SYSTÉMY ŘÍZENÍ OKRUHY OTÁZEK KE ZKOUŠCE Z PŘEDMĚTU MKH_SYRP v kombinovaném studiu jaro 2014 1. Historické příčiny vzniku systémového přístupu k zobrazování a analýze reálných objektů. Podstata a základní znaky systémového přístupu. 2. Co je podstatou definování systému na objektu? Kdo je to konceptor a jakou má v tomto procesu úlohu? 3. Základní pojmy a vlastnosti systému. Struktura a chování systému. Co je to nestrukturovaný a strukturovaný systém? Čím se od sebe odlišují? 4. Co je obecná teorie systémů? Co zkoumá kybernetika? Ze kterých součástí sestává. 5. Definice stacionárního systému. V čem se liší stacionární a dynamický systém? 6. Regulace systému. Princip zpětné vazby a její funkce v systému. Vlastnosti složitých zpětnovazebních systémů. 7. Řízení systému. Rozdíl mezi projektováním a řízením systému. 8. Informatika a informace, formalizované pojetí informace, pojem entropie. 9. Systémová dynamika. Rozdíl mezi lineárními a nelineárními systémy. Význam charakteru zpětné vazby pro chování systému. Atraktory. Příklady. 10. Otevřené a uzavřené systémy. Měkké systémy a problémy jejich studia. Ekonomika jako dynamický systém – vlastnosti. 11. Pojmy model a originál. Systémové modelování a jeho využití. Simulace. 12. Typologie systémů (objektů). Příčiny vzniku typologií a jejich využití pro modelování. 13. Specifika sociálních systémů. Dvě pojetí podniku podle W.R.Scotta a význam tohoto rozlišení pro management. 14. Produkt a potenciál – dvě složky bohatství. Užití obou pojmů pro konstrukci modelu podniku (podle A. Kopčaje). Souvislost úspěšnosti podniku s úrovní jeho organizovanosti. 15. Technický (technologický) subsystém podniku (podle A. Kopčaje). Pět stupňů technické vyzrálosti managementu a princip jejich stanovení. 16. Sociální subsystém podniku (podle A. Kopčaje). Podniková kultura. Principy, determinanty, charakteristiky, funkce a typy podnikové kultury. Pět stupňů vyzrálosti sociálního subsystému podniku a energetizační strategie, užité pro jeho rozvoj. 17. Definice informačního systému podniku (ISP) a jeho složek. Hierarchie DIKW v kontextu informačních systémů. Historický vývoj ISP a současné trendy. 18. Druhy aplikačního SW v podnicích a jejich využití v jednotlivých stupních řízení a plánování. 19. Řízení podnikových zdrojů (Enterprise Resource Planning). Podnikové procesy, které ERP podporují, přínosy ERP pro podnik, význam ERP pro informační systém podniku. 20. Řízení vztahů se zákazníkem (CRM) a řízení odběratelsko-dodavatelských vztahů (SCM). Popis přístupů, jejich podpora informačním systémem a souvislost s ostatními částmi informačního systému. 21. Nástroje Business Intelligence (reporting, data mining, online analytical processing). Využití BI pro manažerské rozhodování. 22. Infrastrukturní aplikace – řízení podnikového obsahu a podpora znalostního managementu. Souvislosti s ostatními částmi informačního systému. 23. Význam informační strategie pro strategické řízení podniků. Obsah informační strategie a proces (kdo, jak, proč) její tvorby z podnikohospodářské perspektivy. 24. Co je to projekt, projektové řízení a jaké vlastnosti musí být splněny při jeho realizaci? 25. V čem spočívá příprava projektu? Kdo ji provádí? 26. V čem spočívá řízení projektu? Co je to životní cyklus projektu. 27. Co je podstatou modelu podniku založeném na čtyřech vitálních znacích sociálního systému? 28. Popište význam vitálního znaku „užitečnost“ podniku v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 29. Popište obsah znaku „efektivita“ podniku v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 30. Popište obsah znaku „stabilita“ podniku v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 31. Popište obsah znaku „dynamika“ podniku v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 32. Popište zásady důležité pro vedení sebe sama, jako manažera organizace. 33. Popište postup při poznávání jednotlivých spolupracovníků s ohledem na zjištění pracovního potenciálu pracovní skupiny, kterou máte řídit. (Jak budete provádět diagnózu potenciálu členů pracovní skupiny?) 34. Popište pořadí postupových kroků při zvyšování efektivnosti pracovní skupiny. (Popište strategii a taktiku manažera při prosazování změn loajality a schopností spolupracovníků.) 35. Popište postup při poznávání motivačního založení lidí v pracovní skupině a jeho využití při zvyšování motivace spolupracovníků. 36. Jaké druhy informací musí mít pracovník pro kvalitní výkon pracovních povinností? 37. Jaké máte jako manažer možnosti při zvyšování pracovních schopností svých podřízených spolupracovníků? (Popište možnosti profesního vzdělávání pracovníků). 38. Systém mezilidských vztahů v pracovní skupině a jeho využití pro zvýšení efektivity pracovních výsledků. 39. Popište postup manažera, při zvládání konfliktního chování spolupracovníků. 40. Popište postup při ovlivňování podřízených spolupracovníků při změně stylu řízení od direktivního (autoritativního) k delegativnímu stylu řízení. 41. Jaké znaky má týmová spolupráce, a jak se liší od spolupráce v pracovní skupině? 42. V čem spočívá interpretativní paradigma a kdy se objevuje v myšlení a v praxi managementu? Povinná literatura Základní literaturou k tomuto kurzu je text sylabu „Systémy řízení“, ve které jsou rozebrány tematické okruhy, tvořící náplň předmětu. Text je umístěn na ISu ve studijních materiálech. V tomto adresáři naleznete i další doplňující texty. Povinná literatura nad rámec sylabu: PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2002. ISBN 80-247-0403-X. Str.13-55, 57-99, 101-143. PLAMÍNEK, J. Synergický management. Praha:Argo. 2000. 328 str. ISBN 80-7203-258- 5. Zejména kapitoly: Úvodní kapitola, str. 147-160, str. 249-264 ŘEPA,V. Analýza a návrh informačních systémů. Ekopress, Praha 1999. 403 stran. ISBN 80-86119-13-0 – strana 266-277 VOŘÍŠEK, Jiří, 2008. Principy a modely řízení podnikové informatiky. Vyd. 1. Praha: Oeconomica. ISBN 9788024514406. str. 17 – 57, 255 – 288 DOHNAL, Jan a Oldřich PŘÍKLENK, 2011. CIO a podpora byznysu: s případovými studiemi CIO v ČR a SR. Praha: Grada. ISBN 9788024740508. kap. 3 TVRDÍKOVÁ, Milena, 2008. Aplikace moderních informačních technologií v řízení firmy: nástroje ke zvyšování kvality informačních systémů. Praha: Grada. ISBN 9788024727288. str. 17 – 33, kap. 5 BASL, Josef a Roman BLAŽÍČEK, 2012. Podnikové informační systémy: podnik v informační společnosti. Praha: Grada. ISBN 9788024743073. kap 4, 5, 6, 10 a 12, str. 89 – 98 KUNSTOVÁ, Renata, 2009. Efektivní správa dokumentů: co nabízí Enterprise Content Management. Praha: Grada. ISBN 9788024732572. kap. 1, 2, 3 Rozšiřující doporučená literatura BASL, J. Podnikové informační systémy. Grada, Praha 2002. 142 stran. ISBN 80-274-0214-2. DOHNAL, J., POUR,J. Architektury informačních systémů. Praha: Ekopress, 1997. VODÁČEK, L. ROSICKÝ, A. Informační management.Pojetí, poslání a aplikace.1.vyd. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-35-2 DOHNAL, Jan a Oldřich PŘÍKLENK, 2011. CIO a podpora byznysu: s případovými studiemi CIO v ČR a SR. Praha: Grada. ISBN 9788024740508