Podpora volnočasových aktivit BPV_VESP P7 Volnočasové aktivity •Charakteristika: –zbytný statek – současně však zabezpečování jeho produkce s přispěním veřejných zdrojů je požadována ve většině vyspělých zemí. –Statek veřejně poskytovaný (nikoliv veřejný statek) •Obsah: –Kultura, –Tělesná kultura •sport, •pohybové aktivity, •tělesná výchova, –Mimoškolní vzdělávání •Neformální •Zájmové –Jiná zábava nebo aktivita •Politika: určitý záměr; jakási obecná představa toho, jakou roli má v dané oblasti plnit stát, jaké priority jsou zde vymezeny. Proč? •Proč existují? •Mají být regulovány? •Mají být podporovány? • • • Formy volnočasových aktivit •Organizovaná x neorganizovaná •Mládež (jiná skupina) x celá populace •Neziskový sektor x všechny sektory •S přispěním veřejných financí x bez… •Aktivity „prospěšné“ x „škodlivé“ • Problémy - Zda podporovat tyto aktivity? •Společnost neexistuje. Existují jen jedinci. A úkolem jedince je vytvářet bohatství. Když ho vytvoří hodně, může se o jeho část podělit se svými bližními, kteří nebyli dost úspěšní. A to je vše.Chce-li jedinec statek, koupí si ho, stejně tak může, ale nemusí sponzorovat. • X •Společnost existuje a že již velice dávno vytvořila stát jako nástroj pro řešení zájmů a problémů společnosti. Tato skutečnost je pak dováděna ad absurdum.(Je-li kultura (sport) v zájmu společnosti, potom jeho produkce a distribuce musí být v rukou státu) • Problémy - Jak podporovat –Politika (vytváření příležitostí) •Finanční i nefinanční aspekt –Peníze •Dotace a daňové úlevy •Dary, loterie, sbírky, nadace, vlastní činnost, poplatky –Jak peníze rozdělovat •Spravedlnost (potřeba versus přispívání) •priority –Jak hodnotit dopady (zda vůbec) •Ekonomická efektivnost • Hodnota •Základem ekonomické hodnoty volnočasových statků je jejich vzácnost a užitná hodnota. –subjektivní oceňování produktů –u části produktů nelze stanovit tržní cena • •Obtíže jsou spojeny s hodnocením volně dostupných statků nebo služeb poskytovaných za neekvivalentní vstupné. • •Volnočasové statky mají v očích veřejnosti často vysokou hodnotu, ale zároveň minimální cenu. • •Konkurence mezi současnými produkty a statky vytvořenými v minulosti (kultura, sport) –převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů –nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) Teorie rozlišuje čtyři modelové vzory role státu •stát ulehčovatel (facilitator) –Úlevy dárcům •stát patron (patron) –Fondy, nezávislé rady •stát architekt (architect), –Výběr příjemců podpory provádí stát •stát konstruktér (engineer of the arts). –Stát přímo určuje produkci – Hillman - Chartrand •Patron x architekt na úrovni státu –Výhody –Nevýhody •Na úrovni obce, kraje •patronem x architekt –jakou roli dostanou poradní komise (míra respektování doporučení komise zastupitelstvem)? –Subsidiarita –Přenesené působnosti –Priority, politika • Systém podpory •Stát –Ministerstvo: Strategická koncepce –(národní agentura – evropské dotační tituly): cíle EU –Kraj: strategie, koncepce kraje –Obec: koncepce, podpora obce •Nestátní subjekty: netvoří politiku, mohou podporovat produkci volnočas. statků Tělesná kultura –Tělesná výchova (rozvoj fyzické zdatnosti) –Sport (výkonová motivace) –Pohybové aktivity (regenerace, aktivní odpočinek) – – –Veřejné výdaje cca 12mld. Kč –Výdaje domácností na sport, kulturu a rekreaci cca 10% rozpočtu – Výdaje státního rozpočtu a místních rozpočtů sport v roce 2012 a 2013 zdroj,: statisticka ročenka 2014 a 2013 http://www.czso.cz/csu/2013edicniplan.nsf/kapitola/0001-13-r_2013-2600 Schéma struktury v ČR Všesportovní kolegium Zastřešující organizace Svaz, federace odvětví MŠMT, MV, MO Obce Sportovní klub Kraje Sazka MŠMT •Program podpory „Sportovní reprezentace ČR“ •Program podpory systému „Sportovně talentované mládeže“ •Program podpory „Všeobecné sportovní činnosti“ •Program podpory „Údržby a provozu“ sportovních zařízení •Programové financování EDS/SMVS (investice) –Evidenční dotační systém (EDS) –Správu majetku ve vlastnictví státu (SMVS). • Kraje a obce •Kraje ve své samostatné působnosti podle zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, vytvářejí podmínky pro sport, zejména pak: –zabezpečují rozvoj sportu pro všechny a přípravu sportovních talentů, včetně zdravotně postižených občanů, –zajišťují výstavbu, rekonstrukci, údržbu a provoz svých sportovních zařízení, –zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu. •Krajské