pruh_TITL text logoC Zápatí prezentace 1 Marketing organizací veřejného sektoru Mgr.Simona Škarabelová, Ph.D. Úvodní přednáška pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dnešní agenda: n nMarketing dnes nVývoj marketingového myšlení nMarketing v neziskových organizacích nObsahové složky marketingu Zápatí prezentace 2 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Marketing dnes nVšude kolem nás nVětšinou má negativní konotace: n…prodat za každou cenu… n…obtěžovat nabídkou nepotřebných věcí… n…dělat ze sebe něco, co nejsem… n…ztržnění.. nNeexistuje shoda na jedné jediné definici, přitom jejich podstata je stejná: n Zápatí prezentace 3 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 4 Peter Drucker: n n„Marketing je jako podnik, viděný z hlediska jeho konečného výsledku, tj. z hlediska zákazníků.“ pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 5 Miroslav Foret n n„Systém propracovaných principů a postupů, s jejichž pomocí organizace prakticky poznávají přání a potřeby svých zákazníků a následně na ně reagují.“ n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 6 Philip Kotler – Gary Amstrong: n „ Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.“ jinými slovy: n n „Marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany.“ n Navíc –už u Adama Smithe lze dohledat: n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 7 Adam Smith: n n„Jediným a konečným cílem veškeré výroby a služeb je spotřeba. Zájem výrobce se měl vzít v úvahu jen tehdy, podpoří-li také zájem zákazníka/spotřebitele.“ n (1776) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Základní předpoklady pro existenci marketingu nExistence trhu nEkonomická síla nabídky a poptávky není v rovnovážném postavení – proto potřeba marketingu nPřítomnost potřeb a přání nPřání jako tužba po určitých konkrétních předmětech či službách, jimiž je uspokojena daná potřeba nExistence směny a transakcí nVede k zisku – hmotný, finanční, morální Zápatí prezentace 8 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 9 MARKETINGOVÝ PROCES zahrnuje: Øzjištění, co zákazník potřebuje, Øvývoj výrobku/služeb k uspokojení těchto potřeb, Østanovení ceny v souladu s požadavky dodavatele a představou zákazníka, Ødistribuci výrobků/služeb k zákazníkovi Ødohodnutí směny = PRODEJ pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 10 Marketing je dnes chápán: nJako základní prvek řízení podniku nproto časté označení: n„Marketing-management“, resp. marketingové řízení: n„Proces plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které upokojují cíle jednotlivce i organizací.“ n (Kotler, 2001) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Vývoj marketingového myšlení – vývoj podnikatelských koncepcí n nPřevážně dříve: n1. Orientace na výrobu (výrobní koncepce) n2. Orientace na výrobek (výrobková koncepce) n3. Orientace na prodej (prodejní koncepce) n n nPřevážně dnes: n4. Orientace na trh a zákazníka (marketingová koncepce) n5. Orientace na společnost (sociálně marketingová koncepce) n Zápatí prezentace 11 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 12 Orientace na výrobu (výrobní koncepce) n npoptávka převyšuje nabídku (spotřeb. chtějí výrobek samotný více než jeho pěkné vlastnosti) n„Rozhodující je výroba!“ nBěhem a těsně po průmyslových revolucích, tj. 1880-1930 npro rozšíření trhu je nutné zvýšit produkci, což lze zvyšováním produktivity práce nParafrázována výrokem H. Forda „Můžete mít auto jakékoliv barvy, pokud bude černé“) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 13 Orientace na výrobek (výrobková koncepce) n nChronologicky navazuje na výrobní koncepci – začátek 20. století nVyužívá technický pokrok ke zdokonalování výrobku nnejúspěšnější budou ty organizace, které přinášejí na trh nové, inovované či jinak dokonalé výrobky a služby nkupující obdivuje dobré zboží a ocení kvalita/výkon nMůže vést k „zaslepení výrobce“ jeho kvalitou zboží n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 14 Orientace na prodej (prodejní koncepce) n nDoplňuje orientaci na výrobu a výrobek, ale cílí na prodej, protože nspotřebitelé si nekoupí dost výrobků, je nutné vyvíjet agresivní prodejní a propagační úsilí nPrvní polovina 20. století nNejdříve vyrobit, pak prodat za použití reklamy, podpory prodeje, osobního prodeje, apod. n nNajdeme některé z výše zmíněných koncepcí i dnes? KDE? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 15 Orientace na trh a zákazníka (marketingová koncepce) nHistoricky první tržní orientace v dějinách podnikání npo druhé svět. válce do 70.let 20.století n„zlatá éra marketingu“ nDefinování požadavků zákazníka z jeho zorného úhlu (sledování potřeb, přání, vnímání, preferencí a spokojenosti zákazníků) a uspokojení prostřednictvím designu, kvality, komunikace, ceny a rozsahu nabídky). nUsiluje o „spokojeného zákazníka“ pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 16 Spokojený zákazník n= stálý, resp. věrný zákazník n n1. Kupuje znovu n2. Hovoří s ostatními o firmě příznivě n3. Věnuje méně pozornosti konkurenčním značkám a reklamě n4. Kupuje od stejné firmy i jiné výrobky n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 17 Orientace na společnost (sociálně marketingová koncepce) nOrientace výrobce nejen na uspokojování potřeb individuálního zákazníka, ale také na důsledky marketingových činností, na uspokojování celospolečenských potřeb a zájmů. nPřelom 20 a 21. století nNapř. nové produkty, postupy a technologie odpovídající ochraně životní prostředí, zdravému životnímu stylu pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Obě poslední zmíněné koncepce nčasto – zvláště ve velkých a/nebo mezinárodních firmách – uplatněny v kombinaci: nVitana – polévky bez glutamátů nOstrovy života – kampaň Konta Bariéry nAvon – kampaň na podporu boje proti rakovině prsu nBenetton – plakáty Oliviera Toscaniho – celospolečenské problémy (válka, HIV, trest smrti, rasismus, xenofobie) nJde o produkty s přidanou společenskou hodnotou nebo o imageovou komunikaci??? Zápatí prezentace 18 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Benetton – plakáty Oliviera Toscaniho Zápatí prezentace 19 C:\Users\simona\Pictures\Toscani.jpg C:\Users\simona\Pictures\Benetton-morti-Bangladesh-586x412.jpg C:\Users\simona\Pictures\oliviero-toscani-022.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Sociální marketing (Kotler, Roberto, Lee, 2002:5) n „…znamená využití principů a technik marketingu k ovlivnění členů cílového publika tak, aby dobrovolně přijali, odmítli, pozměnili nebo opustili určité chování ve prospěch jednotlivců, skupin, nebo společnosti jako celku“. nCílem je: nDosáhnout vnímání (energetická hodnota potravin) nZorganizovat jednorázovou akci (očkování) nZměnit chování, hodnoty a postoje (pásy v autě, zaměstnávání zdravotně postižených) Zápatí prezentace 20 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Příklady sociálního marketingu n nSocial Marketing for paying forward – Cleaning water nhttp://www.youtube.com/watch?v=u7HL61J54jI nThe Girls Effect nhttp://www.youtube.com/watch?v=-812uONaAi0 n Zápatí prezentace 21 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 22 Marketing v neziskovém/veřejném sektoru – má nějaká specifika? nProdukt = služba, navíc doprovázená externím užitkem. nDíky externím užitkům lze obtížně identifikovat jediného uživatele, tzn. je více cílových skupin. nKlienti často nemají svobodný výběr poskytovatele služeb (veřejná správa). n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 23 Marketing v neziskovém/veřejném sektoru – má nějaká specifika? nManažeři organizací v NS mají menší volnost v rozhodování, ovlivňují je statutárně stanovené standardy. nCena, pokud se užívá, odráží centrálně stanovené společenské hodnoty, nikoliv hodnotu pro klienta. nMarketingové směnné transakce - viz následující 2 obrázky: n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 24 Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci: n n n n n Výrobce Spotřebitel Zboží, služby Peníze pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Marketingové prostřední komerčních firem (Bačuvčík, 2011,str. 73) Zápatí prezentace 25 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 26 Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Marketingové prostředí neziskových organizací (Bačuvčík, 2011,str. 74) Zápatí prezentace 27 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Přesto všechno - společné rysy : „Both sectors are in the behavioral influence business and that is precisely what marketing is about.“ (Kotler, Andreasen, 2006, str. 6) nNon profit markets – n have to do, to influence people to be successful – volunteers, donors, legislators, people with socially undesirably behaviors, and so on. n nFor profit markets – have to, to get people to buy their products and patronize their services. Zápatí prezentace 28 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Jinými slovy J nBudeme-li chápat marketingové aktivity jako svého druhu formu sociální komunikace, jejímž cílem je dosáhnout jistého koncensu mezi tím, kdo nabízí určitý produkt, a tím, kdo tento produkt přijímá, musíme konstatovat, že se neziskový marketing od marketingového ve své podstatě lišit nemůže. nOdlišné budou jednotlivé nástroje a techniky, resp. způsob jejich použití, to ale nemění společnou podstatu marketingu. Zápatí prezentace 29 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 30 Obsahové složky marketingu: nMarketingový mix nTržní segmentace nSegmentace nTargetingu nPozitioning pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Marketingový mix = 4 P(roduct) = 4 C(lient) n nPRICE – cena nPRODUCT - výrobek/služba nPLACE - místo/distribuce nPROMOTION - propagace n nCUSTOMER COSTS – zákaznické náklady nCUSTOMER VALUE – zákaznická hodnota nCONVENIENCE – pohodní nCOMMUNICATION Zápatí prezentace 31 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Agentura Ogilvy PR hovoří o 4 E: nEXPERIENCE – zkušenost, zážitek z užívání produktu nEXCHANCE – směna, výměna hodnot nEVERYPLACE – „kdekoli“ a nejen na vymezeném místě nEVAGELISM – evangelizace, zvěstování, tj. komunikace s cílem větší emocionální angažovanosti spotřebitele Zápatí prezentace 32 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 33 Rozšíření marketing mixu dle další přístupů: nMarketing služeb: nLIDÉ – zaměstnanci, klienti. nMATERIÁLNÍ PROSTŘEDÍ - zařízení, barevnost, čistota, rozmístění, hlučnost, apod. nPROCESY – politika, postupy, mechanizace, prostor pro rozhodování podřízených, spolupráce se zákazníky, usměrňování zákazníka, průběh poskytnutí služby. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 34 Marketing měst a obcí: nPartnerství, tj. účast veřejného i soukromého sektoru při řízení obce a vytváření sítě vztahů s různými subjekty tvořícími a ovlivňujícími produkt. nTo podporuje i tzv. marketing vztahů nTrh spotřebitelů nTrh zaměstnanců nTrh dodavatelů nTrh potenciálních pracovníků nTrh ovlivňovatelů nTrh referenční n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 35 Marketing neziskových organizací: npodle Johns Hopkins University v Baltimore (USA) se k nim připojuje: ØCÍLOVÁ SKUPINA (public) = zákazníci/klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci, aj. ØPRODUKČNÍ KAPACITA = organizace je schopna efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 36 Marketing neziskových organizací: npodle Freiburské školy marketing-managementu (Švýcarsko): ØPOLITIKA (politics) = lobování, nátlakové skupiny neziskových organizací, ØLIDÉ (people) = zaměstnanci, dobrovolníci, členové, dárci, klienti, ostatní veřejnost. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Ve všech uvedených koncepcích marketing mixu nPEOPLE n v neziskových organizacích zásadní, protože jde nejen o cílové spotřebitele, klienta, ale i o nDárce nČleny nDobrovolníky nZaměstnance nMédia nŠirokou veřejnost nStát a veřejné instituce nReferenční trhy §Shoda s marketingem vztahů/relationship marketingem Zápatí prezentace 37 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Tržní segmentace nVětšina organizací poskytujících služby nedokáže vyhovět potřebám všech zákazníků, tzv. nediferencovanému trhu, ani nedokáže konkurovat všem jeho účastníkům. Proto každá organizace, zisková i nezisková, zpravidla přijímá strategii tržní segmentace. nRozdíl cílený marketing (využívá tržní segmentace) x hromadný marketing (oslovuje plošně trh, vysoce nákladné) n Zápatí prezentace 38 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 39 Segment trhu/cílová skupina je n skupina zákazníků se shodnými potřebami, které se ve vztahu ke stejnému výrobku/službě odlišují od potřeb zákazníků jiných skupin. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 40 Cílový segment/target npředstavuje tu část trhu, kterou si organizace vybrala z širšího trhu. Organizace tak činí na základě tzv. segmentačních kritérií: nGeografická (země, kraj, město,…) nDemografická (věk, pohlaví, stav,…) nSocioekonomická (příjem, životní standard, …) nPsychografická (postoje, potřeby, živ.hodnoty,…) nMotivy vedoucí ke koupi (zvyk, loajalita ke značce,…) nČasové (víkendové nákupy, dovolené, …) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Cílený marketing – 3 kroky n 1.Segmentace – rozdělení trhu dle toho, co, komu nabízím, a to na relativně malé skupiny 2.Targeting (tržní cílení)– vyhodnocení segmentu a výběr těch, které chci oslovovat, s cílem získat co nejvyšší tržní podíl 3.Positioning (tržní umisťování, resp. tržní pozice) – umístnění produktu mezi konkurenční produkty a způsob, jakým organizace tento fakt tlumočí „svým“ cílovým skupinám Zápatí prezentace 41 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Výhody cíleného marketingu nZvyšování tržeb nPružnější reakce na změny v poptávce nSnížení nebezpeční konkurenčních válek nÚčelnější vynaložení finančních prostředků n Zápatí prezentace 42 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Co se neziskové organizace mohou naučit od Coca Coly? nPodnětná přednáška Melindy Gates: nhttp://www.ted.com/talks/melinda_french_gates_what_nonprofits_can_learn_from_coca_cola.html n Zápatí prezentace 43 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Co byste si měli odnést z dnešní přednášky: nDefinice marketingu nHistorie marketingu nMarketing v neziskovém sektoru nMarketing-Mix a Tržní segmentace nNa co se můžete těšit příště: nProduktový mix – marketing nehmotného produktu, tj. služeb nAnalýzy vnějšího prostředí Zápatí prezentace 44 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 45 Použitá literatura: nBačuvčík, Radim. Marketing neziskových organizací. 1. vydání. Zlín: VeRBuM, 2011.190 s. ISBN 9788087500019. nKOTLER, Philip a Alan R. ANDREASEN. Strategic marketing for nonprofit organizations. 6th ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2003. vii, 536 s. ISBN 0-13-041977-X. nŠkarabelová, Simona. Marketing ve veřejném sektoru. 1. vydání. Brno : MU, 2007. 201 s. elektronické skriptum. ISBN 9788021042926.