pruh_TITL logo_econ_W text Ing. Oleksandra Lemeshko 1 Informační gramotnost text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Obsah nZáklady vyhledávání qVyhledávání v katalozích qVyhledávání v databázích qVyhledávání v Internetu nPočítačová gramotnost qAplikační software qUložení informace qInternet a bezpečnost nZáklady autorského práva qZáklady autorského práva qPlagiátorství qCitování n Závěr a užitečné rady n 2 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy vyhledávání nInformační gramotností je znalost a uvědomění si, kdy a proč potřebujeme informace, kde je najít a jak je hodnotit, použít a jak je sdělovat etickým způsobem. Informační gramotnost však nesmíme zaměňovat s počítačovou gramotností. Informační gramotnost je širší pojem. K prvkům informační gramotnosti patří schopnosti vyhledávat potřebnou informace, znalosti základů práci s počítačem a znalosti základů autorského práva. nPři vyhledávání nejdříve si musíme ujasnit, co hledáme, a k jakému účelu. Taky musíme se řídit tím, jaký typ informace hledáme. nDůležitá je otázka času vyhledávání: pokud chceme okamžitou informaci, budete potřebovat plné texty; když potřebujete rozsáhlejší informace, můžete vyhledat bibliografické záznamy nebo články. nKdyž si podle oboru a typu informací vybereme zdroje, ve kterých budeme hledat, musíme najít správná klíčová slova pro tvorbu dotazu: qvyhýbáme se obecným slovům a termínům, která se užívají v různých oborech, nebo která nemají jednoznačný význam. qvybíráme konkrétní popisná slova. qnenalezneme-li potřebné informace, zkusíme dotaz přeformulovat. qv elektronických informačních zdrojích (databázích) máme možnost zaměřit dotaz na určitou část dokumentu. nUžitečné odkazy: http://www.infogram.cz/, http://www.slideshare.net/KISK/projekty-kisk, http://www.slideshare.net/NAKLIV/trendy-v-informacnim-vzdelavani, q q 3 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy vyhledávání nVyhledávání v katalozích - existují následující katalogové prostředky vyhledávání qon-line katalogy knihoven - oskenované lístkové katalogy a souborné katalogy qsystém JIB (Jednotná informační brána) - prohledává katalogy vybraných knihoven a zpracovává jejich záznamy do přehledu, který vidí uživatel jako výsledek hledání. nDruhy knihoven - vysokoškolské knihovny, ústřední odborné knihovny, specializované knihovny, vědecké knihovny (v každém kraji), veřejné knihovny (městské a místní knihovny), soukromé knihovny nOdkazy na některé velké a specializované knihovny: qNárodní knihovna v Praze - www.nkp.cz qNárodní technická knihovna - www.techlib.cz/cs/ qMoravská zemská knihovna v Brně - www.mzk.cz/ o nUžitečné odkazy: http://www.infogram.cz/findInSection.do?sectionId=1113&categoryId=1152 n 4 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy vyhledávání nVyhledávání v databázích - podle problematiky, kterou potřebujeme najít, zvolíme vhodný elektronický informační zdroj (EIZ) qcitace: WoS, Scopus; qsborníky z konferencí: ISI Proceedings, IEEE, ACM, ... qčlánky v plném textu: Ebsco, ProQuest, JSTOR, ... qtechnické informace: Compendex, Inspec, Metadex, IEEE, ACM, ... qekonomické informace: EconLit, OECD, ... qinformace pro humanitní obory: Ebsco, JSTOR … nVe zvoleném zdroji je možnost vyhledávání potřebných informací podle qklíčových slov - důležitá je správná volba klíčových slov a zpřesnění dotazu časovým rozmezím, výběrem jen článků v plném textu, recenzovaných článků qtématu nebo předmětových hesel - po zadání obecného téma se nabídnou připravené dotazy a zpřesníme dotaz časovým omezením, výběrem jen článků v plném textu, recenzovaných článků qtitulu časopisu - najdeme požadovaný titul časopisu zadáním celého názvu časopisu nebo slov z názvu, vybereme konkrétní ročník a číslo nUžitečné odkazy: http://www.infogram.cz/findInSection.do?sectionId=1113&categoryId=1155 n 5 