a obecní rozpočty se zaměřují na podporu sportovních oddílů a klubů, jež působí v jejich regionu, jedná se spíše o subjekty neorganizované v zastřešujících asociacích, nebo amatérské organizace, které nutně nevychovávají sportovní reprezentaci. • •Princip subsidiarity • • • Kultura •„Kultura musí být považována za soubor distinktivních duchovních a hmotných, intelektuálních i citových rysů, které charakterizují společnost nebo společenskou skupinu, kultura zahrnuje vedle umění a písemnictví také způsoby života, způsoby soužití, hodnotové systémy, tradice a přesvědčení“ • •FINANCOVÁNÍ KULTURY –Zákon, kterým se upravuje změna postaveni kulturních fondů 318/1993 Sb. –+/- 25 dalších zákonů • •Vydaje veřejnych rozpočtů na kulturu v poměru k HDP 0,64% (r. 2007) • •Veřejné výdaje na kulturu cca 35 mld Kč. Základní rozdělení věcných veřejných služeb v kultuře (zák. 203/2006) •profesionální umění, •neprofesionální umění, •knihovny, •muzea, galerie, •památková péče, kulturní dědictví, •regionální a národnostní kultura, •církve. Státní kulturní politika na léta 2015-2020 •Priorita •1. Podpora identity, kulturní diverzity a mezikulturního dialogu •2. Rozvoj kreativity, podpora kulturních činností a vzniku kulturních statků, poskytování veřejných kulturních služeb, práce s publikem, podpora přístupu ke kultuře a rozvoj participativní kultury usnadňující sociální začlenění •3. Uchování kulturního dědictví jako prostředí motivujícího rozvoj kreativity •4. Využití kulturního dědictví a kulturních činností, služeb a statků pro rozvoj hospodářství a zvyšování konkurenceschopnosti, podpora mobility •5. Využití nástrojů eCulture pro rozvoj kultury •6. Efektivnější prostředí pro podporu kulturních činností, poskytování veřejných kulturních služeb, vzniku kulturních statků a uchování kulturního dědictví • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Státní kulturní politika České republiky 2009-2014 •CÍL 1 – EKONOMICKÁ A SPOLEČENSKÁ DIMENZE –Využit přínosů uměni a kulturního dědictví a s nimi spojené kreativity pro zvýšeni konkurenceschopnosti ostatních oborů a činnosti. •CÍL 2 – OBČANSKÁ DIMENZE - ROZVOJ OSOBNOSTI –Zvýraznit roli kultury v individuálním profesním a osobnostním růstu občanů, zejména pro rozvoj tvořivosti, kultivaci demokratických hodnot a individuálních postojů a pro posilovaní odpovědnosti za zděděné i vytvářené hodnoty. •CÍL 3 – ROLE STÁTU, KRAJŮ A OBCÍ PŘI PODPOŘE ZACHOVÁNÍ A TVORBY KULTURNÍCH HODNOT –Poskytovat přímou i nepřímou podporu uchovaní existujících kulturních hodnot a nakládaní s nimi, stejně jako tvorbě hodnot novych. •CÍL 4 – ROLE STÁTU PŘI TVORBĚ PRAVIDEL •Vytvářet transparentní a nediskriminační prostředí pro kulturní aktivity a jejich podporu z urovně statu, krajů a obci. Celkové výdaje SR Výdaje kapitoly 334 – MK Výdaje na církve a náboženské společnosti (CNS) Výdaje kapitoly 334 – MK (bez CNS) Podíl výdajů kapitoly 334 – MK na kulturu v % (tj. bez výdajů na CNS) Podíl kapitoly 334 – MK ve státním rozpočtu 2000 5 050 556 732 788 4 326 768 0,69 % 0,81 % 2001 5 157 053 916 963 4 240 090 0,62 % 0,75 % 2002 4 879 882 971 097 3 908 785 0,53 % 0,66 % 2003 795 362 391 6 159 905 1 130 844 5 029 061 0,63 % 0,77 % 2004 6 045 710 1 248 194 4 797 516 0,55 % 0,70 % 2005 908 415 643 5 757 145 1 195 036 4 562 109 0,50 % 0,63 % 2008 1 107 310 540 8 644 329 7 326 419 0,66 % 0,78 % Státní kulturní politika a podpora umění v letech 2000–2005 (v tis. Kč) *Včetně nákladů na škody po povodních ve výši 1 miliardy Kč. Knihovny úbytek klientů 2010 x 2000 o 10% Vývoj finančních prostředků poskytnutých na oblast kultury z veřejných rozpočtů (v tis. Kč) •2010 – změna trendu…. •Státní rozpočet 6,4mld •Municipality 12mld http://www.czso.cz/csu/2011edicniplan.nsf/kapitola/0001-11-2010-2600 C:\Users\Marek\Desktop\kult1.jpg http://www.nipos-mk.cz/wp-content/uploads/2013/05/Kultura-v-cislech_2014_web.pdf Vzdělávání – volnočasové aktivity mládeže •Posláním MŠMT je účinně přispívat k všestrannému rozvoji dětí a mladých lidí nejen z hlediska školního vzdělání, ale i podporou všech potřebných a užitečných aktivit uskutečňovaných v jejich volném čase. • –Abstrahujeme od vzdělávacích aktivit např. pro příslušníky menšin, seniory atd. • – Aktivity mládeže ve věku 14 – 19 let Každý den sleduje televizi 76 % mládeže Literatura •Dokumenty dostupné na –www.msmt.cz •http://www.nipos-mk.cz/wp-content/uploads/2013/05/Kultura-v-cislech_2014_web.pdf • •