Studijní blok č. 4 Jana Soukopová soukopova@econ.muni.cz Obsah oVícekriteriální hodnocení oVeřejné zakázky a jejich hodnocení o Definice – Vícekriteriální hodnocení oDisciplína operačního výzkumu, která se zabývá analýzou rozhodovacích situací, ve kterých jsou posuzovány rozhodovací varianty (v našem případě varianty veřejných projektů) ne pouze podle jednoho, ale podle několika zpravidla navzájem konfliktních kritérií. Klasifikace vícekeriteriálních úloh opodle charakteru množiny rozhodovacích variant: nvícekriteriální hodnocení variant, kdy je množina přípustných variant zadána ve formě konečného seznamu, nvícekriteriální programování, kde je množina přípustných variant vymezena souborem podmínek, které rozhodovací varianty musí splňovat, aby byly přípustné. o Popis vícekriteriálních rozhodovacích situací o Vícekriteriální rozhodovací problémy jsou popsány množinou variant, množinou hodnotících kritérií a řadou vazeb mezi kritérii a variantami, které umožní definovat hodnotící funkce a metodou výběru což umožňuje formulovat vícekriteriální matematický model. o Formulace úlohy vícekriteriální analýzy oje dán: nseznam variant A = {a1, a2, ..., an} nseznam hodnotících kritérií n K = {k1, k2, ... , kk} nkaždá varianta ai,i = 1, 2, …, n je podle těchto kritérií popsána vektorem kriteriálních hodnot (yi1, yi2, …, yik). núloha vícekriteriálního hodnocení variant je pak vyjádřena ve tvaru kriteriální matice: n Y = (yij) Kriteriální matice rozhodování o o o o o o oKde yik je hodnocení i-té varianty projektu podle k-tého kritéria oPro zjednodušení předpokládáme že všechna kritéria jsou maximalizační Cíl vícekriteriálního hodnocení oCílem metody výběru je najít variantu aopt resp. množinu D variant, které by podle všech kritérií dosáhly co nejlepšího ohodnocení (tedy nejvyšších hodnot kritérií), přičemž jako nejlepší varianta aopt může být vyhodnocena pouze některá nedominovaná varianta. Dominovaná a nedominovaná varianta oNedominovanou varianta nProjekt, ke kterému neexistuje v množině variant (projektů) jiná varianta, lépe hodnocená alespoň podle jednoho kritéria a ne hůře podle ostatních kritérií. oDominovaná varianta nOpačný případ, a říkáme, že ji „lepší“ varianta z uvedené definice dominuje. Výběr nejlepší varianty oNejlepší varianta nMáme-li vybrat pouze jednu nejlepší variantu, musíme pomocí metody (funkce) výběru vybírat jen z množiny D variant nedominovaných. oÚplné řešení nÚplným řešením matematického modelu vícekriteriálního hodnocení variant je množina nedominovaných variant D tato množina však může být značně rozsáhlá a může být i totožná s původní množinou všech variant A. Ideální a bazální varianta oIdeální varianta nTeoreticky nejlepší varianta nVarianta, která dosahuje ve všech kritériích nejlepší možné hodnoty, se nazývá ideální varianta I = (I1, I2, ..., Ik) oBazální varianta nteoreticky nejhorší varianta nvarianta, která má všechny hodnoty kritérií na nejnižším stupni se nazývá bazální varianta B = (B1, B2, ..., Bk) oIdeální i bazální varianta jsou v hodnocení více-méně hypotetickými variantami 12 I. Otázka k diskuzi ??? o o Co je to vlastně veřejná zakázka? Jaké jsou důvody (ekonomické…) existence regulace v oblasti zadávání veřejných zakázek? Jaký je cíl regulace? 13 Principy zadávání oSmlouva o fungování EU: očlánek 2 – vytvoření společného trhu! očlánek 12 – princip nediskriminace očlánek 28 – volný pohyb zboží očlánek 43 – svoboda usazování očlánek 49 – volný pohyb služeb 14 Principy (2) o Ideje Smlouvy o založení ES (SFEU) promítnuty do sekundární legislativy (směrnic) => základní zásady zadávaní VZ (§ 6 zákona): oPrincip zákazu diskriminace, oPrincip stejného zacházení, oPrincip transparentnosti. o(vzájemné uznávání, proporcionalita) 15 Legislativa •2004/18/ES (klasická) •2004/17/ES (sektorová) •Směrnice rady (92/13/EHS a 89/665/EHS – přezkumné směrnice – minimální požadavky na systémy přezkumu zadávání VZ v členských státech) •transponováno zákonem č. 137/2006 Sb., o VZ, a zákonem č. 139/2006 Sb., koncesní zákon 16 Ekonomické dopady oPodíl VZ na HDP v zemích EU cca 16 - 20% o16 % VZ nadlimitních, tj. 2,6 % HDP EU 15 oVnitřní trh – vliv na růstový potenciál firem, zvyšování konkurenceschopnosti evropských producentů na celosvětovém trhu (globalizace) o Efektivnost výdajů