Odbytová funkce podniku Nauka o podniku přednáška 5 C:\Users\Kuba\Desktop\Students&Co\1377137_589043434492360_1582580481_n.png > > fb.com/Studentsandco.ESF glpl.us/studentsandco C:\Users\Kuba\Desktop\Students&Co\images.jpg C:\Users\Kuba\Desktop\Students&Co\images (1).jpg > 3 IMG_0010.png Odbytová funkce podniku Nauka o podniku přednáška 5 Odbyt jako hlavní funkce podniku a odbytová politika • •Odbytová funkce podniku •Vztah odbytu a marketingu •Cíle odbytové politiky a její oblasti •Informace v oblasti odbytu Hodnototvorný řetězec Odbyt jako funkce •Služby •Instalace •Montáž •Doprava •Poradenství •Opravy •Vyřizování reklamací • •Marketing -PRODUKT -CENA -DISTRIBUCE -KOMUNIKACE -Tj. hledání zákazníků, přesvědčování, tvorba nabídky, uzavírání smluv, péče o zákazníky… • •Logistika, tj. řízení výstupných operací (kompletace a vychystávání produktů – balení, manipulace, nakládka, doprava, dokumenty • Logistika - INCOTERMS •http://www.iccwbo.org/products-and-services/trade-facilitation/incoterms-2010/ INCOTERMS • JINÉ ODBYTOVÉ ČINNOSTI… •Tvorba cen (např. metody tvorby cen?) •Péče o zákazníky (metody a techniky péče o zákazníky?) •Vyhledávání zákazníků •Oslovování zákazníků •Hodnocení zákazníků •Jednání •Vyřizování objednávek •Získávání informací •Zpracování-analýza dat a informací •Balení produktů, značení •Vystavení dokladů •Pojištění •Zajištění dopravy (a nakládky a vykládky) •Zajištění oprav…… • Odbytová funkce podniku •Hlavní podnikové funkce: •výrobní •nákup •výroba •odbytová •Podnik je obklopen soustavou trhů: •průmyslový •peněžní a kapitálový •odbytový Funkce odbytu 1.transformační 2.prostorová (umisťovací) 3.časová 4.kvantitativní a kvalitativní 5.propagační (reklamní) 6.úvěrová 7.koordinační •………… • Funkce odbytu 1.přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský), tj. základní transformační činnost 2.překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem spotřeby (odběratelem), tj. prostorová funkce 3.překonání rozdílů mezi časem výroby (dodání) a časem nákupu zákazníka, tj. časová funkce 4.zajištění množství a kvality prodávané produkce (zde se mimo jiné promítají i otázky nákupu) 5.ovlivňování výroby a poptávky (tj. částečně i propagační funkce) 6.zajištění včasné úhrady dodavatelům 7.zajištění racionálních odbytových cest (logistika) • Odbytové činnosti •Strategické (návaznost na strategické cíle podniku) – tvorba strategických cílů a plánů odbytu (kdo, čím se podílí, na jak dlouhou dobu, na základě jakých informací od koho…) (příklad typu strategie: využití trhu, rozšíření trhu, diverzifikace produktů a trhů…) •Taktické (např. kdo se podílí na tvorbě ročního obchodního plánu, na základě jakých informací od koho, kdo kontroluje realizaci? Na základě jakých kritérií???, Kdo rozhoduje a na základě čeho o podmínkách smluv – rabaty, dodací podmínky, platební podmínky + KOMPETENCE???...) •Operativní – logistické, finanční, komunikační(+informační) + kontraktační (např.i výše uvedené podmínky smluv u některých typů prodeje … • Odbytová funkce podniku – čím se zabývá? odbytový trh potřeby kupujících konkurenční nabídka vlastní nabídka Odbytová funkce podniku – čím se zabývá? •Fungování trhu = neustále se opakující proces tvorby a zhodnocování výkonů. •Tvorba výkonů = pořízení výrobních faktorů a jejich zpracování do podoby výrobků a služeb. •Zhodnocování výkonů = vyhledávání odběratelů a fyzická distribuce výrobků. •Hodnotový koloběh: •peníze à výrobní faktory à výrobky à peníze Odbytová funkce podniku •Centrálně plánované hospodářství - plán určuje: •co, •jaké množství, •v jaké kvalitě, •za jakou cenu, •a kterému odběrateli bude určeno. •Tržní hospodářství – podnik se svobodně rozhoduje a plánuje: •co, •v jakém množství, •za jakou cenu a v jaké kvalitě •a komu prodá. Odbytová funkce podniku - závěry 1)Plánování odbytu se orientuje na podnikatelské cíle. 2)Plánovité jednání předpokládá podrobnou znalost o odbytovém trhu, tj. o zákaznících, jejich přáních a o konkurentech s jejich nabídkou. 3)Postavení podniku na trhu není trvalé, podnik musí trhy získávat a obhajovat. K tomu využívá nástroje odbytové politiky: •výrobková politika, •cenová politika, •komunikační politika, •distribuční politika. 