Nauka o podniku Přednáška 2 – Nákup, skladování, zásoby, doprava atd. Cíl zásobování a obsah přednášky •Udržet při životě výrobu při současné minimalizaci nákladů • • •Zásobování a jeho pozice v podniku •Plánování spotřeby, nákupu a skladování a jeho úkoly •Optimální objednací množství Co budeme probírat? • OPATŘO-VÁNÍ - krytí potřeb VÝROBA - výkony ODBYT - uplatnění výkonů na trhu ŘÍZENÍ PODNIKU Opatřovací trhy Odbytové trhy Proces výrobního podniku Hodnotový řetězec - Porter Co všechno opatřujeme? Všeobecné objekty opatřování Hmotné statky (zboží) Finanční prostředky Personál peníze úvěry Dispoziční/dispozitivní/řídící práce Prováděcí/výkonná práce provozní prostředky (HIM) materiál cizí služby obchodní zboží polotovary provozní materiál pomocný materiál základní materiál Vstupy a výstupy •Opatřovací trh •výrobní faktory •práci •HIM •materiál •peněžní kapitál • •Odbytový trh • výrobky (zboží) •služby • Oblasti a úkoly nákupu a skladování • •v každém podniku jsou 3 místa pořizování : •personální oddělení •finanční oddělení •nákupní oddělení Úrovně nákupu a řízení zásobování •Strategický nákup • • • •Taktický nákup • • • •Operativní nákup Zásobování •Pořizování, obstarávání - získávání vstupů různého charakteru pro různé potřeby podniku a podnikových procesů a aktivit • •Nákup – proces získávání zboží, komodit, materiálů a služeb pro jejich další využití a naplnění podnikových cílů (účel: opětovný následný prodej; pro spotřebu nebo přepracování) • •Zásobování – procesy spojené s manipulací se vstupy materiální povahy („materiálový management“) u vstupu do podniku a v vnitropodnikových podnikových tocích) • •Doprava vs. přeprava •Přeprava je pojem pro cílevědomé přemístění osob, nákladu či zvířat dopravními prostředky z místa A do místa B po dopravních komunikacích za účelem zisku. Je produktem dopravy. Vykonavatelem přepravy je dopravce, objednavatel se nazývá přepravce. Ten s dopravcem uzavírá přepravní smlouvu. Strategický nákup a jeho úkoly •Strategické cíle podniku = strategické cíle nakupování •SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ, ZVYŠOVÁNÍ VÝKONŮ, DIFERENCIACE, ZACHOVÁNÍ AUTONOMIE… • make-or-buy outsource • •Strategické cíle na funkční úrovni – strategické cíle nakupování VÝVOJ NOVÉHOPRODUKTU, ZLEPŠENÍ IMAGE… • •Počet a struktura dodavatelů •Náklady celkem a ve struktuře + Paretovo pravidlo (ABC XYZ) •Kritické položky nákupu – kritické faktory? •Síla dodavatelů •Potřeba kontroly •Single versus multiple sourcing Porterův model 5 sil - dodavatelé Strategický nákup a jeho úkoly •Vytváření a vydávání provozních řádů, postupů a popisů činností, které se týkají nákupního oddělení, •Vytváření a zavádění nástrojů pro monitorování a zlepšení nákupních výkonů, •Rozhodování o tom, které činnosti dosud prováděné podnikovými zaměstnanci je lepší outsourcovat. •Zajišťování dlouhodobých smluv a vztahů s vybranými dodavateli, •Rozhodování týkající se výběru počtu dodavatelů (koncentrace poptávky/rozdělení rizik), •Rozhodování o zásadních investicích podniku • Taktický a operativní nákup a jeho úkoly •na taktické úrovni: •administrativa celoročních smluv s dodavateli •hodnocení stávajících dodavatelů •příprava podkladů pro výběr nových dodavatelů •na operativní úrovni: •monitoring dodávek •tvorba objednávek •sledování a vyřizování objednávek •příjem, vykládka, vybalování, kontrola • •Často se řeší centralizace správy a činností. • • Plánování skladů •Skladování plní primárně funkce: •vyrovnávací •zabezpečovací. • •Skladování může být: •spekulativního charakteru, •součást výrobního procesu – výrobní skald, není typickým skladem • Plánování