McGraw-Hill/Irwin Copyright © 2013 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Kapitola 1 “Observations always involve theory.” -Edwin Hubble Úvod do ekonomie práce Give a brief overview of the presentation. Describe the major focus of the presentation and why it is important. Introduce each of the major topics. To provide a road map for the audience, you can repeat this Overview slide throughout the presentation, highlighting the particular topic you will discuss next. 1-‹#› Kontakt •Martin Slanicay oslanicay@mail.muni.cz okonzultační hodiny: Pondělí 13:00 - 14:30, kancelář 521, vždy mi dopředu napište mail o •Martin Guzi o9. přednáška – Mobilita práce o5. seminář – Mobilita práce + Diskriminace na trhu práce o233611@mail.muni.cz okonzultační hodiny: Úterý 14:00 - 15:30 nebo po domluvě, kancelář 316 1-‹#› Literatura •povinná: oBorjas, G.: Labor Economics. 5th ed. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2010. ohttp://www.mheducation.co.uk/9780071326209-emea-labor-economics o •doporučená: oEhrenberg, R.G., Smith, R.S.: Modern Labor Economics: Theory and Public Policy. 10th ed. Boston: Pearson/Addison Wesley, 2009. oMcConnell, C.R., Brue, S.L., Macpherson, D.A.: Contemporary labor economics. 8th ed. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2009. o •Předmět je postaven na Borjasově učebnici Labor Economics opřednášky, cvičení, testbank • 1-‹#› Podmínky úspěšného zakončení kurzu •Průběžná práce o1 průběžný písemný test na 4. semináři (maximum 15 bodů) ohodnocení aktivity na seminářích (maximum 15 bodů) – jako v Mikru 1 oPodmínkou připuštění ke zkoušce je získat alespoň 15 bodů ze 30. •Zkouškový test oSkládá se z 30 otázek hodnocených 30 body. oMinimální počet bodů potřebný ke složení zkoušky 15 bodů. o •Hodnotící škála oA: 60-55, B: 54-49, C: 48-43, D: 42-37, E: 36-30, F: méně než 30 bodů. 1-‹#› Náplň přednášek •1. Úvod + Nabídka práce (16.2.) •2. Nabídka práce pokračování (23.2.) •3. Poptávka po práci (2.3.) •4. Rovnováha na trhu práce (9.3.) •5. Kompenzující mzdové rozdíly (16.3.) •6. Lidský kapitál (23.3.) •7. Mzdová struktura (30.3.) •8. VELIKONOCE (6.4.) •9. Mobilita práce (13.4.) •10. Diskriminace na trhu práce (20.4.) •11. Odbory na trhu práce (27.4.) •12. Politika odměňování (4.5.) •13. Nezaměstnanost (11.5.) • 1-‹#› Náplň seminářů •1. Úvod + Nabídka práce o24.2., 25.2., 3.3., 4.3. •2. Poptávka po práci + Rovnováha na trhu práce o10.3., 11.3., 17.3., 18.3. •3. Rovnováha na trhu práce + Kompenzující mzdové rozdíly o24.3., 25.3., 31.3., 1.4. •4. průběžný test (1. - 5. přednáška) + Lidský kapitál o7.4., 8.4., 14.4., 15.4. •5. Mzdová struktura + Mobilita práce + Diskriminace na trhu práce o21.4., 22.4., 28.4., 29.4. •6. Odbory na trhu práce + Politika odměňování + Nezaměstnanost o5.5., 6.5., 12.5., 13.5. 1-‹#› Proč studovat ekonomii práce? •Lidé věnují pracovním trhům podstatné množství svého času a energie. • •Ekonomie práce zkoumá, jak fungují trhy práce. • •Ekonomie práce nám pomáhá pochopit a vysvětlit množství společenských a ekonomických problémů, kterým čelí moderní společnost. • 1-‹#› Podstata fungování trhů práce •Tři aktéři trhu práce: pracovníci, firmy a vláda • •Pracovníci oNabízí práci na trhu práce oNejdůležitější aktér, bez pracovníků není žádná práce. oSnaha maximalizovat užitek – na základě