pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Veřejné zakázky Robert Páleník plenzi@centrum.cz Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0280 1 OPVK_MU.emf Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 Obsah 1.Proč zadávat? 2.Souvislosti s EU, základní principy a legislativa 3.Ekonomické dopady 4.Zadavatel 5.Definice veřejné zakázky 6.Zadávací podmínky 7.Kvalifikace 8.Druhy zadávacích řízení + průběh 9.Přezkum zadávání veřejných zakázek 10. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 3 I. Otázka k diskuzi ??? n n Co je to vlastně veřejná zakázka? Jaké jsou důvody (ekonomické…) existence regulace v oblasti zadávání veřejných zakázek? Jaký je cíl regulace? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 4 Principy zadávání nSmlouva o fungování EU: nčlánek 2 – vytvoření společného trhu! nčlánek 12 – princip nediskriminace nčlánek 28 – volný pohyb zboží nčlánek 43 – svoboda usazování nčlánek 49 – volný pohyb služeb text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 5 Principy (2) n Ideje Smlouvy o založení ES (SFEU) promítnuty do sekundární legislativy (směrnic) => základní zásady zadávaní VZ (§ 6 zákona): nPrincip zákazu diskriminace, nPrincip stejného zacházení, nPrincip transparentnosti. n(vzájemné uznávání, proporcionalita) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 6 Legislativa •2004/18/ES (klasická) •2004/17/ES (sektorová) •Směrnice rady (92/13/EHS a 89/665/EHS – přezkumné směrnice – minimální požadavky na systémy přezkumu zadávání VZ v členských státech) •transponováno zákonem č. 137/2006 Sb., o VZ, a zákonem č. 139/2006 Sb., koncesní zákon text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 7 Ekonomické dopady nPodíl VZ na HDP v zemích EU cca 16 - 20% n16 % VZ nadlimitních, tj. 2,6 % HDP EU 15 nVnitřní trh – vliv na růstový potenciál firem, zvyšování konkurenceschopnosti evropských producentů na celosvětovém trhu (globalizace) n Efektivnost výdajů na VZ a deficity veřejných rozpočtů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 8 Zadavatel nVeřejný nDotovaný nSektorový n+ nsdružení zadavatelů ncentrální zadavatel (zadává za několik veřejných zadavatelů) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 9 Veřejný zadavatel nČR nstátní příspěvková organizace núzemní samosprávný celek + příspěvkové organizace n„veřejnoprávní subjekt“ (koncept „body governed by public law“) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 10 Dotovaný zadavatel 1.VZ z více než 50 % financována z veřejných zdrojů nebo 2.VZ s financováním z veřejných zdrojů přesahujícím 200 mil. Kč npostupuje jako veřejný zadavatel ntj. nikoliv zadavatel „z principu“, ale jen pro daný případ, zakázku (firmy) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 11 Sektorový zadavatel nuplatnění dominantního vlivu veřejným zadavatelem nNEBO nmá oprávnění poskytující zvláštní nebo výhradní práva n n+ vykonává relevantní činnost dle § 4 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 12 Definice VZ (1) n(§ 7): Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle tohoto zákona,musí být realizována na základě písemné smlouvy. n n Obecně přijímaná definice neexistuje! Co znamená slovo zakázka…(?) Proces začínající uveřejněním a končící uzavřením smlouvy. Znakem je vztah zadavatele a vybraného uchazeče (úplatnost). n n Zadávací právo tedy upravuje jen mechanismus výběru dodavatele, nikoliv předchozí fáze (rozhodování o uskutečnění projektu a jeho parametrech – vyjádření potřeb) ani následné fáze (plnění ze smlouvy) => vztah k principům 3 E (rozpočtová pravidla, finanční kontrola) n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 13 Veřejná zakázka (2) nVZ je od 1.- Kč nDělení podle předpokládané hodnoty: nadlimitní / podlimitní / VZ malého rozsahu nDělení podle předmětu: dodávky / služby / stavební práce text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 14 VZ podle předpokládané hodnoty nNADLIMITNÍ nDodávky a služby: Stavební práce: n3 256 000,- Kč ČR, státní p.o., MO ČR pro 125 256 000,- pro vymezené zboží všechny zadavatele n5 010 000,- Kč územní samospr. celky a jejich p.o., „veřejnoprávní subj.