Marketing klubu a události (Club Marketing and Event Marketing) Filip Hrůza Marketing * * teorie versus praxe • * očekávání versus realita * * co si představit pod pojmem „marketing sportovního klubu“ ? Pojetí marketingu * dimenze marketingu ve sportu: – –dlouhodobá * * více než 1 rok * budování značky a postavení klubu – –krátkodobá * * obvykle do 1 roku * sezónní kampaně a cílené aktivity dlouhodobějšího charakteru – –jednorázová * * 1 až více dní * krátkodobé kampaně počínaje jedním dnem Case study • •KP Brno Handball 1920 Hranice-9134 Představení * založení klubu v roce 1920 * řada ocenění, stovky hráčů a mezi nimi i opravdové sportovní osobnosti (např.: Jaroslav Konečný, kapitán stříbrných házenkářů z olympijských her 1972 v Mnichově) * současnost - účastník nejvyšší české soutěže v házené mužů * sídlí ve sportovní hale s kapacitou 1000 diváků * členská základna – cca. 100 kmenových členů, 15 funkcionářů * rozpočet klubu cca. 4 mil. Kč na rok Rysy a nástroje marketingu klubu •a) vlastní historie od roku 1920 – –řada bývalých hráčů, které lze oslovit jako * příznivce klubu (cílový ukazatel: návštěvnost) * sponzory klubu (cílový ukazatel: rozpočet) * funkcionáři a trenéři (cílový ukazatel: personál / org. struktura) – –péče o tuto skupinu * pozvání na domácí utkání klubu (sms zpráva, direct mail, www stránky) * sociální akce (výročí klubu, zakončení sezóny) KP vyroci 1920 Rysy a nástroje marketingu klubu •b) spolupráce s fanklubem –aktivní oslovení (mark. nástroje) –zajištění materiální podpory klubem (naturální plnění) –pomoc při zajištění dopravy na venkovní utkání jicin-9431 jicin-9617 •c) spolupráce s ostatními sportovní klubu (partnerské kluby) –pořádání společenských událostí pro vlastní členy i fanoušky (Sportovní ples, Sportovní dny pro děti, nábory a přípravky na školách) Rysy a nástroje marketingu klubu plakat plakát3 detsky den maj Case study - Sportovní dětské dny * cílem aktivity je: zvýšení velikosti základny klubu, aktivní marketing klubu * * forma aktivity je založena na spolupráci více klubů i z jiných odvětví (CS: Extraligové kluby v Brně) * * aktivity klubu: marketing akce, organizace akce, nábor * * nástroje klubu: extraligový hráči, organizační pracovníci, trenéři, pronájem areálu, sportovní vybavení, hodnotné ceny, propagační materiály klubu * * řízení akce: finanční (kalkulace), organizační * analýza akce • •Analýza použitých marketingových kanálů (51 respondentů) • Case study - Sportovní dětské dny Pomohl Sportovní dětský den při rozhodování, do jakého sportu dítě umístit? (48 respondentů) Rysy a nástroje marketingu klubu •d) spolupráce se školami Typ školy Cílové skupiny Aktivity Základní školy děti (1.-9. třída) nábory, přípravky, event marketing Střední školy děti (1.-4. ročník) event marketing Vysoké školy studenti event marketing, nábory trenérů a organizačních pracovníků plakát1 Case study – příprava, vytvoření a provozování přípravky na ZŠ * cíl aktivity: zvýšení velikosti základny klubu, aktivní marketing klubu (růst návštěvnosti domácích utkání, růst návštěvníků akcí klubu)... * * aktivity klubu: nábory (jednorázové, 1-2x/1 rok), pozvánky na domácí utkání extraligového klubu, speciální hodiny v TV, přípravky klubu v areálu ZŠ * * nástroje klubu: extraligový hráči, organizační pracovníci, trenéři, hodiny v tělocvičně v areálu ZŠ * * řízení přípravky: finanční (kalkulace), organizační * klub informuje ostatní kluby ze stejného odvětví v regionu o domácích utkáních nejvyšší soutěže (formou rozesílání dopisů s pozvánkami a volnými lístky) * * aktivní oslovování nových diváků –spolupráce s obchody a provozovnami v příslušné části města (výlep plakátů) –venkovní pozvánková kampaň (rozdávání pozvánek na ulici) –výlep plakátů na relevantních místech (nástěnky škol, tělocvičen) Rysy a nástroje marketingu klubu plakat Dukla 2012 platakat haz smrst plakat karvina 1 vstupenky VOLNÝ VSTUP vstupenky VIP * * péče o stávající fanoušky –internetové stránky klubu (aktualizace dat, fotografií, články, rozhovory, informace, eshop) –program utkání –obchod se sportovním vybavením s logem klubu + merchandising (trička, vlaječky, ponožky, minidresy) Rysy a nástroje marketingu klubu IMG_0056 * event marketing –program utkání –hudební spoty –(příprava a organizace) • * mediální aktivity –Tiskoviny, noviny –Rádia –Televize –Internetová média Rysy a nástroje marketingu klubu plzen-9950 Hranice-8856 dukla-7964 dukla-8311 Kontrola jako součást efektivního marketingu * vynakládání nákladů (přímé finanční, materiální, náklady obětované příležitosti) * potřeba hodnocení a sledování nákladové efektivnosti * marketing může posílit sílu značky, může pomoci přilákat větší množství zákazníků (diváků) * potřeba hodnocení • jednotlivých aktivit • a marketingových kanálů * design a fungování • kontrolních mechanismů * * potenciální ukazatele –průměrné náklady na marketing na jednoho diváka –míra (struktura) jednotlivých marketingových kanálů –počet diváků dle jednotlivých marketingových kanálů –průměrné náklady na marketingový kanál na 1 diváka (nebo přímo z daného kanálu) * * možnosti a způsoby měření / analýz –denní návštěvnost internetových stránek klubu –ankety na internetových stránkách klubu –počty připojení ke konkrétní aplikaci (př.: e-shop) –dotazníkové šetření na domácím utkání Kontrola jako součást efektivního marketingu Case study – Dotazníkové šetření na domácím utkání KP Brno * cíl aktivity: zjistit vztah diváka k účasti na tomto utkání a odkud se o tomto utkání dozvěděl * forma aktivity: kontaktní dotazníkové šetření v areálu haly v rámci 3 domácích utkání * nástroje klubu: dotazovatelé (1-2 lidé), hodnotné ceny do slosování pro zvýšení zájmu o anketu * výsledky provedeného šetření viz. tabulka: Hranice-8824 Hranice-9124 Vztah k házené Celkem respondentů: 260 Házenkář 69 27% Neházenkář-příbuzný/známý 40 15% Neházenkář-divák 151 58% Odkud jste se dozvěděl/a o utkání Celkem respondentů: 260 Od známého 147 57% Plakát 7 3% Pozvánka do ruky 23 9% Noviny 17 7% Internet 51 20% Facebook 8 3% Rádio 7 3% Hranice-8958 Case study – Event marketing Dlouhodobý marketing klubu * navazování strategické spolupráce s partnery (dlouhodobé kontrakty) * navazování spolupráce se zahraničními sportovními kluby * budování značky klubu –logotyp klubu (oficiální logo, barvy,...): http://www.kpbrno.cz/?list=31&k=1 –grafika marketingových nástrojů (internetové stránky klubu, plakáty a pozvánky): www.kpbrno.cz Diskuse I * * diskutujte které marketingové kanály a nástroje byste použili při propagaci jednorázové sportovní akce a proč? * * diskutujte jejich specifika a limity, resp. silné a slabé stránky? • Diskuse II * * jak byste financovali tuto akci? * * jaké typy akcí byste v rámci marketingové politiky klubu zvolili? * *