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy vyhledávání nVyhledávání v Internetu - "Když jsem chtěl něco vynalézat, začal jsem studovat vše, co se v dané otázce udělalo v minulosti,”- Thomas Alva Edison,1847-1931 nŽijeme v době informační exploze – denně vychází na světě kolem 1 mil. tištěných knih a asi 7 mil. elektronických knih. nZákladní součástí informační přípravy jako výchozího bodu řešení úkolů je seznámení s informačními zdroji z vztahujících se k daným úkolům. K vyhledání potřebných zdrojů slouží rešerše. nRešerše - základní součástí přípravy jako výchozího bodu řešení úkolů v oblasti vědy, techniky, ekonomiky apod. nZásady pro vyhledávání na internetu qsprávně formulovat dotaz qpoužít synonyma a příbuzné výrazy qzkontrolovat pravopis qosvojit si práci s vyhledávacími nástroji nFaktory, které mají vliv na uspořádání výsledků qčetnost výskytu slov qpočet výrazů v dotazu, jež se shodují s nalezeným dokumentem. n n 6 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy vyhledávání nZásady pro hodnocení dokumentů qkvalifikace autora qv které instituci autor pracuje, zda se jeho jméno vyskytuje v tištěných zdrojích qstruktura informačního zdroje §zda jsou na stránce odkazy a další citace §zda je způsob navigace na stránce srozumitelný §zda je stránka registrovaná ve vyhledávacích nástrojích internetu qobsah informačního zdroje §kdo je cílovou skupinou stránky §úroveň pokrytí dané problematiky §srozumitelnost a přehlednost textu nZákladní etapy rešerše qpříprava rešerše qvýběr vhodného vyhledávacího nástroje qinformační průzkum nebo-li vyhledávání qzjemňování a ladění rešeršního požadavku n 7 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy vyhledávání qPříprava rešerše: §formulace rešeršního požadavku - identifikace klíčových pojmů rešeršního požadavku a stanovení jejich vzájemných vztahů. §rešeršní strategie - základní strategie: vstrategie stavebních kamenů vstrategie rostoucí perly vstrategie osekávání qVyhodnocení rešerše: §relevance informací - výsledky odpovídají rešeršnímu požadavku §pertinence informací- výsledky odpovídají konkrétní potřebě uživatele nZásady pro dosažení optimálního počtu záznamů qco nejméně zpřesňovat dotaz qneomezovat vyhledávání časově apod. qověřit správnost pravopisu qnepoužívat obecné a abstraktní pojmy nUžitečné odkazy: http://www.infogram.cz/findInSection.do?sectionId=1113&categoryId=1158 n 8 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Počítačová gramotnost nPočítačová gramotnost - soubor znalostí, schopností a dovedností zaměřených na ovládání a využívání počítače v životě. Počítačově gramotný člověk umí ovládat osobní počítač s běžným programovým vybavením včetně jeho periferií a využívat počítačové sítě (především Internet). nAplikační software - programové vybavení počítače (tj. software), které umožňuje provádět nějakou užitečnou činnost (řešení konkrétního problému, interaktivní tvorbu uživatele – např. textový procesor apod.). qaplikace využívají pro interakci s uživatelem grafické nebo textové rozhraní, případně příkazový řádek. qaplikace se může skládat z několika počítačových programů. Mezi aplikace neřadíme systémový software (tj. jádro a další součásti operačního systému, např. služba Windows). nMezi základní aplikační softwary jsou qtextový procesor - slouží k ytváření formátovaného textu. §na rozdíl od textových editorů umožňují textové procesory měnit vzhled obsahu dokumentu (velikost písma, nadpisy…). §mezi textové procesory patří Microsoft Word, OpenOffice.org Writer, WordPad, které umožňují psaní textu na počítači (typografická pravidla, kontrola pravopisu ), editace napsaného textu, formátování textu, písmo, odstavce, styly, odrážky, číslování, generování obsahu, odkazy apod. q n 9 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Počítačová gramotnost qtabulkový procesor - aplikační software zpracovávající