“, n MO ČR pro nevymezené zboží n10 021 000,- Kč sektorový zadavatel nPODLIMITNÍ (zjednodušené zadávací řízení) nDodávky a služby: od 1 mil. do limitů pro nadlimitní nStavební práce: od 3 mil. do limitů pro nadlimitní (1 mil. od 2014 ?) nmožnost použití zjednodušeného podlim. řízení (u st. prací do PH 10 mil.) nVZ MALÉHO ROZSAHU nnedosahují limitů pro podlimitní – dodržení zásad text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zadávací podmínky 1.Zadávací dokumentace nPodrobné vymezení předmětu. Pomocí technických podmínek (normy, technické popisy, požadavky na výkon a funkci) 2.Obchodní podmínky nMinimální požadavky na obsah návrhu smlouvy. Obvykle předepsaný návrh smlouvy. 3.Kritéria hodnocení (cena x ekon. výhodnost) 4.Kritéria kvalifikace uchazečů (kv. doku.) Zápatí prezentace 15 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kvalifikace dodavatelů 1.Základní kvalifikační předpoklady 2.Profesní kvalifikační předpoklady 3.Prohlášení o ekonomické způsobilosti 4.Technické kvalifikační předpoklady nBěžně jako součást nabídky (užší ř. žádost) nKritéria na osobu dodavatele – způsobilý k plnění veřejné zakázky Zápatí prezentace 16 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 17 Druhy zadávacích řízení nOtevřené řízení (základní druh) nUžší řízení (základní druh) nJednací řízení s uveřejněním (veřejný zadavatel jen za splnění podm. + sektorový zákl. druh) nJednací řízení bez uveřejnění (jen za splnění určitých podmínek) nSoutěžní dialog (jen zvláště složité VZ) nZjednodušené podlimitní řízení (podlimitní VZ, u staveb jen do 20 mil. Kč) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Povinnost předběžného oznámení nFormulářem ve Věstníku (TED) nKaždá nad i podlimitní VZ nVeřejný zadavatel nZákladní informace o VZ + odůvodnění účelnosti zakázky! nMin. 1 měsíc před zahájením zadávání n Zápatí prezentace 18 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 19 Otevřené a užší řízení nOtevřené řízení: oznámení ve Věstníku (TED); mohou podat nabídku všichni dodavatelé nUžší řízení: oznámení ve Věstníku (TED); I.Fáze- zájemci podávají žádost o účast (prokazují kvalifikaci) II.Fáze – zadavatel vyzve k podání nabídky zájemce kteří splnili kvalifikaci (zužování počtu zájemců omezeno + zákaz losování ) nSoučasně se zahájením na profil odůvodnění zakázky! 1)odůvodnění účelnosti zakázky 2)odůvodnění technických podmínek 3)odůvodnění obchodních podmínek 4)odůvodnění kvalifikačních kritérií 5)odůvodnění hodnotících kritérií text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 20 nvýjimečný způsob zadávání za splnění podmínek (např. urgentní, vícepráce do 20 % ceny, technická neslučitelnost…) npísemná výzva k jednání njednání možné event. i s více zájemci Jednací řízení bez uveřejnění text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 21 Jednací řízení s uveřejněním nPrvní fáze obdobná jako u UŘ (žádosti o účast) nK podání nabídky vyzve min. 3 nNa rozdíl od OŘ a UŘ se o nabídkách dále jedná (cena, další podmínky)!!!! text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 22 Zjednodušení podlimitní řízení nvýzva nejméně 5 zájemců (neopakovat) n nsoučasně uveřejnit elektronicky na „profilu zadavatele“ n nmusí přijmout i jiné nabídky, než od oslovených! n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 23 Další postup v řízení I.Otvírání obálek s nabídkami (komise) II.Posouzení kvalifikace (ne UŘ, proběhlo v I.kole) III.Posouzení nabídky z hlediska splnění zadávacích podmínek hodnotící komisí (mimořádně nízká NC – zdůvodnění; vysvětlení nabídky) IV.Hodnocení nabídek hodnotící komisí (kritéria v oznámení ZŘ) V.Přidělení VZ (rozhodnutí zadavatele a oznámení všem) VI.Uzavření smlouvy / Zrušení VZ VII.Uveřejnění výsledku ve Věstníku (TED) a dále na profilu zadavatele: uveřejnění smlouvy, uveřejnění realizační ceny, uveřejnění významných subdodavatelů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 24 Stupně systému přezkumu řízení o námitkách - zadavatel správní řízení před UOHS – I. st. řízení o rozkladu (předseda UOHS ) – II. st. (15 dnů) správní žaloba ke Krajskému soudu v Brně (2 měsíce) kasační stížnost k NSS (2 týdny) ústavní stížnost (60 dnů) Evropský soudní dvůr řízení o porušení smlouvy - EK text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 25 Zdroje n nwww.uohs.cz web UOHS nwww.portal-vz.cz (info MMR ČR) nhttp://info.vestnikverejnychzakazek.cz (Věstník VZ - uveřejňovací místo ČR) nhttp://ted.europa.eu (uveř. místo EU) nhttp://simap.europa.eu (info portál EU) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz OPVK_MU.emf 26 Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0280 j0299125