Strategické aliance Ing. Alena Šafrová Drášilová Obsah přednášky 12.4.2014 }1. Definice strategické aliance }2. Strategické aliance vs. strategická partnerství }3. Formy strategických aliancí }4. PROČ? – Zaměření strategických aliancí }5. S KÝM? – Partneři ve strategických aliancích }6. JAK? – Vznik strategické aliance }7. Fungování strategické aliance }8. Otázky a diskuse }9. Literatura Strategické aliance 2/37 1. Definice strategické aliance (1/2) 12.4.2014 }„…spolupráce minimálně dvou právně, finančně a hospodářsky nezávislých firem, které této spolupráci přisuzují velký strategický význam a hodlají si s její pomocí vytvořit dlouhodobé a výrazné konkurenční výhody na vymezených podnikatelských polích nebo trzích.“ (Heck, A., 1999) }„…organizační forma, která…zahrnuje vztahy mezi firmami, umožňující reciproční přístup ke zdrojům a dovednostem, pro něž platí, že obvykle nejsou na trhu k dispozici.“ (Jones, K.K., Shill, W.E. 1993) } Strategické aliance 3/37 1. Definice strategické aliance (2/2) 12.4.2014 } } }„Strategickou aliancí se rozumí organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost. Tvoří ji dvě či více vzájemně samostatných organizačních jednotek (strategičtí partneři). Na základě společně stanovených strategických cílů a návazných cílů taktických (operačních), pak strategická aliance působí jako relativně autonomní podnikatelská jednotka. Posláním této jednotky je aktivizovat a zhodnocovat možné dodatečné efekty spolupráce (pozitivní kooperace) strategických partnerů ve stanovené zájmové oblasti podnikatelské činnosti. K zajištění tohoto poslání disponuje strategická aliance vymezenými zdroji a má pravomoc i zodpovědnost jich účelně a účinně využívat. Má též vymezená práva realizovat podnikatelské operace a podílet se na jejich podnikatelských důsledcích (ziscích, ztrátách..).“ (Vodáčková, O., Vodáček, L., 2002) Strategické aliance 4/37 2. Strategické aliance vs. strategická partnerství 12.4.2014 }základní formy strategických partnerství: }„volné“ formy }příležitostná spolupráce }„tiché“ neformální dohody }kartely }strategické aliance }joint ventures }„těsné“ formy }fúze }akvizice } } Strategické aliance 5/37 3. Formy strategických aliancí 12.4.2014 }bilaterální (2 partneři) }vícestranné (několik málo partnerů) }sítě strategických aliancí (mnoho partnerů, podsítě) }homogenní (podniky se zabývají stejnou činností) }heterogenní (podniky se zabývají různými činnostmi) } }uzlová (klíčová) firma – má v rámci strategické aliance dominantní postavení, které se snaží udržovat }vypracovala a prosazuje vizi aliance }disponuje jedinečnými zdroji a kompetencemi }vyznačuje se uměním jednat a poskytuje image Strategické aliance 6/37 4. PROČ? – Zaměření strategických aliancí 12.4.2014 Strategické aliance 7/37 4. Zaměření strategických aliancí 12.4.2014 }sdílení činností a zdrojů partnerů (4.1) }klasické, tradiční }80. léta 20. století }redukce konkurenčních střetů (4.2) }umění spolupracovat s konkurencí }přelom 80. a 90. let 20. století }vznik, přenos a využití znalostí (4.3) }informační společnost založená na znalostech }2. polovina 90. let 20. století } }zaměření se často prolínají a kombinují Strategické aliance 8/37 4.1 Principy sdílení činností a zdrojů partnerů 12.4.2014 }mezi partnery probíhá realokace (přerozdělení) činností zdrojů mezi partnery }činnosti }odborně náročné práce }práce spojené s využitím unikátních technologií nebo specifických dovedností }práce, pro něž není u jednoho z partnerů