tabulku informací (je to vlastně matice). §mezi tabulkové procesory patří Microsoft Excel pro Microsoft Windows a Mac OS. Na ostatních operačních systémech je OpenOffice.org Calc, který proniká i na Microsoft Windows. Tyto programy umožňuji formátování tabulek, vypočet vzorků, použití vestavěné funkce, vyhledávání, filtrování, tvorbu grafů, tisk tabulek a grafů, export a import dat apod. qprezentační program - umožňuje vytvořit prezentaci, tj. sérii stránek s přehledně zobrazenými informacemi. §mezi prezentační procesory patří Microsoft Office – PowerPoint 2000, XP (2002), 2003, 2007, 2010 a 2013, LibreOffice, Corel Presentations 15.0.0, SoftMaker Presentations. Tyto programy umožňují jednoduchou grafickou editace, střih zvuku, střih videa, záznam mluveného komentáře, bohaté možnosti exportu (PDF, ODP, XML, XPS), bezproblémové vkládání souborů a objektů, včetně zvuků a videa, snadné změny vzhledu apod. nUložení informace - nejvyužívanější elektronické prostředky k uložení informace jsou flesh disky, hard disky a internetová úložišti. qflesh disk - druh paměti, který je určen především pro častý přenos a časté měnění informací. Výhodou této paměti jsou nevelké rozměry. Používají se pro: n 10 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Počítačová gramotnost §přenos osobních dat §bezpečnostní důvody §systémová administrace (přenos nastavení softwaru , nahráváni firware ..) §bootování operačního systému §zálohy qpaměťové karty - druh paměti, který využívají většinou zařízení, která pracují s obrazem. qpevný disk - zařízení, které se k dočasnému nebo trvalému uchovávání většího množství dat qinternetové úložiště - na Internetu založený model vývoje a používaní počítačových technologií. Lze ho také charakterizovat jako poskytování služeb či programů uložených na serverech na Internetu s tím, že uživatelé k nim mohou přistupovat například pomocí webového prohlížeče nebo klienta dané aplikace a používat je prakticky odkudkoliv. nInternet a bezpečnost qInternet - je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP. n 11 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Počítačová gramotnost nBezpečnost na internetu qsouboru opatření, jež mají za cíl znemožnit, nebo maximálně znesnadnit útočníkovi získání soukromých či neveřejných dat, obsahu komunikace, zamezit převzetí vlády nad počítačem, případně celou sítí, nebo útoku s pokusem vyřadit server z činnosti. qna bezpečnosti na internetu mají svůj zájem také státy, případně mezinárodní organizace. nInternetové vyhledávače - též vyhledávací systémy, vyhledávací stroje, search engines, fultextové vyhledávače jsou systémy, které na základě klíčového slova formulovaného uživatelem hledají v databázi nebo v indexu a oznámí uživateli výsledek. qzákladní rozdíly mezi vyhledávacími stroji: §jaký prostor internetu nástroj prohledává §způsob indexování webových stránek §frekvence výskytu, počet termínů vyhovujících požadavku, váha podle polí apod. §způsob řazení výsledků qk světovým vyhledávacím systémům patří: §Google - n 12 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Počítačová gramotnost §Google Scholar vspecializovaný vyhledávač vědeckých informací - recenzovaných článků, disertací, knih, preprintů, abstrakt, technických zpráv ze všech oborů výzkumu, vysokoškolských kvalifikačních prácí vumožňuje vyhledání dokumentu, zobrazení abstraktu, vyhledání citací dokumentu, lokalizaci dokumentu §Google Book Search vnabízí ke stažení ve formátu pdf některé knihy, které již nejsou chráněné autorským zákonem vu knih které jsou chráněny copyrightem zobrazuje pouze základní bibliografické údaje, eventuálně krátké ukázky textu nProblémy současného Internetu a bezpečnostní incidenty qpožadavky na větší zabezpečení Internetu se objevují až po roce 1990, kdy Internet začal být více využíván komerční sférou qnení možné zvolit takové řešení, které