNO). Trvalým bankovním příkazem 24% NO.  Zastoupení internetu a mobilu jako nástroje fundraisingu je statisticky nízké (14%) a jen občasné. www.econ.muni.cz METODY FUNDRAISINGU V ČESKÉ REPUBLICE LÉTO 2008, Deborah Edward, Ph.D., LBJ School of Public Affairs  pouze 83 NO  Nejčastěji byly uváděny vládní granty, dále návštěvy firemních dárců.  Nejméně efektivní byly dopisy jednotlivcům.  Většina respondentů nevyužívala strategie získávání finančních prostředků spojené s textovými zprávami nebo online dárcovstvím.  Respondenti disponují širokou řadou technik, které označili za úspěšné pro svoji organizaci. Nejčastěji zmiňují budování vztahů, spolupráci s vládou, vytváření projektů, pořádání různých akcí, plánování schůzek s potenciálními donátory. 4 www.econ.muni.cz Plánování fundraisingu  Dlouhodobý proces  Věnovat se mu by měla 1/3 objemu činností neziskové organizace  Spiralis 2004  Pouze třetina NO zpracovává plán fundraisingu,  skoro polovina rozvíjí nebo promýšlí alespoň určitou strategii. www.econ.muni.cz Plánování fundraisingu: 1. definovat poslání organizace – stručně, jasně, výstižně, aby s ním byl srozuměn každý člen organizace a uměl ho reprodukovat, 2. určit konkrétních a měřitelných cílů – dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, vědět co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3. vypracovat realizační a časový plán aktivit, na základě čehož se zpracuje roční rozpočet, 4. ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, místo organizace na trhu 5. uvažovat o zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí, www.econ.muni.cz Plánování fundraisingu: 5. vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, 6. sestavit seznamu možných zdrojů, 7. specifikovat okruh dárců, 9. požádat o dar, 10. informovat dárce o použití jeho daru, 11. snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru www.econ.muni.cz Měření efektivity fundraisingu  Čistý příjem  Částka, kterou jste - po odečtení všech nákladů na fundraising skutečně získali  Návratnost investic  Poměr mezi získaným příjmem a náklady na jeho získání  Procento odpovědí – návratnost  Procentuální podíl těch, kteří zareagují, z počtu lidí, které jste oslovili  Průměrný příspěvek  Částka, kterou v průměru přispěje každý dárce  Náklady na získání dárce  Náklady vynaložené na získání nového dárce/průměrná celková hodnota dárce, tj. odhad celkové částky, kterou vám dárce daruje za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat. www.econ.muni.cz Vyhodnocování fundraisingu Spiralis 2004  Přibližně polovina neziskových organizací uvádí, že své fundraisingové aktivity vyhodnocuje. Většinou se však omezuje jen na hodnocení vlastních akcí.  Pouze 15 % z celkového počtu respondentů hodnotí návratnost prostředků investovaných do fundraisingu. Ostatní způsoby vyhodnocování jsou percentuelně ještě slabší. www.econ.muni.cz Fundraising - jeho audit (na seminář)  Současné zdroje, jejich rozložení  Budoucí potřeby v horizontu 1 – 3 let  Stanovení cílů na rok - SMART cíle  Specific  Measurable  Achievable  Relevant  Timebound  Stanovení nejvhodnějších metod, zdrojů a okruhů dárců  Žádat o podporu/získávat dárce  Poděkovat mu do 48 hodin od příspěvku  Informovat ho o využití daru 24 5 www.econ.muni.cz Doporučená literatura  Norton Michael: The Worldwide Fundraiser’s Handbook (Nadace VIA 2003)  Ledvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu  Spiralis: Cesty k účinnému fundrasingu (http://www.spiralis-os.cz/)  http://www.fundraising.cz/  Seltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. 25