pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 1 SWOT Cíle Strategie 4. přednáška MVVS pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 2 Situační analýza prostředí nAnalýza vnitřního prostředí organizace, n tzv. MIKROPROSTŘEDÍ n(silné a slabé stránky organizace) n+ nAnalýza vnějšího prostředí organizace, ntzv. MAKROPROSTŘEDÍ n(příležitosti a hrozby) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Možnost zpracování analýzy mikroprostředí Zápatí prezentace 3 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 4 Výsledná SWOT analýza pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 5 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 6 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 7 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Plus minus matice – příklad: Zápatí prezentace 8 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Další práce s výsledky SWOT nMatice IFE a EFE n nMatice důležitosti a efektu n nAnalýzy příčin a důsledků vybraných faktorů n nVymezení vztahů závažnosti a výkonnosti vybraných kritérií Zápatí prezentace 9 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Cíle nV oblasti IMAGE nBlízké poslání organizace, obecně platné, neměřitelné nNadace Partnerství podporuje ekologickou výchovu a vzdělávání, stejně jako ekologické projekty. nAkční cíle SMART: nNadace Partnerství podpoří v roce 2014 cca 30 ekologických projektů na Jižní Moravě. Zápatí prezentace 10 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Strategie numění velitele (manažera) nschopnost rozhodnout se na základě vysoké odbornosti a profesionality nschéma postupu, jak za daných podmínek dosáhnout vytyčených cílů npřehled možných kroků + činností přijímaných s vědomím částečné neznalosti budoucích podmínek, okolností a souvislostí n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nStrategické řízení nproces (probíhající kontinuálně) nplánování, norganizování, nrozhodování, nkomunikace, nmotivace, nkontrola nCíl strategického řízení: nstanovení efektivního vztahu výrobek/služba – trh noptimalizace finančních ukazatelů nformování vztahu výrobek/služba – trh ve shodě s cíli organizace n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Proces formulace podnikové strategie pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Typy strategií n nObecné typy strategií nKotler; nAnsoff; nPorter. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Strategie dle Ansoffa nO první systematický přístup k typologii strategií se zasloužil v roce 1965 Igor H. Ansoff s jeho maticí se 4 typy strategií. nAčkoli je tato tabulka již překonaná, sloužila jako základ pro další typologie. nJe založena na kombinaci „novosti“ výrobků a trhů. nKaždá ze čtyř takto vzniklých kombinací nabízí různé alternativy strategického vývoje. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Matice tržní firmy dle Ansoffa nJde o růstové strategie Ørozvoj trhu Ørozvoj produktu/služby n4 růstové strategie: ØPronikání na trhy ØRozšiřování trhu ØVývoj výrobku ØDiverzifikace n Zápatí prezentace 16 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Matice tržní firmy dle Ansoffa Existující výrobek Nový výrobek Pronikání na trh Rozvoj výrobku Rozvoj trhu Diverzifikace pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 18 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Generické strategie dle Portera nPorter (1970) založil svou typologii na předpokladu, že podnik může dosáhnout konkurenční výhody v zásadě ncestou Nízkých nákladů (1) nodlišením vlastní produkce od konkurenční, a to nDiferenciace (2) nSpecializace (3) nebo i Ohnisko n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Porterovy konkureční strategie I. Zápatí prezentace 20 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Porterovy konkureční strategie II. (jiné pojetí) Cílový trh Celý trh Tržní segment Nižší náklady Odlišení Nákladové vedení Diferenciace Zaměření pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Výhoda nižších celkových nákladů nOrg. sledující tuto strategii musí dosahovat efektivní produkce, např. hospodárností, plynoucí z rozsahu jejích operací. V org.poskytujících služby lze tuto strategii volit, když: nOrg.je velká, alespoň regionální působnost nOrg.má menší míru kontaktů se zákazníky, popř. lze využít moderní techniky pro realizaci některých jejích operací (např.