by vyhovělo všem možným požadavkům na bezpečnost. Požadavky jednotlivých aplikací jsou a vždy budou odlišné (např. soukromá pošta x bankovní transakce) n 13 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Počítačová gramotnost qstandardní přenosové mechanismy používané v rámci Internetu (tj. zejména protokol IP na úrovni síťové vrstvy a protokoly transportní vrstvy) se samy nesnaží šifrovat, kódovat či jinak zabezpečovat přenášená data proti neoprávněnému odposlechu. Z pohledu přenosu dat sítě Internetu bezpečné nejsou qv Internetu ještě stále existují služby s nedostatečným stupněm zabezpečení, zejména nedostatečnou formou ověřování identity a oprávněnosti uživatelů (např. elektronická pošta). Úroveň zabezpečení zvýší např. elektronický podpis. qnezabezpečená přenosová struktura přispívá k existence bezpečnostních incidentů. §bezpečnostní incidenty jsou události, které vedou k narušení důvěrnosti, integrity nebo dostupnosti elektronických dat. Většina útoků je zaměřena na získání privátních informací uživatele, které mohou vést k prozrazení např. jeho spojení k bankovnímu účtu, získání privátních firemních informací (smlouvy s klienty, kontakty), které je možné zpeněžit a jinak zneužít §příklady nejčastějších bezpečnostních incidentů: šíření škodlivých kódů (viry, spyware, …), šíření spamů (hoaxů), podvržené stránky (phishing, …), porušování autorských práv, neoprávněná činnost v počítačové síti – hacking (Packet Sniffing, Port Scanning, Password Cracking…) atd. n 14 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Počítačová gramotnost §předcházení bezpečnostním incidentům: vochrana infrastruktury sítě vochrana lokálních počítačů vochrana služeb v síti §ochrana počítače: vaktualizovaný OS vaktualizovaný antivirový program vinstalovat programy jen ze spolehlivých zdrojů vosobní firewall vpravidelná kontrola počítače vpravidelné zálohování §ochrana sítě a služeb: vjednoznačná autentizace uživatelů vomezení anonymního užívání sítě a služeb vlogování přístupu k síti a ke službám vužívání netriviálních hesel a nepoužívat funkci „zapamatovat heslo“ vpro bezpečnou komunikaci použít šifrování nUžitečné odkazy: http://www.lupa.cz/clanky/pocitacova-gramotnost-zpusoby-ziskavani/ n 15 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy autorského práva nAutorské právo - odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným dílům. qtvůrci mohou být spisovatelé, hudebníci, filmaři, architekti, urbanisté a programátoři apod. qprostřednictvím autorského práva stát poskytuje autorům po jistou omezenou dobu určitá výlučná práva k jejich dílu. Autorské právo je součástí tzv. duševního vlastnictví. qv kontextu autorského práva zvláštní problematikou je plagiátorství §představení duševního díla jiného autora půjčeného nebo napodobeného v celku nebo z části, jako svého vlastního. nZáklady autorského práva qse upravuje zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském a o právech souvisejících s právem autorským (dále jen „autorský zákon“), který upravuje: §práva autora k jeho dílu; §práva související s právem autorským; §právo pořizovatele k jím pořízené databázi; §ochranu práv upravených autorským zákonem; a §kolektivní správu práv autorských a práv souvisejících s právem autorským. n 16 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy autorského práva qautorské právo nechrání samotné myšlenky či ideje §chrání pouze konkrétní díla, konkrétní vyjádření takových myšlenek, dílo v objektivně vnímatelné podobě. §autorským dílem je pouze jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora, dílem není námět, zpráva, informace, metoda, teorie, vzorec, graf, tabulka fyzikálních konstant, výstup počítačového programu apod. samy o sobě. qmezi autorská díla patři: §dílo slovesné vyjádřené řečí nebo písmem, §dílo hudební, §dílo dramatické a dílo hudebně dramatické, §dílo