PRÁVNÍ FORMY NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ PŮVODNÍ AUTOR: MGR. JAROSLAV BENÁK ÚPRAVY: ING. MAREK VYSKOČIL OBSAH — —Odkud jdeme? Stará právní úprava a její problémy. —Kam míříme? Rekodifikace soukromého práva. —Jak se tam jde? Co pro to musíme/máme/můžeme udělat? —Rejstříkový zákon PŘED NOVÝM OBČANSKÝM ZÁKONÍKEM ¢Zájmová sdružení právnických osob ¢Občanské sdružení ¢ ¢Obecně prospěšná společnost ¢Nadace a nadační fondy ¢ ¢Politické strany a hnutí ¢Registrované církve a náboženské společnosti ¢ ¢Sdružení bez právní subjektivity ¢ ¢zájmová sdružení právnických osob —Zákon č. 40/1964 Sb. občanský zákoník ¢občanská sdružení a organizační jednotky —zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů ¢obecně prospěšné společnosti —zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech ¢nadace a nadační fondy —zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech ¢církve a náboženské společnosti, církevní právnické osoby —zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech PRÁVNÍ ÚPRAVA PŘED NOZ ZÁJMOVÁ SDRUŽENÍ PRÁVNICKÝCH OSOB ¢„K ochraně společných zájmů a naplnění společných cílů právnických osob“ ¢Zakladatelská smlouva ¢Členská schůze ¢Stanovy ¢V registru sdružení ¢Zrušení výmazem z registru + likvidace OBČANSKÉ SDRUŽENÍ ¢Atmosféra roku 1990 ¢Výsledkem práva občanů sdružovat se ¢„Liberální“ právní úprava ¢Pestrá paleta občanských sdružení ¢Registrace MVČR (přípravný výbor) ¢Stanovy ¢ ¢ OBECNĚ PROSPĚŠNÁ SPOLEČNOST ¢90. léta – záměr transformovat rozpočtové a příspěvkové organizace = přísnější právní úprava ¢Poskytování služeb „ven“ na nediskriminačním základě ¢Nejasný vztah mezi o.p.s. a o.s. ¢Zakladatelem právnická nebo fyzická osoba ¢Zakládací listina ¢ ROZDÍLY MEZI OS A OPS ¢účel vzniku: u OPS obecná prospěšnost, u OS prosazování zájmů svých členů, jakkoli samy o sobě mohou být také obecně prospěšné; ¢OPS vznikala dnem zápisu do rejstříku OPS vedeného rejstříkovým soudem, kdežto OS vznikala registrací MV; vznik OS je běžně otázkou cca dvou týdnů, zatímco zápis OPS trval měsíce ¢OPS se vznikem osamostatňuje od svých zakladatelů; v případě OS jsou zakladatelé většinou (jakkoli nemusí být) zastoupeni ve volených orgánech sdružení; ROZDÍLY MEZI OS A OPS ¢Rozdílná organizační struktura: orgány OPS byly správní rada nezávislá na zakladatelích, dozorčí rada a ředitel ; u OS bylo možné orgány navolit a pojmenovat v souladu se stanovami, běžně býval statutárním a zároveň výkonným orgánem předseda a vrcholným orgánem členská schůze nebo valné shromáždění ¢s tím souvisí i počet členů (u OS mohlo jít o stovky v případě zájmových aktivit, např. sportovní klub, OPS jako organizace s hierarchickou strukturou včetně zaměstnanců členy nemá) ¢OS může vypořádat majetek rozdělením mezi členy x OPS nesmí mezi lidi – přechází na jinou OPS NADACE A NADAČNÍ FONDY ¢Nadace nebo nadační fond jsou účelová sdružení majetku pro dosahování obecně prospěšných cílů. ¢Registrace u krajského soudu, nadační rejstřík. ¢Majetek nadace tvoří nadační jmění (min 0,5 mil Kč) a ostatní majetek nadace. ¢Nadace používá k dosahování účelu výnosů z nadačního jmění a ostatní majetek nadace. ¢Orgány: správní rada a dozorčí rada (revizor) ¢Zákonem omezené náklady, povinnost auditů ¢ ¢Nadační fond, může být celý vyčerpán, volnější pravidla (jen podmíněný audit) ¢ LEGENDA KE SCHÉMATU ¢ ¢Červená = změna ex lege (přímo ze zákona) ¢ ¢Modrá = transformace možná jen v roce 2013 ¢ ¢Černá = transformace možná podle přechodných ustanovení NOZ ¢ ¢Zelená = transformace možná podle NOZ (pro všechny) REKODIFIKACE PRÁVA NOVÉ PŘEDPISY STRUKTURA NOZ ¢ ¢Základní zásady ¢ ¢Obecná úprava právnických osob ¢ ¢Korporace + Fundace ¢ ¢Konkrétní právní formy ¢ ¢Analogie mezi formami KORPORACE —Spolek ¢Členská základna (min 3 osoby) ¢Společná činnost ¢Vzájemně či veřejně prospěšná ¢Hlavní činnost + vedlejší činnost (i podnikání) ¢Vznik zápisem do veřejného rejstříku ¢Stanovy ¢Orgány: statutární a nejvyšší orgán, (kontrolní komise), dle stanov KORPORACE — —Sociální družstvo — ¢“Sociálním družstvem je družstvo, které soustavně vyvíjí obecně prospěšné činnosti směřující na podporu sociální soudržnosti za účelem pracovní a sociální integrace znevýhodněných osob do společnosti s přednostním uspokojováním místních potřeb a využíváním místních zdrojů podle místa sídla a působnosti sociálního družstva, zejména v oblasti vytváření pracovních příležitostí, sociálních služeb a zdravotní péče, vzdělávání, bydlení a trvale udržitelného rozvoje.