dostatečná kapacita }… }zdroje (hmotně-energetické a časové předpoklady) }informační a znalostní zdroje }kapitál }kapacita pracovní síly se specifickým profesním a kvalifikačním profilem }suroviny a materiály }kapacity strojů, zařízení, plochy }… } Strategické aliance 9/37 4.1 Cíle sdílení činností a zdrojů partnerů 12.4.2014 }dosažený většího integračního nebo synergického efektu výsledné činnosti, než by byli schopni dosahovat partneři samostatně }integrační efekt – nemění se charakter činnosti, ale dochází k lepšímu využití stávajících kapacit, navýšení zdrojů, realizaci velkých projektů, na které by jednotlivý partneři neměli prostředky apod. }synergický efekt – výstupy jsou na kvalitativně vyšší úrovni, partneři se např. inovačně inspirují Strategické aliance 10/37 4.1 Příklady sdílení činností a zdrojů partnerů 12.4.2014 }spolupráce farmaceutických firem na vývoji nového léku }společné vybudování montážního provozu }sdílení logistické sítě partnerů navzájem }získávání finančních prostředků (garance) }vytváření společných zkušebních a servisních středisek }společné sklady a distribuční centra }sdílení komunikačních kanálů }… } }Amazon a Procter&Gamble Strategické aliance 11/37 4.2 Principy redukce konkurenčních střetů 12.4.2014 }často probíhá nadnárodně }může jít o formální dohodu, nebo neformální („hand-shake“) spolupráci }omezení konkurence na trhu vs. inovační či výrobní potenciál společných podniků }redukce je zpravidla částečná, konkurenční boj mezi partnery v jiných oblastech probíhá }jestliže přestane být partnerství atraktivní, dochází ke ztrátě loajality a odstředivým strategiím, případně k vystoupení z partnerství } } Strategické aliance 12/37 4.2 Cíle redukce konkurenčních střetů 12.4.2014 }získání lepší pozice v konkurenčním boji proti jinému, silnějšímu konkurentovi }vytvoření konkurenční výhody na trhu budoucnosti }prosazení konkurenční výhody jako standardu v odvětví } Strategické aliance 13/37 4.2 Předpoklady redukce konkurenčních střetů 12.4.2014 }tvůrčí a nepředpojaté myšlení a jednání managementu }schopnost nalézt a projednat kompromisy ohledně strategických a navazujících cílů partnerů }flexibilní organizační struktura spolupráce s neformálními vztahy mezi zástupci partnerů }častá a pozitivně laděná komunikace mezi partnery s ohledem na interkulturní specifika }vnitřní komunikační systém s pružná koordinace činností }rychlé a nekonfliktní řešení problémů Strategické aliance 14/37 4.2 Příklady redukce konkurenčních střetů 12.4.2014 }General Motors + Toyota (montáž automobilů) }Siemens + Philips (vývoj v oblasti mikroelektroniky) }Siemens + Fujitsu (počítače a související elektronika) }Canon + Kodak (kopírovací zařízení) }Motorola + Toshiba (distribuční sítě) }Apple + Canon (tiskárny) }Ford + Mazda (náhradní díly) }SkyTeam, StarAlliance } }Thompson + JVC (videorekordéry) Strategické aliance 15/37 4.3 Principy vzniku, přenosu a využití znalostí 12.4.2014 }partneři od sebe navzájem získávají data, informace a znalosti klíčové pro podnikatelskou činnost, sdílejí je, osvojují si je a především je zhodnocují }data (= údaje) – čísla, text, zvuk, obraz a další smyslové vjemy, které je možné z fyzikálního hlediska chápat jako následnosti znaků, resp. diskrétních signálů }databáze (= datové zdroje) – soubory dat }informace – data, která mají pro uživatele určitý význam }znalosti – interakce zkušeností, faktů, vztahů, hodnot, myšlenkových procesů a významů } Strategické aliance 16/37 Příklady