Politika jako politický cyklus P10 Politický cyklus - proces Problém (jeho rozpoznání) Cíle politiky (Varianty řešení,nástroje a volba řešení) Zhodnocení (Evaluace) Uskutečnění (implementace) Vyřešení problému (terminace) 1.Utváření politické agendy; •Proč se některé problémy „řeší“ a jiné ne? •Jak vláda „rozpoznává problém“ a jak jej prezentuje veřejnosti? •Kdo je iniciátorem nastolení diskuze o problému? §Vlastnosti „dobrého“ problému §Problém ovlivňuje většinu společnosti §Je srozumitelný a řešitelný §Je schopen ve správný čas generovat „dramatický“ efekt pro media • • Politická agenda možnost 1 – občan má problém Problém jednotlivce Zájmová skupina Stížnost jednotlivce Medializace lobbing, nátlak, kooperace, komunikace, reprezentace Nečinnost (event.změna volebních preferencí) ? Změna stávající situace (řešení problému) Politická agenda možnost 2 – politik má zájem Zájem politika Vyjednávání s ostatními pol. zástupci Aktivizace zájmových skupin Medializace a politický marketing Prosazení politiky Agenda •Někdo má zájem ji řešit •Aktéři hledají potenciální koalice kvůli podpoře •Záleží na tom, jak se bude uskutečňovat •Záleží na podpoře médií •Záleží na načasování Issue attention cycles • Stadium před problémem Objevení problému, entuziasmus Uvědomění si nákladů, které jsou potřeba k řešení Rostoucí pokles zájmu Stádium po problému Parsons 115 Dopad pozornosti médií na agendu Stupeň důležitosti problematiky pro veřejnost Parsons p.113 upraveno 2. Formulace politiky •Proces definování, posuzování, akceptování či zamítání okolností souvisejících s problémem •Ačkoliv existuje shoda v tom, že problém existuje, jeho vnímání (souvislosti a důsledky) mohou být značně odlišné •Jak je problém vymezen je určující pro stanovení a výběr variant řešení (rozhodování) a stejně tak i pro jeho implementaci •Rovněž existují určitá omezení pro možná řešení (chudoba→tisk peněz→inflace … jsou nutné jiné přístupy) Problém a jeho souvislosti Problém: nezaměstnanost Příčiny ? Důsledky ? Politika zaměstnanosti cíle a jejich implementace Výsledek Vnímaný Skutečný Zamýšlený Nezamýšlený -Byl problém vyřešen? -Převýšily ekonomické a společenské benefity vynaložené náklady? Ekonomické Společenské Formulace politiky •Varianty –Levná x drahá, rychlá x pomalá, výhodná pro X x výhodná pro Y,… •Cíle politiky –SMART – specific; measurable, attainable, relevant, time-bound (existují i alternativní pojmy) –Co, jak přesně, do kdy a kdo za to odpovídá/kontroluje 3. Rozhodování a legitimizace •Volba mezi alternativami politiky, které byly generovány jako reakce na stanovení problému (fáze utváření politiky) •Jde o politický proces •Rozhodují zpravidla aktéři vybavení „autoritou“ –Ovlivňují: zájmové skupiny, byrokracie,… •Typy rozhodnutí –Pozitivní •Rozhodnutí o změně –Negativní •Rozhodnutí o zachování současného stavu –Bez rozhodnutí – • rozhodnutí •Politické optimum x ekonomické optimum •Volba mezi variantami není „rigidní“ – viz proces přijímání zákonů –Modifikace mohou zlikvidovat funkční mechanismy 4. Implementace •Implementace – realizace, uskutečnění •Implementační deficit - rozdíl mezi původně plánovaným cílem a skutečně pozorovaným výsledkem • •Co se nepokazilo do teď, pokazí se teď – –Implementace: Pressman, Wildawsky… Analýza programu v Oklahomě (60 léta) –Mnohoznačnost pojmu (viz příloha) • Implementace = •=Uskutečnit (úspěšně/efektivně) zvolenou variantu •= splnit cíle politiky •= vyřešit problém, pro který byla politika vytvořena Vstupy (inputs) Výstupy (outputs) Výsledky (outcomes) Efektivnost (efficiency) Účinnost (effectiveness) Proces implementace (process) vztah mezi pojmy efektivnost a účinnost Implementaci ovlivňují •Aktéři – osoby, skupiny •Faktory – neživé okolnosti • •A i F mají „sílu“ ovlivnit proces implementace a jejich síla působí „pro“ nebo „proti“ cíli politiky • •Liší se stupněm předvídatenosti Proces implementace Aktéři Cíle politiky Faktory Proces implementace (prostředí implementace) Výsledek procesu implementace zájem váha směr váha Implementační deficit, přebytek Cíle splněny Aktéři Vládní aktéři Nevládní aktéři Zvolení zástupci Politicko-ekonomické struktury Výzkumné organizace Jmenovaní úředníci Firmy Politické strany Zaměstnanci Massmedia Veřejnost Zájmové skupiny