choreografické a dílo pantomimické, §dílo fotografické a dílo vyjádřené postupem podobným fotografii, §dílo audiovizuální, jako je dílo kinematografické, §dílo výtvarné, jako je dílo malířské, grafické a sochařské, §dílo architektonické včetně díla urbanistického, §dílo užitého umění, §dílo kartografické. qza podmínek stanovených zákonem je autorským dílem také počítačový program a databáze. n 17 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy autorského práva nvedle autorského práva v užším smyslu jsou chráněna také tzv. práva související s právem autorským, kam patří qprávo výkonného umělce k uměleckému výkonu; qprávo výrobce zvukového záznamu k jeho záznamu; qprávo výrobce zvukově – obrazového záznamu k jeho prvotnímu záznamu; qprávo rozhlasového a televizního vysílatele k jeho vysílání; qprávo nakladatele. nobdobná je také ochrana databáze. nochrana autorského práva se uskutečňuje prostřednictvím licenční smlouvy, v rámci které oprávněná osobou a poskytuje – zpravidla za úplatu – jiné osobě oprávnění k užití díla (oprávnění k výkonu práva dílo užít), tedy licenci. qpokud neobsahuje smlouva jiné ujednání, je nabyvatel licenci nejen oprávněn, ale i povinen využít (licence zavazující). Dohodou stran však lze licenci sjednat jako opravňující. nfakt, že dané dílo je chráněným autorským dílem, se často signalizuje symbolem © následovaným jménem autora a rokem. Tento symbol má však v Česku (i ve většině jiných zemí) pouze ryze informativní význam – dílo je plně chráněno i tehdy, není-li to na něm nijak uvedeno. n 18 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy autorského práva nPlagiátorství - norma ČSN ISO 5127-2003 qpředstavení duševního díla jiného autora půjčeného nebo napodobeného v celku nebo z části, jako svého vlastního nCitování - mezinárodní norma ISO 690 a ISO 690-2 qČSN ISO 690 Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura – pro tradiční tištěné publikace – monografie a jejich části, časopisecké články, příspěvky do monografií (např. sborníků z konferencí) a patentových dokumentů qČSN ISO 690-2 Bibliografické citace. Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části - pro elektronické publikace - monografie, databáze a počítačové programy a jejich části, elektronické seriály (časopisy) a jejich části (články), elektronické nástěnky, diskusní fóra, elektronické zprávy aj., a to jak pro online dokumenty, tak pro elektronické publikace dostupné na fyzických nosičích. npři citování je důležité znát: qJak citovat použitou literaturu v textu vaší práce, tj. jak mají vypadat odkazy na citace uvnitř textu diplomové práce, odborného článku apod. qJak správně strukturovat bibliogafické záznamy v seznamu použité literatury, tj. jak má vypadat formální úprava bibliogafických záznamů 19 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Základy autorského práva nBibliografické (někdy nazývané také citační) manažery qumožňují jednoduše a přehledně spravovat bibliografické citace dokumentů (ale také vlastních myšlenek a nápadů), vytvářet jejich strukturované seznamy, popř. propojovat tyto seznamy přímo s plnými texty. qnabízejí uživatelům množství předdefinovaných citačních stylů pro různě typy dokumentů, umožňují export záznamů z databází, internetu či externích zdrojů. qVolně dostupné bibliografické manažery: §Citation Machine - http://www.citationmachine.net §OttoBib - www.ottobib.com §Citace.com - www.citace.com §CiteULike - http://www.citeulike.org/ §Zotero - http://www.zotero.org/ §Bibliographix - http://home.mybibliographix.com/ §Connotea - http://www.connotea.org/ n 20 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Závěr nInformační gramotností je znalost a uvědomění si, kdy a proč potřebujeme informace, kde je najít a jak je hodnotit, použít a jak je sdělovat etickým způsobem. Informační gramotnost však nesmíme zaměňovat s