spotřeby a nákupu •Plánování spotřeby je zjišťování: •druhu, •množství a •okamžiku spotřeby požadovaných materiálů. • •Plánování nákupu má za úkol stanovit v souladu s plánem spotřeby: •objednací množství, •objednací dobu a •výběr dodavatele materiálů. • •Dochází ke konfliktu cílů – potřeba co nejpřesnější a nejobsáhlejší plánování – roste ale nákladovost. Plánování spotřeby a nákupu •Rozpiska •= ústřední zdroj dat v materiálovém hospodářství podniku. •= seznam veškerých •surovin, •součástí a •sestav •potřebných pro výrobu určitého výrobku. Product breakdown structure Exploded view drawing Exploded view drawing Product Flow Diagram ABC analýza – pro plánování • ca 70 % ca 5 % C ca 20 % ca 15 % B ca 10 % ca 80 % A Kvantitativní podíl (v %) Hodnotový podíl (v %) Skupina ABC ABC XYZ analýza •ABC zobrazuje hodnotový podíl na obratu zásob •XYZ představuje četnost(pravidelnost) využití ve výrobě • •X – skupiny položek s konstantní spotřebou (pouze příležitostné výkyvy) a tedy s vysokou predikční schopností •Y – skupiny položek se silnějšími výkyvy ve spotřebě (střední predikční schopnost) •Z – položky se zcela nepravidelnou spotřebou (vysoký stupeň nejistoty) • Řízení spotřebou Řízení poptávkou Zúžení sortimentu, ladění zásob • Plánování nákupu • •= přesné stanovení (u daného druhu materiálu): •dodacích lhůt, •dodacího množství, •příslušných dodavatelů. •Druhy nákupu: •příležitostný nákup, •výrobně synchronizovaný nákup, •nákup do zásoby. Plánování nákupu a dopravy •Výběr dodavatelů: •spolehlivost, •počet dodavatelů. •Plánování dopravy: •dodavatelsky, •vlastní dopravou. Plánování skladového hospodářství •Rozhodnutí o skladování: •dlouhodobé, •krátkodobé. • •Uspořádání skladu: •centrální sklad, •několik menších skladů na různých místech. • •Centralizace •Decentralizace Logika zásobování Pevné objednací množství „Q“ Proměnné objednací množství doplňované do výše „S“ Objednávání v proměnných okamžicích Systém B, Q: proměnný okamžik objednávky, pevné objednací množství „Q“ Systém B, S: proměnný okamžik objednávky, objednávání do cílové úrovně „S“ Objednávání v pevných okamžicích Systém s, Q: pevný okamžik objednávky, pevné objednací množství Systém s, S: pevný okamžik objednávky, doplňování do cílové úrovně „S“ Japonsko vs. západ • funkce_zasob.bmp Plánování skladového hospodářství – vytížení skladu •Nejdůležitější systémy realizace nákupu: •systém signální hladiny zásob •stanoví se: •optimální objednací množství (pevné) •signální stav zásob na plánovací období •objednávkové intervaly jsou variabilní •systém dodávkového cyklu •stanoví se konstantní dodávkové intervaly •objednací množství je proměnlivé Pilový diagram – systém dodávkového cyklu Pilový diagram – systém signální hladiny system signalni hladina.gif system dodavkovy cyklus.gif Plánování skladového hospodářství – zjištění optimálního objednacího množství • •Celkové náklady nákupu se skládají z: •pořizovacích nákladů v užším smyslu, •skladovacích nákladů a •nákladů předčasného vyčerpání zásob. • Celkové pořizovací náklady Pořizovací náklady v užším smyslu Skladovací náklady Náklady z předčasného vyčerpání zásob Přímé pořizovací náklady (množství x pořizovací cena Prostorové náklady Náklady na udržování zásob Úrokové náklady Ostatní náklady Cenové rozdíly Smluvní pokuty Ostatní náklady (ušlý zisk) Nepřímé pořizovací náklady (fixní náklady objednávky) • Plánování skladového hospodářství – zjištění optimálního objednacího množství • •Základní model: mopt = = 2 * roční spotřeba * fixní náklady objednávky pořizovací cena ks * (úrok. sazba + sazba sklad.nákladů) = • EOQ.bmp Optimální objednací množství (EOQ)