Nadnárodní podniky Cíle přednášky  Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami    Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh  Pochopit význam vhodné organizační struktury vzhledem k efektivní implementaci strategie.  Seznámit se s typy organizačních struktur vhodnými pro danou úroveň a rozsah internacionalizace firmy Nadnárodní podniky – proces vstupu naNadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Nalezení konkurenčníNalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokálníAnalýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupuVýběr formy vstupu na zahraniční trh Výběr optimálníVýběr optimální organizační struktury 1 4 2 3 1. Proč chce podnik expandovat do1. Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda)  monopolní výhody  vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv  technologie, znalosti  úspory z rozsahu, značka  organizační struktura 2. Kam chce podnik expandovat  regionální komparativní výhody  bariéry mezi zeměmi (realizace 4 svobod (EU),…)  vztahy mezi obchodními bloky  politické faktory  sociální aspekty  kulturní aspekty  … 3. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh?3. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Formy vstupu Bezkapitálové způsoby Kapitálové způsoby •Joint ventures Plně vlastněné podniky • Brownfield • Greenfield • Akvizice • Fúze Export • Přímý export • Nepřímý export Smlouvy • Licence • R a D smlouvy • Aliance • Franchising • Ostatní Samsung SH700 In 1993, they launched the original SH700 model, an “ultra-light” mobile phone that was definitely a step in the right direction for lighter and more convenient to carry mobile phones in the future http://www.techclap.com/10254/best-90s-mobile-phones/ Opening Profile: Samsung ElectronicsOpening Profile: Samsung Electronics Recognizes to Fight Downturn  Zasažen ekonomickou krizí     Zasažen ekonomickou krizí  Radikální reorganizace 2009  Vytvoření dvou divizí  Změna na postech vedoucích pracovníků – 5 z 8 Organizační struktura Organizační struktura Se musí vyvíjet spolu s internacionalizací podniku By měla být založena na kontingenčním přístupu Musí doplňovat strategii Organizační struktura nadnárodníchOrganizační struktura nadnárodních podniků  Alcoa  Menší organizační jednotky  Propojila geograficky vzdálené pobočky, ale se stejným zaměřením (Brazílie, Australia) Organizační struktura nadnárodníchOrganizační struktura nadnárodních podniků Model Stopford a Wells ZahraničníZahraniční oddělení/pobočka/mezinárodní divize Mezinárodní divize  Organizována dle funkcí, produktů nebo    Organizována dle funkcí, produktů nebo geograficky  IBM World Trade  Pepsi Cola International Funkcionální struktura  Funkční specializace (integrovaná globální     Funkční specializace (integrovaná globální struktura)  Úspory z rozsahu  Zaměření na jeden nebo málo produktů, počátky internacionalizace  Case Výrobkové divize (divizní struktura)Výrobkové divize (divizní struktura) Regionální divize ( eografická struktura)Regionální divize (geografická struktura) Maticová organizační struktura Organizační struktura Diferenciace • Specializace na konkrétní trhy Integrace • Koordinace podobných trhů Kritéria rozhodování Management Focus: Proctor & Locally” Structure Management Focus: Proctor & Gamble’s “Think Globally—Act Locally” Structure P&G’s Global/LocalP&G’s Global/Local Structure Philosophy  Global business units     Global business units  Market Development Organizations (MDO)  Global Business Services (GBS)  Corporate functions  Think globally     Think globally  Act locally  Enabling P&G to win with customers and consumers  Be the smartest/best Organizační strategie nadnárodních podniků Christopher A. Bartlett thinking about new organizational strategies Sumatra Ghoshal after defining transnational organizational strategy • Bartlett – Ghoshall Organizační strategie nadnárodních podniků:Organizační strategie nadnárodních podniků: Lokální odpovědnost a stupeň integrace Multinational Mezinárodní organizační strategie (International)Mezinárodní organizační strategie (International) Mezinárodní organizační strategie  Z počátku divize či oddělení, později pobočky v zahraničí  Centralizace „core competence“  Nevhodné při velkém množství produktů nebo velkému objemu tržeb v zahraničí  Lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti  Nižší úspory z rozsahu  Méně reflektují místní poptávku Globální organizační strategie Globální organizační strategie (Global)  pobočky v zahraničí koordinované z centrály  centrální nákup, integrace vývoje, …  standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě  úspory z rozsahu  inovativní  nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku  „Everywhere everything gets more and more like everything else.“ Multinacionální organizační strategie Multinacionální organizační strategie  relativně více nezávislých poboček ve více zemích  slabá globální integrace  silná lokální odpovědnost Multinacionální organizační strategie Nestlé  Založen 1866  Pobočky v Anglii, Německu, Španělsku, US  18 R&D, 100 IT  230 000 zaměstnanců, pouze 1600 ve Vevey  1998 nové vedení  Snaha o dosažení úspor z rozsahu Multinacionální organizační strategie Nestlé Peter Brabeck (Chief Executive Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi důležité. Proto náš podnik zůstává fragmentovaný a proto se snažíme zůstat tak blízko k zákazníkovi, jak jen to jde.“ (Financial Times, 13 March 2000) Transnacionální organizační strategie Transnacionální organizační strategie  diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou  toky zboží i znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě  síťová struktura  vysoká vzájemná závislost všech subjektů  vysoký stupeň modifikace výrobků  vysoký stupeň adaptace marketingu Transnacionální organizační strategie ABB  vznik 1988  1300 poboček, v každé front-line operating manager  country manager  business area manager Transnacionální organizační strategie Country manager •Lidé •Zákazníci •Individuální lokální potřeby Business area manager •Produkt •Technologie •Front-line operating manager Transnacionální organizační strategie  11 Executive vice presidents (Executive comittee) Executive Comittee Busines Area manager Country manager Front line operating manager Transnacionální organizační strategie  hledá rovnováhu mezi dříve zmíněnými typy organizačních struktur  kde je to možné – globální produkt (využívá úspory z rozsahu jako globální společnost)  kde je třeba – lokální přizpůsobení, lokální služby EXHIBIT 8-8 Organizational Alternatives and Development for Global Companies Obsah „bodovaných“ cvičení Nadnárodní podniky 1. Forma vstupu podniku na zahraniční trh 2. Organizační struktura a) z pohledu modelu Stopford and Wells b) z pohledu modelu Bartlett and Ghoshall Děkuji za pozornost