1 Zdroj: pracovní verze Workbooku k učebnici veřejná politika – projekt OPVK KA 2. Autoři: Pavlík. Hrůza, Godarová, Matějová – stav k 02.2014 3.2 Komparace sportovní politiky Maďarsko Koncepce sportovní politiky v Maďarsku je založena na tzv. Národní sportovní strategii. Jde o politický dokument, který je v současné době vytvořen pro roky 2007-2020. Obsahuje dlouhodobé cíle sportovní politiky a jednotlivé dílčí kroky k jejich dosažení. Sport má v gesci Ministerstvo pro lidské zdroje, konkrétně jeho speciální oddělení – státní ministr pro sport. Vedle nich významnou roli hraje Maďarská olympijská komise, která zastřešuje Maďarskou sportovní konfederaci, Maďarskou sportovní konfederaci pro volnočasové aktivity a Maďarskou asociaci handicapovaných atletů. Zdroje financování sportovní politiky jsou získávány jak ze státního rozpočtu, z rozpočtu místních samospráv, z hazardu, ze soukromých zdrojů a z neziskových organizací. V roce 2005 přispěl státní rozpočet na sport 13,6% z celkových sportovních příjmů, z místních rozpočtů plynulo do oblasti přes 34%. V současné době nelze identifikovat ve státním rozpočtu ani v rozpočtu místních samospráv výdaje na sportovní politiku. Maďarské instituce evidují pouze získaná umístění Maďarských sportovců a získané medaile. Hazard se na financování sportu podílel v roce 2009 téměř 2,7% (15,7 milion EUR) a v roce 2008 to bylo téměř 16,5 milionu EUR. Rakousko Organizace sportovní politiky je silně spojena s federální strukturou státu. Sportovní politika je tak odpovědností jednotlivých rakouských zemí. Pouze sportovní záležitosti, které mají celostátní význam, patří do gesce Ministerstva sportu. To také spravuje a rozděluje fondy podle zákona o sportu. V roce 2012 bylo rozděleno z fondu všeobecné sportovní podpory přes 54 252 tis. EUR a z fondu speciální sportovní podpory přes 80 mil. EUR. (zdroj: Ministerstvo sportu Rakouska). Centrální vláda se snaží propagovat koncepci „sportu pro všechny“. Tento program je realizován prostřednictvím dílčích programů. V Rakousku funguje přes 14 tis. sportovních klubů a 59 národních sportovních federací. Průměrně má každý klub 280 členů, nicméně více jak polovina sportovních klubů má méně jak 200 členů. Nevládní nejdůležitější sportovní organizace je Rakouská federální sportovní organizace (Österreichische Bundes-Sportorganisation, BSO), která vznikla již v roce 1969 a jde o neziskovou asociaci. BSO rozděluje finanční prostředky jednotlivým sportům jak z federálního rozpočtu, tak ze speciálních fondů. I v této zemi je důležitým zdrojem sportovních příjmů hazard. Vzhledem k velkému rozvoji on-line sázení se neustále zvyšuje částka, která je z těchto sázek určena sportu. V roce 2000 šlo o 33,4 mil. EUR, v roce 2009 už to bylo 71,3 mil. EUR. To představuje nárůst o více než 100%. 2 Německo V Německu jsou hlavní kompetence v oblasti sportu v rukách jednotlivých spolkových zemí. Každá akce, kterou stát koná v oblasti sportu je založena na principu subsidiarity. Federální kompetence na poli sportu jsou v rukách Ministerstva vnitra. To koordinuje všechna opatření, která federální vláda označí za významné pro centrální úroveň, zároveň reprezentuje federaci v mezinárodních sportovních organizacích a poskytuje finanční podporu meziregionálním sportovním organizacím, profesionálním a handicapovaným sportovcům. V Německu funguje cca 60 národních sportovních federací a asi 90 000 sportovních klubů. Většina výnosů z hazardních her v jednotlivých spolkových zemích je využito ve sportovním sektoru, především pro účely propagace