Metodika na podporu vrcholového sportu ve městě Brně 1. Kritéria pro rozdělení sportů do jednotlivých skupin: I. skupina: Olympijské sporty, případně sporty s pravidelnou účastí na Mistrovství světa a Mistrovství Evropy, uvedené jako prioritní ve schválené „Koncepci města Brna v oblasti tělovýchovy a sportu na léta 2004 – 2010“, s přihlédnutím k aktuální výši marketingového přínosu pro město Brno II. skupina: Olympijské sporty, případně sporty s pravidelnou účastí na Mistrovství světa a Mistrovství Evropy, s přihlédnutím k aktuální výši marketingového přínosu pro město Brno III. skupina: Olympijské sporty a ostatní sporty začleněné do mezinárodních evropských a světových federací, podle popularity daného sportu ve městě Brně a také významné národní sporty s účastí v nejvyšší republikové soutěži Tabulka: Rozdělení sportů ve městě Brně do skupin I. až III. A) Kolektivní sporty B) Individuální sporty I.skupina Fotbal - muži Basketbal - ženy, muži Volejbal - ženy, muži (šestkový a beach volejbal) Lední hokej - muži Baseball - muži Házená - ženy, muži Atletika Plavecké sporty Cyklistika (silniční, dráhová) Triatlon Gymnastika (moderní, sportovní) Krasobruslení (jednotlivci a synchronizované bruslení) Sportovní střelba Auto moto sporty II. skupina Florbal - ženy, muži Futsal - muži Cyklistika (sálová: - kolová, krasojízda, BMX, MTB, cyklokros) Squash Badminton Judo Veslování Jachting III.skupina Rugby - muži Softball - ženy Curling - muži, ženy Korfbal - smíšené družstvo Fotbal - ženy Národní házená - muži Tenis Golf Stolní tenis Box Zápas Jezdectví Kanoistika Kuželky Karate (Pozn.: V Brně je cca dalších 20 sportovních odvětví (americký fotbal, bojová umění atd.), která jsou rovněž provozována na vrcholové úrovni a která budou podporována formou „klasických“ dotací - grantů, a to z toho důvodu, že popularita nebo marketingový efekt u těchto sportů je pro město Brno prozatím zanedbatelný. V případě změny situace lze provést dodatečné zařazení do některé ze skupin.) 2. Návrh systému finanční podpory: Podmínkou pro získání finanční podpory je splnění některého z níže uvedených kritérií: · účast v nejvyšší dlouhodobé mistrovské soutěži vypisované příslušným svazem v daném sportovní odvětví u kolektivních sportů v seniorské kategorii · účast na Mistrovství ČR v seniorské kategorii v individuálních sportech s umístěním do 10. místa na Mistrovství ČR · účast v dlouhodobé mistrovské soutěži vypisované příslušným svazem v daném sportovní odvětví v seniorské kategorii s průměrnou diváckou návštěvností v předchozí sezóně nad 1000 diváků Systém finanční podpory využívá bodového systému, který vychází z: 1. počtu sportovců 2. úrovně sportovní výkonnosti v kolektivních i v individuálních sportech v seniorské a juniorské kategorii 3. marketingového koeficientu 4. bonusu za nedotované oficiální pohárové soutěže vypisované evropskou a světovou sportovní federací v kategorii seniorů 2.1. Počty sportovců v soutěži družstev: Kolektivní sporty: U kolektivních sportů jsou za podklady pro výpočet brány počty členů družstva v daném sportovním odvětví, dle sportovně technických předpisů svazů, např. basketbal 12, baseball 22, florbal 20, fotbal 18, házená 16, lední hokej 22, rugby 22, softbal 17, volejbal 12, korfbal 14 atd. Individuální sporty: U individuálních sportů, které se účastní soutěží družstev jsou pro výpočet brány počty sportovců v družstvu v daném sportovním odvětví např. atletika 24, badminton 9, box 10, cyklistika 9, judo 10, kuželky 8, synchronizované bruslení 20, moderní gymnastika 6, plavání 16 muži a 16 ženy, golf 8 muži, 6 ženy, stolní tenis 6, tenis 10, squash 4 muži, 3 ženy, veslování 20, zápas 9, sportovní gymnastika 8 muži, 8 ženy, sportovní střelba: 3 skeet muži, 3 skeet ženy, 3 trap muži, 3 trap ženy, 3 doubletrap muži, triatlon 3 muži a 3 ženy, atd. 2.2. Počty sportovců v soutěži jednotlivců v individuálních sportech: V případě, že v individuálním sportu se klub neúčastní soutěže družstev, je kritériem pro výpočet brán celkový počet sportovců s umístěním do 10. místa na MČR daného sportovního odvětví.