1 Zápatí prezentace 1 6. přednáška MVVS Komunikace v marketingu Public Relations www.econ.muni.cz Komunikace v marketingu  základní pilíř marketingového mixu, který organizaci umožňuje rychle, srozumitelně a účelně komunikovat se svým okolím,  tím jí pomáhá dosahovat jejích cílů.  složka marketingového mixu  nástroj či východisko  Public Relations  Reklamy  Fundraisingu  a dalších složek komunikačního mixu Zápatí prezentace 2 www.econ.muni.cz Komunikace tří subjektů a projevy do marketingu Organizace Externí marketing Interní marketing Klienti Interaktivní marketing Zaměstnanci www.econ.muni.cz Komunikační mix  PR  Reklama  Podpora prodeje  Osobní prodej  Sponzorství  Lobbing  Společné prezentace organizací  Přímý marketing  Internetová komunikace www.econ.muni.cz 2 složky komunikace  digitální - tj. vše, co vyjadřujeme verbálně, slovy, to, čemu rozumíme jen tehdy, když známe jazyk, kterým se hovoří;  analogová - tj. vše, co doprovází slova, vše neverbální, to čemu rozumíme, i když jazyk, kterým se hovoří, neovládáme. Informace 7 % Intonace 38 % Řeč těla 55 % www.econ.muni.cz 2 základní cíle komunikace  poskytnout druhým lidem (pouze) informace  (častěji doplněno snahou) přesvědčit je, aby změnili názor, postoj, chování, vnímání určitého subjektu, svůj stereotyp. 2 www.econ.muni.cz Informační šumy v marketingové komunikaci Rozpor mezi očekáváním klienta a vnímáním poskytovatele služby Očekávaná služba Názory jiných Osobní potřeby Zkušenosti Vnímání poskytnuté služby Poskytnutí služby Specifikace služby Vnímání tohoto očekávání poskytovatelem Rozpor 1 (R1) R2 R3 R4 R5 www.econ.muni.cz 4 principy přesvědčování  identifikace - když se sdělení týká zájmů příjemce, jeho tužeb, nadějí, obav, atd.,  aktivizace - když je sdělení doprovázeno výzvou k akci, návodem, jak se dál chovat, jak dál postupovat při řešení problému,  důvěry - pokud sdělení sděluje důvěryhodná osoba (a to bez ohledu na to, jak si tuto důvěru získala),  srozumitelnosti - pokud sdělení kromě slov doprovází také symboly či stereotypy. www.econ.muni.cz V komunikaci ve VS se projevuje tzv. fenomén nezkušeného zákazníka  zákazník se většinou více spoléhá na to, co se o organizaci hovoří,  při posuzování kvality se spoléhá na personál, ceny a převážně fyzické znaky organizace, resp. jejích služeb,  pokud je zákazník se službou spokojený, zůstává poskytovateli služby věrný.  tj. vybírá si tu organizaci, které „důvěřuje“. www.econ.muni.cz Public Relations KOMPLEXNÍ A CÍLENÁ PRÁCE S VEŘEJNOSTÍ tj. dávat o sobě vědět, preventivně zmírňovat možné konflikty, ve svém okolí vytvářet pochopení pro vlastní chování, udržet si důvěru „cílových skupin“ tj. budovat DŮVĚRYHODNOST www.econ.muni.cz Definice PR: „PR je cílevědomá, plánovaná a nepřetržitá snaha o vytvoření a udržení vzájemného porozumění mezi organizací a její veřejností.“ (Britský institut pro PR) www.econ.muni.cz 2 roviny PR  institucionální – činnost směřující k získání dobrého jména na veřejnosti, pochopení partnera pro naši vlastní činnosti apod.  individuální - jak se chovat jako reprezentant organizace 3 www.econ.muni.cz Hlavní cíle PR  získat podporu (či akceptaci) veřejnosti pro své poslání, nové myšlenky a záměry  získat příznivé klima pro fundraisingové kampaně  rozšířit a získat účast dobrovolníků  propagovat svůj program a služby, aby se dostaly k těm, kdo je potřebují  stát se důvěryhodnou organizací www.econ.muni.cz Důvěryhodnost  představuje podstatnou část obrazu, který si jiní lidé, popř. veřejnost vytváří o celé organizaci.  