Výrobkové a procesní inovace, vědecko-technický rozvoj NAUKA O PODNIKU (př.4) Vědecko-technický rozvoj, výrobkové a procesní inovace • •Schumpeterova triáda, výrobkové a procesní inovace •Kroky inovačního procesu •Kvantitativní a kvalitativní stránka inovačního procesu Schumpeterova triáda, výrobkové a procesní inovace •vědecko-technický rozvoj = podmínka udržení a upevnění postavení podniku na trhu (a nebo také způsob obživy) — •Cíl VTR: •výrobková inovace - zdokonalovat vyráběné výrobky a poskytované služby •procesní inovace - zlevňovat a zproduktivňovat používané výrobní (technologické), řídící a správní postupy •smíšená (sdružená, kombinovaná) inovace – kombinace výše Schumpeterova triáda, výrobkové a procesní inovace •Joseph A. Schumpeter •inovace = hnací motor podnik. činnosti •nové kombinace výrobních činitelů •hlavní prostředek, který •uvádí do chodu kapitalistický stroj a •je zdrojem získání •nových výrobků, (výrobek) •nových trhů a (výrobek) •forem organizace průmyslu. (proces) Joseph A. Schumpeter •Josef Alois Schumpeter (8. února 1883, Třešť - 8. ledna 1950, Taconic, USA) byl akademický ekonom a politolog. Působil také jako ministr financí Rakouska a prezident soukromé banky. Joseph A. Schumpeter • • Schumpeterova triáda, výrobkové a procesní inovace •Schumpeterova triáda: • •invence – inovace – imitace •invence = prvotní myšlenka •inovace = prvotní zhmotnění myšlenky • (první uvedení na trh nového výrobku, nové suroviny, nového technologického postupu apod.) •imitace = všechna další zhmotnění • (další uvádění na trh) v celosvětovém měřítku Současné pojetí inovace •Vše, co se pozorovateli jeví jako nové… • •Členění inovací z věcného hlediska: •výrobkové •procesní •kombinované •Členění z hlediska životního cyklu: •výrobkové inovace •výrobkové varianty •vyřazování výrobku C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\innovation.jpg Lenost/neinovativnost/nezájem •Obecně známé závěry – status quo, obvyklé podniky •Obvyklé řešení problému, obvyklá struktura BP/DP • Invoace se skrývá v jinými: • •přehlédnutých •ignorovaných •zapomenutých • • • • • • •spojeních •myšlenkách •představách •názorech • Například vymýcení pralesu – vymýcení kmene, který léčil infekce neznámým lékem Vymýcení jazyka. Který to popisoval Likvidace age of reason – náboženské přesvědčení – renesance (da Vinci) Výrobkové inovace •zaměřeny na vytváření výrobků zcela nových •založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace) •uspokojujících zcela nové potřeby (diverzifikace) •Cílem je: •náhrada zastaralých výrobků •snaha o zachování tržního podílu •získání nových trhů Těžiště rozhodování v oblasti výrobkové politiky Ceny faktorů … Výrobková politika (těžiště) výrobkové varianty výrobkové inovace vyřazování výrobku diferenciace výrobku horizontální diverzifikace diverzifikace výrobku vertikální diverzifikace laterální diverzifikace Kvantitativní a kvalitativní stránka inovačního procesu •Inovace: •diferenciace výrobků = doplnění výrobkové linie o nový výrobek •diverzifikace výrobků = zavedení nové výrobkové linie •horizontální – zavedení výrobku na stejném výrobním stupni •vertikální – výrobek odpovídající následné nebo předcházející etapě výroby •laterální – výrobky zcela rozdílného typu Procesní inovace •technologické inovace •inovace v řízení a správě • •Cílem je: •Snížení nákladů: •materiálové spotřeby •mzdových nákladů •snížení spotřeby energie •zmetkovitosti •zlepšení pracovních podmínek •zmenšení zatížení životního prostředí C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\Experience_curve.gif Výfuky… C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\0680150714021.png FORD C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\fordLearn.gif • Strategické řízení výroby procesní a výrobková inovace •výrobní program - účast na rozhodování o zásadních směrech rozvoje výrobního programu, spolurozhodování o zakázkách velkého objemu, •kapacity a zařízení - zásadní směry rozvoje a racionalizace, rekonstrukce, objem a dislokace zdrojů (investic), •plánování a řízení výroby - koncepce a metody plánování a řízení výroby, koncepce využití informačních technologií v řízení výroby, •řízení jakosti - koncepce řízení jakosti výroby (například rozhodnutí o akreditaci dle ISO), dlouhodobé trendy vývoje a opatření v oblasti jakosti výroby, •řízení zásob - způsob zajišťování, rozhodování o klíčových dodavatelích, objem a dislokace, racionalizace, •pracovní síla - zvyšování kvalifikace, motivace, mzdová politika, vztahy s odbory, •organizace - organizační struktura, centralizace a decentralizace řízení, typ organizace výroby, role, pravomoci, odpovědnosti, •integrace - systém vnitřního ekonomického řízení, vztahy se zákazníky, dodavateli atd. Taktické řízení výroby procesní a výrobková inovace Plánování výroby •výrobní program (krátkodobý, dlouhodobý) •které druhy (co) •v určitém období vyrobit (kdy) •v jakém množství (kolik) •výrobní proces (krátkodobý, dlouhodobý) •jakými výrobními postupy (jak) •během kterého období (kdy) •ve kterých nákladových střediscích se má plánované množství výrobků vyrábět(kde) •připravenost výrobních faktorů pro výrobu • Kroky inovačního procesu • •Podnik se bez inovací neobejde. (dobrovolná a nedobrovolná inovace) •Inovace musí být pečlivě připraveny. •Východiskem je umístění výrobků na trhu. Umístění výrobku na masových trzích a ve výklencích trhu výklenky trhu - malé obraty - velké ziskové marže trhy budoucnosti - chybějící technická řešení Slabá smršťující se trhy - nadbytečné kapacity - klesající obraty - (značné) ztráty masové trhy - velké obraty - malé ziskové marže Silná Slabá Silná Poptávka Konkurence Kroky inovačního procesu •Výrobek by měl být umístěn na tržním segmentu, kde je: •velká poptávka •konkurenční nabídka velmi malá • (= ideální stav x neexistuje) •pro umístění výrobků přicházejí v úvahu •masové trhy •výklenky trhu •smršťující se trhy Výrobkové inovace •jsou potřebné z hlediska budoucího růstu podniku, ale současně •realizačně obtížné •nákladné •časově náročné Nákladovost a efekt inovací •Obvykle náročné na implementaci •Učící se křivka výkon/prodej čas Zavedení inovace „rušení starého zavedeného pořádku“ učení se, přijetí inovace Fáze inovačního procesu u výrobku podle Kotlera a Kusse 1.Tvorba námětů 2.Třídění a hodnocení námětů 3.Obchodní analýza námětů 4.Vývoj výrobků v užším slova smyslu 5.Tržní test 6.Zavedení a komercionalizace Schematické vyjádření procesu výrobkové inovace Image1.gif New-Product Development Process Idea Generation Ideas from: Customers and users Marketing research Competitors Other markets Company people Intermediaries Screening Strengths and weaknesses Fit with objectives Market trends Rough ROI estimate Idea Evaluation Concept testing Customer reactions Rough estimates of cost, sales, profits Development R & D Develop model or service prototype Test marketing mix Revise plans as needed ROI estimate Commercial -ization Finalize product and marketing plan Start production and marketing “Roll out” in select markets Final ROI estimate Kvantitativní a kvalitativní stránka inovačního procesu •Výrobek = komplex hmotných a nehmotných znaků, kterými je schopen uspokojovat určitou potřebu. •Znak výrobku = příznačná užitečná vlastnost •Nejdůležitější atributy výrobku: •funkčnost •trvanlivost •ovladatelnost •hygieničnost •bezpečnost užití •estetická působivost •ekologická nezávadnost Kvantitativní a kvalitativní stránka inovačního procesu • •Strategie zavádění nových výrobků: •napodobovací strategie (klon, problematické, reverzní inženýrství) •inovační varianta (vlastní výzkum, tvorba patentu) •nákupní varianta (licence, akvizice, koupě patentu) Struktura zaměstnanosti G7 Vazba na životní cyklus •výrobkové inovace – předcházejí uvedení výrobku do výroby a jsou spojeny •s fází pronikání •výrobkové varianty – jsou uváděny do výroby ve fázi zralosti •vyřazování výrobku – uzavírá životní cyklus a přistupuje se k němu obvykle •ve fázi degenerace Životní cyklus výrobku zivot vyrobku.gif Životní cyklus organizace Fáze celého podniku Životní cyklus výrobku a jeho vazby na další oblasti podniku Životní cyklus výrobku (prodej, zisk) C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\0240140304002.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\FG-Expanding-The-Profit-Frontier-1.png SKU - Stock keeping unit C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\FG-Expanding-The-Profit-Frontier-3.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\seo-lifecycle.jpg BCG Nepovedené inovace •Ne všechny inovace se povedou •Výrobkový fail • • •Procesní fail •MALL.cz – zavedení SAP C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\dat.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\dribbble_newton.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\laser.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\betamax.jpg Historie C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\plc.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\chrome-evolution.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\firefox-evolution1.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\4948177944_75d743eb5d_o.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\chrome-transition.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\internet-explorer-transition.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\chrome-transition.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\chrome-versions-2013-05-640x480.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\Mobile_phone_evolution.jpg Introducing New Products Managing Mature Products Future Adaptation New Markets Dying Products Budget / Rate of Growth Persuasion / Less Profit New or Improve? New Strategies Phase Out Focus: Focus: Focus: Focus: Focus: Planning for Life Cycle Stages Vynucené inovace vs. dobrovolné inovace •Především právní úprava a požadavky •Aktuálně emise aut, továren (povolenky) •Zákaz olovnatých benzínů, jiné plasty • •Dobrovolné jsou „driven by demand and market“… PDCA – Demmingův kruh •Plán Prověřit současnou výkonnost a posoudit případné problémy či omezení procesů. Shromáždit data o hlavních problémech a zaměřit se na hlavní příčiny problémů. Navrhnout možná řešení a naplánovat provedení nejvhodnějšího řešení. •Provedení Realizace zamýšleného řešení. •Kontrola, měření Zhodnotit výsledky testu a posoudit, zda bylo plánovaných výsledků dosaženo. Pokud se vyskytnou nějaké problémy, zaměřit se na překážky, které brání zlepšení. •Akce Na základě otestovaného řešení a vyhodnocení dosaženého zhodnocení rozpracovat konečné řešení tak, aby se stalo kdekoli použitelným trvalým a integrovaným novým přístupem. Ochrana •Zákon č. 527/1990 o vynálezech a zlepšovacích návrzích •http://www.upv.cz/cs/prumyslova-prava/vynalezy-patenty.html Úřad průmyslového vlastníctví •(1) Patenty se udělují na vynálezy, které jsou nové, jsou výsledkem vynálezecké činnosti a jsou průmyslově využitelné. •(2) Za vynálezy se nepovažují zejména a) objevy, vědecké teorie a matematické metody; •b) estetické výtvory; •c) plány, pravidla a způsoby vykonávání duševní činnosti, hraní her nebo vykonávání obchodní činnosti, jakož i programy počítačů; •d) podávání informací. •Proto, aby patent zůstal v platnosti, je nutno platit tzv. udržovací poplatky, a to v každém státu zvlášť. Maximální možná délka patentové ochrany je 20 let. Mezinárodně… •Agreement on Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS) od WTO • •copyright automaticky •patent na 20 let v každém členském státě… Product life cycle assesment • C:\Documents and Settings\62765\Plocha\Dropbox\mater\Life-Cycle.jpg Product life cycle assesment •moderní trend výzkumu výrobků •od kolébky do hrobu •výrazné zapojení envirotrendu •Externality •lokální a globální dopad – je solární panel opravdu ekologický? • • • C:\Documents and Settings\62765\Plocha\Dropbox\mater\LCA.jpg Povedená eko-výrobko-inovace •Děkuji za pozornost Použité materiály: •FRANCESCHINI, Fiorenzo a Maurizio GALETTO. An empirical investigation of learning curve composition laws for quality improvement in complex manufacturing plants. Journal of Manufacturing Technology Management. 2004, vol. 15, issue 7, s. 687-699. DOI: 10.1108/17410380410555925. Dostupné z: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/17410380410555925 •http://biolitestove.com/ •https://dailydesignidea.wordpress.com/2010/12/10/wtf-is-lca/ •http://www2.lbl.gov/publicinfo/newscenter/features/2008/apr/eet-life-cycle-analysis.html •http://www.upv.cz •Wikipedie a její volné zdroje jako zdroj ilustrací •http://marketingreview.weebly.com/products--services.html •Části veřejných přednášek MPH_EKRP a MKH_EKRP – doc. Klapalová a doc. Škapa a Ing. Mikuš •WÖHE, Günter. Úvod do podnikového hospodářství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck, 2007, xxix, 928 s. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7179-897-2. •SYNEK, Miloslav a Eva KISLINGEROVÁ. Podniková ekonomika. 5., přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2010, xxv, 445 s. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7400-336-3. •KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010, xxxviii, 811 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-194-9. • • • •