[DEL: :DEL] Jeden zařazený vrcholový sportovec = 10 bodů. 3. Úroveň sportovní výkonnosti: Pro zisk bodového hodnocení musí sportovní klub splňovat podmínku umístění v nejvyšší soutěži v daném sportovním odvětví, vypsané jednotlivými svazy v kategorii dospělých i juniorů. [DEL: :DEL] a) v kolektivních sportech: v seniorské kategorii: 1. místo = 300 bodů 2. místo = 250 bodů 3. místo = 200 bodů 4.-6. místo = 150 bodů 7. -8. místo = 100 bodů v juniorské kategorii: 1. místo = 150 bodů 2. místo = 100 bodů 3.-5. místo = 50 bodů b) v individuálních sportech: soutěže družstev senioři: 1. místo = 60 bodů 2. místo = 40 bodů 3. místo = 20 bodů soutěže družstev junioři: 1. místo = 30 bodů 2. místo = 20 bodů 3. místo = 10 bodů individuální umístění v seniorech: 1. místo = 10 bodů 2. místo = 7 bodů 3. místo = 6 bodů 4.-6. místo = 5 bodů 7.-8. místo = 4 body individuální umístění v juniorech: 1. místo = 5 bodů 2. místo = 4 body 3. místo = 3 body 4.- 5.místo = 2 body Bodové hodnocení sportovec získá v daném sportovním odvětví pouze 1x (vždy za nejlepší umístění v nejvyšší soutěži), i když získal více titulů nebo umístění na bodované pozici. 4. Marketingový koeficient (max. 10 bodů – viz. příloha): Marketingový koeficient je tvořen níže uvedenými kriterii: · propagací města Brna na republikové i mezinárodní úrovni 0 – 5,0 b. · průměrnou diváckou návštěvností na domácích utkání (sport. akcích) 0 – 5,0 b. · propagací v médiích 0 – 5,0 b. · popularitou sportovního odvětví v městě Brně 0 – 5,0 b. 5. Způsob výpočtu finanční podpory: (Pozn.: Způsob výpočtu je prezentován na částce 7 mil. Kč) Celkové finanční prostředky určené v rozpočtu na podporu vrcholového sportu rozdělíme na dvě části. Základní dotace ( 90% z celkové částky) a bonus (10% z celkové částky) 5. 1. Způsob výpočtu výše základní dotace pro jednotlivé sportovní kluby – postup: 1) Zjistíme kolik bodů získaly jednotlivé sportovní kluby: výpočet: (počet hráčů x 10 bodů + počet bodů získaných za umístění v seniorské a juniorské kategorii) x marketingový koeficient. 2) Sečteme body získané v jednotlivých skupinách a vypočteme hodnotu 1 bodu v daných skupinách. 3) Výpočet základní dotace pro konkrétní sportovní klub: počet získaných bodů u konkrétního sportovního klubu násobíme hodnotou 1 bodu. příklad: 1. FC Brno , a.s. získal …..1419 bodů x 828,- Kč = 1 312 432,- Kč výše základní dotace činí ……………….……….…1 312 432,- Kč 5. 2. Způsob výpočtu bonusu (10% z celkové částky) – postup: 1. Částku vyčleněnou na bonus podělíme počtem sportovců zúčastněných v nedotovaných oficiálních pohárových soutěžích a získáme výši finančního příspěvku na jednoho sportovce. 2. Finanční dotace pro jednotlivý sportovní klub bude vypočtena tak, že počet sportovců daného sportovního klubu zúčastněných v nedotované pohárové soutěži vynásobíme příspěvkem na jednoho sportovce. Bonus bude přidělen jen 1x za účast jednotlivců nebo kolektivů v nedotované oficiální pohárové soutěži vypisované evropskou a světovou sportovní federací např. (Intertoto, Final Four, Pohár CEV, Pohár TOP, Světový pohár, apod.) při níž je reprezentováno město Brno, dle počtu soutěžících v dané soutěži. V případě účasti ve více pohárových soutěžích bude brána jako podklad soutěž s nejlepším výsledkem. Do hodnocení budou vždy započítány výsledky od 1. září roku minulého do 31. srpna roku letošního. 