4P Historie 4P •Product, Price, Place, Promotion •Prvním byl James Culliton na konci 40. let 20. století se svým Product, Price, Distribution, Promotion • •Jerry McCarthy a Kotler uvedli v širší známost •KOTLER: "Marketingový mix je soubor taktických marketingových nástrojů - výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu." • • Podoba 4P dnes Nástroje odbytové politiky Transformace na 4C •Kotler říká, že důležitější je pohled ze strany zákazníka. •z produktu se stane zákaznická hodnota (Customer Value), •z ceny zákazníkova vydání (Cost to the Customer), •místo se přemění na zákaznické pohodlí (Convenience), •z propagace se stane komunikace se zákazníkem(Communication). • 4P 4C Výrobek Řešení potřeb zákazníka (customer solution) Cena Náklady, které zákazníkovi vznikají (customer cost) Distribuce Dostupnost řešení (convenience) Propagace Komunikace (communication) Determinanty složení 4P •Všechny prvky jsou provázány provázány… •Determinanty jsou především •charakter produkce •charakter trhů • Charakter produkce •Hmotný výrobek a nebo služba – ovlivňuje primárně všechny složky •Zařazení výrobku dle segmentace – zařazuje a dále ovlivňuje jednotlivé složky mixu •Strategie zavádění výrobku – ovlivňuje jednotlivé složky mixu Charakter trhů •Vznik charakteristik především v dynamické oblasti E-business a E-commerce •B2B – směrem k dalšímu podnikatelskému subjektu •B2C – směrem k zákazníkovi •B2G – směrem k vládě •B2A – směrem k lokálním celkům (kraje) •B2E – směrem k zaměstnancům •B2R – směrem k dealerovi •C2C – spotřebitelé k sobě •C2B – spotřebitelé požadují něco od podniků •C2G – spotřebitelé požadují něco po státu a jsou iniciátorem •G2B – vláda požaduje od podniků plnění •G2C – vláda ke spotřebitelům •G2G – mezivládní obchody a dohody Charakter trhů •B2B •B2C •B2G •C2C •C2B • • Odbyt vs. Marketing Vztah odbytu a marketingu •Podnikatelské jednání se orientuje vždy na tržní realitu. •Nenasycené trhy (trhy prodávajícího) •dominuje zájem podnikatele na výrobě •Nasycené trhy (trhy kupujícího) •orientace zájmu na prodej Vztah odbytu a marketingu •Různé interpretace pojmu marketing: •učení o optimálním uspořádání odbytu •tržně orientovaná nauka o podniku •samostatná vědní disciplína •V probíraném pojetí (nejužší) je marketing optimální uspořádání odbytu. Cíle odbytové politiky a její oblasti •Podnikatelské chování je ovlivněno orientací na podnikatelské cíle. •Při formulaci systému cílů vychází podnik z: •vlastních představ a přání, •vlastních možností a •podmínek okolí. •Hlavního cíle podniku je možné dosáhnout jen: •ve spolupráci s nižší úrovní podnikového řízení a •když jsou pro ně stanoveny dílčí cíle. Informace v oblasti odbytu •Plánování odbytu zahrnuje: •přípravnou fázi 1.Situační analýza 2.Vypracování vývojových prognóz 3.Stanovení cílů dobytu •prováděcí fáze 4.Určení alternativ jednání 5.Ohodnocení alternativ jednání 6.Rozhodnutí o použití nástrojů 7.Realizace opatření •kontrolní fáze 8.Kontrola opatření Informace v oblasti odbytu •Výzkum trhu = získávání informací •vnitropodnikových •o rámcových podmínkách •o trhu •Pracovní postupy při výzkumu trhu: •definice cíle •volba výzkumného konceptu •získávání informací •vyhodnocování informací Informace v oblasti odbytu •Oblasti využití výzkumu trhu: 1.Kupní chování à kupní rozhodování: •impulzivní •zvykové •extenzivní •limitované 2.Segmentace trhu = rozdělení trhu na skupiny kupujících •geografická segmentace •demografická segmentace •psychografická segmentace •segmentace na základě chování Informace v oblasti odbytu 3.Tržní a odbytové prognózy •odbytová prognóza = předpověď budoucího odbytu podniku při daném nasazení nástrojů odbytové politiky • •předmětem prognóz je zejména: •budoucí stav nebo vývoj •potenciálu trhu •potenciálu odbytu •objemu trhu •objemu odbytu •podílu podniku na trhu • •kvalitativní a kvantitativní prognózy Tržní a odbytové prognózy Prognostické metody Vývojové prognózy (časové) Prognózy účinku (průřezové) Kvalitativní dotazování expertů dotazování expertů Kvantitativní extrapolace trendů funkce vyjadřující reakce trhu DĚKUJI ZA POZORNOST •