pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Víceleté rozpočtování – tutoriál 04 Systémy územních rozpočtů Ing. Jiří Velinský, 26. 4. 2014 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4. 2014 2 Program I. nrozcvička nvíceleté rozpočtování ndůvody pro víceleté rozpočtování nmožné problémy npředpoklady úspěšného víceletého rozpočtování nmetody střednědobého prognózování nrozpočtový výhled na úrovni ÚSC text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4. 2014 3 Program II. nobsah rozpočtového výhledu ntypy víceletých rozpočtů nvýhody používání rozpočtových výhledů nkonzultace případových studií text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4. 2014 4 Víceleté rozpočtování nv Česku má víceleté finanční řízení formu rozpočtového výhledu nMMF či Světová banka hovoří o víceletých výdajových (fiskálních) rámcích, které jsou aplikovány zejména na národní úrovni nvyužívají se zejména při reformách řízení veřejných výdajů v tranzitivních a rozvojových zemích (Malawi, Mauritius, Ghana, Zair, Uganda) nv zemích OECD byl víceletý rozpočet uplatňován od 70. – 80. let 20. století text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 5 Důvody pro víceleté rozpočtování I. nvyžaduje, aby vlády vyjádřili jasně cíle a priority svých politik nsignalizuje, zda jsou realizované politiky a jejich dopady v souladu s definovanou fiskální strategií vlády npřesouvá pozornost z roviny rozhodování o detailních výdajích do roviny změn celých politik nvytváří fiskální meze v nichž se mohou roční výdaje rozpočtu pohybovat a tím podporuje fiskální disciplínu a alokaci zdrojů dle priorit text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 6 Důvody pro víceleté rozpočtování II. npodporuje efektivnost v alokaci veřejných prostředků, nutí politiky vyjádřit priority a ochotu je financovat. Informuje ostatní subjekty, a tím zvyšuje předvídatelnost jednání vlády nzajišťuje kontinuitu v rozpočtovém procesu. Při rozhodování o ročním rozpočtu jsou diskuse vedeny v kontextu střednědobé fiskální strategie a priorit realizovaných politik n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 7 Možné problémy víceletého rozpočtování I. npřílišné spoléhání na odhady budoucích příjmů a výdajů při tvorbě ročního rozpočtu může vést k neflexibilitě a setrvačnosti v tvorbě fiskální politiky npříliš optimistické víceleté projekce mohou být využity ke schválení veřejných výdajů, které by jinak schváleny nebyly ntento přístup k rozpočtování může být příliš náročný - může odvést pozornost a zdroje od důležitých cílů při vytváření ročního rozpočtu. nmůže se jednat jen o seznam přání, který nebude ročními rozpočty naplňován. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 8 Úspěšné fungování víceletého rozpočtování I. ndeklarovaná politická podpora procesu víceletého rozpočtování nprocesy rozpočtové kontroly, rozpočtových procesů a metod njasně definované rozvojové priority a cíle obce njasně definované víceleté projekty a zabezpečované služby nobec využívá nástrojů dlouhodobého strategického a finančního řízení nmetodika tvorby odhadů budoucích příjmů a výdajů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 9 Úspěšné fungování víceletého rozpočtování II. npostupy zabezpečující informování o průběhu politik a procesů nzpracování víceletého rozpočtu je variantní nvíceletý rozpočet je zpracováván jak pro kapitálovou, tak pro běžnou část rozpočtu ndokument je zpracován ve srozumitelné formě n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 10 Metody střednědobého prognózování nexpertní metoda ntechniky časových řad ndeterministické techniky nekonometrické prognózování text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 11 Rozpočtový výhled na úrovni ÚSC I. npomocný nástroj ÚSC sloužící pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství nsestavuje se na základě přijatých závazků a uzavřených smluvních vztahů zpravidla na období 2-5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet nobsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobých závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 12 Rozpočtový výhled na úrovni ÚSC II. nu dlouhodobých závazků se uvádějí jejich dopady na hospodaření ÚSC po celou dobu trvání závazku nje definován zákonem 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nnení