účetnictví, poradenství, apod.) nČasto se dochází ke snížení kvality služeb!!! n Zápatí prezentace 22 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Diferenciace nSnaha o zvýšení hodnoty nabízené služby nSpočívá především ve zvýšení kvality poskytované služby ve vztahu k její ceně nVyšší kvalitu lze dosáhnout nabídkou zcela nových, doplňkových služeb nebo zjednodušením přístupu ke službě (např. rezervace přes Internet, pobočky bank, apod.) n Zápatí prezentace 23 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Specializace nOrganizace se zaměřuje na určité menší tržní segmenty. nV rámci tohoto segmentu, který dokonale zná, snáze uspoří náklady a „ušije“ službu přímo na míru spotřebiteli (např. Vítkovice tours – dovolená v Chorvatsku) nNebezpečí – pokles poptávky daného segmetu pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Øtržní vůdce (40%) Øtržní vyzyvatel (30%) Øtržní následovatel (20%) Øtržní troškař / výklenkář (10%) n Strategie dle podílu na trhu (Kotler) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nTržní vůdce novlivňuje ostatní firmy, je napodobován, nsnaží se zvětšit celkovou poptávku trhu, chránit svůj podíl nsnaží se zvěšit svůj podíl na trhu, neustále inovovat, udržet nízké náklady, ucpávat díry aby do nich nepřítel neskočil n nVyzyvatel ncíl musí být jasný, získat větší podíl, napadnout tržního vůdce, jiného vyzyvatele, slabší lokální firmu n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nNásledovatel nparazit - bez povolení vyrábí stejné zboží nnapodobitel - napodobeniny, ale malé odlišnosti nupravovatel - zdokonalí výrobek n n nTroškař /Výklenkář nvyhledává tržní kouty a tam je nejlepší nje to sdružení malých firem s vlastním vývojem n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Další možné růstové strategie nGE strategie nAnalýza portfolia – matice BCG, rsp. Bostonský diagram nVychází z názoru, že ziskovost je spojena s podílem organizace na trhu a s růstem tohoto trhu. n n Zápatí prezentace 28 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Analýza portfolia – matice BCG, rsp. Bostonský diagram n nPodíl na trhu= poměr tržeb org. v poměru k tržbám v daném odvětví služeb (tržby alespoň tří nejvýznamnějších konkurentů v odvětví).Hranicí mezi vysokým a nízkým tržním podílem je hodnota 1. nTržní růst se měří v ročních přírůstcích tržeb z prodeje služby. Hranici mezi pomalým a rychlým růstem činí hodnota 10 %. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Bostonský diagram: Tempo růstu trhu vysoké nízké Hvězdy Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz. Rostoucí zisk. Otazníky/ Problémové děti Výrazně negativní tok peněz. Nízký zisk. (Dojné) krávy Výrazně pozitivní tok peněz. Nejvyšší zisk. Psi Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz.Nejnižší zisk. vysoký Nízký 1,0 10 % Relativní podíl organizace na trhu potřeb pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Strategie pozitioningu nP o z i t i o n i n g nodlišení nabídky produktu dané organizace od nabídky jejích konkurentů nProstřednictvím Marketing-mixu numísťování svého produktu mezi produkty konkurence nCíl – získání konkurenční výhody pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Strategie pozitioningu podle Winda (1982): nVlastnosti produktu/služby nCena/kvalita nUžití (jak často, kdy, za jakých okolností) nTřída produktu/služby (oproti jiné značce) nUživatelé produktu nKonkurenti nKulturní aspekty a symboly (vztahující se k osobnosti značky) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Základní kameny pozitioningu ve službách: nKvalita nCena nPomocí těchto dvou dimenzí lze vytvořit tzv. poziční mapu. nBody podél pomyslné diagonály v poziční mapě představují možné poziční strategie, které mohou uplatňovat poskytovatelé dané služby. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Př. Poziční mapa hotelových služeb n. Vnímaná úroveň ceny vysoká nízká nízká vysoká Vnímaná kvalita hotelových služeb Penzion Slavia Hotel Beránek Hotel Intercontinental pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Repozitioning nZnamená úpravu postavení určité služby na trhu. nJe zpravidla důsledkem nevhodné dosavadní strategie positioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 36 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Úkol na příští seminář: n nSestavte SWOT analýzu dané organizace nFormulujte cíle – hlavně ty SMART nZamyslete se nad strategií organizace dle Ansoffa, Portera i Kotlera, nSestavte poziční mapu n