vzniku, přenosu a využití znalostí 12.4.2014 }Ford + Toyo Kogyo (Mazda) }General Motors + Isuzu }General Motors + Toyota }Chrysler + Mitsubishi Motors }Siemens + Fujitsu }S&T AG a NTT Communications Corporation }Siemens a SAP } }Siemens + Bosch Strategické aliance 17/37 5. S KÝM? – Partneři ve strategických aliancích 12.4.2014 Strategické aliance 18/37 5.1 Přímá konkurence }je vhodná pokud je překrytí trhů pouze částečné, např. partneři oslovují primárně jinou skupinu zákazníků, nebo působí částečně na jiném trhu }oblasti }sdílení distribučních sítí }vývoj nákladných technologií }pronikání na jiné trhy } 12.4.2014 Strategické aliance 19/37 5.2 Nepřímá konkurence 12.4.2014 }produkty nejsou přímé substituty, nebo společnosti působí na zcela jiném trhu, v jiné lokalitě }oblasti }advokátní kanceláře }PR a reklamní agentury }vývoj nových automobilů se současným rozdělením trhů mezi konkurenty Strategické aliance 20/37 5.3 Blízký obor 12.4.2014 }společnosti mají stejné problémy, používají obdobné komponenty, ale vyrábějí různé produkty, mají stejné nebo podobné dodavatele }oblasti }komplementární výrobky }vyjednávací aliance }rozšiřování nabízeného portfolia Strategické aliance 21/37 5.4 Odlišný obor 12.4.2014 }členové aliance se pohybují každý ve zcela jiném oboru, nekonkurují si, nedodávají substituty ani komplementy }oblasti }vývoj unikátních řešení po konkrétní odvětví nebo projekt }armádní zakázky }sdílení nákladů na vstup na rizikový trh }výzkumné mezioborové projekty } } } Strategické aliance 22/37 6. JAK? – Vznik strategické aliance 12.4.2014 Strategické aliance 23/37 6.1 Rozhodování 12.4.2014 }rozbor vlastního postavení na trhu }jasně formulovaná očekávání }stanovení míry přípustného kompromisu }sestavení stabilního realizačního týmu }výběr potenciálních partnerů podle předem stanovených charakteristik }vyhodnocení všech dostupných a relevantních informací o potenciálních partnerech }navázání kontaktů přímo nebo prostřednictvím vhodné organizace / jednotlivců }sestavení vyjednávacího týmu }příprava jednání } Strategické aliance 24/37 6.2 Obsah jednání s partnerem 12.4.2014 }vize, poslání a strategické cíle aliance }vymezení podnikatelských příležitostí }vymezení společných aktivit }očekávaná konkurenční pozice aliance na trhu }očekávané hospodářské výsledky }množství a návratnost vložených prostředků jednotlivých partnerů }zdrojové zajištění }kritické faktory úspěchu }hlavní problémy a rizika }vedení a kontrola Strategické aliance 25/37 6.3 Průběžné vyhodnocení jednání 12.4.2014 }Má partner zájem na vzniku strategické aliance? }Má partner potřebné/očekávané zdroje? }Je partner ochoten je poskytnout ve prospěch aliance? }Je partner důvěryhodný, spolehlivý, otevřený? }Je partner realistický v očekáváních a rizicích? }Dochází při jednáních k používání nátlakových metod? }Jak partner přistupuje k řešení problémů, sporů, chyb? }Je partner ochoten spravedlivě sdílet pravomoci i odpovědnost? }Je partner ochoten přistoupit ke kompromisu? }Vznikají při jednáních spíše sympatie než antipatie a rivalita mezi partnery? } Strategické aliance 26/37 6.4 Výsledky jednání 12.4.2014 }Společný podnikatelský záměr („Statement of Intent“) }vymezení účelu strategické aliance }charakteristika pole společných zájmů }hlavní cíle a jejich zajištění }představa o řízení strategické aliance }závazky partnerů k zajištění zdrojů }zajištění před důsledky rizika }rozdělení očekávaných zisků a přínosů }právní nároky a závazky, způsoby řešení