Motivace zaměstnanců Česká pojišťovna Obsah 1. Představení České pojišťovny 2. Celofiremní motivace formou benefitů 3. Motivace v provozním útvaru a. Trocha teorie o motivaci • Motivace – co to je? • Motivace a engagement b. Motivační faktory – teorie v praxi • Motivační faktory • Vnitřní a vnější motivace • Teorie rolí aneb „Sázím na Belbina“ c. Motivace v praxi – jak na to? • Průzkum jako nástroj zjištění • Motivační systém v back/office pojišťovny • Motivační čtyřúhelník 4. Diskuze Česká pojišťovna  1827 – Založena První česká vzájemná pojišťovna v Praze (právní předchůdkyně ČP)  1996 - Vstup finanční skupiny PPF do ČP  2008 - ČP součástí Generali PPF Holdingu Česká pojišťovna  Univerzální pojišťovna  Celkový tržní podíl 25,9%  Téměř 8,5 milionů pojistných smluv ve správě  3900 zaměstnanců a 5600 obchodních zástupců  Ocenění v řadě odborných soutěží Jsme pojišťovna, která pomáhá Služby klientům - Brno Jsme v přímém kontaktu s klientem Jednotlivé útvary  Správa pojištění a plateb  Komunikační centrum  Digitalizační pracoviště  Likvidace ŽP/NŽP Lokality: Brno, Praha, Pardubice 5 Obsah 1. Představení České pojišťovny 2. Celofiremní motivace formou benefitů 3. Motivace v provozním útvaru a. Trocha teorie o motivaci • Motivace – co to je? • Motivace a engagement b. Motivační faktory – teorie v praxi • Motivační faktory • Vnitřní a vnější motivace • Teorie rolí aneb „Sázím na Belbina“ c. Motivace v praxi – jak na to? • Průzkum jako nástroj zjištění • Motivační systém v back/office pojišťovny • Motivační čtyřúhelník 4. Diskuze Motivace = Víme kam jdeme Útvar motivace a odměňování ČP  zajišťuje správu směrnic odměňování  odpovídá za zpracování katalogu typových činností a prověřuje jeho účinnost (profese)  aktivně se podílí na kolektivním vyjednávání  zpracovává agendu benefitů  zajišťuje reporting – mandatorní, externí a interní reporty  je schvalovatelem v HR workflow  spravuje organizační strukturu  odpovídá za dodržování základních principů odměňování v ČP  realizuje mzdové průzkumy trhu  zabezpečuje metodicky oblast zpracování mezd a odměn  je zodpovědný za tvorbu mzdového rozpočtu, jeho kontrolu a řízení  metodicky řídí oblasti hospodaření se mzdovými prostředky, mzdové politiky a statistiky  kontroluje dodržování stanovených postupů a pokynů  zpracovává informace pro vrcholové vedení Benefity aneb záleží nám na spokojenosti zaměstnanců Produkty  Zvýhodněné podmínky na naše produkty Výhodné podmínky na povinné ručení a havarijní pojištění  Příspěvek na penzijní připojištění již po třech měsících zaměstnání u ČP  Výhodné cestovní pojištění na celý rok s platností po celém světě  Získáte automaticky úrazové pojištění pro zaměstnance  Zvýhodněné podmínky na preventivně pojistný program pro ženy  Výhodné podmínky na pojištění majetku a odpovědnosti za škodu  Zvýhodněné podmínky na životní pojištění Dovolená a pracovní volno navíc  Týden dovolené navíc  2dny zdravotního volna  2 dny placeného volna za rok na dobročinné účely Rodina  3 dny volna pro otce po narození dítěte  Pořádáme Rodinný den České pojišťovny  Poskytujeme příspěvky na dětský tábor  Firemní školka v Praze Sportovní aktivity a péče o zdraví  Můžete si zasoutěžit na letních a zimních sportovních hrách ČP, v různých disciplínách př. volejbal, fotbal, orientační běh, in-line brusle, lehká atletika, rafty, slalom, snowboard, štafetový běh  Hrajeme ČP LIGU ve squashi, badmintonu a tenisu  Můžete si zacvičit v posilovně na centrále společnosti  Poskytujeme vstupenky a příspěvky na sportovní aktivity  Pořádáme soutěže o vstupenky na sponzorované akce (např. Velká Pardubická) Kulturní aktivity  Poskytujeme vstupenky a příspěvky na kulturní akce, muzikály, divadelní představení (např. Shakespearovské slavnosti)  Získáte poukázky na kulturu a sport dle svých zájmů Benefity ČP Více také na: www.ceskapojistovna.cz ČP-FIT program  Program pro zaměstnance zaměřený na zdraví  Aktivity v rámci tohoto programu