pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Participativní rozpočtování – tutoriál 03 Systémy územních rozpočtů Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 2 Program nparticipativní rozpočtování (PB) nsrozumitelnost rozpočtu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 3 Participativní rozpočtování I. nnení jasná shoda nad definicí n„Participativní rozpočtování je proces přijímání rozhodnutí, během kterého občané promýšlejí a vyjednávají o rozdělení veřejných zdrojů.“ (The World Bank) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 4 Participativní rozpočtování II. nrozhodování o využití části rozpočtu, respektive jeho výdajové či příjmové stránky (maximální zaznamenaný podíl byl 18 % výdajů rozpočtu – Brazílie) nstanovení prioritních oblastí rozpočtu, tvorba konkrétních projektů, diskuze nad vytvořenými projekty, výběr podpořených projektů, monitoring nkontinuální proces text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 5 Proč participativní rozpočtování? I. nboj proti chudobě nbudování důvěry mezi veřejnosti a volenými zástupci nvytvoření prostředí pro sociální dialog v rámci komunity nsociální začlenění vyloučených skupin (např. v rámci obce, v níž existují významné sociální rozdíly či izolované minority apod.) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 6 Proč participativní rozpočtování? II. nmodernizace administrativy (např. zlepšení fungování a dostupnosti sociálních služeb) npodpora sociální identifikace s lokalitou (např. PR pro mladistvé) nvýchova k aktivnímu občanství ndiskuze nad výší daní s cílem zajistit vyšší výběr daní text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 7 Proč participativní rozpočtování? III. nomezení korupce nefektivnější vynakládání prostředků nzapojení občanů do správy věcí veřejných text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 8 Vznik participativního rozpočtování I. nkonec 80. let 20. století nBrazílie, Porto Alegre ndlouhé období vojenské diktatury nnízká důvěra v politiky nveřejné výdaje: korupce, klientelismus, plýtvání nUruguay, Peru, Ekvádor, Evropa n2010: Latinská Amerika – cca polovina celosvětového výskytu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 9 Porto Alegre n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 10 Vznik participativního rozpočtování II. nPrvním městem, kde se PB začalo aplikovat bylo Porto Alegre. Participativní rozpočtování bylo součástí několika inovativních reformních programů, které se začaly realizovat v roce 1989 a jejich cílem bylo reagovat na nerovnosti v životních podmínkách obyvatel města – asi polovina obyvatel města žila ve slumech izolována na předměstí a neměla přístup k veřejným službám – jako zásobování vodou, kanalizaci, zdravotní péči, vzdělání… Participativní rozpočtování v Portu Alegre bylo založeno na rozhodování o určité části rozpočtu prostřednictvím veřejných setkání, ať už na místní nebo regionální úrovni. Obyvatelé a volení zástupci spolu hledali a stanovovali výdajové priority a hlasovali, které priority se budou realizovat. Předmětem participativního rozpočtování jsou prostředky určené k financování služeb a k investicím (asi 15 % rozpočtu). Nerozhoduje se o té části rozpočtu, která obsahuje vázané výdaje – na platy a např. obsluhu dluhu. Počet těch, kteří se zapojují do procesu participativního rozpočtování stále vzrůstá. (Porto Alegre má asi 1,5 mil. obyvatel a v současnosti je do procesu zapojeno asi 50 000 obyvatel). Účastníci procesu jsou z různých ekonomických a sociálních podmínek, s různými politickými orientacemi. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 11 Vznik participativního rozpočtování III. nCelý proces začíná v lednu řadou shromáždění v různých částech města. Tato shromáždění mají za cíl přinést interakci a participaci. nV únoru dochází k informování veřejnosti o technických a systémových otázkách rozpočtování ve městě. nV březnu pak probíhají opět další veřejná shromáždění. Jednak obecná zaměřená k stanovení a projednávání výdajových priorit v každé z 16 městských částí. Ale i shromáždění zaměřená na určitou oblast – jako doprava, zdravotnictví, vzdělávání, ekonomický rozvoj, sport… Starosta i zaměstnanci úřadu se zaměřují na to, jak reagovat na veřejný zájem. V dalších měsících se pak účastníci procesu setkávají v týdenních či čtrnáctidenních intervalech v každé městské části, aby vyjádřili potřeby a technické parametry navrhovaných projektů. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 12 Vznik participativního rozpočtování IV. nPoté se uskuteční setkání na regionální úrovni, kde se ocení prioritou potřeby jednotlivých částí města a volí 42 zástupců do Rady města pro rozpočet (Municipal Council of Budget). Tito zástupci se pak podílí na práci rady. Hlavním úkolem rady je propojit požadavky distriktů se zdroji a navrhnout a schválit rozpočet města (tu část, která je předmětem tohoto procesu). Tento výsledný rozpočet je pak závazný, což znamená, že zastupitelstvo může jen navrhovat, ale ne požadovat změny. Vetovat rozpočet může jen starosta města, případně ho vrátit k radě k přepracování. To se ale za celou dobu, kdy proces PB ve městě probíhá, nestalo. Pokud je třeba v rozpočtu udělat změny, je třeba reagovat na možné problémy města, rada pro rozpočet připraví změny rozpočtu a sleduje zpětnou vazbu od obyvatel. nVýsledkem procesu PB ve městě bylo, že lidi podnítil k aktivitě. Vznikly nové propojení mezi lidmi, nové organizace. Zlepšila se významně vybavenost předměstí službami – vodovody, zněkolikanásobil se počet škol, lidé se zapojili do veřejného dění… nPo zkušenost s PB ve městě Porto Alegre se participativní rozpočtování začalo realizovat i v dalších brazilských městech. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 13 Cíle participativního rozpočtování nzapojit veřejnost ninformovat a vzdělávat nposílit veřejnost text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 14 Kolín nad Rýnem n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 15 Kolín nad Rýnem - cíle participativního rozpočtování I. n ninformovat o rozpočtu npřinést dobré myšlenky a návrhy ninformovat občany o tématech komunity nnázory, návrhy, očekávání obyvatel ntransparentnost v rozhodnutí zastupitelstva núvodní krok k e-participaci text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 16 Kolín nad Rýnem - cíle participativního rozpočtování II. n nJiný příklad PB: Kolín nad Rýnem – jedná se o úplně jiné podmínky a jiný cíl, s kterým byl proces participativního rozpočtování realizován. nS participativním rozpočtováním v Kolíně nad Rýnem začali v roce 2008. Proces byl organizován městem jako první krok k e-participaci občanů. Cílem tohoto procesu bylo (dle prezentace starosty města) informovat občany o rozpočtu úplně a srozumitelně, aby si občané uvědomili komplexnost tohoto tématu. Více informovat občany o rozpočtových tématech než dříve. nTaké hledat dobré myšlenky a návrhy k řešení současných problémů města. Obohatit projednávání rozpočtu a názory, návrhy a očekávání obyvatel. nCílem byla i větší transparentnost při rozhodování o rozpočtu v zastupitelstvu. Díky větší zodpovědnosti za rozhodovací proces. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 17 Kolín nad Rýnem - přínosy participativního rozpočtování I. n nvíce pochopení pro jednání města nkaždý se může zapojit nlepší komunikace nlepší náhled na současné problémy ncílené jednání npodpora jednání politiků n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 18 Kolín nad Rýnem - přínosy participativního rozpočtování II. n nParticipativní rozpočet byl připravován ve třech oblastech (Streets, paths, open areas; green spaces; sports). Město vyčlenilo ze svého rozpočtu určitou částku (ve výši několika tisícin rozpočtu), která je určena právě k financování participativní části rozpočtu. nCelému proces PB předcházela mediální kampaň – Vaše město! Vaše peníze! Jednak byly do domácností roznášeny letáky, také byly vyvěšeny billboardy a probíhala kampaň v rádiu. nMěsto zpracovalo internetový portál, jehož prostřednictvím se část procesu realizovala. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 19 Kolín nad Rýnem - přínosy participativního rozpočtování III. n nNa přelomu října a listopadu v průběhu čtyř týdnů mohli občané podávat své návrhy na projekty, které souviseli s uvedenými třemi oblastmi rozpočtu. nV roce 2008 tímto způsobem město získalo téměř 5000 návrhů. Občané mohly návrhy podávat přes internet, písemně, prostřednictvím call center, prostřednictvím emailu. Podávání návrhů mohlo být i anonymní. nNávrhy byly zpracovány a zveřejněny na internetovém portálu. Zde o nich mohly registrovaní uživatelé hlasovat – pro a proti. Pod každým návrhem probíhala také diskuze zúčastněných, do ní přispívali i úředníci úřadu města. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 20 Kolín nad Rýnem - přínosy participativního rozpočtování IV. n nNávrhy byly vyhodnoceny (dle nejvíce pro-hlasů po odečtení proti-hlasů) a seřazeny. V každé oblasti bylo vybráno prvních 100 projektů a ty byly dále posuzovány. Jednak týmem vybraných úředníků z hlediska možnosti financování, z hlediska proveditelnosti příslušnými odbory města, byly projednány příslušnými komisemi města a finanční komisí a konečné rozhodnutí o realizování jednotlivých projektů provedlo zastupitelstvo. To se také za své rozhodnutí zodpovídalo na veřejném zasedání občanům. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 21 Kolín nad Rýnem - přínosy participativního rozpočtování V. n nVíce pochopení za strany občanů pro jednání města. Lepší pochopení komplexnosti rozpočtu. nDíky tomu, že se každý mohl zapojit, věci ovlivnit, tak méně naštvání na politiky. nLepší komunikaci mezi úředníky a občany – vytvoření prostředí pro dialog, výměnu názorů, pohledů, vysvětlování kontextu rozhodnutí. Lidé se do procesu chtěli zapojit, proces PB podnítil jejich aktivitu. To bylo podpořené svědomitým zacházením s návrhy občanů ze strany města a tím, že se město občanům zodpovídalo za svá rozhodnutí. nSpráva a politici získali lepší úhel pohledu na současné problémy města. Ten, kdo nesl „znalosti o problému“ byli občané, protože jako uživatelé služeb ví, kde je třeba proces poskytování služeb zlepšit. nDíky znalosti problému a znalosti přání a návrhů lidí, mohli politici a úředníci najít cílené jednání pro řešení problému. nParticipativní rozpočtování podporuje politiky v rozhodování. Jsou jasná místa, na která se soustředí pozornost. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 22 Sevilla n http://www.spain-holiday.com/blog/wp-content/uploads/2010/12/sevilla.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Espacio_Parasol_Sevilla.jpg text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 23 Sevilla – participativní rozpočtování I. nopakující se roční proces npravidla procesu stanovuje komunita nnávrhy přichází přímo z komunity norganizován dobrovolníky text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 24 Sevilla – participativní rozpočtování II. nParticipativní rozpočtování zde začalo v roce 2004. nProces PB je zde organizován dobrovolníky. Ti po celém městě sbírají návrhy na projekty, které by se v rámci PB mohly realizovat a to jak od občanů, tak od místních organizací. Návrhy mohou občané podávat také přímo na radnici nebo v občanském centru. Poté, co jsou návrhy posbírány se v každé čtvrti konají tři veřejná shromáždění a lidé jsou pozváni, aby se jich zúčastnili. nPrvní shromáždění informuje o procesu PB a schvalují se zde pravidla, kterými se proces PB bude v tomto roce řídit. Mluví se o předchozím rozpočtu, takže účastníci mají lepší informace o otázkách o nichž budou rozhodovat. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 25 Sevilla – participativní rozpočtování III. nNa druhém shromáždění se volí návrhy, o kterých se bude rozhodovat na úrovni města za všechny městské části. Toto shromáždění také volí zástupce do rady, která bude o návrzích rozhodovat. V každé části se vybere pět návrhů, o kterých bude rada rozhodovat. nNa třetím shromáždění, které byly dále rozpracovány opět prezentovány před komunitou a předkládány ke schválení. nTento proces se každý rok opakuje. nZastupitelstvo každý rok určí částku, o které se bude prostřednictvím shromáždění rozhodovat. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 26 Faktory úspěšnosti participativního rozpočtování nsilná podpora procesu vedením města nobčanská společnost npodporující politické prostředí nvyčlenění zdrojů n(4 faktory úspěšné aplikovatelnosti participativního rozpočtování podle The World Bank) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 27 Omezení participativního rozpočtování I. nzaměření na specifické veřejné služby nchybějící dlouhodobý pohled ndůraz na místní problémy nzávislost na politické podpoře text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 28 Omezení participativního rozpočtování II. nParticipativní rozpočtování se může zaměřovat jen na určité služby. Pro hodně účastníků procesu PB může být náročné zbývat se otázkami, které se týkají např. občanských práv, či komplexními sociálními službami. Spíše je mohou zajímat menší infrastrukturní projekty, které jsou pro ně lépe uchopitelné a je zde jasně vidět, čeho chtějí projektem dosáhnout. Může se stát, že určitá část účastníků procesu PB poté, co obdrží určité veřejné služby, už se dál do procesu PB nechce zapojovat. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 29 Omezení participativního rozpočtování III. nParticipativní rozpočtování nezdůrazňuje dlouhodobý pohled (i když v jeho praktické aplikaci může být obsažen) – dlouhodobé plánování. Může se stát, že účastníci procesu upřednostní krátkodobé hledisko při svém rozhodování, protože nemají dostatečné technické a analytické schopnosti… text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 30 Omezení participativního rozpočtování IV. nPři realizaci procesu mohou účastníci klást důraz na řešení lokálních záležitostí. Jejich problémy – např. vysoká nezaměstnanost, která způsobuje jejich vyloučení ze společnosti, však mohou mít řešení spíše na jiné úrovni – vyšší, mimo dosah komunity. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 31 Omezení participativního rozpočtování V. nÚčastníci procesu participativního rozpočtování mohou být do určité míry závislí na úřednících úřadu města a vláda tak může zůstat nejvýznamnějším hráčem celého procesu – může organizovat veřejná setkání, poskytuje informace, zaručuje, že se úředníci setkají s veřejností, zaručuje, že se určité projekty budou realizovat. PB se může stát manipulací veřejnosti – přes proces PB se mohou veřejné prostředky posílat do předem vybraných projektů. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 32 Jiné formy zapojení občanů do rozpočtování – cíle I. n nJe možné vymezit dva hlavní cíle, proč zahrnout obyvatele do rozhodování o rozpočtu: ninformovat veřejnost o vládních rozhodnutích nvtáhnout veřejnost do tvorby vládních rozhodnutí n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 33 Jiné formy zapojení občanů do rozpočtování – cíle II. n nInformovat veřejnost o vládních rozhodnutích. Např. proč vláda přistupuje k úsporám či jaké služby, v jakém rozsahu kvalitě si za dané prostředky může město dovolit. nVtáhnout veřejnost do tvorby vládních rozhodnutí, aby občané i další zájmové skupiny vyjádřily své potřeby a priority a společně hledali, jak jich lze dosáhnout. Může v lidech podpořit schopnost hledat, které otázky jsou důležité pro celou komunitu. Informovat se a naslouchat jiným názorům. Zvažovat společenský zájem vedle svého individuálního. Obhajovat své názory a společně s dalšími lidmi se podílet na řešení problémů komunity. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 34 Výsledky šetření v North Caroline I. nKdo iniciuje zapojení občanů do rozpočtování? nÚředníci (72 %) nZastupitelé – neformální zájem (62 %) nIniciativa občanů (43 %) nTradice s participací (32 %) nPožadavek zastupitelů (13 %) nTlak zájmových skupin (13 %) nJiné (17 %) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 35 Výsledky šetření v North Caroline II. nS výsledky výzkumu, který provedla Maureen Berner ve městech a okresech Severní Karoliny je možné zvažovat paralely pro současnou situaci ve městech a obcích v ČR. nM. Berner se zabývala tím: n Jestli si manažeři myslí, že je nutné zahrnovat občany do rozpočtování? n Jaké jsou nejběžnější metody, které místní vlády používají, aby zahrnuly občany do rozhodování n Jestli si manažeři myslí, že jsou tyto metody efektivní a proč? n Jsou zde nějaké praktiky, postupy, které by manažeři chtěli doporučit jiným? Kdy je využili, nebo naopak kdy se jim vyhnuli? n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 36 Výsledky šetření v North Caroline III. nKdo iniciuje zapojení občanů do rozpočtu? Z odpovědí vyplývá, že je zde významný vliv zastupitelů a jejich rozhodnutí, aby se občané do přípravy rozpočtu zapojili (vedle iniciativy ze strany úředníků). nDůvod proč se nesnaží občany do rozpočtování zapojit spatřují respondenti (úředníci města) zejména v nedostatku zájmu zastupitelů a v malém zájmu ze strany veřejnosti v minulosti. U malých měst jsou pak důležitým faktorem náročnost procesu zapojení veřejnosti - nedostatek času, lidských zdrojů či financí. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 37 Výsledky šetření v North Caroline IV. nPro zapojení veřejnosti města používají např. následující metody: nVeřejné projednávání rozpočtu nMožnost promluvit na pravidelných setkáních nOtevřená setkání, která město k rozpočtu pořádá (workshopy k rozpočtu) nVeřejná slyšení nPoradní komise složené z občanů nNávštěvy zaměstnanců města u místních sdružení občanů nNeformální setkávání zástupců města s občany – „setkání v kavárnách“ nInternetové prezentace, informace zasílané emailem nPoštovní odpovědní obálky, telefonní dotazování ve vybraných domácnostech… n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 38 Výsledky šetření v North Caroline V. nProč se nesnaží zapojit občany do rozhodování o rozpočtu? nNedostatek zájmu ze strany zastupitelstva (57 %) nMalý zájem veřejnosti v minulosti (50 %) nLidé se nechtějí zapojit (28 %) nNedostatek času (20 %) nNedostatek lidských zdrojů (19 %) nNedostatek finančních zdrojů (8 %) nPříliš komplikovaný proces (7 %) nNedostatek zájmu úředníků (7 %) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 39 Výsledky šetření v North Caroline VI. nnejméně efektivní metoda: veřejné projednávání rozpočtu nnejvíce efektivní metoda: veřejné projednávání rozpočtu nna čem záleží: jaký je cíl, jakým způsobem, kdy text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 40 Výsledky šetření v North Caroline VII. nZ odpovědí respondentů vyplynulo, že jako nejméně efektivní formu komunikace vnímají veřejné projednávání rozpočtu. Stejně tak ale veřejné projednávání vnímají jako nejvíce efektivní formu zapojení občanů. nZáleží na tom, v jaké fázi rozpočtového procesu se veřejná projednávání odehrají. nPokud se uskuteční až na konci rozpočtového procesu, kdy je projednáván finální rozpočet a obvykle pak následuje i jeho schválení, pak veřejné projednávání není efektivním nástrojem pro zapojení občanů. Odehrává se příliš pozdě, takže už není možné rozpočet opravdu změnit. Taková veřejná projednávání se pak mohou stát jen místem, kde místní organizace prosí o peníze. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 41 Výsledky šetření v North Caroline VIII. nNaopak veřejná projednávání jsou vnímána jako efektivní nástroj k zapojení občanů, pokud se odehrávají hned na začátku rozpočtového procesu a jsou dobře propagována – každý se pak může zapojit a podílet se na hledání řešení místních problémů. Taková veřejná projednávání rozpočtu se zaměřují spíše na potřeby obyvatel a zájmových skupin. Respondenti také dobře hodnotili, pokud se veřejná projednání v průběhu rozpočtového procesu několikrát opakovala – nejednalo se o jediný kontakt s veřejností, ale spíš o vytvoření prostoru pro dialog. nVeřejná projednávání nebyla hodnocena jako efektivní pokud cílem samosprávy je občany pouze o rozpočtu informovat. Pak je vhodnější využít jiné formy (např. internetové prezentace, inzeráty v místním tisku). nZ odpovědí také vyplynulo, že nejde ani tak o metodu, která by byla účinná nejvíce, ale záleží na cíli použití konkrétní metody/nástroje. Proč? Čeho chce město docílit? A na konkrétním způsobu použití. Veřejná setkání jsou pak efektivní pokud je cílem města zapojit veřejnost do rozhodování o rozpočtu. Důležité je pak již zmíněné načasování – dělat věci včas (v úvodních fázích rozpočtového procesu). n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 42 Participativní rozpočet - Česko nPraha 7 – vyčleněna část rozpočtu k rozhodnutí občanů nrok 2014: 1 mil. Kč (celkový výdaje Prahy 7 jsou cca 360 mil. Kč) nschvalování v dubnu 2014, realizace v roce 2014 njinak forma v Česku téměř neznámá, přestože účast veřejnosti na správě věcí veřejných je na poměrně vysoké výši nkampaň za participativní rozpočet v Praze (směřovaná na komunální volby 2014) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 43 Participativní rozpočet - Slovensko nBratislava – Nové Mesto – vyčleněna část rozpočtu k rozhodnutí občanů nrok 2014: 20 000 € (cca 540 tis. Kč) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 44 Základní bariéry k zapojení občanů I. nrozpočet jako tlustý, nudný dokument nrozpočet jako byrokratická zbytečnost nrozpočet jen vnitřní proces organizace nobčané nevnímají svou účast při přípravě jako smysluplnou nsnaha minimalizovat vstupy od občanů do přípravy nrozpočet strukturován podle vstupů nrozpočet používán k řízení chodu úřadu, ne k informování nnedůvěra občanů k vládě text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 45 Základní bariéry k zapojení občanů II. nPokud se veřejnost – občané a zájmové skupiny mají o rozpočet zajímat, měl by to být srozumitelný dokument. Těžko lez očekávat, že se budete zabývat něčím, čemu nerozumíte. nFrank Benest formuloval ve své knize Marketing Your Budget následující bariéry srozumitelnosti rozpočtu. Výčet těchto barier může být dobrým odrazovým můstek pro to, jak připravit rozpočet jako srozumitelný dokument zajímavý pro čtenáře: text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 46 Základní bariéry k zapojení občanů III. nRozpočet jako tlustý, nudný dokument. Při zpracování rozpočtu je často používán účetní jazyk, který může být obtížně srozumitelný a příliš „suchý“. Čísla jsou obvykle ohromná (nepředstavitelná) a obtížně uchopitelná. Často požadovaná úroveň služeb vychází z nějakého historického kontextu, který již není dál vysvětlován, zdůvodňován. nRozpočet jako byrokratická zbytečnost – Občan se na rozpočet často dívají jako na byrokratickou zbytečnost. Není vnímán jako něco, co je spojené s jejich vlastními zájmy, potřebami, snahami. nRozpočet jen vnitřní proces organizace – místní úředníci se na rozpočet a jeho přípravu někdy dívají jako na vnitřní proces organizace. nObčané nevnímají svou účast při přípravě jako smysluplnou – nevidí, že by při přípravě rozpočtu mohli hrát smysluplnou roli. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 47 Základní bariéry k zapojení občanů IV. nSnaha minimalizovat vstupy od občanů do přípravy - rozpočtový proces je tak náročný na čas a tak nákladný, že jak zastupitelé, tak úředníci se snaží co možná zmenšit úsilí, které je mu věnováno. Např. použitím počítačového zpracování rozpočtu – často položkového a minimalizováním vstupů od občanů. nRozpočet strukturován podle vstupů, podle oddělení a podle funkcí vynakládaných prostředků. Chybí v něm pak provázání na poslání, cíle, výsledky, které jsou důležité pro občany. nRozpočet používán k řízení chodu úřadu, ne k informování veřejnosti o jeho vývoji. nNedůvěra občanů k vládě – někdy občané nevnímají, že by je vláda chtěla zapojit smysluplný způsobem. n n n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 48 Srozumitelný rozpočet I. nPrůvodce rozpočtováním nÚvodní slovo nVize, hodnoty a cíle komunity nStruktura rozpočtu napříč organizační strukturou nDoplnění rozpočtu o ukazatele výkonu nSrovnávací či vysvětlující data, grafy, grafiky n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 49 Srozumitelný rozpočet II. nJakými způsoby je možné reagovat na bariéry srozumitelnosti rozpočtu? Jak učinit rozpočet srozumitelnější pro občany? nNěkterá města zpracovávají „průvodce rozpočtu“ – ten jednak může vysvětlit a informovat o rozpočtovém procesu v daném městě, struktuře rozpočtu – typech příjmů a výdajů a faktorech, které ovlivňují jejich vývoj, ale může také vysvětlovat přístup města k řešení jeho problémů zdůvodňovat volby zastupitelstva a jejich promítnutí v rozpočtu města. Může vztáhnout rozpočtové informace k cílům a prioritám města. nMísto „průvodce rozpočtem“ některá města využívají k informování občanů inzerátů v místním tisku – ty mohou popisovat před jakými výzvami rozpočtu teď město stojí nebo může obsahovat přehled služeb, které město poskytuje – popis služby, informace o jejím financování, jaké jsou trendy a skutečnosti, které ovlivňují poskytování těchto služeb. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 50 Srozumitelný rozpočet III. nSamotný rozpočtový dokument může být přiblížen občanům např. následujícími způsoby: nRozpočet je otevřen „Úvodním slovem“ starosty (u amerických měst ho zpracovává vedoucí exekutivy, manažer města…) nToto úvodní slovo je pak zaměřeno na veřejnost – občany, podnikatele, různé zájmové skupiny. nUdává celkové vyznění rozpočtu – tón, perspektivu hospodaření v daném roce. Úvodní slovo by mělo provázat návrh rozpočtu s hodnotami a zájmy občanů. Dát rozpočet do kontextu vnějších skutečností, které život ve městě a tedy i jeho hospodaření ovlivňují. Ovlivňují rozhodnutí o rozpočtu. Úvodní slovo může informovat o hlavních úspěších města v minulém roce (a jejich zobrazení v jeho hospodaření). Může tak uvést hlavní politická rozhodnutí, klíčové oblasti z pohledu občana – co ho zajímá – které služby budou např. kráceny a jejich zdůvodnění – k jakým „trade off“ v rozpočtu dochází. Úvodní slovo může obsahovat hlavní „vzkazy“ pro různé zájmové skupiny ve městě. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 51 Srozumitelný rozpočet IV. nFormát rozpočtu i jeho obsah pak může být uzpůsoben zobrazení vizí, hodnot a cílů komunity. Údaje rozpočtu by k těmto cílům měly být vztaženy. Aby občané viděli, co je důležité pro jejich vládu. Prezentace rozpočtu ve vztahu k vizím a hodnotám komunity samozřejmě vyžaduje tyto hodnoty poznat – samospráva k tomu může využívat např. pořádání workshopů či dotazování občanů na jejich hodnoty, cíle, ale i obavy či strachy či naděje… nStruktura rozpočtu nemusí vycházet z organizační struktury. Může vycházet z programů nebo z oblastí poskytovaných služeb, které korespondují s rozvojovými prioritami (např. bezpečnost ve městě, kultura a život v komunitě…), kdy dochází k propojení práce různých odborů. nDoplnění rozpočtu o ukazatele výkonu. Ukazatele mohou vycházet buď z dat získaných úřadem při jeho činnosti, ale mohou vycházet i z průzkumů spokojenosti obyvatel. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 52 Srozumitelný rozpočet V. nO jaké typy ukazatelů se pak může jednat: nUkazatele vstupů (počet městských strážníků, výše platů úředníka, počet míst v mateřských školkách). nUkazatele výstupu (output) – počet dokončených vyšetřování, počet půjčených knih, počet opravených km silnic) nUkazatele produktivity – objem služeb vyprodukovaných za den, měsíc, hodinu… objem služby vyprodukovaný zaměstnancem (počet vyřízených žádostí za měsíc jedním zaměstnancem daného oddělení) nUkazatele výsledku (outcome) – bezprostřední výsledky - čas odezvy na stížnost, rychlost dojezdu hasičů při požáru,… n- Konečné výsledky - počet chycených pachatelů trestných činů předvedených před soud, spokojenost občanů s parky, s bezpečností ve městě… text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 53 Srozumitelný rozpočet VI. nSrozumitelnost rozpočtu může zvýšit i doplnění textu rozpočtu srozumitelnými grafy, obrázky, mapami… dávají dokumentu hodnotu, smysl pro občany, ilustrují uváděné skutečnosti. nPři výběru grafu můžeme vycházet z toho, co občany opravdu zajímá (úroveň poplatků za poskytované služby, růst nákladů služeb poskytovaných městem, srovnání nákladů na služby s jinými obdobnými městy (benchmarkingové grafy)…). Zajímají občany problémy v určitých oblastech? – Znečištění ovzduší ve městě, nedostatek volných bytů, počet krádeží, počet míst v mateřských školkách… data v grafech by pak měla být vztažena k těmto tématům. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 54 Grafy v rozpočtu I. nNěkolik klíčových srovnání nJednoduchost nPrůvodní text nDostatečně velké nKreativní zobrazení n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 55 Grafy v rozpočtu II. nJe dobré použít několik klíčových srovnání významných a smysluplných pro občany – např. složení průměrných výdajů domácností v daném místě – kolik připívají měsíčně do rozpočtu města? Jak jsou tyto prostředky vynakládány na různé oblasti? nGrafy by měly být jednoduché, srozumitelné. Dostatečně velké, aby byly čitelné a dobře se v nich orientovalo. nGrafy by měly být doplněny textovým vysvětlením – jasný a srozumitelný text o skutečnostech, které graf ilustruje. nJe dobré používat různá kreativní zobrazení, která zaujmou toho, kdo graf čte (samozřejmě při zachované srozumitelnosti). nJe vhodné používat grafy, které popisují trendy – vývoj daného jevu/skutečnosti v čase. Umožňuje to lépe pochopit jevy v souvislostech. n(mohou zobrazit náklady služeb v aktuálních či ve stálých cenách, úroveň služeb, poptávku po službě, indikátory výsledku…) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 56 Shrnutí nparticipativní rozpočet nvýhody a možnosti participativního rozpočtování nsrozumitelný rozpočet n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4 2014 57 Zdroje nwww.participativnirozpocet.cz nParticipatory budgeting – Anwar Shan, The World Bank, 2007 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Participativní rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 12. 4. 2014 58 Děkuji za pozornost! nIng. Jiří Velinský njiri.velinsky@econ.muni.cz