sporů }předpokládaná organizačně-právní forma a struktura aliance }závěrečná ustanovení }Dohoda o vzájemném respektování zájmů }Dohoda o vzájemné nekonkurenci („Non-Competition Agreement“) }Dohoda o důvěrném charakteru informací („Confidentiality Agreement“) }Smlouva o strategické alianci („Agreement about the Strategic Alliance“) } Strategické aliance 27/37 7. Fungování strategické aliance 12.4.2014 Strategické aliance 28/37 7.1 Počátek 12.4.2014 }stanovení oboustranně schválených koordinátorů rozběhu a fungování strategické aliance }jedná se o nový podnik se všemi důsledky, proto hrozí „dětské nemoci“, i když jsou partneři zkušení }odpor ke změnám }schizofrenní prostředí systémů (plánování, kontrola, organizační struktury, odlišné kultury, …) }problémy sdílení a ochrany informací a znalostí }problémy s rovnoprávností partnerů v rámci aliance a spolupracovníků z různých organizací }vidina konce strategické aliance a jeho důsledků pro pracovníky }komunikační problémy, volba dominantního jazyka } Strategické aliance 29/37 7.2 Průběh strategické aliance 12.4.2014 }postupné sladění všech komponent }plnění operativních plánů stanovených koordinátory } Strategické aliance 30/37 Kultura Vnější technologické prostředí Organizační hranice Vnější sociálně-ekonomické prostředí Struktura Procesy Lidé, role IS/IT Strategie 7.3 Ukončení strategické aliance – příčiny (1/3) 12.4.2014 }úmrtnost na některou dětskou nemoc }nezvládnuté řízení strategické aliance (konflikty, podcenění nákladů, odpor zavedeného trhu, …) }interní soutěžení a rivalita partnerů }snaha o osamostatnění strategické aliance vůči partnerům }nerealistické představy o náročnosti a efektech }nečekané externí změny prostředí }existenční problémy některého z partnerů }interkulturní problémy mezi partnery Strategické aliance 31/37 7.3 Ukončení strategické aliance – důvody (2/3) 12.4.2014 }Statistika (1994, 138 respondentů): }Extrémní změny podnikatelského prostředí 56 % }Příliš odlišné kultury partnerů 44 % }Nedostateční vedení 43 % }Nejednoznačné vedení 43 % }Nadhodnocené možnosti trhu 35 % }Neúspěšný integrační proces 34 % Strategické aliance 32/37 7.3 Ukončení strategické aliance – způsoby (3/3) 12.4.2014 }v 60–70 % případů trvají strategické aliance 4–6 let }způsoby ukončení strategické aliance }dosažení předpokládaných cílů, standardní ukončení }rozchod partnerů }fúze partnera se strategickou aliancí nebo mezi partnery navzájem }akvizice partnera nebo strategické aliance některým z partnerů }prodej části nebo celku jedním z partnerů }skoupení managementem, spekulativní skoupení, skoupení z důvodu zadlužení }přátelské nebo nepřátelské převzetí kontroly }kombinace předchozích důvodů Strategické aliance 33/37 8. Otázky a diskuse 12.4.2014 Strategické aliance 34/37 ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? 9. Literatura 12.4.2014 }DVOŘÁČEK, J. Společné a nadnárodní podniky. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2006. }HRON, J.; TICHÁ, I. Strategické aliance. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2000. }MOCKLER, R. J. Mulinational Strategic Alliances. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons Ltd., 1999. }REUER, J. J. Strategic alliances : theory and evidence. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2004. }ŠTRACH, P. Mezinárodní management. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. }VODÁČEK, L.; VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2002. } Strategické aliance 35/37