Faktory ovlivňující proces implementace •Vnitřní x vnější –Restrukturalizace ministerstva x Nový zákon mají vliv na realizaci cíle •Předvídatelné x nepředvídatelné –Reakce cílové skupiny x povodeň •Silné x slabé (svým vlivem) –Vliv suchého léta na: dotační program do zemědělství x program na podporu výstavby azylového bydlení Přístupy k analýze implementačního procesu •Proč analýza procesu implementace •1 proč se něco stalo •2 co doporučit do budoucna (pokud to lze) • •Shora dolů (top-down) •Zdola nahoru (bottom-up) •Syntetizující přístupy •Doplňující teorie •Principal-agent teorie •Teorie volby nástrojů Top-down - soubor podmínek •Jasné a konzistentní cíle programu. •Adekvátní teoretický kauzální model vlivu (impact-model). •Právně strukturovaný implementační proces. •Angažovaní, s programem loajální a kompetentní úředníci. •Podpora zájmových skupin a politických autorit, politická legitimita programu. •Stabilita sociálně ekonomických podmínek, jejich změny, které nenarušují podstatně politickou podporu nebo kauzální model. • Bottom-up analýza •Identifikace sítě účastníků •Zkoumání jejich cílů, strategií, aktivit a kontaktů. •Identifikace aktérů zapojených do plánování, financování a provádění vládních i nevládních programů. •Street level bureacracy Syntetizující přístupy •Mix předchozí plus vlastní pohled na věc •Důležité je, co chci zjistit –A jaká mám data •(policy analysis x policy advocasy) • •Proč Brno nepřesunulo hlavní nádraží? –Hypotézy –Verifikace –Identifikace klíčových okolností –Predikce dalšího vývoje •Proč stojí km dálnice tolik peněz? Principal-agent teorie •Vyvinuta k vysvětlení rozdílů mezi záměrem politiky a způsobem jakým ji úředníci realizují •Úředník x politik, právník x klient, lékař x pacient •Nutná „dobrá vůle“ agenta vyhovět přání klienta, klientův zájem však nemusí být zájmem agenta • •Tvůrce politiky musí počítat s vlivem úředníků na proces implementace. Teorie volby nástrojů •Realizace politiky vyžaduje využití různých nástrojů •Teoreticky může být pro splnění daného cíle jakýkoliv nástroj. –Některé nástroje jsou však vhodnější než jiné •Nástroje skutečné –Informace, dotace, daně, regulace, státní podnik, přímé opatření •Nástroje procedurální –Distribuce informací, výzkum, poradní komise, institucionální reforma Výsledek implementace •Implementační deficit •(přebytek, optimum) 5. Evaluace •Metody komplexní – volba různých technik, v principu jde o konfrontací cíle s výsledkem a určení důvodů, proč bylo dosaženo právě toho výsledku •Hodnotit lze –Politický aspekt (prosazení politiky, smysluplnost cíle,…) –Sociální aspekt (dopady politiky na vybrané skupiny obyvatel –Ekonomický aspekt –Stabilitu/dlouhodobost (např. reforem) • •Obecné problémy měření výstupu (čas, život) •Metody ekonomické –CMA, CUA, CEA, CBA –viz předmět Metody hodnocení… – (6.) Terminace •Teoreticky ukončení politiky/programu, který byl účelově vytvořen –Zánik úřadu, komise pro něco,… •Prakticky snaha udržet se při životě •U „národních politik“ cyklus (racionální, inkrementalistický) – vždy existuje politika vlády pro škoství, zdravotnictví,… Závěr: srovnání teorií Implementace jako Přístup k veřejné politice Model tvorby rozhodnutí „dominantní“ dimenze politiky Přístup k implementaci Stav uskutečnění Teorie politického cyklu Racionalistický přístup Vertikální dimenze Top-down Proces realizace AAA model, model politických sítí Inkrementalistický přístup Horizontální dimenze Bottom-up Literatura •Povinná –Studijní text v ISu –Potůček-veřejná politika – kpt.1-3 •Doporučená –Howlett, Ramesh – Studying polic policy –Fiala, Schubert – Moderní analýza politiky – kpt.1, 3 –Colebatch – Úvod do policy Horizontální a vertikální dimenze politiky Horizontální Podřízení implementující politiku Další úřady Další úrovně vlády Mezinárodní účastnici Účastníci mimo vládu Zplnomocněný tvůrce rozhodnutí Vertikální Analýza politiky a pro politiku •Policy determination – jak, proč, kdy a pro koho •Policy content – popis polity a jejích vazeb k ostatním politikám a aktérům •Policy monitoring and evaluation – jak se politika vyvíjí ve vztahů k cílům a jaké mají dopad na původní problém • •Information for policy – výzkum a hodnotové soudy, třídění možností •Policy advocacy - argumentace Parsons p.55