Policy analysis tipy nejen pro DP P12 VSVP struktura •Proč •Teorie •Jak na to •Diskuze • •Přednáška je koncipována z části jako diskuzní, prezentace není určená jako studijní text Typický cíl •Analyzujte vybranou politiku a formulujte doporučení… •Komparujte tři věci a určete tu nejlepší •Identifikujte příčiny problému a navrhněte jeho řešení •Na základě analýzy vybraného vzorku navrhněte vhodný model … otazníky •Co mám popsat? Mám začít od velkého třesku? •Popsal jsem to a co dál? •Analýza není popis •Jsou tři analýzy v řadě za sebou komparace? •Jak souvisí moje doporučení s předchozí analýzou? •K čemu mi je teorie? postup •Vymezit šíři problému –Určit limity mého řešení (dané omezením šíře) –Zjistit co je o problému známo •Stanovit hlavní a dílčí cíl •Navrhnout strukturu práce – návaznost na dílčí cíl –Určit metody v každé části, zjistit jaká data, zdroje budu potřebovat VERSUS cíl –Určit nároky na zpracování –Určit vlastní limity (najít někoho kdo umí) Strukturování problému •Nezávislost problému •Subjektivita problému •„umělost“ problému Differences in structure of three classes of policy problems Structure of Problem Element Well strucutred Moderately structured Ill structured Decision maker One of few One or few Many Alternatives Limited Limited Unlimited Utilities (values) Consensus Consensus Conflict Outcomes Certainty or risk Uncertainty Unknown Probabilities Calculable Incalculable Incalculable Dunn: public policy analysis p.79 Policy models and problem structuring Dunn p.91 Methods of problem structuring •Boundary analysis –define metaproblem •Clasificational analysis –define and clasify problems situation •Hiearchy analysis –idetify causes •Synectics –recogntition of analogous problem •Brainstorming –generating ideas – conceptualize problem situation •Multiple perspective analysis –greater insight into problems and potential solutions by applying perosnal, organizational and technical perspectives to problem situation •Assumptional analysis –the creative synthesis of conflicting assumptions about policy problem •Argumentation mapping –Kinds odf arguments versus assumptions..e.g. Plausibility, importance graph Dunn p.95 Cases – formulace cíle A.Analyzujte vybranou politiku a formulujte doporučení… B.Komparujte tři věci a určete tu nejlepší C.Identifikujte příčiny problému a navrhněte jeho řešení • Problém •A –Nedostatek něčeho (fakt) –Nespokojenost lidí (fakt) –Plýtvání se zdroji (domněnka) –Spravedlnost v rozdělování (normativní) •B –Proč je B lepší (známe stav, neznáme příčinu) –Kdo je lepší v úsporách, A,B nebo C? (neznáme stav, známe proměnné) –Jaké proměnné jsou stejné/rozdílné •C –Proč je tento problém? –Jak je řešitelný – • Analýza ? •Znám cílový/žádoucí stav a analyzuji, zda je problém v cílovém stavu (nebo proč tam je/není) •Neznám cílový stav …. Komparace, teorie •Kolik let/pozorování musí být analyzováno aby výsledek byl smysluplný? • –Analyzujte stav své šatní skříně –Analyzujte míru pořádku ve své šatní skříni –Analyzujte, proč ve vaší skříni je větší nepořádek, než v kredenci –Analyzujte příčiny nepořádku ve vaší skříni a určete důsledky nepořádku • •Formulujte doporučení k dosažení cílového stavu Komparace? •Proč A, B a C? •Srovnejte počet vidliček ve vašem kredenci se stavem vidliček vašich sousedů –Určete jestli je smysluplné zkoumat odlišnost –Určete příčiny odlišného stavu –Určete žádoucí parametr pro komparaci; x=3 •Výzkumem, expertním odhadem, hypotéza,… –Určete, jaké faktory ovlivní vývoj parametru žádoucím směrem •Srovnejte, jaký vliv mělo umístění masožravky na výskyt much v místnostech o velikosti 10-12m2 –i.e. analýza každé místnosti v čase a pak komparace •Účel komparace –Najít rozdíly –Příčiny stavu –Doporučit nejlepší možnost/postup pro něco (normativní hledisko) • • syntéza •Úvodní omezení •+ •Teorie – metody, výsledky výzkumu, názory, doporučení •+ •Výzkum a jeho výsledek •= •Hmota pro doporučení, soud, závěr Struktura •A, C –„teorie“ (viz další okno) –Analýza –Syntéza-doporučení •B –Stav poznání o problému, Co víme o klíčových proměnných –Analýza a komparace •Odlišnosti (relativní ukazatele) a příčiny •Diskuze přenositelnosti – „Teorie“ •Popis stavu •Nalezení, srovnání, diskuze metod k analýze, modelaci, komparaci,… •Diskuze normativních doporučení •Diskuze výsledků předchozích analýz Příklad 1 •Analyzujte dotační politiku města vůči NNO působící v oblasti volnočasových aktivit –Souvislosti: investiční akce, aktivity kraje, ek. situace města,… –časová řada? –Nefinanční parametry? –Fakt: číslo, normativní: doporučení •Jaký je žádoucí stav: více=lépe? –Doporučení •Praktická, pragmatická •Nereálná, idealistická Příklad 2 •? Shrnutí •Systematický přístup •Logické souvislosti •Vlastní postup •Jasná linie – směrem k cíli •Zdůvodnění ≠ názor literatura •Dunn, W.N: Public policy analysis- an introduction • Metody analýzy Sekundární data Primární data Lokalizace souvislostí Zobecnění souvislostí Dotazníky, terénní studie, experiment, simulace, analýza rozhodování Ekonometrie, ekonomické modely, CBA, analýzy čas. řad Popis, case study analýza, analýza argumentů, experimentální simulace Brainstorming, analýza hodnot, Repertory grid Dunn p.18 Note: repertory grid – analyza interview s cílem najít důležité faktory Metody analýzy - diskuze •Čísla versus řeči •Ideálně volba metody podle cíle – prakticky volba metody podle dat •Ex post vysvětlení – pokud jsem zjistil jenom to, co jsem věděl před analýzou potom –Analýza byla špatná –Analýza byla zmanipulovaná (směrem, který preferuji viz policy advocacy x policy analysis) •Doporučení –pokud doporučuji něco, co je zjevně logické i bez analýzy, potom byla analýza zbytečná –Co doporučuji musí být zdůvodněno •Zásada: není šablona, kterou lze bezmyšlenkovitě aplikovat