sportu pro všechny. Odhaduje se, že ročně se jedná o částku téměř 450 milionu EUR. Tabulka. Rozdělení federálních finančních prostředků podle jednotlivých ministerských resortů (tis. Eur, 2009) Zdroj: 12. Sportbericht der Bundesregierung AA= Ministerstvo zahraničí BMI= Ministerstvo vnitra BMF= Ministerstvo financí BMAS= Ministerstvo práce a sociálních věcí BMVg= Ministerstvo obrany BMG= Ministerstvo zdravotnictví BMU= Ministerstvo životního prostředí BMFSJFS= Ministerstvo pro rodinu, seniory a mládež BMBF= Ministerstvo stavby a řemesel BPol= Státní policie BISP= Spolkový institut pro sport 3 Austrálie Ačkoliv má Austrálie Ministerstvo pro sport, které vytváří hlavní koncepce a definuje cíle sportovní politiky, hlavní roli hraje ve financování v roce 1981 založená Australská sportovní komise (Australian sports Commission, ASC). ASC je státní instituce, která vykonává administrativu a rozděluje finanční prostředky jménem australské vlády národním sportovním programům, poskytuje poradenství a dále podporuje sportovní sektor. Úzce spolupracuje s velkým množstvím sportovních asociací, centrální vládou a místními vládami. Prostřednictvím ACS poskytuje federální vláda finanční prostředky sportu, a to ve dvou větvích. První část financí plyne sportovním organizací na všechny úrovně vlády. Druhá část je zaměřena na mezinárodní úspěch sportovců na talenty, výzkum a vývoj. Tabulka: Financování sportu od roku 2005 do roku 2012 v rámci ASC. (v mil. australských dolarů) Celkem Prostředky z jednotlivých rozpočtů Financování elitního sportu Vlastní zdroje Financování z nezávislých zdrojů* Jiné zdroje 2006 233,2 67,0 125,5 16,0 24,7 - 2007 243,0 72,9 131,5 0,1 35,0 3,5 2008 263,4 78,2 141,5 - 42,4 1,3 2009 256,2 78,2 143,9 0,09 32,8 1,2 2010 296,5 72,2 175,8 - 47,1 1,4 2011 318,2 97,8 170,9 - 47,3 2,2 2012 307,7 10,9 166,2 na 39,6 Zdroj: Sports funding: federal balancing act (2013) * Hlavně prodej zboží a služeb K dalším zdrojům financování patří: • Australská olympijská komise: ta se zaměřuje na financování reprezentantů a finanční prostředky nezískává od vlády, ale od Australské olympijské nadace, granty od Olympijské komise. V současné době má rozpočet 18.8 mil. australských dolarů, které má využít v předolympijském období a pro australský tým reprezentující na olympijských hrách v roce 2016. • Sponzorství: tvoří jeden z hlavních zdrojů finančních prostředků na sport v Austrálii. Např. v roce 2006 sponzoři zafinancovali sportovní akce v celkové částce 1,25 bil. Dolaůr, s tím, že mezi top 40 největších dárců sportu patří firmy vyrábějící alkohol. Nový Zéland Hlavní cíle a směr sportovní politiky určuje na Novém Zélandu Ministerstvo pro sport a rekreaci. Úkoly pak ale plní dvě vládní agentury – vládní agentura Sport New Zealand (SNZ), která se stará o sport a rekreaci v zemi, financování, výzkumy apod., a agentura High Performance Sport New Zealand (HPSZN) odpovědná za rozdělování státních financí jednotlivým národním sportovním organizacím, které se starají o profesionální sportovce a reprezentanty země. HPSZN dostává každoročně 60 milionů dolarů, které využívá na financování šesti olympijských sportů – atletiku, cyklistiku, plavání, triatlon, yachting a veslován, a pak na rugby, kriket a nohejbal. Zároveň se stará o program Ministerstva sportu a rekreace na podporu mladých a talentovaných sportovců. Atleti začlenění do tohoto programu mohou získat až 10 tis. 4 dolarů na zaplacení startovacích příspěvků a příspěvek na životní náklady až 2000 dolarů za šest měsíců. Roční rozpočet tohoto programu je 4,3 mil. dolarů. Za poslední rok investoval SNZ více jak 70 mil. dolarů do sportu. Platí, že převážná část prostředků jde z vládních zdrojů, celkem 76,6 mil. dolarů (2012). Z toho je 19,2 milionu přeposláno sportovním a rekreačním programům, 4,3 mil. je poskytováno na vzdělávací sportovní programy pro žáky a studenty a 53,3 milionů je poskytováno profesionálním sportovcům na vrcholové úrovni. Graf. Příjmy SNZ (včetně HPSZN) směřující do oblasti sportu (mil. dolarů) Zdroj: Sport New Zealand, Annual Report (2013) Velmi důležitým zdrojem je pro sport na Novém Zélandu hazard. Každoročně sektor sportu obdrží přes 36,7 mil. dolarů. Turecko Turecko je jeden z mála zemí na světě, které má sport ukotven přímo již v ústavě (čl. 59: "The State takes measures to develop the physical and mental health of Turkish citizens of all ages and encourages the spread of sports among the masses. The State protects successful athletes."). Sport je v Turecku tradičně podporován státem, v poslední době, ale velké investice jsou i ze soukromého sektoru (například nárůst soukromých sportovišť 261, z celkového počtu 2 574 v roce 2011). Zastřešujícím orgánem a zároveň nejvyšší sportovní organizací v Turecku je Generální ředitelství mládeže a tělovýchovy (GDYS), spadající do gesce premiérské kanceláře. GDYS bylo založeno 1938 a zaměstnává 6 499 pracovníků (rozhodčí, oblastní zástupci, trenéři, provozovatelé atd.) V rámci struktury GDYS je registrováno 37 sportovních federací, od r. 1992 je samostatně vedena fotbalová federace (The Turkish Soccer Federation). Každý rok potom premiér připravuje strategický dokument zabývající se vzděláváním ve sportu (The Sports Education Plans). Jak je již uvedeno v ústavě, sport je v Turecku podporovanou oblastí, a to pro všechny občany nezávisle na věku či handicapu. Důležitými organizacemi pod GDYS je Turecký národní olympijský výbor a Konfederace tureckých amatérských sportovních klubů. (zdroj: TCF, 2011) 5 Schéma. Turecké Generální ředitelství mládeže a tělovýchovy Zdroj: GDYS Tabulka. Počet sportovních klubů Years Sum Sport clubs Youth sport clubs Institutional sport clubs Specialized sport clubs School sport clubs Military sport clubs 1987 3 485 2 600 720 153 - 12 1992 4 922 3 744 942 225 - 11 1997 5 348 3 516 1 413 408 - 11 2002 6 035 4 323 1 238 461 - 13 2007 8 593 5 636 1 181 615 1 148 13 2008 9 410 6 053 1 221 622 1 502 12 2009 9 978 6 549 1 207 617 1 593 12 Zdroj: Turecký statistický úřad Tabulka. Výše prostředků převedena do federací od GDYS 2007 2008 počáteční rozpočet konečný rozpočet počáteční rozpočet v TRY 38 465 000 97 486 000 52 810 000 Zdroj: Turecký statistický úřad, 2007 Zajímavosti: 6 • populární sporty: fotbal, basketbal, házená, volejbal, wrestling, vzpírání, box, taekwon-do, judo a lukostřelba (zdroj: TCF, 2011) • počet olympijských medailí 82 z 35 účastí na OH (37 zlatých, 23 stříbrných, 22 bronzových) (zdroj: FindTheData, 2013) • 23 % v Turecku sportuje alespoň 1x týdně (2006). (zdroj: turecký statistický úřad, 2007) Dánsko Oblast sportu má v Dánsku v gesci ministerstvo kultury. Stará se o státní sportovní politiku, profesionální sport i sport „pro všechny“, pořádání mezinárodních akcí a boj proti dopingu. Mimo ministerstvo kultury, v specifických oblastech, jsou zapojeny do této oblasti i ministerstvo školství, ministerstvo integrace (the Ministry of Integration), ministerstvo sociálních věcí (podpora sportu pro osoby se zdravotním postižením) a ministerstvo zdravotnictví. (zdroj: European Commission 2011). Schéma. Hlavních sportovní organizace Zdroj: Sport Event Denmark, 2010 Hlavní organizace (zdroj: Denmark: the official website of Denmark) • the Sports Confederation of Denmark (DanmarksIdræts-Forbund, DIF) – založena r. 1896, v roce 1993 sloučena s národní olympijským výborem; nyní má 1,6 mil. členů cca 60 různých národních odborných asociací, které čítají cca 11 000 klubů. • the Danish Gymnastics and Sports Associations (DanskeGymnastikogIdrætsforeninger, DGI) – má 1,4 mil. členů rozdělené v 16 regionálních asociací s 5 000 pobočkami • the Danish Company Sports Federation (Dansk Firmaidrætsforbund, DFIF) – má 330 000 členů v 8 000 klubech 7 Schéma. Financování sportu z loterie Zdroj: European Commission, 2011, s. 68 Zajímavosti: • populární sporty: fotbal, golf, plavání, gymnastika, házená, badminton, tenis, střelba, jezdectví (zdroj: Sport Event Denmark, 2010) • 64% populace praktikovala sport alespoň 1x týdně (jeden z nevyšších % v EU), (zdroj: European Commission 2009, 2011) • 19% populace je členem sportovního klubu, 22% welness a fitness klubů, 12% ostatní kluby (zdroj: European Commission 2009, 2011) • 14,000 sportovních klubů v Dánsku (zdroj: European Commission 2009, 2011) • 3 ze 4 dětí a ½ dospělých se věnuje nějakému sportu ve volném čase, (zdroj: Denmark) • počet olympijských medailí 171 z 37 účastí na OH (41 zlatých, 64 stříbrných, 66 bronzových) (zdroj: FindTheData, 2013) Slovensko Ústředním orgánem pro oblast sportu je na Slovensku Ministerstvo školství, vědy, výzkumu a sportu SR. Úlohou ministerstva je legislativní činnost, financování a koordinace subjektů působících v oblasti sportu. Z veřejných zdrojů je podporován jak vrcholový sport, tak i ostatní sportovní činnosti (zdroj: MŠVVS). Některé své kompetence přesunulo MŠVVS na specializované organizace: Národní sportovní centra a Antidopingová agentura Slovenské republiky. Národní centra mají v gesci péči o sportovní reprezentaci a talentované sportovce, informační systém o sportu, zabezpečování soutěží žáků a sportovní vzdělávání mimo vyučování. Ministerstvo vnitra je dále zřizovatelem Střediska státní reprezentace a Ministerstvo obrany je zřizovatelem Vojenského sportovního centra Bánská Bystrica. Na Slovensku také působí mimovládní sportovní organizace (z nich nejvýznamnější jsou Slovenský olympijský výbor, Slovenský paralympijský výbor a Slovenská asociace univerzitního sportu) 8 Tabulka. Financování sportu (v EUR) Název 2009 2010 2011 2012 2013 Sport na školách a rekreační sport 1 826 027 1 014 641 512 804 1 249 177 929 900 Státní sportovní reprezentace a rozvoj sportovních odvětví 20 239 354 17 108 379 16 034 885 20 473 975 19 536 806 Sportovně-talentovaná mládež 6 605 100 7 847 900 7 115 634 6 094 337 6 595 000 Materiálně-technický rozvoj sportu (kapitálové výdaje 10 216 406 46 230 040 1 079 240 874 220 1 000 000 Koordinace projektů, průřezové činnosti 312 880 302 950 339 979 111 497 1 760 187 Celkem 39 201 776 72 505 920 25 082 542 28 803 207 34 921 893 Zdroj: MŠVVS, financování sportu Zajímavosti: • Populární sporty: fotbal, tenis, volejbal, basketbal, lední hokej, plavání, cykloturistika a turistika, lyžování, snowboarding (Sport Slovakia) • 30% populace praktikuje sport alespoň 1x týdně (European Commission, 2011) • 9% populace je členem sportovního klubu, 5% fitness klubu a 5% ostatních klubů v r. 2009 (European Commission, 2011) • počet olympijských medailí 24 z 9 účastí na OH (8 zlatých, 10 stříbrných, 6 bronzových) (zdroj: FindTheData, 2013) Velká Británie Ministerstvo Kultury, Médií a Sportu (The Department for Culture, Media & Sport - DCMS), jak už název napovídá, se stará ve Velké Británii také o oblast sportu (zdroj: DCMS). Konkrétně jde o oblasti profesionálního sportu a antidopingové kontroly, sportovní aktivity pro veřejnost a oddělení pro sport pro děti, sport ve školách a pro sport rodinu (European Commission, 2011). Každá ze zemí VB má také ve své působnosti oblast sportu a také nevládní zastřešující organizaci pro sport: UK Spork – koordinující organizace pro VB, která mimo jiné rozděluje veřejné zdroje i zdroje pocházející z Národní loterie pro podporu sportu; dálen organizace Sport England, Sport Scotland, the Sport Council for Wales a Sport Nothern ireland. (European Commission, 2011). 9 Schéma. Organizace patřící do oblasti sportu ve VB Zdroj: Mackenzie, B. (2001) Schéma. financování sportu z loterie. Zdroj: European Commission, 2011, s. 259 Zajímavosti: • Populární sporty: golf, fotbal, tenis, bowls, rugby, plavání, badminton, criket, atletika a squash (European Commission, 2011) 10 • 46% populace praktikovalo v roce 2009 sport alespoň 1x týdně (European Commission, 2011) • 9% populace je členem sportovního klubu, 14% fitness klubu a 4% ostatních klubů v r. 2009 (European Commission, 2011) • počet olympijských medailí 737 ze 47 účastí na OH (216 zlatých, 258 stříbrných, 263 bronzových) (zdroj: FindTheData, 2013) • 19,8% z dobrovolníků v VB je dobrovolníky v oblasti sportu v roce 2010 (Sport Recreation Alliance) • Ve VB je cca 151 000 sportovních klubů (Sport Recreation Alliance) Rusko Ruským výkonným orgánem pro oblast sportu je Ministerstvo sportu Ruské federace. Ministerstvo sportu zodpovídá za vývoj a implementaci veřejné politiky a právní úpravy v oblasti tělesné kultury a sportu, stejně jako za veřejné služby (včetně prevence dopingu ve sportu a boj proti němu) a hospodaření se státním majetkem v této oblasti. (zdroj: Ministerstvo sportu Ruské federace, 2012) Tabulka: Financování sportu v Ruské federaci v tis RUB 2011 2012 2013 Ministerstvo sportu, mládeže a cestovního ruchu 52 531 386 51 170 243 58 233 728 z toho: Tělesná kultura a sport 42 166 687 41 565 282 51 872 483 z toho: sport pro veřejnost 12 237 855 14 182 051 11 348 189 profesionální sport 28 688 655 25 505 914 38 584 232 aplikovaný výzkum 509 290 349 700 320 182 ostatní 730 887 1 527 617 1 619 879 Zdroj: Ministerstvo sportu Ruské federace, 2013a Tabulka: Počet sportovců v Ruské federaci 2009 2010 2011 2012 počet sportovců 16 348 208 17 326 756 18 738 560 20 020 105 z toho žen 4 914 986 5 333 617 5 829 036 6 390 054 počet trenérů 84 815 87 260 91 472 100 634 počet sportovních zařízení 243 141 247 955 253 927 265 225 počet zaměstnanců ve sportu 302 487 310 974 319 339 330 728 Zdroj: Ministerstvo sportu Ruské federace, 2013b Zajímavosti: • Populární sporty: lední hokej, bruslení, fotbal, tenis a gymnastika (Russia profile.org) • Počet olympijských medailí 408 z 9 účastí na OH (144 zlatých, 126 stříbrných, 138 bronzových) (zdroj: FindTheData, 2013) 11 Španělsko Španělsko bývá tradičně považováno za sportovní bašty v celosvětovém měřítku. Její reprezentace se umisťují velmi dobře na různých sportovních mistrovstvích. O to více zajímavé je, že celková populace patří co se týče sportovních aktivit spíše do průměru EU a navíc zde není příliš velké zapojení do sportovních klubů v poměru k celkové populaci. Mezi všemi sporty vládne ve Španělsku jednoznačně fotbal a to jak z hlediska členství ve sportovních klubech, tak i z hlediska sledovanosti se v této zemi jedná jednoznačně o nejpopulárnější sport s takovými celosvětově uznávanými ikonami jako FC Barcelona nebo Real Madrid. Čím se však také Španělsko liší od většiny ostatních zemí v tomto typu veřejné politiky díky charakteru svého administrativního rozdělení je fragmentace prostřednictvím regionálních vlád, což se odráží i v charakteru, podobě a fungování veřejné politiky v odvětví sportu. Estonsko Estonsko patří co se týče zapojení svých obyvatel do sportovních aktivit spíše mezi průměr EU, nicméně se postupně tato neformální statistika vylepšuje s tím, jak se časem zlepšují podmínky pro sportování v této zemi. V zemi se vyskytuje přes dva tisíce sportovních klubů a vzhledem k rozložení členské základny je relativně nejpopulárnějším sportem fotbal. V Estonsku narozdíl od ČR spadá sport do gesce Ministerstva kultury. Stejně jako u většiny ostatních zemí lze vidět rozvržení sportu a povinností k naplňování sportovní politiky mezi jednotlivé úrovně vlády od centrální až po ty místní. Stejně jako ve Finsku, tak i v Estonsku existuje platný zákon o sportu, který mimo jiné definuje různé organizace působící v tomto odvětví. Stejně jako v řadě zemí EU, tak i v Estonsku lze nají systém financování sportu z hazardu. Zajímavostí je, že příjmová stránka klubových rozpočtů je v průměru skoro ze třetiny naplněna zveřejných zdrojů (Statistics Estonia). Slovinsko Slovinsko by se dalo zařadit mezi sportovně laděné země s vyšší účastí občanů sdružujících se ve více než 7500 sportovních klubech. Sport jako veřejná politika spadá stejně jako v případě ČR do gesce Ministerstva školství a sportu, ale plnění konkrétních úkolů v tomto odvětví lze nalézt i u regionálních, resp. místních samospráv. Stejně jako například ve Finsku lze i ve Slovinsku nalézt zastřešující organizaci, Sportovní unii Slovinska. I Slovinsko patří mezi země, které mají platný zákon o sportu, prostřednictvím kterého například jsou definovány jednotlivé subjekty v rámci této oblasti v tomto státě nebo některé povinnosti jednotlivých úrovní vlád vzhledem k tomuto typu veřejné politiky. Mezi příjmy do sportovní oblasti lze i ve Slovinsku zařadit příjmy z loterií a hazardu, nicméně schéma alokace těchto prostředků ve srovnání s ostantími zeměmi je přímočařejší. K dispozici jsou v této zemi i daňová zvýhodnění pro ty jedince, co podporují sport prostřednictvím darů. USA Finsko Finsko patří mezi země s velkou aktivitou rekreačních sportovců, což dokládá statistika Eurobarometru (2009) poukazující na fakt, že v roce 2009 téměř 72% populace cvičilo alespoň 1x týdně, čímž se tato země zařadila vysoko nad průměr EU. Ze stejného přehledu také vyplývá, 12 že v zemi v daném roce existovalo okolo 7800 sportovních klubů. Do odvětví sportu jsou zapojeny i jednotlivé úrovně vlády, což je určeno vlastním zákonem o sportu, a stejně jako v ČR spadá na nejvyšší vládní úrovni sportovní problematika pod Ministerstvo školství. Od roku 1993 funguje ve Finsku jedna hlavní zastřešující sportovní asociace SLU, která v posledních letech zastřšuje více jak 100 různých sportovních federací a organizací. I ve Finsku je možné se z hlediska financování sportu setkat s příjmy z loterií, protože i v této zemi jde z této aktivity významná část peníze právě do sportu na základě platných relevantních legislativních aktů. Schéma. Financování sportu z loterie Zdroj: European Commission, 2011, s. 86 Zajímavosti: • Jednoznačně nejsledovanějším sportovním odvětvím ve finských médiích jsou skoky na lyžích. Srovnání financování sportu dle jednotlivých zemí Tabulka. Financování sportu (2007) dle poměru v % Země Veřejné zdroje Centrální vlád Místní vlády Soukromé zdroje Domácnosti Firmy Celkové příjmy Austrálie 100 Rakousko (2007) 17,3 13,9 3,3 82,7 74,2 8,6 100 Česká republika (2008) 31,2 17,7 13,5 68,8 57 n.a. 100 Dánsko (2007) 41,2 8,5 32,7 58,8 39,5 19,3 100 Estonsko (2005) 40,4 10,8 29,6 59,6 39,1 20,5 100 Finsko (2007) 32,8 7,7 25,2 67,2 64,7 2,5 100 Německo (2005) 15,9 0,7 15,3 84,1 76,5 7,5 100 Maďarsko (2005) 47,7 13,6 34,1 52,3 46,9 5,4 100 Nový Zéland Rusko 13 Slovensko (2005) 72,3 16,8 55,6 27,7 13,8 13,8 100 Slovinsko (2007) 45,3 12,2 33,1 54,7 15,2 39,5 100 Španělsko (2005) 13,3 4,4 8,9 86,7 86,1 0,6 100 Turecko Velká Británie (2008) 13,1 7,4 5,6 86,9 75,9 11 100 USA Zdroj: Study on the funding of grassroots sports in the EU Tabulka. Financování sportu (2007) per capita v Eurech Země Veřejné zdroje Centrální vlád Místní vlády Soukromé zdroje Domácnosti Firmy Celkové příjmy Austrálie Rakousko (2007) 86,4 69,7 16,7 414,1 371,3 42,8 500,5 Česká republika (2008) 15,6 8,9 6,8 34,5 28,6 n.a. 50,1 Dánsko (2007) 107,8 22,4 85,5 153,8 103,3 50,5 261,7 Estonsko (2005) 48,6 13 35,6 71,7 47,1 24,6 120,3 Finsko (2007) 172,3 40,2 132,1 352,8 339,6 13,2 525,1 Německo (2005) 62,1 2,6 59,5 327,3 298,1 29,3 389,4 Maďarsko (2005) 24,8 7,1 17,7 27,2 24,3 2,8 51,9 Nový Zéland Rusko Slovensko (2005) 32,3 7,5 24,8 12,3 6,2 6,2 44,6 Slovinsko (2007) 52 14 38 62,9 17,5 45,4 114,9 Španělsko (2005) 15,6 5,2 10,4 101,6 100,9 0,7 117,2 Turecko Velká Británie (2008) 66,6 37,9 21 443,4 386,6 56,9 510 USA Zdroj: Study on the funding of grassroots sports in the EU LITERATURA [1] TURKISH CULTURAL FOUNDATION: SPORTS. 2011. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: 14 [2] TURECKÉ GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY: Organizační schéma. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.gsb.gov.tr/ [3] TURECKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD: Sport Statistics. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.turkstat.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=1087 [4] TURECKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD: Sport Statistic 2007. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.turkstat.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDetay&KT_ID=5&KITAP_ID=43 [5] FINDTHEDATA: Olympic Medal Count. 2013 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://olympic-medal-count.findthedata.org/l/125/Turkey-TUR [6] TURECKÉ MINISTERSTVO FINANCÍ: http://www.maliye.gov.tr/ [7] EUROPEAN COMMISSION: Study on grassroots sport funding. 2011 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/internal_market/top_layer /services/sport/study_en.htm [8] EUROPEAN COMMISSION: Eurobarometer Survey on Sport and Physical Activity highlights large disparities among Member States. 2009. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_334_fact_dk_en.pdf [9] DENMARK: the official website of Denmark. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://denmark.dk/en/lifestyle/sport/ [10] SPORT EVENT DENMARK: Sports in Denmark, 2010. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://sporteventdenmark.com/en/Focus%20on%20Denmark/Sports%20in %20Denmark.aspx#Legislation [11] DÁNSKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD: BEVIL01: Public funding for cultural purposes by cultural domain, purpose, financing arrangements and financing type. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.statbank.dk/BEVIL01 [12] FINDTHEDATA: OLYMPIC MEDAL COUNT. 2013 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://olympic-medal-count.findthedata.org/ [13] MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, VĚDY, VÝZKUMU A SPORTU: Sport. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.minedu.sk/sport/ [14] MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, VĚDY, VÝZKUMU A SPORTU: Financování sportu. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.minedu.sk/financovanie-sportu/ [15] SLOVENSKÝ SPORTOVÝ PORTÁL: Struktura. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://sport.gov.sk/Page/centralna-uroven [16] EUROPEAN COMMISSION: Study on grassroots sport funding. 2011 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/internal_market/ top_layer/services/sport/study_en.htm [17] EUROPEAN COMMISSION: Eurobarometer Survey on Sport and Physical Activity highlights large disparities among Member States. 2009. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_334_fact_sk_en.pdf 15 [18] SPORT SLOVAKIA: Slovensko a šport. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.sportslovakia.sk/web/index.php?option=com_content&view=article&id=48 &Itemid=18&lang=sk [19] FINDTHEDATA: Olympic Medal Count. 2013 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: < http://olympic-medal-count.findthedata.org/l/106/Slovakia-SVK> [20] THE DEPARTMENT FOR CULTURE, MEDIA & SPORT: [online]. [cit. 25. 10. 2013]. Dostupné z WWW: https://www.gov.uk/government/organisations/department-for- culture-media-sport [21] EUROPEAN COMMISSION: Eurobarometer Survey on Sport and Physical Activity highlights large disparities among Member States. 2009. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_334_fact_uk_en.pdf [22] EUROPEAN COMMISSION: Study on grassroots sport funding. 2011 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://ec.europa.eu/internal_market/top_layer/ services/sport/study_en.htm [23] SPORT ENGLAND: Active People Survey 1 and 7 Q2. 2013. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.sportengland.org/research/who-plays-sport/national- picture/ [24] SPORT RECREATION ALLIANCE: Sport in the UK – Facts and Figures. 2013. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.sportandrecreation.org.uk/lobbying- and-campaigning/sport-research/UK-fact-figures [25] MACKENZIE, B. Structure of British Sport 2001. [[online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.brianmac.co.uk/structure.htm [26] FINDTHEDATA: Olympic Medal Count. 2013 [online]. [cit. 25. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://olympic-medal-count.findthedata.org/l/47/Great-Britain-GBR [27] MINISTERSTVO SPORTU RUSKÉ FEDERACE. 2012 [online]. [cit. 25. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.minsport.gov.ru/en/ [28] MINISTERSTVO SPORTU RUSKÉ FEDERACE: Подведомственные организации (Rozpočtová a finanční politika). 2013a. [online]. [cit. 25. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.minsport.gov.ru/activities/financial/ [29] MINISTERSTVO SPORTU RUSKÉ FEDERACE: Statistické informace. 2013b. [online]. [cit. 25. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://www.minsport.gov.ru/sport/physical- culture/statisticheskaya-inf/ [30] RUSSIA PROFILE.ORG: Sport in Russia. 2011. 2013 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://russiaprofile.org/bg_sport/36618.html [31] FINDTHEDATA: OLYMPIC MEDAL COUNT. 2013 [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné z WWW: http://olympic-medal-count.findthedata.org/l/99/Russia-RUS [32] STATISTICS ESTONIA. 2013 [online]. [cit. 20. 10. 2013]. Dostupné z WWW: [33] AUSTRALIA: SPORTS FUNDING: federal balancing act 2013 [online]