jsou rozděleny do 4. pilířů:  Aktivity v rámci programu probíhají po celý rok na lokalitách Brno, Praha, Pardubice:  Zdravý koutek v jídelnách  Soutěže (hubnutí)  Videa ze seminářů k dispozici na firemním intranetu  Vše co se týká zdraví je prezentováno pod jedním logem I. Fyzická kondice (pohyb, sport) II. Zdravé stravování (zdravý koutek v jídelnách, nutriční poradenství) III. Psychické zdraví (zvládání stresu) IV. Nemoci a jejich prevence (Dny zdraví v ČP, zdravotní prohlídky, očkování, závislosti na alkoholu, kouření ..aj). Obsah 1. Představení České pojišťovny 2. Celofiremní motivace formou benefitů 3. Motivace v provozním útvaru a. Trocha teorie o motivaci • Motivace – co to je? • Motivace a engagement b. Motivační faktory – teorie v praxi • Motivační faktory • Vnitřní a vnější motivace • Teorie rolí aneb „Sázím na Belbina“ c. Motivace v praxi – jak na to? • Průzkum jako nástroj zjištění • Motivační systém v back/office pojišťovny • Motivační čtyřúhelník 4. Diskuze 13 Senior manažer J. Konečný Vrchní disponent životního pojištění D. Holemá Vznik ŽP Z. Všianská Správa ŽP P. Shonová M. Drmola J. Strnadová M. Tlustý Neinkasní intervence H.Pitáková P. Skýpalová Vrchní disponent neživotního pojištění E. Skalníková Pojištění vozidel J. Tvrdá O. Mezník R. Táborský V. Haklová Pojištění majetku a odpovědnosti M. Voborná M. Bořuta SME pojištění T. Rampula Flotilové pojištění L. Piťhová Neinkasní intervence I. Greplová Asistentka P. Svobodová Analytik K. Janá Organizační struktura Útvaru správy ŽP a NŽP Co je to motivace? Motivace je vnitřní nebo vnější faktor nebo soubor faktorů vedoucí k energetizaci organismu. Motivace usměrňuje naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle. Vyjadřuje souhrn všech skutečností – radost, zvídavost, pozitivní pocity, radostné očekávání, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal nebo nekonal. Zdroj: Wikipedie Motivace a engagement Zdroj: HR Konference 2013 – Dr. Paul Marciano Obsah 1. Představení České pojišťovny 2. Celofiremní motivace formou benefitů 3. Motivace v provozním útvaru a. Trocha teorie o motivaci • Motivace – co to je? • Motivace a engagement b. Motivační faktory – teorie v praxi • Motivační faktory • Vnitřní a vnější motivace • Teorie rolí aneb „Sázím na Belbina“ c. Motivace v praxi – jak na to? • Průzkum jako nástroj zjištění • Motivační systém v back/office pojišťovny • Motivační čtyřúhelník 4. Diskuze Vnitřní a vnější motivace  Uznání  Odpovědnost  Status  Poznávání  Finanční odměna  Pracovní prostředí  Kariérní řád  Komunikace Motivační faktory Nejčastější chyby aneb co zaměstnance de/motivuje  Krátkodobě  Finanční hodnocení  Chybějící zpětná vazba  Změna  Organizační  Personální  Procesní  Neúplné informace  …….  Dlouhodobě  Nejasný cíl  Obsah práce („pocit naplnění“)  Nadřízený  Kariérní možnosti  Respekt  …….. Teorie rolí aneb „Sázím na Belbina“ Inovátor Specialista Vyhledávač zdrojů Koordinátor Usměrňovač Kompletovač Realizátor Týmový pracovníkVyhodnocovač Obsah 1. Představení České pojišťovny 2. Celofiremní motivace formou benefitů 3. Motivace v provozním útvaru a. Trocha teorie o motivaci • Motivace – co to je? • Motivace a engagement b. Motivační faktory – teorie v praxi • Motivační faktory • Vnitřní a vnější motivace • Teorie rolí aneb „Sázím na Belbina“ c. Motivace v praxi – jak na to? • Průzkum jako nástroj zjištění • Motivační systém v back/office pojišťovny • Motivační čtyřúhelník 4. Diskuze 23 Průzkum motivovanosti a zapojení zaměstnanců v Útvaru správy životního a neživotního pojištění – 2013 Obsah 1. Informace o průzkumu motivovanosti 2. Výsledky průzkumu v jednotlivých blocích 3. Shrnutí benefitů 24 • Začátkem prosince 2013 proběhl v našem Útvaru správy ŽP a NŽP anonymní průzkum zaměřený na motivovanost a zapojení našich zaměstnanců. • Průzkumu se zúčastnilo 152 respondentů z celkového počtu 188 zaměstnanců. ( 64 ŽP, 88 NŽP) • Detaily průzkumu: Rozdělení na bloky: SPOKOJENOST, MOTIVACE PŘÍMÝ NADŘÍZENÝ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ, NÁPLŇ PRÁCE, OHODNOCENÍ TÝMOVÁ SPOLUPRÁCE STRATEGIE, KOMUNIKACE, ZMĚNY ZHODNOCENÍ NASTAVENÝCH OPATŘENÍ V ROCE 2012 25 Informace o průzkumu motivovanosti Průzkum motivovanosti a zapojení zaměstnanců v Útvaru správy životního a neživotního pojištění 26 Průměrná známka: 2,09 PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ NÁPLŇ PRÁCE OHODNOCENÍ 2,44 TÝMOVÁ SPOLUPRÁCE 2,03 SPOKOJENOST MOTIVACE 2,23 PŘÍMÝ NADŘÍZENÝ 1,92 STRATEGIE, KOMUNIKACE ZMĚNY 2,11 ZHODNOCENÍ NASTAVENÝCH OPATŘENÍ V ROCE 2012 1,54 SPOKOJENOST, MOTIVACE : 2,23 2011: 2,43 27 Spokojenost se svou prací v Útvaru TaS ŽP/NŽP (71 %) Práce mi dává pocit naplnění (48 %) I nadále chci pracovat v našem odboru (84 %) Co pracovníci nejvíce oceňují: kolektiv, práce je baví, flex. pracovní doba, home office a VT. Co jim naopak nejvíce vadí: peníze (klesající), motivační systém, složitá metodika. Výsledná známka pro oblast celkové spokojenosti r. 2011 2,4 – r. 2013 2,19. PŘÍMÝ NADŘÍZENÝ: 1,92 2011: 2,14 28 Pravidelně od VT dostávám zpětnou vazbu (89 %) VT dobře komunikuje v rámci svého týmu (82 %) VT je dostupný, když jej potřebuji (86 %) VT se o mne zajímá jako o člověka, ne jen jako o zaměstnance (80 %) VT s pracovníky jedná s respektem ( 80 %) VT je dobrým vzorem (68 %) VT neplní své sliby (7 %) Od VT se mi v průběhu posledních 7 dní nedostalo chvály nebo uznání za mou práci (14 % + 20 %) PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ, NÁPLŇ PRÁCE, OHODNOCENÍ: 2,44 2011: 2,56 29 Spokojenost s pracovním prostředím Možnosti vzdělávání (66 % + 25 %) Vím, co se ode mě očekává, vím na základě čeho budu hodnocen (97 %) Jsem spokojen s obsahem své práce (78 %) Necítím se být v ČP uznávaný (18 % + 45 %). Mé celkové osobní ohodnocení není odpovídající (47 %) V ČP pro mě neexistuje možnost profesního růstu (34%) TÝMOVÁ SPOLUPRÁCE : 2,03 2011: 2,17 30 Pracovní týmy v rámci našeho odboru spolu dobře spolupracují (55 %) Na své kolegy se mohu v pracovních záležitostech plně spolehnout (90 %) Moji kolegové jsou ochotni pomoci i v soukromých záležitostech (71 %) • Pro zlepšení týmové spolupráce někteří respondenti navrhují mimopracovní týmové aktivity, zároveň potvrzují, že aktivit v rámci týmu mají dostatek. Dodávají, že týmová spolupráce závisí jen na lidech. STRATEGIE, KOMUNIKACE, ZMĚNY: 2,11 31 Změny jsou v našem útvaru dobře organizovány (47 %) Zajímají mě informace o změnách, které ovlivňují firmu jako celek (90 %) VT srozumitelně informuje, kam se společnost ubírá (88 %) • Ocenil bych návštěvy ŘO Jiřího Konečného v týmu (68 %) a to spíše při neformálních setkáních (70/30) • Nejčastějším zdrojem pro získání užitečných informací byl vyhodnocen VT, týmové porady, intranet ZHODNOCENÍ NASTAVENÝCH OPATŘENÍ V R.2012 : 1,53 32 Opatření nastavená v r. 2012 jsou pracovníky velmi pozitivně vnímána. VT je k dispozici nejpozději v 8:00 (84 %) Každé ráno jsem informován o denním programu VT a aktuálním restantu (88 %) Benefit půl dne bezvýkonu po delší nepřítomnosti hodnotím velmi kladně (63 %) Jsem spokojen s nastavením benefitu OČR (83 % z těch, kteří jej využívají) Jsem spokojen s benefitem home office na 6 dní ročně pro pracovníky v režimu office (84 % z těch, kteří jej využívají) K benefitu home office proběhl samostatný průzkum, na základě jehož byl zaveden nový režim 3+2 Nová motivace 2013 33 Nová motivace 201334 Agenda Koeficient DAO 1 FF 1,25 JZD MAJ 1 JZD PMV 1 KRZ 1,25 MAJ 1 NEI DAO 1,25 NEI MAJ 1,25 NEI PMV 1,25 NEI SPR 1,25 NEI Vznik 1,25 PMV 1 SME 1,25 SPR 1 Vznik 1 Rozdělování odměn z pohledu dělení rozpočtu Koef. agendy Nová motivace 201335 Rozdělování odměn pro týmy a pracovníky Nová motivace 201336 Odměna pracovníka Nová motivace 201337 Algoritmus získávání bodů Motivační čtyřúhelník - cíl Motivační čtyřúhelník - role Motivační čtyřúhelník - svoboda Motivační čtyřúhelník - důvěra Motivační čtyřúhelník