“ KORPORACE ¢Sociální družstvo —Členská základna (pozor na vymezení v § 763 ZOK) ¢Právnické osoby (bez omezení) ¢Fyzické osoby: ¢Zaměstnanci ¢Dobrovolníci ¢Příjemci služeb —Podnikání —Rozdělování až 33 % zisku mezi členy. Zbytek reinvestice — ¢(Zájmové sdružení právnických osob) FUNDACE —Nadace a nadační fond ¢Nově může podnikat (nadace) ¢Nově zakládací listina ¢Nadační listina nyní „může“ být flexibilní ¢Možnost změnit formu nadace – nadační fond — —Ústav ¢Definiční znak.: užitečná činnost (výzkum, vzdělávání, sociální služby) a veřejná prospěšnost ¢Vznik zakládací listinou, zápis do veřejného rejstříku ¢Orgány: ředitel (statut organ), správní rada (jmenuje, odvolává zakladatel, neurčí-li jinak), (dozorčí rada) ¢ —(Obecně prospěšné společnosti) ¢ ¢ MOŽNOSTI BÝVALÉHO OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ TRANSFORMACE NEBO ZAČÍT ZNOVU? ¢Transformace: —Stejné IČ —Zůstává historie —Zůstávají právní vztahy (účty v bankách, zaměstnanci, pronájem, dotace) —Notifikační povinnosti ¢ ¢Nová osoba: —Zachová se stávající PO a vedle ní vznikne nová —Je to „očekávané“ ¢ SPOLEK – „AUTOMATICKÁ TRANSFORMACE“ ¢ ¢§ 3045 NOZ – nebylo třeba nic dělat, nešlo tomu zabránit ¢ ¢§ 3042 - do dvou let upravit název ¢ ¢§ 3041 - do tří let upravit stanovy ¢ ¢Do tří let upravit údaje v rejstříku ¢ ¢Aktuálně soudní poplatek 1000,- Kč za každý zápis ¢ ¢ TRANSFORMACE NA ÚSTAV/SOCIÁLNÍ DRUŽSTVO ¢ ¢§ 3045 NOZ – kdo byl o.s. a je spolkem, může se transformovat ¢ ¢Obecná pravidla pro změnu právní formy ¢ —Účetní závěrka —Vyřešit postavení členů — — C:\Users\170356\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\HNUGUFS9\MC900252743[1].wmf JAK SE DĚLÁ ZMĚNA PRÁVNÍ FORMY ¢ ¢Fáze 0 – změna stanov spolku ¢ ¢Fáze 1 – rozhodnutí uvnitř spolku (podle stanov) ¢ ¢Fáze 2 – vytvoření zakladatelského jednání TRANSFORMAČNÍ MOŽNOSTI O.P.S ¢ ¢§ 3050 NOZ – o.p.s. může: ¢ —Zůstat o.p.s. (a řídit se zrušeným zákonem) — —Transformovat se na ústav PROČ (NE)BÝT ÚSTAV? ¢ ¢Administrativní náročnost transformace – ops - ústav ¢Účast na podnikání jiných osob – ops – ústav (kromě v.o.s a k.s.) ¢Povinnost mít dozorčí radu – ops – ústav ¢Vkladová povinnost – ops – ústav ¢Reformovatelnost právní úpravy – ops - ústav ¢ ¢Posílení pozice zakladatele ústavu REJSTŘÍKOVÝ ZÁKON ZÁKLADNÍ INFORMACE O REJSTŘÍKU PO A FO ¢ ¢Vše bude „vypadat jako obchodní rejstřík“ ¢ ¢ ¢Odborové organizace mají téměř ze všeho výjimku (§ 121 RejstřZ) ¢ ¢Krajské soudy podle sídla PO ¢ JAK FUNGUJE REJSTŘÍKOVÝ SOUD? ¢ ¢3 pracovní dny na výzvu k doplnění (§ 88 RejstřZ) ¢ ¢5 pracovních dní na rozhodnutí (§ 96 RejstřZ) ¢ ¢Vše na formuláři (interaktivní vyplnění na webu MSp) ¢ ¢Pro řadu věcí ověřené podpisy – osvobození pro NNO od poplatku za ověřování REJSTŘÍK SPOLKŮ ¢Lhůta 3 měsíce pro MVČR ¢ ¢Přechodné období 3 roky (§ 122 odst. 3 RejstřZ) ¢ ¢Pobočné spolky (právní osobnost, ručení) ¢ ¢Soudní poplatek (zatím) 1000,- Kč REJSTŘÍK O.P.S. ¢ ¢Vznikne z existujícího rejstříku o.p.s. (= nic se nikam „nepřeklápí“) ¢ ¢Lhůta 6 měsíců na úpravu údajů ¢ ¢Za každý zápis 2000,- Kč DAŇOVÝ REŽIM ¢ ¢Zákonné opatření senátu č. 344/2013 Sb. ¢ ¢Nepočítá se se statusem veřejné prospěšnosti ¢ ¢Prakticky všechno zůstává: —Osvobození členských příspěvků —Osvobození darů (plus snížení základu daně dárce) —Snížení základu daně („mínus 300 tisíc“) — ¢Jiný režim úroků — —