jde vlastně jinými slovy o IMAGE je dána tím, jak lidé organizaci vnímají, za jakou ji považují. rozpor skutečnost x zdání, klepy, pomluvy, fámy. www.econ.muni.cz Cílevědomé budování image se opírá o:  zásady slušného chování  efektivní a účinnou komunikaci s okolím  Příklady:youtube.com  Masarykovy debaty  Masarykova univerzita TV, důvod.MU, DVD Kroky v procesu účinné, tj. oboustranné komunikace  upoutat pozornost členů cílové skupiny,  dodat jim informace, které mohou vést k uspokojení jejich zájmů,  motivovat je k účasti na řešení,  vyzvat je k akci, navrhnout jim, co by měli dělat. www.econ.muni.cz Faktory efektivní komunikace  připravenost veřejnosti přijmout sdělení, (např. v době rozšíření fámy),  čas a kontext sdělení,  aktivní účast příjemce na komunikaci, (např. společné zážitky, dojmy, zkušenosti)  obsah a struktura sdělení, (nápaditý, šokující, něčím odlišný),  přesvědčivý styl,  rychlost a úplnost komunikace, (např. komunikovat i v případě aféry, nic nezamlčovat). www.econ.muni.cz Pojmy důležité ve světě PR  Veřejnost  skupiny, s nimiž potřebuje organizace komunikovat, protože s nimi potřebuje být v dobrých vztazích, mít jejich podporu, získávat jejich peníze, starat se o ně, informovat je, atd.  cílová skupina v PR  Veřejné mínění  mínění, které může být vysloveno na veřejnosti, aniž by došlo k sankcím vůči mluvčímu ze strany skupiny/veřejnosti, v níž se toto mínění projevuje  nemusí být je jedno  má své vlastnosti Zápatí prezentace 17 www.econ.muni.cz Systém PR se odvíjí od toho, zda:  organizace teprve vzniká, nebo chce nově zavést systematickou práci s veřejností, která se už bude zaměřovat na jednotlivé, vymezené cílové skupiny/veřejnosti,  organizace zjistí nesoulad mezi sebou a některým druhem veřejnosti, resp. cílovou skupinou a PR využije k odstranění tohoto nesouladu.  nástrojem může být komunikační/pr audit 4 www.econ.muni.cz KOMUNIKAČNÍ/PR – AUDIT  definovat zájmy, role, poslání neziskové organizace a od ní odvozených veřejností,  určit cílové skupiny, jejich zájmy, potřeby, očekávání,  vytvořit seznam cílů vůči těmto skupinám,  zvolit nejvhodnější prostředky PR,  odhadnut náklady, realizovatelnost plánu PR a jeho dalších prvků. www.econ.muni.cz Postup při PR-Auditu:  Identifikace organizace (poslání, cíle, vize), institucionální kultura.  Analýza vnitřního a vnějšího prostředí org.  Institucionální design  Institucionální komunikace - Cílové skupiny, komunikační nástroje cílenost a jejich obsah,  Image organizace Viz dokument PR audit – struktura v IS, studijní materiály www.econ.muni.cz Příklad: PR/Komunikační audit www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate identity – CI firemní identita souhrnné zosobnění organizace odvozené z její filosofie, historie, kultury, strategie, způsobů jejího řízení, chování k partnerům. Lze si ji představit jako souhrnnou ideu, jíž podléhá komplex “života organizace”. www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 23 www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate design – CD vizuální způsob prezentace organizace na veřejnosti, přesněji řečeni toho, co jsme nazvali coorporate identity. Vizuální prezentace by měla dodržet dvě zásady –  postihnout coorporate indentity  dodržet vizuální jednotu. Grafický manuál -východiskem pro všechny prostředky vizuální prezentace. Ty zahrnují zejména logo, rastr (pro jednotnou úpravu tiskovin), písmo a typografii, barvu, ale např. i vzhled kanceláře, firemní uniforma atd. 5 www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 25 www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate culture - CC Způsob, jakým organizace jedná se svou vnitřní i vnější veřejností.  Do oblasti vnitřní coorporate culture patří např. způsob, jakým organizace vytváří prostor pro seberealizaci svých zaměstnanců, pro jejich další vzdělávání, jaké dává perspektivy jejich pracovní kariéře atd.  V rámci svých vztahů s vnější veřejností komerční firmy často spolupracují např. s občanskými organizacemi. Zdůrazňují tak mj. hodnotový žebříček své organizace a úroveň její CC => corporate social responsibility www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate communication – CCom Dlouhodobá komunikační strategie organizace směrem dovnitř i vně organizace. Je považována za základní funkci public relations. www.econ.muni.cz Pojmy PR - Coorporate image – CIm  vzájemné vztahy mezi výše uvedenými činnostmi.  