NAUKA O PODNIKU (př. 3) Základy teorie nákladů Typologie nákladů 1.Členění nákladů podle vztahu k velikosti produkce ◦variabilní (proměnné) náklady ◦fixní (stálé) náklady ◦celkové náklady: N = Nf+Nv(m) = Nf+nv*m 2.Členění nákladů podle tempa růstu ◦proporcionální náklady ◦nadproporcionální náklady (progresivní) ◦podproporcionální náklady (degresivní) Typologie nákladů 3.Členění nákladů podle ovlivnitelnosti rozhodováním ◦náklady relevantní pro rozhodování ◦náklady irelevantní pro rozhodování 4.Členění nákladů podle užitečnosti ◦užitečné náklady ◦neužitečné náklady Typologie nákladů 5.Ostatní členění nákladů ◦mezní (marginální) náklady ◦celkové přírůstkové náklady: ◦ DN = N1 – N0 ◦průměrné přírůstkové náklady: ◦ Dn = = ◦oportunitní náklady (náklady příležitosti) ◦explicitní náklady ◦implicitní náklady ◦utopené náklady DN Dm N1 – N0 m1 – m0 Objem výroby v kusech Celkové náklady Fixní náklady Průměrné fixní náklady Variabilní náklady Průměrné variabilní náklady Průměrné celkové náklady Přírůstek objemu výroby v kusech Celkové přírůstkové náklady Marginální náklady Q TC TFC AFC VC AVC ATC DQ DTC MC 0 1 2 3 10 15 18 200 208 216 224 275 314 340 200 200 200 200 200 200 200 - 200 100 167 20 13 11 - 8 16 24 75 114 140 0 8 8 8 7,5 7,6 7,8 - 208 104 74,7 27,5 20,9 18,9 - 1 1 1 7 5 3 - 8 8 8 51 39 26 - 8 8 8 7,3 7,8 8,7 Vztah mezi jednotlivými kategoriemi nákladů Typologie nákladů 6.Nákladové determinanty =činitelé spolurozhodující o výši nákladů podnikatelského subjektu — Členění do skupin: –činitelé výrobní oblasti podniku –činitelé ostatních výrobních oblastí podniku –činitelé generované vnějším okolím (data) Nákladové determinanty Akční proměnné v jiných dílčích oblastech podniku Akční proměnné ve výrobní oblasti Data Velikost podniku Výrobní program Vytíženost Výrobní podmínky Kvalita faktorů Ceny faktorů Odbytová politika Financování Výzkum a vývoj … Ceny faktorů Daňové sazby Pracovní dny za období Vlastnosti výrobních faktorů Rámcové právní podmínky … Analýza bodu zvratu - v jakém množství (kolik) —Odpovídá na otázky: —jaké je optimální množství produkce, které uhradí vynaložené náklady —od jakého objemu výroby již bude tvořen zisk —Bod zvratu je množství produkce, při němž: —tržby z prodeje produkce se rovnají nákladům —příspěvek na úhradu fixních nákladů a zisku se rovná nákladům —příspěvek na úhradu z každé jednotky produkce nad bod zvratu vytváří zisk Analýza bodu zvratu —Výpočet bodu zvratu: —vychází z veličin: ◦m …… počet výrobků (velikost produkce) ◦c …… cena výrobku ◦nv …… variabilní (proměnné) náklady na jednotku produkce ◦Nf …… fixní náklady celkem ◦ —vychází z podmínek: ◦neměnná cena výrobku ◦lineární vývoj nákladů ◦zisk je rozdíl mezi tržbami a náklady Analýza bodu zvratu matematicky —Postup výpočtu —Tržby: T = c*m —Náklady: N = Nf+m*nv —Zisk: Z = T-N —Dosadíme do vzorce T = N: c * m = Nf + m * nv —Bod zvratu mp = = —Příspěvek na úhradu: c – nv = pú —- rozdíl mezi cenou a jednotkovými variabilními náklady TFC P – VCj TFC PÚ Bod zvratu graficky – analýza zisku Image3.gif Bod zvratu graficky - rozklad bodzvr.gif