pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 1 Marketing nehmotného produktu (služeb) Analýzy prostředí 2. přednáška MVVS pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 2 Marketing nehmotného produktu n nPředpoklad: nMarketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako nástroj realizace výměny toho, co máme a co je hodnotné, za něco, co potřebujeme. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 3 Proto musíme znát…..: n njaké jsou naše cíle, njaké je naše postavení a faktory, které mohou naši organizaci ovlivnit (nástroj- analýzy vnějšího prostředí), njaké jsou charakteristiky našeho produktu. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 4 …a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: (AUDIT PRODUKTU) n nCo vlastně nabízíme – výrobky, služby, myšlenky (tzv. cause marketing )??? nKomu je naše nabídky určená – kdo je naší cílovou skupinou, naším klientem??? nJakou potřebu uspokojujeme??? nLze tuto potřebu uspokojit i jiným způsobem, jinými prostředky, s pomocí jiných subjektů??? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 5 …a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: n nNakolik je důležité uspokojení dané potřeby pro naši cílovou skupinu? nPokud nabízíme více aktivit pro více cílových skupin, která cílová skupina je největší a která aktivita přináší největší užitek? nS kým vstupujeme do styku v procesu výměny našeho produktu za něco, co potřebujeme? nJaké budou odpovědi např. u Člověka v tísni? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 6 Produkt v neziskovém sektoru = SLUŽBA C:\Users\simona\Pictures\senioři.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 7 Definice služby I.: n n„Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ n(Adam Smith, 1776) n nNa to navazuje i Marx a následně i centrálně plánované ekonomiky. nDůsledek = podcenění celého sektoru. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 8 Definice služby II.: n„Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem“ n n(Kotler - Armstrong 1997) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 9 Definice služby III: n n„…soubor hmotných a nehmotných prvků obsahujících funkční, sociální a psychologické užitky nebo výhody. Produktem může být myšlenka, služba nebo zboží nebo kombinace všech tří výstupů“ n n(Pride – Ferrell, 1991) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 10 Definice obsahu služby: nMateriální prvky- hmotné složky služby, které službu doplňují nebo umožňují její poskytnutí (stacionář – pomůcky pro handicapované) nSmyslové požitky – rozpoznáváme smysly (hluk, ticho, vůně, apod.) nPsychologické výhody nabídky – subjektivní, pro každého zákazníka jiné, obtížné je vymezit. n(Sasser, 1978) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 11 Marketing služeb je složitější!!! n n???PROČ??? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 12 Vlastnosti služeb: nNehmotnost nNeoddělitelnost nHeterogenita, resp. proměnlivost nZničitelnost nNemožnost vlastnictví n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 13 Nehmotnost služeb nNěkteré prvky, které představují kvalitu nabízené služby, jako například spolehlivost, osobní přístup poskytovatele služby, důvěryhodnost, jistota, apod. lze ověřit až při nákupu a spotřebě služby. nJe příčinou, že zákazník: nobtížně hodnotí konkurující si služby, nobává se rizika při nákupu služby, nklade důraz na osobní zdroje informací, njako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu (v zisk.prostředí). pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 14 Nehmotnost služeb nManagement může reagovat: nomezením složitosti poskytování služby, nzdůrazňováním hmotných podnětů, případně materiálového prostředí, nusnadněním tzv. ústní reklamy (osobní doporučení) - komunikační mix, nzaměření se na kvalitu služeb - vytváření silné značky. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 15 Neoddělitelnost služeb n Produkci a spotřebu zboží lze od sebe oddělit x Služba je produkována v přítomnosti zákazníka - zákazník se zúčastní poskytování služby, je tedy neoddělitelnou součástí její produkce. nJe příčinou, že zákazník: nje spoluproducentem služby, nčasto se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky, nněkdy musí cestovat na místo produkce služby. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 16 Neoddělitelnost služeb n nManagement může reagovat: nsnahou o oddělení produkce a spotřeby, nřízením vztahů zákazník – poskytovatel, nzdokonalováním systémů dodávky služeb. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 17 Heterogenita služby nJe možné, že způsob poskytnutí jedné a téže služby se liší. n- příčinou, že zákazník: nnemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby, nobtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami, nmusí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 18 Heterogenita služby nManagement může reagovat: nstanovením norem kvality chování zaměstnanců, nvýchovou, motivací zaměstnanců, nvýběrem a plánováním procesů poskytování služby. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 19 Zničitelnost služby nNehmotnost služeb vede k tomu, že služby nelze skladovat, uchovávat, znovu prodávat nebo vracet. nJe příčinou, že zákazník: nobtížně reklamuje službu, nmůže být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou. nManagement musí reagovat: nstanovením pravidel pro vyřizování stížností, nplánováním poptávky a využití kapacit. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 20 Nemožnost vlastnictví služby nJe příčinou, že zákazník: nvlastní pouze právo na poskytnutí služby, nslužbu mu přinášejí krátké (přímé) distribuční kanály. nManagement musí reagovat: nzdůrazněním výhod nevlastnění a možností substituce služeb za zboží, npečlivým výběrem zprostředkovatelů. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 21 Úspěch služby závisí na její: ndostupnosti nceně njedinečnosti nvlastní hodnotě nkvalitě npověsti nmódnosti nspolehlivosti nvýsledcích ndodávání pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 22 Lidé se vracejí do organizace, když personál je: nstarostlivý nveselý npozorný npřesný npřátelský nznalý věci nprofesionální nkompetentní pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 23 Význam značky n nPomáhá rozlišit produkt/službu, odlišit ho od konkurence. nVytváří image produktu/služby. nU služeb napomáhá zhmotnit službu a vytvořit představu o službě v mysli zákazníků. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 24 pin_logo_en_iraq cvt_logo_cz_600 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 25 logo brno_min pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 26 divadlo_logo pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Cyklus marketingového plánování (Kotler) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Strategické market.plánování pro NNO (Kotler) Zápatí prezentace 28 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 29 Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT nAnalýza vnitřního prostředí organizace, n tzv. MIKROPROSTŘEDÍ n(silné a slabé stránky organizace) n+ nAnalýza vnějšího prostředí organizace, ntzv. MAKROPROSTŘEDÍ n(příležitosti a hrozby) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Začíná se zpravidla MAKROPROSTŘEDÍm: nProstředí: ndemografické, nekonomické, ntechnologické nekologické, npolitické, nlegislativní, nkulturní, nsociální. nTržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. n Zápatí prezentace 30 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Makroprostředí - používané analýzy ØSTEP/PEST/PESTEL - sociální (vč. kulturních a demografických), technologické, ekonomické(vč legislativních) a politické vlivy ØSTEEPLE – sociální, technologické, ekonomické, ekologické, politické, legislativní, edukativní (vč kultury) n ØPorterova analýza pěti sil •pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“(střed) •síla zákazníků •síla dodavatelů •hrozba nově vstupujících na trh •hrozba substituce Zápatí prezentace 31 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Příklad PEST na festivalu Youth for You(th) Příležitosti Hrozby Politicko-legislativní faktory –nové dotační programy –jiná kulturní politika –dotace na více let –výhodnější úlevy na daních pro dárce –krácení dotačních programů –nestálá politická situace Ekonomické faktory –ochota obyvatel platit za kulturní akce, vyšší popularita festivalu zdarma –zdražování zboží –vyšší DPH Sociokulturní faktory –nárůst nových talentů –zvýšení zájmu o podobné akce –posílení dobrovolnictví –úbytek ostatních kulturních událostí –přehlcení publika (zánik festivalu) –vysoká konkurence Technologické faktory –snižování cen, úspora v rozpočtu festivalu –efektivnější propagace –posílení konkurence Zápatí prezentace 32 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Porterova analýza pěti sil ¡patří k základním a zároveň nejvýznamnějším nástrojům pro analýzu konkurenčního prostředí firmy a jejího strategického řízení. ¡Jejím tvůrcem je profesor Michael Eugene Porter (Harvard Business School). ¡Model se snaží odvodit sílu konkurence v analyzovaném odvětví a tím pádem také ziskovost daného sektoru trhu. ¡K dosažení tohoto cíle rozebírá pět klíčových vlivů, které konkurenceschopnost firmy přímo či nepřímo ovlivňují. n Zápatí prezentace 33 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nebo také: Porterova analýza konkurence nPORTER postavil model fungování trhu na těchto 5 faktorech: na) rivalita mezi konkurenty; nb) vyjednávací síla dodavatelů; nc) vyjednávací síla odběratelů; nd) ohrožení ze strany nových konkurentů; ne) ohrožení ze strany nových substitutů. n nLiteratura: Kotler (2000, 10. vydání, str. 219) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Grafické znázornění Porterovy analýzy konkurence: Zápatí prezentace 35 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Alternativní „neziskové“ přístupy nMichael Kaiser: nzkoumání prostředí zahrnuje dvě různé činnosti: nanalýzu odvětví a nanalýzu srovnatelných organizací. § §KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. 1. vyd. Praha: Institut umění - Divadelní ústav v Praze, 2009. n Zápatí prezentace 36 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Porterova analýza pěti sil modifikovaná do uměleckých odvětví dle Kaisera: Zápatí prezentace 37 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Joyceova modifikace Porterovy analýzy pěti sil: nJoycův model pro neziskové organizace nV jeho obměně zůstávají dodavatelé (= klienti), odběratelé / zákazníci (= občané) a srovnatelné společnosti (= konkurence), další kategorie jsou nahrazeny skupinami „trh práce“ a „politické síly“, viz. Následující obrázek nJoyce in BACHMANN, Pavel. Management neziskové organizace. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. n Zápatí prezentace 38 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Model pěti sil dle Joyce: Zápatí prezentace 39 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Co byste si měli odnést z dnešní přednášky? nSpecifika služeb a jejich vliv na management organizace nDefinice služeb nKoncepty strategického marketingového plánování nAnalýzy vnějšího prostředí nPEST a Porterova analýza 5ti sil včetně jejich modifikací nObě dvě budete provádět zítra na semináři dle příkladu festivalu Youth for You(th) Zápatí prezentace 40