Selektivní předpoklady Ing. Martin Šauer, Ph.D. POT nVypracovat 3 strany textu založeného na vybraném článku ¡Murray, G.: Constructing Paradise: The Impacts of Big Tourism in Mexico. Coastal Management, 35:339–355, 2007 ¡Russo, P. A. (2001): The “vicious circle” of tourism development in heritage cities, Annals of Tourism Research, Vol. 29, No. 1, pp. 165-182, 2002 ¡Barker, L. M. (1982): Traditional Landscape and Mass Tourism in the Alps. Geographical Review, Vol. 72, No. 4 (Oct., 1982), pp. 395-415 nText bude obsahovat ¡Charakteristiku problému ¡Cíl příspěvku ¡Výstupy článku – v čem spočívá přínos, na co autor upozorňuje, … nVložit do odevzdávárny – před zkouškou ¡ ¡ Studijní materiály n Přední strana obálky Prostorový model (Mariot) nLokalizační a selektivní předpoklady tvoří v prostoru 2 póly rozdílného (protikladného) charakteru n n n nRealizační faktory – umožňují vlastní uskutečnění CR, nemají však již potenciální (pólový) charakter L L S R S Selektivní předpoklady nTýkají se intenzity účasti obyvatelstva na cestovním ruchu nDokumentují způsobilost obyvatelstva účastnit se cestovního ruchu nZatím se jim věnuje méně pozornosti, protože se vyskytují mimo oblasti cestovního ruchu nExistují 3 skupiny předpokladů: ¡Urbanizační ¡Demografické ¡Socioekonomické ¡Politické Urbanizační faktory nExistuje úměra mezi stupněm urbanizace a účastí na cestovním ruchu ¡Řádová velikost města ¡Socioekonomická struktura a funkce města ¡Urbanistický charakter města nS růstem urbanizačních procesů roste i sklon k účasti na cestovním ruchu Typy poptávky nAktuální (effective) n celkový počet návštěvníků v dané lokalitě nPotlačená poptávky: nPotenciální – okolnosti (např. výše příjmů, individuální charakteristiky) neumožňují realizovat cestu. Odstraněním bariér se stává aktuální poptávkou. nOdložená – způsobená problémy na straně nabídky nŽádná poptávka nVždy je část populace, která nechce cestovat Jiné přístupy nKomponenty, které ovlivňují poptávku (Bukart, Medlik 1981): nMotivace - osobní charakteristiky nDeterminanty – externí faktory, všeobecný charakter n nJiné členění (Ryan 2003, Agryl 1996, Hall a Page 2002): nEkonomické nSociální nPsychologické Ekonomické faktory nDt = f(Pt, P1….. Pn,Y,T) nDt = poptávka po cestovním ruchu nPt = cena služeb v cestovním ruchu nP1…Pn = cena ostatních statků a služeb nY = příjem nT = vkus n n Vliv změny důchodu na poptávku ndůchodová spotřební křivka nEngelova křivka a Engelova výdajová křivka ndůchodová elasticita poptávky a její charakteristika Závislost nakupovaného množství daného statku na důchodu n I3 I2 X E3 ICC X3 X2 X1 X1 X2 X3 I1 I2 I3 I X EC E1 E2 I1 Y Zdroj: Musil, P., http://pmusil.czechian.net/mikro2-2.ppt Engelova křivka pro nezbytný, luxusní a méněcenný statek I X EC Statek X je nezbytný - spotřeba roste pomaleji než důchod I X EC Statek X je luxusní - spotřeba roste rychleji než důchod I X EC Statek X je méněcenný - spotřeba s růstem důchodu klesá Zdroj: Musil, P., http://pmusil.czechian.net/mikro2-2.ppt Engelova výdajová křivka pro nezbytný, luxusní a méněcenný statek I PX.X I I EEC EEC EEC PX.X PX.X Statek X je luxusní – výdaje na jeho spotřebu rostou rychleji než důchod Statek X je nezbytný – výdaje na jeho spotřebu rostou pomaleji než důchod Statek X je méněcenný – výdaje na jeho spotřebu s růstem důchodu klesají Důchodová elasticita nCitlivost reakce spotřebitele v nakupovaném množství statku X na změnu důchodu nVyjadřuje procentní změnu poptávaného množství statku X ku procentní změně disponibilního důchodu spotřebitele n neID = (ΔX/X)/(ΔI/I) nebo eID = (∂X/∂I/X/I) n neID > 1 směrem nahoru neID = 1 nebo eID < 1 směrem dolů Ekonomické faktory nCenová elasticita nePD=(ΔX/X)/(ΔPX /PX) nebo ePD=(∂X/∂PX/X/PX) n nePD< -1, poptávka je elastická, cena se mění o menší procento než poptávané množství – vysoká citlivost na cenu nKřížová elasticita nbudeme zkoumat, jak ovlivní poptávku po statku X změna ceny statku Y, neboli nco se bude dít se sledovaným statkem, změní-li se cena jeho substitutu nebo komplementu n nSubstituty – křížová elasticita je kladná – růst ceny substitutu vede k růstu poptávaného množství statku (služby), např. zájezdu nKomplementy - křížová elasticita je záporná, cena dopravy n Ekonomické faktory nFaktory ovlivňující cenovou hladinu: nSměnné kursy nCeny nerostných surovin nÚrokové míry Sociální faktory nVolný čas nHypotéza trade-off mezi volným časem a prací ¡Substituční vztah nKompenzační přístup ¡Nuda a problémy každodenního života jsou vyvažovány bezstarostnou dovolenou nHypotéza spin-off ¡Komplementární vztah nNeutrální přístup n Trade off Sociální faktory nDemografické změny: nStárnutí populace nTradiční model rodiny ztrácí svoji pozici (SINKS, DINKS) nŽeny a cestovní ruch n Psychologické faktory nMotivace – proč lidé cestují? nMaslowova hierarchie potřeb nInverze chování (Graburn) nModel sociální psychologie cestovního ruchu (Iso-Ahola) nPsychografický profil (Plog) nCrandallův seznam motivací n n n Maslowova hierarchie potřeb n1954 nHierarchické řazení potřeb člověka nThrift x indulgence = šetření x utrácení nSloth = lenost Motivační teorie 2.Model sociální psychologie cestovního ruchu (Iso-Ahola) ¡ 3. nIntrinsic = vnitřní; pravý nPrincip „Push – pull“ efektu n4 možnosti motivací, pozice se v čase u jednotlivce může měnit (1)Egoismus, únik od zodpovědnosti (2)VFR (3)Prestiž, status (4)Potkávat nové osoby v nových místech n Personal escape • To get away from my normal environment • To have a change in pace from my everyday life • To overcome a bad mood Interpersonal escape • To avoid people who annoy me • To get away from a stressful social environment • To avoid interactions with others Personal seeking • To tell others about my experiences • To feel good about myself • To experience new things by myself Interpersonal seeking • To be with people of similar interests • To bring friends/family closer • To meet new people Motivační teorie 3.Psychografický profil (Plog) oZaložen na osobnostních charakteristikách jednotlivce oPopulace je rozdělena podle osobnostního kontinua: psychocentrici - allocentrici Crandallův seznam motivací