zcela jasný výklad povinnosti rozpočtový výhled sestavovat text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 13 Rozpočtový výhled na úrovni ÚSC III. nsestavuje se v menší míře podrobnosti než roční rozpočet nnení pevně dána jeho struktura nnení dáno jeho začlenění do rozpočtového procesu a provázanost s rozpočtem obce nnení stanovena publikační povinnost n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 14 Obsah rozpočtového výhledu I. nlimity výdajů obce na daný účel nkomentář k rozpočtu a shrnutí rozpočtových politik, které víceletý rozpočet obsahuje nanalýza rozpočtových příjmů, zvážení možných postupů jejich zvyšování, hledání dalších zdrojů příjmů obce nvymezení rozpočtového procesu a stanovení významných dat v jeho průběhu, popis procesů zabezpečujících realizaci víceletého rozpočtu n n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 15 Obsah rozpočtového výhledu II. nvymezení finančních metod a postupů v následujících oblastech: nrozpočtování kapitálových výdajů nrozpočtování výdajů jednotlivých projektů a způsob jejich financování nzpůsob řízení výdajů a jejich předvídání nzpůsob řízení zadluženosti obce ve vztahu ke kapitálovým výdajům ntvorba mimorozpočtových fondů nspráva grantů, jejich řízení a plánování nvýkaznictví nmetodika analýzy příjmů a odhadu jejich výše text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 16 Obsah rozpočtového výhledu III. npropojení se strategickým plánem obce npopis investiční politiky obce ndlouhodobou politiku v oblasti řízení dluhu obce n n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 17 Typy víceletých rozpočtů npropojení rozpočtu a RV – víceletý rozpočet má charakter finančního plánu, závazně je přijímán pouze roční rozpočet a rozpočtový výhled slouží jako předběžný plán nrolující víceletý rozpočet - obsahuje detailní predikce P a V na dva či více následujících let. Přitom jsou však P a V následujícího roku vždy samostatně schvalovány n„tradiční“ zpravidla dvouletý rozpočet - celý dokument je přijímán najednou. Na konci ročního rozpočtového období může být rozpočet zpřesněn a změněn, aby reagoval na případné změny n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 18 Provázanost rozpočtového výhledu s dalšími nástroji řízení I. n nZákladním dokumentem při plánování rozvoje obce je strategický plán obce. Vytváří rámce pro tvorbu dalších dokumentů. nRozpočtový výhled by měl podávat informace o tom, zda jsou aktivity plánované ve strategickém plánu rozvoje obce realizovatelné, a za jakých podmínek. Vytváří finanční rámec pro jeho realizaci. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 19 Provázanost rozpočtového výhledu s dalšími nástroji řízení II. n nJe zde ale i opačná vazba. Projednávání strategického plánu za účasti veřejnosti dává jasný signál o prioritách obce a tedy o tom, kam mají směřovat rozpočtové zdroje. nPropojení obou těchto nástrojů umožňuje vytvořit racionální systém alokace zdrojů. Vzniká tak rámec v němž jsou hodnoceny jednotlivé politiky a programy obce. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 20 Výhody používání rozpočtového výhledu nzlepšení strategického a dlouhodobého plánování obce nudržení fiskálního zdraví obce nvytvoření a podpora rozpočtových procesů, které se více orientují na vytváření a realizaci jednotlivých obecních politik nsnížení spoléhání se na jednorázové rozpočtové příjmy a krátkodobé dotace při financování rozpočtových potřeb obce nsnížení počtu hodin věnovaných práci na rozpočtu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 21 Výhody používání rozpočtového výhledu – dle názoru českých měst n npřehled o finanční situaci obce, provázanost příjmů a výdajů obce nlepší plánování investic - představa o možných zdrojích jejich financování nřízení dluhu obce – výše závazků a jejich splácení., představa o maximálním únosném zadlužení obce nsnadnější příprava rozpočtu města, jeho kvalitnější příprava nzlepšení strategického a dlouhodobého plánování obce n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 22 Případová studie ntermín odevzdání: 1. 5. 2014 n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4 2014 23 Shrnutí n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 26. 4. 2014 24 Děkuji za pozornost! nIng. Jiří Velinský njiri.velinsky@econ.muni.cz