6. Pravidla poskytování dotací na vrcholový sport: · O dotace mohou žádat právnické osoby se sídlem nebo působností na území města Brna, které splní podmínky uvedené v této metodice. O dotace nemohou žádat příspěvkové, rozpočtové a další organizace založené nebo zřízené statutárním městem Brnem nebo jeho městskými částmi. · Sportovní kluby zařazené do 1., případně do 2. a 3. skupiny předají OŠMT v termínu od 1. září do 30. září daného roku podkladové materiály týkající se výsledků v dané sportovním odvětví dosažené za období od 1. září roku minulého do 31. srpna roku letošního. Současně sportovní kluby předají: · Občanské sdružení doloží kopii registrovaných stanov a potvrzení o existenci občanského sdružení vydané MV ČR (případně zastřešující organizace o existenci o. s.) ne starší 3 měsíců a kopii dokladu o přidělení IČ · Obecně prospěšné společnosti doloží kopii zakládací listiny a výpis z rejstříku o.p.s. nebo ověřenou kopii ne starší 3 měsíců a kopii dokladu o přidělení IČ · Podnikatelské subjekty doloží oprávnění k podnikání, výpis z obchodního rejstříku nebo ověřenou kopii ne starší 3 měsíců a kopii dokladu o přidělení IČ · Finanční rozvahu nákladů spojených s přípravou a účastí na závodech vrcholových sportovců, včetně celkových nákladů příjmů a výdajů · Výsledky dosažené v nejvyšší republikové soutěži v seniorské a juniorské kategorii a v nedotované oficiální pohárové soutěži vypisované evropskými a světovými sportovními federacemi v kategorii seniorů, diváckou návštěvnost, počet televizních přenosů a propagaci v tisku (tj. od 1.září minulého roku do 31. srpna letošního roku) · Čestné prohlášení o skutečnosti, že příjemce nemá nevyrovnané závazky vůči statutárnímu městu Brnu či jeho organizacím. · Kopii smlouvy o zřízení běžného účtu · Daňové přiznání a výkaz zisků a ztrát za předešlý rok · Informaci o výši poskytnutých podpor v předchozích 3 letech a předpokládanou výši podpor poskytnutých v daném roce od všech poskytovatelů · Čestné prohlášení o poskytnutých podporách de minimis v období předchozích 2 roků a roku aktuálního · Dotace bude poskytována na úhradu neinvestičních výdajů spojených s přípravou a účastí na soutěžích vrcholových sportovců, včetně výdajů spojených s částečnou úhradou platů trenérů, maximální částka určená na úhradu platů trenérů nesmí přesáhnout výši 50 % z poskytnuté dotace z rozpočtu statutárního města Brna na podporu vrcholového sportu v daném roce. Dotaci nelze použít na: - náklady spojené s nákupem sportovců nebo náklady spojené s hostováním sportovců z jiných klubů - náklady na platy sportovců - náklady na pořízení nemovitého majetku a financování leasingu či podnikatelských aktivit. · Dotaci nelze poskytnout těm žadatelům, kteří nemají vyrovnané závazky vůči statutárnímu městu Brnu nebo vůči organizacím zřízeným statutárním městem Brnem a jeho městskými částmi, včetně organizací, ve kterých má město Brno majoritní podíl. Za nevyrovnaný závazek se rovněž považuje nedostatečné nebo neprovedené vyúčtování dotace v předchozím období dle „Smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu statutárního města Brna“. · Žadatelům, u kterých bylo kontrolou prokázáno použití předchozí dotace na jiný než stanovený účel, kteří uvedli nepravdivé údaje, nebo kteří žádají o dotaci na tentýž projekt ještě na jiném odboru Magistrátu města Brna, nebude poskytnutí dotace navrženo. · Poskytovatel je povinen před každým poskytnutím dotace, které by mohlo zakládat poskytnutí veřejné podpory, příp. podpory de minimis postupovat v souladu s platnou legislativou Evropského společenství vztahující se k problematice veřejné podpory, příp. podpory de minimis v souladu s čl. 87 a násl. Smlouvy o založení Evropského