PRÁVNÍ ZAKOTVENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ V ČR NO V ČR Přes právní formy: užší x širší vymezení Typy právnických osob asociace – sdružení osob korporace – sdružení osob s majetkovým podílem fundace – účelové sdružení majetku 2010 Nadace 434 Nadační fond 1 129 Obecně prospěšná společnost 1 785 Vysoká škola (veřejná) 26 Školská právnická osoba 159 Sdružení (svaz, spolek, společnost, klub aj. vč. odborových organizací) 66 527 Politická strana, politické hnutí 134 Církevní organizace 4 251 Organizační složky sdružení 29 609 Stavovská organizace - profesní komora 20 Komora (kromě profesních komor) 178 Zájmové sdružení právnických osob 943 Honební společenstvo 4 014 UŽŠÍ VYMEZENÍ - NNO - PRÁVNÍ TYPY A ZÁKONY občanská sdružení a organizační jednotky zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů obecně prospěšné společnosti zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech nadace a nadační fondy zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech církve a náboženské společnosti, církevní právnické osoby zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech OBČANSKÁ SDRUŽENÍ OBČANSKÁ SDRUŽENÍ § 1 (1) Občané mají právo se svobodně sdružovat. (2) K výkonu tohoto práva není třeba povolení státního orgánu. (3) Tento zákon se nevztahuje na sdružování občanů a) v politických stranách a politických hnutích, b) k výdělečné činnosti nebo k zajištění řádného výkonu určitých povolání, c) v církvích a náboženských společnostech. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ § 3 (1) Nikdo nesmí být nucen ke sdružování, k členství ve sdruženích ani k účasti na jejich činnosti. Ze sdružení může každý svobodně vystoupit. (2) Nikomu nesmí být občansky na újmu, že se sdružuje, že je členem sdružení, že se účastní jeho činnosti nebo jej podporuje, anebo že stojí mimo ně. (3) Práva a povinnosti člena sdružení upravují stanovy sdružení. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ § 4 Nejsou dovolena sdružení a) jejichž cílem je popírat nebo omezovat osobní, politická nebo jiná práva občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení, rozněcovat nenávist a nesnášenlivost z těchto důvodů, podporovat násilí, anebo jinak porušovat ústavu a zákony; b) která sledují dosahování svých cílů způsoby, které jsou v rozporu s ústavou a zákony; c) ozbrojená nebo s ozbrojenými složkami; za taková se nepovažují sdružení,jejichž členové drží nebo užívají střelné zbraně pro sportovní účely nebo k výkonu práva myslivosti. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ § 6 (1) Sdružení vzniká registrací. (2) Návrh na registraci mohou podávat nejméně tři občané, z nichž alespoň jeden musí být starší 18 let (dále jen "přípravný výbor"). Návrh podepíší členové přípravného výboru a uvedou svoje jména a příjmení, rodná čísla a bydliště. Dále uvedou, kdo z členů starších 18 let je zmocněncem oprávněným jednat jejich jménem. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ K návrhu připojí stanovy ve dvojím vyhotovení, v nichž musí být uvedeny: a) název sdružení, b) sídlo, c) cíl jeho činnosti, d) orgány sdružení, způsob jejich ustavování, určení orgánu a funkcionářů oprávněných jednat jménem sdružení, e) ustanovení o organizačních jednotkách, pokud budou zřízeny a pokud budou jednat svým jménem, f) zásady hospodaření. (3) Pokud stanovy neurčují něco jiného, jedná jménem sdružení až do vytvoření orgánu uvedených v odstavci 2 písm. d) přípravný výbor. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ § 8 (1) Ministerstvo registraci odmítne, jestliže z předložených stanov sdružení vyplývá, že a) jde o organizaci uvedenou v § 1 odst. 3, b) stanovy nejsou v souladu s § 3 odst. 1 a 2, c) jde o sdružení nedovolené (§ 4), (2) O odmítnutí registrace rozhodne ministerstvo do 10 dnů ode dne zahájení řízení. Rozhodnutí doručí zmocněnci přípravného výboru. (5) Nebylo-li zmocněnci přípravného výboru do 40 dnů od zahájení řízení doručeno rozhodnutí ministerstva o odmítnutí registrace, sdružení vznikne dnem následujícím po uplynutí této lhůty; tento den je dnem registrace. Na žádost zmocněnce přípravného výboru mu ministerstvo zašle jedno vyhotovení stanov, na němž vyznačí den registrace. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ § 12 (1) Sdružení zaniká a) dobrovolným rozpuštěním nebo sloučením s jiným sdružením, b) pravomocným rozhodnutím ministerstva o jeho rozpuštění. (2) Pokud stanovy sdružení neurčují způsob dobrovolného rozpuštění nebo sloučení s jiným sdružením, rozhoduje o něm jeho nejvyšší orgán. Tento orgán oznámí zánik sdružení do 15 dnů příslušnému ministerstvu. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ (3) Zjistí-li ministerstvo, že sdružení vyvíjí činnost, a) která je vyhrazena politickým stranám a politickým hnutím anebo organizacím sdružujícím občany k výdělečné činnosti nebo k vykonávání náboženství nebo víry v církvích a náboženských společnostech (§ 1 odst. 3); b) která porušuje zásady uvedené v § 3 odst. 1 a 2 c) která je v rozporu s § 4 nebo § 5; neprodleně je na to upozorní a vyzve je, aby od takové činnosti upustilo. Jestliže sdružení v této činnosti pokračuje, ministerstvo je rozpustí. Proti tomuto rozhodnutí je možno podat opravný prostředek k Nejvyššímu soudu České republiky. OBČANSKÁ SDRUŽENÍ odborové organizace tělovýchovné jednoty zahrádkáři rybářské spolky chovatelé včetně včelařů Český červený kříž myslivecká sdružení Obec architektů, Obec moravskoslezských spisovatelů Asociace muzeí a galerií amatérské kulturní spolky Rada státních galerií SHRNUTÍ OBČANSKÝCH SDRUŽENÍ - PRINCIPY Princip dobrovolnosti Princip osobního členství Princip absence majetkové participace členů Princip spolkové samosprávy Princi oddělení od státu OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI jsou typem neziskové právnické osoby, jejímž hlavním posláním je poskytovat obecně prospěšné služby pro všechny uživatele za předem stanovených a pro všechny stejných podmínek obecně prospěšné společnosti byly zavedeny do našeho právního řádu v roce 1996, od zavedení této právní formy se mnoho očekávalo, ale počáteční nadšení bylo zchlazeno velmi formalistickým přístupem obchodních rejstříkových soudů. OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI zakladatelem může být každá fyzická nebo právnická osoba i obce nebo stát jako právnické osoby mohou být zakladateli této neziskové právnické osoby zákon č. 248/1995 Sb. poskytuje zakladateli významná práva. Může jmenovat členy správní rady, která je statutárním orgánem OPS, a dozorčí rady, jež je kontrolním orgánem OPS. Tak může přímo ovlivňovat činnost OPS. OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI Zakládací listina je významným dokumentem, jemuž by měl každý zakladatel OPS věnovat maximální pozornost. V zakládací listině může vymezit rozhodovací pravomoci správní rady, pozici a rozhodovací pravomoci ředitele v rámci běžného řízení OPS, určit organizační strukturu nebo alespoň její rámec. Vkládá-li zakladatel do OPS při jejím založení majetek, může stanovit, že tento majetek nebo jeho část nelze po celou dobu existence OPS zcizit nebo zatížit. Je-li zakladatel jeden, zpracuje zakládací listinu ve formě notářského zápisu notář. OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI Zakládací listina musí obsahovat: a) název, sídlo a identifikační číslo zakladatele, jde-li o právnickou osobu, nebo jméno, rodné číslo a trvalý pobyt zakladatele, jde-li o fyzickou osobu; b) název a sídlo OPS; c) druh obecně prospěšných služeb, které OPS bude poskytovat; d) podmínky poskytování jednotlivých druhů obecně prospěšných služeb; e) dobu, na kterou se OPS zakládá; f) jméno, rodné číslo a trvalý pobyt členů správní rady; g) způsob jednání správní rady; h) jméno, rodné číslo a trvalý pobyt členů dozorčí rady; i) hodnotu a označení majetkových vkladů jednotlivých zakladatelů, u nepeněžitého vkladu určení jeho předmětu a ocenění odborným odhadem; j) způsob zveřejňování výroční zprávy o činnosti a hospodaření OPS. OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI OPS jsou nejčastěji zakládány v oblasti školství (řada soukromých škol zvolila formu OPS), v oblasti kultury (divadla, orchestry, galerie, knihovny) nebo v oblasti sociální péče. Postupně se začíná tento typ neziskové právnické osoby rozšiřovat i do oblasti zdravotnictví - OPS působí jako nestátní zdravotnická zařízení. Pražská komorní filharmonie, o.p.s., Český filharmonický sbor Brno, o.p.s. Plavecký bazén Jablonec nad Nisou, o.p.s. Městské informační centrum Ostrava, o.p.s ROZDÍLY MEZI OS A OPS založených OPS jsou cca 2 tisíce, což o jejich „oblíbenosti“ mezi zakladateli částečně vypovídá účel vzniku: u OPS obecná prospěšnost, u OS prosazování zájmů svých členů, jakkoli samy o sobě mohou být také obecně prospěšné; OPS vzniká dnem zápisu do rejstříku OPS vedeného rejstříkovým soudem, kdežto OS vzniká registrací MV; vznik OS je běžně otázkou cca dvou týdnů, zatímco zápis OPS trvá měsíce OPS se vznikem osamostatňuje od svých zakladatelů; v případě OS jsou zakladatelé většinou (jakkoli nemusí být) zastoupeni ve volených orgánech sdružení; ROZDÍLY MEZI OS A OPS rozdílná organizační struktura: orgány OPS jsou správní rada nezávislá na zakladatelích, dozorčí rada a ředitel ; u OS je možné orgány navolit a pojmenovat v souladu se stanovami, běžně bývá statutárním a zároveň výkonným orgánem předseda a vrcholným orgánem členská schůze nebo valné shromáždění s tím souvisí i počet členů (u OS může jít o stovky v případě zájmových aktivit, např. sportovní klub, OPS jako organizace s hierarchickou strukturou včetně zaměstnanců členy nemá) OS může vypořádat majetek rozdělením mezi členy x OPS nesmí mezi lidi – přechází na jinou OPS NADACE, NADAČNÍ FONDY CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK