Factum Invenio, s.r.o., Těšnov 5, 110 00 Praha 1, tel: +420 224 805 650, fax: +420 224 805 628, e-mail: info@factum.cz, www.factum.cz Firma je zapsána v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 13338, datum zápisu 6. října 1992, IČ: 47121793, DIČ: CZ47121793 23. května 2005 Sport v médiích Kolektivní sporty mají u Čechů větší oblibu než sporty individuální. Mezi jednoznačně nejoblíbenější sporty z hlediska jejich sledování v médiích patří lední hokej a fotbal. Ženy si k této dvojici ještě přidávají krasobruslení. Pro sledování sportovního dění je jednoznačně hlavním kanálem veřejnoprávní televize. Společnost Factum Invenio zařadila do svého pravidelného omnibusového šetření otázky zaměřené na vztah Čechů ke sportu. Dotazování proběhlo ve dnech 28. 1. - 4. 2. 2005 na reprezentativním vzorku, který tvořilo 959 občanů České republiky ve věku od 15-ti let. Soubor byl získán kvótním výběrem. Sport Čechy zajímá Tři čtvrtiny obyvatel České republiky se zajímají o sport, z toho dvě pětiny aktivně. Častěji se o sport zajímají muži než ženy, aktivně sledují sportovní dění 4 muži z deseti. Zájem o sport je charakteristický pro mladší věkové ročníky – o nějaký sport se aktivně zajímá polovina obyvatel České republiky ve věku do 29 let. Více než polovina Čechů, kteří se o sport zajímají, sleduje sportovní zápasy někdy přímo na sportovištích. Častěji se jedná o muže. Češi, kteří se zajímají o sport, upřednostňují spíše sporty kolektivní (45 %). Stejně velká skupina obyvatel si ovšem mezi individuálními a kolektivními sporty příliš nevybírá (44 %). Mezi muži a ženami nejsou v tomto ohledu výraznější rozdíly. Mladší věkové ročníky jednoznačně preferují kolektivní sporty. Které sporty mají Češi v oblibě? Z hlediska sledování v médiích jsou jednoznačně nejoblíbenějšími sporty lední hokej a fotbal. Plná čtvrtina obyvatel, kteří se o sport zajímají alespoň pasivně, nevynechá téměř žádnou příležitost ke sledování ledního hokeje (26 %), pětina pak nevynechá téměř žádnou příležitost ke sledování fotbalu (22 %). Oblíbenost jednotlivých sportů se značně liší u mužů a žen. Mezi muži je procento těch, kteří mají daný sport v oblibě, téměř ve všech případech daleko vyšší než mezi ženami. Factum Invenio, s.r.o., Těšnov 5, 110 00 Praha 1, tel: +420 224 805 650, fax: +420 224 805 628, e-mail: info@factum.cz, www.factum.cz 2 Z hlediska sledování v médiích jsou nejoblíbenějšími sporty českých mužů: § lední hokej § fotbal § motoristické sporty § lyžování a snowboarding § atletika § tenis Nejoblíbenější sporty českých žen jsou z hlediska sledování v médiích: § krasobruslení § lední hokej § fotbal § lyžování a snowboarding § aerobic § gymnastika Obliba jednotlivých sportů z dlouhodobého hlediska mírně kolísá, což lze přičítat zejména sezónním vlivům (např. u krasobruslení) a reakcím na aktuální sportovní dění (např. lední hokej). Také se plně nepřekrývají nejoblíbenější sporty z hlediska aktivního provozování a z hlediska sledování v médiích. Češi se například rádi aktivně věnují cyklistice, v televizi si ovšem pustí spíše lední hokej nebo fotbal. Sledování sportu v médiích Televize je nejdůležitějším kanálem informování o sportu, dominantní roli přitom hraje veřejnoprávní televize. Devět z deseti Čechů, kteří se zajímají o sport, sleduje sportovní dění mimo jiné na ČT1 anebo ČT2, tři čtvrtiny na TV Nova, polovina na TV Prima a jedna čtvrtina na některé satelitní nebo kabelové televizi. Ve veřejnoprávní televizi sledují Češi sportovní dění zdaleka nejčastěji. V rozhlase poslouchá sportovní přenosy a zpravodajství asi pětina Čechů, výrazně častěji jsou to muži. Sledování sportu v rozhlase je rovněž charakterističtější pro obyvatele menších měst a obcí. Pokud jde o deníky, sportovní informace čtenáři vyhledávají nejčastěji v MF Dnes a ve Sportu. Ženy čtou Sport poměrně málo, rovněž se příliš nevěnují specializovaným sportovním časopisům. Každý desátý obyvatel České republiky, který se zajímá o sport, sleduje sport a informace z této oblasti na internetu (11 %). Více než dvě pětiny obyvatel České republiky, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). Typické je věnovat sledování sportu v médiích půl hodiny až 3 hodiny týdně – chovají se tak dvě třetiny Čechů se zájmem o sport (65 %). Existují ovšem i lidé, kteří sledují sport více než 8 hodin týdně (4 %). Ženy sledují sport méně často než muži. Factum Invenio, s.r.o., Těšnov 5, 110 00 Praha 1, tel: +420 224 805 650, fax: +420 224 805 628, e-mail: info@factum.cz, www.factum.cz 3 Z výzkumu je k dispozici volně prodejná zpráva, kde lze nalézt podrobnější informace. Vzhledem k tomu, že vztah Čechů ke sportu a sportovnímu dění sleduje společnost Factum Invenio dlouhodobě, navazuje tato zpráva na dvě předchozí šetření věnovaná nákupu různých značek sportovního zboží a sportům, které Češi aktivně provozují. Vše si můžete objednat na níže uvedeném kontaktu. Pro další informace prosím kontaktujte: Iva Pecáková Research Executive Tel.: +420 224 805 659 Fax: +420 224 805 628 e-mail: pecakova@factum.cz Lenka Slívová Key Account Manager Tel.: +420 224 805 656 Fax: +420 224 805 628 e-mail: slivova@factum.cz Informace o Factum Invenio: Společnost Factum poskytuje své služby od roku 1991, kdy byla založena jako jedna z prvních soukromých agentur výzkumu trhu v bývalém Československu. Je známa díky dokonalé znalosti české společnosti a českého trhu. Mezinárodní zkušenosti získala zejména díky mnohaleté participaci na činnosti předního světového řetězce TNS, v němž působila jako Sofres-Factum a později TNS Factum. S téměř 50 kvalifikovanými zaměstnanci a tisícovkou vyškolených tazatelů se řadí mezi top 10 výzkumných agentur v České republice. Vedle klasického marketingového výzkumu nabízí Factum Invenio také konzultace a návrhy komplexních marketingových řešení. Factum Invenio je členem evropské asociace marketingového výzkumu ESOMAR, členem české oborové asociace SIMAR, členem České marketingové společnosti, Francouzsko-české obchodní komory a členem Britské obchodní komory v ČR. Pro zabezpečení maximální kvality služeb dodržuje při dotazování a zpracování údajů metodická pravidla a etické principy těchto organizací. Další informace naleznete na www.factum.cz