na VZ a deficity veřejných rozpočtů 17 Zadavatel oVeřejný oDotovaný oSektorový o+ osdružení zadavatelů ocentrální zadavatel (zadává za několik veřejných zadavatelů) 18 Definice VZ (1) o(§ 7): Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle tohoto zákona,musí být realizována na základě písemné smlouvy. o o Obecně přijímaná definice neexistuje! Co znamená slovo zakázka…(?) Proces začínající uveřejněním a končící uzavřením smlouvy. Znakem je vztah zadavatele a vybraného uchazeče (úplatnost). o o Zadávací právo tedy upravuje jen mechanismus výběru dodavatele, nikoliv předchozí fáze (rozhodování o uskutečnění projektu a jeho parametrech – vyjádření potřeb) ani následné fáze (plnění ze smlouvy) => vztah k principům 3 E (rozpočtová pravidla, finanční kontrola) o o 19 Veřejná zakázka (2) oVZ je od 1.- Kč oDělení podle předpokládané hodnoty: nadlimitní / podlimitní / VZ malého rozsahu oDělení podle předmětu: dodávky / služby / stavební práce Zadávací podmínky 1.Zadávací dokumentace oPodrobné vymezení předmětu. Pomocí technických podmínek (normy, technické popisy, požadavky na výkon a funkci) 2.Obchodní podmínky oMinimální požadavky na obsah návrhu smlouvy. Obvykle předepsaný návrh smlouvy. 3.Kritéria hodnocení (cena x ekon. výhodnost) 4.Kritéria kvalifikace uchazečů (kv. doku.) Zápatí prezentace 20 Kvalifikace dodavatelů 1.Základní kvalifikační předpoklady 2.Profesní kvalifikační předpoklady 3.Prohlášení o ekonomické způsobilosti 4.Technické kvalifikační předpoklady oBěžně jako součást nabídky (užší ř. žádost) oKritéria na osobu dodavatele – způsobilý k plnění veřejné zakázky Zápatí prezentace 21 22 Druhy zadávacích řízení oOtevřené řízení (základní druh) oUžší řízení (základní druh) oJednací řízení s uveřejněním (veřejný zadavatel jen za splnění podm. + sektorový zákl. druh) oJednací řízení bez uveřejnění (jen za splnění určitých podmínek) oSoutěžní dialog (jen zvláště složité VZ) oZjednodušené podlimitní řízení (podlimitní VZ, u staveb jen do 10 mil. Kč) 23 Otevřené a užší řízení oOtevřené řízení: oznámení ve Věstníku (TED); mohou podat nabídku všichni dodavatelé oUžší řízení: oznámení ve Věstníku (TED); I.Fáze- zájemci podávají žádost o účast (prokazují kvalifikaci) II.Fáze – zadavatel vyzve k podání nabídky zájemce kteří splnili kvalifikaci (zužování počtu zájemců omezeno + zákaz losování ) oSoučasně se zahájením na profil odůvodnění zakázky! 1)odůvodnění účelnosti zakázky 2)odůvodnění technických podmínek 3)odůvodnění obchodních podmínek 4)odůvodnění kvalifikačních kritérií 5)odůvodnění hodnotících kritérií 24 Zjednodušení podlimitní řízení ovýzva nejméně 5 zájemců (neopakovat) o osoučasně uveřejnit elektronicky na „profilu zadavatele“ o omusí přijmout i jiné nabídky, než od oslovených! o 25 26 Stupně systému přezkumu řízení o námitkách - zadavatel správní řízení před UOHS – I. st. řízení o rozkladu (předseda UOHS ) – II. st. (15 dnů) správní žaloba ke Krajskému soudu v Brně (2 měsíce) kasační stížnost k NSS (2 týdny) ústavní stížnost (60 dnů) Evropský soudní dvůr řízení o porušení smlouvy - EK 27 Hodnocení VZ 1. 1.Kvalifikační kritéria 2.Posouzení nabídek, mimořádně nízká cena 3.Hodnocení nabídek 4.Zvláštní způsoby zadávání – DNS, e-aukce 5. 28 Kritéria kvalifikace oVztahují se k osobě dodavatele oKritéria přípustnosti 1.Základní kvalifikační předpoklady 2.Profesní kvalifikační předpoklady 3.Technické kvalifikační předpoklady o+ prohlášení o finanční a ekonomické způsobilosti Posouzení nabídek oSoulad nabídky se zadávacími podmínkami oJe některá z nabídkových cen ve vztahu k předmětu plnění mimořádně nízká? oOchrana zadavatele před „podseknutím“ ceny – cena vzbuzující oprávněné pochybnosti oProcedurální povinnosti MNNC(§ 77) Zápatí prezentace 29 Hodnocení nabídek oKritéria vymezená předem 1.Nejnižší NC 2.Ekonomická výhodnost (multikriteriální hodnocení) oVáhy (%) nebo matematický vztah dílčích kritérií oObjektivní i subjektivní dílčí kritéria oNikdy aspekty kvalifikace a smluvní zajišťovací instrumenty (pokuty…) Zápatí prezentace 30 Multikriteriální hodnocení - příklad 32 Zdroje o owww.uohs.cz web UOHS owww.portal-vz.cz (info MMR ČR) ohttp://info.vestnikverejnychzakazek.cz (Věstník VZ - uveřejňovací místo ČR) ohttp://ted.europa.eu (uveř. místo EU) ohttp://simap.europa.eu (info portál EU)