6. Organizace trhu
Shrnutí tématu
Trh je společenské uspořádání, které usnadňuje opakovanou směnu mezi více stranami. Organizace trhu sestává z institucionálních pravidel a lidí organizací, kteří tato pravidla vytváření a užívají při směně statků. Na trhu probíhá více aktivit než jen ustanovování tržní ceny. Cílem těchto aktivit a celé organizace trhu je minimalizovat transakční náklady spojené se směnou.
Neoklasická ekonomie ignoruje transakční náklady-- proto má tendenci považovat veškeré "nestandardní" organizační struktury trhu za omezení konkurence. Omezení konkurence nepochybně existují, jsou však mnohem méně obvyklé, než předpokládá neoklasická ekonomie. V každém jednotlivém případě "nestandardních praktik" je třeba zkoumat jejich cíl a účinek na trh.
Pokyny ke studiu
Téma odpovídá 7. kapitole lecture notes. Slides k přednášce jsou zde ve třech podobách: slides, print a handouts.
Literatura a poslech k diskuzi:
- Radford, R. A.: "The Economic Organization of a P.O.W. Camp", Economica, 1945.
- Tesfatsion, L.: "Market Organization with Price-Setting Agents".
Originální literatura:
- Radford, R. A.: "The Economic Organization of a P.O.W. Camp", Economica, 1945.
- Kirzner, I.: Jak fungují trhy, Liberální institut, 1998, kapitola 5.
- Eggertson, T.: Economic Behavior and Institutions, Cambridge University Press, 1990, kapitola 7.
- Furubotn, E. G.--Richter, R.: Institutions and Economic Theory, University of Michigan Press, 1998, kapitola 7.
Rozšiřující literatura a poslech:
- Munger: "Middlemen" (mp3), Econtalk.
- Armentano, D. T.: Proč odstranit protimonopolní zákonodárství, Liberální institut, 2000, kapitoly 4--6.
- "Experimentální ekonom", Terra Libera, leden--únor 2007.
- Cole: "Market for New Cars" (mp3), Econtalk. Jak vypadá v USA vyjednávání při nákupu nového auta...
- PlanetMoney: "Why Buying a Car Is So Awful" (mp3). ... a proč se tento systém nezmění -- interakce tržních sil a politiky.
Otázky k zamyšlení
- Co vše musí zajišťovat "trh"?
- Jak souvisí organizační struktura trhu s prodávaným typem statku?
- Proč se liší reklama na automobil, na digitální fotoaparát a na Pepsi Colu?
- Jak trh řeší u různých produktů ochranu spotřebitelů před nekvalitními výrobky?
- Je ze zákona povinná dvouletá záruka na všechny trvanlivé statky efektivní? Jaké jiné řešení by se vyvinulo na trhu? Bylo by z hlediska zákazníků horší, nebo lepší?
- Proč ve středověku dostávala města výlučné právo na pořádání trhů? Bylo cílem snížit, nebo zvýšit konkurenci? Kdo měl prospěch -- prodejci či kupující?
- Jak lze vynucovat smlouvy? Je k tomu nutný vždy stát?