počítačovou gramotností. Informační gramotnost je širší pojem. K prvkům právního gramotnosti patří schopnosti vyhledávat potřebnou informace, znalosti základů práci s počítačem a znalosti základů autorského práva. nPočítačová gramotnost je soubor znalostí, schopností a dovedností zaměřených na ovládání a využívání počítače v životě. nInternet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP. Bezpečnost na internetu je souboru opatření, jež mají za cíl znemožnit, nebo maximálně znesnadnit útočníkovi získání soukromých či neveřejných dat, obsahu komunikace, zamezit převzetí vlády nad počítačem, případně celou sítí, nebo útoku s pokusem vyřadit server z činnosti. Není možné zvolit takové řešení, které by vyhovělo všem možným požadavkům na bezpečnost. n Autorské právo je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným dílům. Prostřednictvím autorského práva stát poskytuje autorům po jistou omezenou dobu určitá výlučná práva k jejich dílu. Plagiátorství je představení duševního díla jiného autora půjčeného nebo napodobeného v celku nebo z části, jako svého vlastního. Správné citování upravuje mezinárodní normy ISO 690 a ISO 690-2. n 21 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Užitečné rady nNejdříve si musíte ujasnit, co hledáte, a k jakému účelu. Než začnete se samotným vyhledáváním, ujasněte si, co chcete hledat, uveďte téma vyhledávání do souvislostí s jinými tématy. nJakmile máte jasnou představu o tom, co by mělo být výsledkem rešerše, vyberte relevantní zdroje a nástroje pro vyhledávání. nVyhledané výsledky je nutné posoudit a určit jejich relevanci. nVždy při práci s Internetem je potřeba dbát o bezpečnost. Hackeři se zlými úmysly a tvůrci virů mohou infikovat počítač využitím nastavené nízké úrovně zabezpečení v e-mailové aplikaci a webovém prohlížeči. Mohou to provést zasláním škodlivého e-mailu nebo zlákáním k návštěvě škodlivého webu. Předcházení bezpečnostním incidentům spočívá v ochraně infrastruktury sítě, ochraně lokálních počítačů a ochraně služeb v síti. K prvkům ochrany počítače patří aktualizovaný OS, aktualizovaný antivirový program, instalace programů jen ze spolehlivých zdrojů, využití osobního firewallu, provedení pravidelné kontroly počítače, pravidelné zálohování. K prvkům ochrany sítě a služeb patří jednoznačná autentizace uživatelů, omezení anonymního užívání sítě a služeb, logování přístupu k síti a ke službám, užívání netriviálních hesel a nepoužívat funkci „zapamatovat heslo“, použití šifrování pro bezpečnou komunikaci. nPokud chcete citovat nějaký informační zdroj, ať už se jedná monografie, periodika, příspěvky, patenty, hudbu, fotografie, elektronické informační zdroje a jiné, je třeba řídit se určitými pravidly. Takováto pravidla pro bibliografické citace určuje citační norma ČSN ISO 690. n 22 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Doporučená literatura a internetové zdroje nKOVÁŘOVÁ, Pavla. Ochrana soukromí na internetu z hlediska informačního vzdělávání. In Kovářová, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012. s. 71-83, 13 s. Neuveden. ISBN 978-80-87500-18-7. nKOVÁŘOVÁ, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání a informační bezpečnost v knihovnách. In Porada vedoucích pracovníků pověřených knihoven Jihomoravského kraje. 2012. nMAŠKOVÁ, Anna. Mediální gramotnost a nová média v kontextu informačního vzdělávání. In Kovářová, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012. s. 61-70, 10 s. Neuveden. ISBN 978-80-87500-18-7. nBUREŠOVÁ, Iva. Otevřený přístup (Open Access). In Kovářová, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012. s. 51-60, 10 s. Neuveden. ISBN 978-80-87500-18-7. n nhttp://www.infogram.cz/ nhttp://www.slideshare.net/KISK/projekty-kisk nhttp://www.slideshare.net/NAKLIV/trendy-v-informacnim-vzdelavani Ing. Jan Krajíček, Ph.D. krajicek@econ.muni.cz 549 495 363 23