společenství. · Poskytovatel je povinen v případě poskytnutí dotace v režimu podpory de minimis dodržovat zejména následující povinnosti dle Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis: a) vyžádat si od příjemce před poskytnutím podpory de minimis čestné prohlášení o poskytnutých podporách de minimis, které obdržel příjemce v období předchozích 2 roků a roku aktuálního, b) poskytnout novou podporu de minimis po přezkoumání, zda celková výše podpory de mimimis nepřesáhne stanovenou výši (prahovou hodnotu), c) sdělit příjemci ve smlouvě o poskytnutí dotace, že se jedná o podporu de minimis s odvoláním na Nařízení komise ES č. 1998/2006 ze dne 15. 12. 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis publikované v Úředním věstníku Evropské unie pod číslem L 379/5 ze dne 28. 12. 2006, d) zaznamenávat a archivovat informace týkající se udělení podpory de minimis po dobu 10 - ti let. 7. Vyúčtování dotací · Vyúčtování dotace se řídí podmínkami uvedenými ve „Smlouvě o poskytnutí dotace z rozpočtu statutárního města Brna na podporu vrcholového sportu“, které stanovují požadované doklady pro vyúčtování dotace a specifikují podmínky případného vrácení nevyčerpané dotace či neoprávněně použité dotace. · Nabyvatel je povinen poskytnutou dotaci řádně vyúčtovat a za tím účelem doložit poskytovateli doklady, prokazující využití dotace v souladu s uzavřenou smlouvou. Jedná se zejména o kopie účetních dokladů, tj. účtenek, výdajových a příjmových dokladů, faktur, příp. smluv a bankovních výpisů, prokazujících provedení úhrady vykazovaných výdajů, včetně originálů k nahlédnutí. K vyúčtování dotace nabyvatel přiloží věcný soupis jednotlivých položek vynaložených nákladů a stručné hodnocení dotované aktivity. · Nabyvatel garantuje, že předložené účetní doklady ve výši poskytnuté finanční dotace nebyly a nebudou duplicitně použity ve vyúčtování dotace, poskytnuté jiným subjektem. V případě použití dotace na platy trenérů je nutné doložit výpis z analytického účtu za běžný rok, na kterém budou tyto platy evidovány – účet č. 521 – mzdové náklady, dále doloží uzavřené smlouvy o pracovní činnosti a výpisy z běžného účtu, které prokazují odeslání finančních prostředků. · Jakékoliv porušení podmínek stanovených „Smlouvou o poskytnutí dotace z rozpočtu statutárního města Brna na podporu vrcholového sportu“, například nepředložení závěrečného vyúčtování dotace ve stanoveném termínu, neoprávněné použití dotace, nevrácení nepoužité dotace apod., podléhá smlouvou stanoveným sankcím a pokutám ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve znění pozdější předpisů. · Pokud nebude dotace správně vyúčtována nebo vrácena ani po upozornění poskytovatelem, bude požadováno její vrácení soudní cestou. 8. Všeobecná ustanovení · Nabyvatel nesmí dotaci poskytnout jiným fyzickým nebo právnickým osobám. Dotaci nelze převést na jinou fyzickou nebo právnickou osobu, která pro nabyvatele zajišťuje realizaci projektu. Nabyvatel je vždy povinen použít dotaci k přímým platbám dle účelu smlouvy. · OŠMT MMB si vyhrazuje právo konzultovat údaje uvedené v žádosti o dotaci s dalšími dotčenými orgány nebo odborníky. · Žadatelé o dotaci uvedou finanční zabezpečení celého projektu ze všech zdrojů, tzn. doloží sumarizaci výdajů včetně bilance příjmů. OŠMT MMB si vyhrazuje právo nahlížet do účetnictví, stanovit postupné čerpání prostředků (s možností předběžné, průběžné a následné kontroly dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve znění pozdějších předpisů) a stanovit další podmínky, za kterých bude dotace poskytnuta. · Na základě „Metodiky na podporu vrcholového sportu ve městě Brně“ a provedených kontrol sestaví OŠMT MMB návrh na poskytnutí dotací