Východiskem je coorporate identity. Na jejím základě se budují formy další: coorporate design, coorporate culture a coorporate communication, jež společně vytvářejí střechový pojem – coorporate image. (CD+CC+CI) x CCom = CIm. www.econ.muni.cz Kampaně v PR – 4 etapy: 1. Analýza situace, definování problému PR odpovídá na otázku Co se děje? 2. Tvorba projektu kampaně - odpovídá na otázku Co bychom měli udělat a říkat? A proč? Jak a kdy to uděláme a řekneme? 3. Realizace kampaně, komunikace. 4. Vyhodnocení kampaně - odpovídá na otázku Jak jsme to udělali? Co z toho plyne pro příště? ( př. Kuře – Pomozte dětem) www.econ.muni.cz Přínos analýzy  Co je zdrojem obtíží?  Kde je tu problém?  Kdy se to stává problémem?  Koho se týká?  Jak se ho týká?  Proč se stává problémem naší organizace a příslušné veřejnosti? 6 www.econ.muni.cz Metody k zjišťování potřebných informací  Formální  sociologické průzkumy názorů veřejnosti  Komunikační/PR audity  Neformální  osobní kontakty  institut ombudsmana  poradní sbory NNO  bezplatná telefonní linka  rozbor došlé korespondence  obsahová analýza sdělovacích prostředků www.econ.muni.cz Tvorba projektu 1. Definice problému překonat negativní obraz posílit stávající kladný postoj vzbudit pozornost veřejnosti 2. Stanovení komunikačních cílů informační (jen informovat) motivační (spojeny bezprostředně s žádoucím chováním veřejnosti) 3. Vypracování plánu akcí co je třeba udělat, kdo to udělá, do kdy, jaké budou náklady, kdo na tom bude spolupracovat. www.econ.muni.cz Kampaně v současnosti  Videokampaně získávají na síle Raději jednou vidět, než stokrát poslouchat Do konce roku 2012 má zabírat videokomunikace 50 % v komunikaci firem Do konce roku 2014 potom 90 % komunikace www.econ.muni.cz Příklad „ne/úspěšné kampaně“ – agentura McCannEricson  Památník Lidice (http://www.lidice- memorial.cz)  Interaktivní hra na vypálení Lidic – léto 2006  Byli jste informováni o bodovém hodnocení (za zastřelení Čecha bylo méně bodů než za upálení), vybrali jste si jednu ze dvou doplňkových zbraní (granáty nebo plamenomet) a když už jste začínali hrát, objevil se nápis:  „Na co si tu hraješ? V Lidicích to nebyla hra ale realita!“  pak následoval sestřih dokumentárních záběrů z vypálení Lidic a konečně výzva:  „Navštivte místa, kde lidé přestali být lidmi. Památník Lidice.“ Zápatí prezentace 34 www.econ.muni.cz Vypálení Lidic – příklad  Rozporuplné reakce: Rozzlobená reakce pamětníků, zastupitelstvo rozhodlo o zastavení kampaně Během 36 hodin po medializaci navštívilo stránky hry 26 tis.lidí z 8 zemí světa + za 2 měsíce navštívilo památník 140 tis. Lidí, což bylo více než celý předchozí rok Mezinárodní cena Epica Bronze Finalist + bronzový Louskáček (byla na www.totalburnout.cz) Zápatí prezentace 35 www.econ.muni.cz Komunikační kampaň  Záznam guerilla kampaní: Case Store+ Cruz Vermelha Portugal  Záznam benefiční akce Avonu Oficiální video z Avon Pochodu 2011, Praha, Česká Republika - 3 minuty  Fundraisingová kampaň Doctors Without Borders - commercial 7 www.econ.muni.cz Realizace kampaní – pár postřehů:  Obracet se jak na intelekt, tak na city. Nepřehánět – youtube.com - Kapka naděje „Aby děti mohly zlobit“  Argumentace by měla být vedena raději pozitivně než negativně.  Příliš levné není vždy nejlevnější.  Každá kampaň by měla mít svůj vrchol, ke kterému se soustředí zájem veřejnosti.  Jakákoliv kampaň by měla mít své pokračování, navazující vývoj www.econ.muni.cz Vyhodnocení kampaně:  Porovnávat přijaté cíle a očekávané efekty se skutečností, jíž bylo dosaženo.  Vyhodnocení by mělo probíhat v takové atmosféře, která umožní přátelské ale přitom kritické hodnocení – nezačínat voláním po odpovědnosti, ale konstatováním stavu.  Vhodná je pro to metoda „klipování“ – tj. sledování vybraného tisku a pořizování výstřižku, které se vztahují k organizaci nebo její kampani.