Interaktivní osnova BKH_NAPO Nauka o podniku

Informace o předmětu

Předmět Nauka o podniku bezprostředně navazuje na vstupní část výuky základů podnikové ekonomiky v rámci předřazeného předmětu Ekonomika organizací. Uvádí do problematiky podnikových funkcí a hlavních činností, vysvětluje typologii podnikových činností a seznamuje jejich obsahem. Objasňuje obsah výroby a odbytu jako hlavních funkcí podniku, vztah odbytu a marketingu a nástroje odbytové politiky. Vysvětluje základy investic a financování: objasňuje rozdíly mezi hmotným a finančním procesem hospodaření. Seznamuje s provázaností s podnikovým početnictvím a kontrolingem. Zaměřuje se na obecné otázky hospodaření podniku bez ohledu na jeho příslušnost ke konkrétnímu oboru nebo odvětví, či na jeho ziskovou či neziskovou orientaci. Spolu s předřazeným předmětem Ekonomika organizací, kde předmětem výkladu jsou cíle a výstavba podniku, poskytuje komplexní pohled na podnik a jeho funkce.

 

Cíle předmětu

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní teoretické a praktické poznatky potřebné pro uplatnění v podnikohospodářské sféře. Vzhledem k tomu, že se jedná o druhou, závěrečnou část úvodu do podnikového hospodářství, je kladen důraz na poznatkovou propojenost vycházející z komplexního pohledu na podnik, překonávající izolovaný přístup spojený s profesní specializací. Osvojení pojmů, vztahů, souvislostí a metod, využívaných v podnikovém hospodářství při řešení úkolů z oblasti cílů podniku, výstavby podniku, způsobu zhotovování a zhodnocování výkonů v podniku, by mělo připravit studenty pro erudované řešení relevantních podnikových problémů, založené na syntetickém myšlení.

Po absolvování kurzu by student měl být schopen:

  • definovat hlavní podnikové funkce
  • vysvětlit, jakým způsobem je organizována výroba v podniku
  • popsat jak výrobu v podniku plánovat
  • určit, jakým způsobem je organizován odbyt v podniku
  • vyjmenovat základní nástroje používané v odbytové oblasti
  • definovat, jaký je vztah mezi marketingem a odbytem v podniku
  • vysvětlit, jakým způsobem je organizováno financování a investování v podniku
  • interpretovat podnikový obrat a umět jej charakterizovat
  • označit, z jakých nástrojů se skládá podnikové početnictví, charakterizovat tyto nástroje a prezentovat způsoby jejich použití

Obsah předmětu

  1. Výroba jako hlavni podniková funkce a plánování výrobního programu a výrobního procesu
  2. Plánování nákupu, dopravy a skladování
  3. Produkční teorie
  4. Základy teorie nákladů
  5.  Vědecko-technický rozvoj, výrobkové a technologické inovace
  6. Odbyt jako hlavní funkce podniku a odbytová politika
  7. Členění nástrojů odbytové politiky a výrobková a cenová politika
  8. Komunikační a distribuční politika podniku
  9. Investice a financování (hmotný a finanční proces hospodařeni
  10. Investiční plánování a investiční propočty
  11. Majetková a kapitálová výstavba podniku
  12. Účetní závěrka
  13. Podnikové početnictví
  14. Finanční analýza podniku

Vyučující

Vyučující e-mail popis
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. novotji@econ.muni.cz garant, výuka, POTy
Ing. Petr Mikuš 62765@mail.muni.cz

výuka, POTy

Časová náročnost

Časová náročnost předmětu
Počet hodin
Prezenční část
12
Samostudium
74
POTy
40
Celkový studijní čas
126

 

 

 

 
 
Harmonogram studia

Výuka je členěna do třech soustředění. V rámci prvního soustředění jsou projednány organizační záležitosti a návazně probíhá první přednáška. V rámci druhém a třetího soustředění probíhají přednášky a konzultace témat. Úkolem studentů je zpracování jednoho POTu (individuálně) a absolvování jednoho průběžného testu.

1. tutoriál - So 22. 3. 2014 16:20 - 19:35

2. tutoriál - Ne 27. 4. 2014 15:30 - 18:45

Termín odevzdání POTu - 27.4.2014 23:59

Průběžný test - 02.05.2014 12:00 – 04.05.2014 12:00

Opravný průběžný test - 09.05.2014 12:00 – 11.05.2014 12:00

3. tutoriál - So 17. 5. 2014 15:30 - 18:45

Zkušební termíny v rámci standardního zkouškového období