na podporu vrcholového sportu, který projedná Komise RMB pro tělovýchovu a sport, následně Rada města Brna a Zastupitelstvo města Brna. Po schválení dotací Zastupitelstvem města Brna bude OŠMT MMB zpětně informovat o výši přidělených prostředků žadatele zveřejněním přehledu poskytnutých dotací na internetu (www.brno.cz) na stránkách Odboru školství, mládeže a tělovýchovy MMB. Podáním žádosti, žadatel souhlasí se zveřejněním svého jména (názvu), adresy (sídla), dotačního titulu a výše poskytnuté dotace. · OŠMT MMB následně uzavře s žadateli, kterým byla schválena dotace, „Smlouvu o poskytnutí dotace z rozpočtu statutárního města Brna na podporu vrcholového sportu“ a zajistí vyplacení dotace dle této smlouvy. · Na přiznání dotace není právní nárok. Rozhodnutí o výši dotace schválené samosprávnými orgány města ve smyslu ustanovení § 85 písmeno c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (Radou města Brna nebo Zastupitelstvem města Brna) je rozhodnutím kolektivního orgánu. Z tohoto důvodu není možné poskytnout zdůvodnění rozhodnutí o výši dotace schválené či o jejím zamítnutí. 9. Závěrečné a zrušující ustanovení · Žadatel je povinen písemně do 15 dnů oznámit OŠMT MMB svůj zánik, případně veškeré změny, které u žadatele nastanou po podání žádosti (změna statutárního zástupce, adresy, čísla účtu apod.). · Nabyvatel je povinen uvádět na propagačních materiálech informaci o poskytnuté finanční podpoře statutárního města Brna a logo nebo znak města Brna. Při použití loga nebo znaku města Brna je třeba postupovat v souladu s úplným zněním Statutu pro užívání znaku, vlajky a loga města Brna, znaků a vlajek městských částí. V případě použití loga města Brna podá nabyvatel žádost o udělení souhlasu e-mailem či písemně spolu s výtvarným návrhem na Kancelář strategie města (kp@brno.cz); v případě užití znaku města Brna podá nabyvatel písemnou žádost spolu s výtvarným návrhem na Odbor vnitřních věcí. Pokud bude nabyvatel během konání akce umisťovat na viditelná místa loga partnerů nebo sponzorů, musí zde umístit (po udělení souhlasu Kanceláře strategie města) také logo města Brna v souladu s Manuálem jednotného vizuálního stylu města Brna. Nabyvatel je povinen zajistit na své náklady výrobu a umístění loga města Brna dle manuálu na sportovišti, kde provozuje svoji činnost (velikost podkladové desky minimálně cca 100x60 cm, červené pozadí – bílé logo, může být provedena i inverzní varianta nebo větší rozměr). Výše uvedený statut, jehož přílohu č. 7 tvoří Žádost o udělení souhlasu s použitím loga města a manuál lze stáhnout na www.brno.cz (Menu – O městě – Symboly města). · Nabyvatel nese odpovědnost za respektování pravidel ES v oblasti poskytování finančních prostředků ve smyslu čl. 87 a násl. Smlouvy o založení Evropského společenství a Nařízení Rady (ES) č. 659/1999. V případě, že Evropská komise dospěje k závěru, že poskytnuté finanční prostředky představují nepovolenou veřejnou podporu je povinen nabyvatel veřejnou podporu vrátit, a to včetně úroků. · Statutární město Brno je při nakládání s veřejnými prostředky povinno dodržovat ustanovení zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím ve znění pozdějších předpisů (zejména § 9 odstavce 2, citovaného zákona). · Schválením této „Metodiky na podporu vrcholového sportu ve městě Brně“ se ruší „Metodika…..“ doposud platná, schválená na Z3/041 zasedání Zastupitelstva městě Brna dne 15. října 2002 a „Dodatek č. 1 k Metodice na podporu vrcholového sportu ve městě Brně“ doposud platný, schválený na Z5/008 zasedání Zastupitelstva města Brna dne 4. září 2007. Doložka: Tato metodika byla schválena na Z5/018 zasedání Zastupitelstva města Brna dne 9. září 2008 a tímto dnem nabývá účinnosti.