svých preferencí si z dostupných možností vybírají nejlepší variantu. oS rostoucí mzdou nabízí na trhu práce více času a úsilí, což vede na rostoucí nabídku práce. o o o • o o 1-‹#› Podstata fungování trhů práce •Firmy oRozhodují se koho najmou nebo propustí. oJejich motivací je maximalizovat zisk oVztah mezi cenou práce a počtem pracovníků, které je firma ochotná najmout, vytváří křivku poptávky po práci. oFirmy najímají pracovníky, protože zákazníci chtějí spotřebovávat jejich výrobky - poptávka po práci je tedy odvozena z chutí a tužeb spotřebitelů •Vláda oNastavuje pravidla fungování pracovních trhů oReguluje trh práce za účelem dosažení svých hospodářsko-politických cílů. •Minimální mzda, Bezpečnostní pracovní standardy, Podpora v nezaměstnanosti, Daně, Pozitivní diskriminace, Imigrační politika, Postavení odborů, … o 1-‹#› Proč potřebujeme teorii? •K teorii neexistuje žádná alternativa o •Chceme pochopit a vysvětlit jak fungují trhy práce. • •Zaměřujeme se na základní proměnné a nezabýváme se dílčími faktory, které nejsou tolik podstatné. • •K vysvětlení teorie vytváříme více či méně formalizované modely. 1-‹#› Pozitivní vs. normativní ekonomie •Pozitivní ekonomie oZabývá se fakty, nezávisí na preferencích ani hodnotách oZkoumá svět jaký je oNa otázky se dá odpovědět využitím nástrojů ekonomické analýzy oVýroky mohou být správné či nesprávné, obvykle je možné testovat je empiricky či logicky. o •Normativní ekonomie oZabývá se preferencemi a morálními hodnotami oZkoumá jaký by svět měl být oOdpověď na otázky vždy zahrnuje i hodnotový soud oVýroky nelze nijak testovat o 1-‹#› Pracovní trh inženýrů na Aljašce v době výstavby ropovodu D0 D1 S0 Mzda ($) Zaměstnanost w1 w0 E1 E0 1-‹#› Mzdy a zaměstnanost na pracovním trhu na Aljašce, 1968-1984 bor23208_0103.eps 1-‹#› Shrnutí •Ekonomie práce zkoumá jak fungují trhy práce. o •Modely používané v ekonomii práce typicky uvažují tři druhy aktérů: pracovníky, firmy a vládu. o •Dobrá teorie by měla mít realistické předpoklady a měla by být testovatelná na datech z reálného světa. o •Nástroje ekonomické analýzy jsou nám nápomocné při odpovědích na pozitivní otázky (posuzování pozitivních výroků). 1-‹#› Appendix: Regresní analýza log(mzda) sklon = b Změna log(mzda) Roky studia Změna v úrovni vzdělání a Mzda pracovníka do značné míry závisí na úrovni dosaženého vzdělání. Většinou se uvažuje lineární závislost logaritmu mzdy w na počtu let studia s (proxy pro úroveň vzdělání) ve tvaru log(w) = α + β*s log(w) – závislá proměnná s – nezávislá proměnná (regresor) Příklad: Pokud je β = 0.2, pak to znamená, že dodatečný rok studia zvýší pracovníkovi mzdu o 20 %. Chceme z pozorovaných dat (w, s) odhadnout regresní koeficienty α, β. 1-‹#› Bodový diagram: Mzdy a vzdělání podle druhů zaměstnání, 2001 bor23208_0105.eps 1-‹#› Vybírání mezi různými liniemi trendu v datech bor23208_0106.eps 1-‹#› Nejlépe sedící regresní linie bor23208_0107.eps 1-‹#› Vícenásobná regrese •Rozšíření regresní analýzy zahrnutím více nezávislých proměnných (regresorů) o •Každý z odhadovaných parametrů ukazuje dopad určité proměnné na závislou proměnnou, při konstantních hodnotách ostatních proměnných o •K posouzení statistické významnosti vztahu mezi určitým regresorem a závislou proměnnou se používá směrodatná chyba regresního koeficientu.