:: :] :l :: ]: :, Trendy a příležitostiv koučování:Rozšiřování palety kouČovacích nástrojů Koučovépomáhají klientům rozvíjetjejich dovednosti, nástroje a viděnÍ. Jsme hrdí na své schopnosti dopomáhat lidem k výjimečnostia seberealizaci. Jestliže jiné vyzyváme k tomu, aby Ópustil i zibéhanékoleje,riskovali při zkoušenínových postupŮ, a k rozŠÍřenísvých obzoru ,ty"zivatireflexe, jenyní ná čase,abychom natutéžvyz:ruodpověděli i my samotní. Co děláme v zájmurozšířenirepl.toá* svých nástrojů a zpružnéttínašeho myŠlenÍ?Co mŮŽeme udělat, abyóhom byli připraveni na budoucnost koučování?Klíčováje naše ochota ověřovat sPrávnost ,ruii.h preapotaaa.i, rozšiřovat paletu svých nástrojů avycházetvsříc nově vznikajícimPotřebám klientů. Koučováníse rychle rozvíji. Studie Mezinárodní federace kouČŮz roku 2012 zjistll'a, Že celosvětově koučovánídosáňlo obratu 2 mlliard amerických dolaru, tedy dvojnásobku za posledních několik let. Při takovémto tempu růstua zlepŠujícímuse statutu kouČováníje na Čase pohlédnout do zrcadla a přesvědčit se, že jsme neustrnuli ve svéspokojenosti se stávajícími metodami, modely, službami a přístupy. ZákILadní koučovacítechniky prospěšnost koučovánízpopularizova| sport, Obdivovaní sportovní trenéři dosahují oPtimálních výkonů prostřednictvím rozvoje dovedností, účinnéhoplánování a odměn. BYlo snadné tuto roii přenést i na pracoviště. Tak jako jsou rtuttézaměřeni ofenzivní a defenzivní trenéři, vyvinuli si i koučov érizné specializace, Na počátku se kouČovánív oblasti Práce orientovalo Émisměry: maximalizace ýkonu, sladění profesního a osobního života jednotlivce a kouČo- vánífiremníchšpiček.Samozřejměžesehranicemezijednotliť/mipřístupymohoustírat,ale rozlišování mezi nimi námmttžeprozraditsoučasnétrendy a poodhalit persPektivY. Na rozdílY mezi nimi ukazujiruznorodé role, cíle a dovednosti s nimi spojené. Výkonnostně orientované koučovánímá za cilumožnit klientŮm dosáhnout Při dosahovánivYsledků nové úrovně, Ať užjeklient ,,suroý diamant", ktery potřebuje vybrousit, jednotlivec, který se s vypětím sil snažíosvojit nové dovednosti, anebo profesionál, ktery potřebuje Pruvodce pri pretonávání konkrétníchpřekážek, výkonnostně orientované koučovánímá za cÍI Žádotlci ).8,r,, chování, zlepšenídovódností a většíaktivitu. Výkonnostní kouČza pomoci Pořebných údajů,konstruktivnizpěnévazby,rozboru kompetencí, účinnéhořeŠeníproblémŮ a smluvních dovedností vede klienty k sestavení plánu na zlepšenívýkonnosti a jeho dodrŽovénÍ. Typický postup při ýkonnostním koučovánízahrnuje tři kroky: zapwé, urČeníPoŽadované uróvně výkonu; zadruhé, hodnocení stávajícíchvýkonů;a zatřeti, příprava rozvojového Plánu, jehožro,rčártí3.oui taktiky k překonávání rozdílům ezi stávajici apoŽadovanou výkonnostÍ. Tatovýto rozvojóvý plánzahmuje i přesně stanovená očekávánÍ,ČasovéharmonogramY akritéria pro irodnocení úspěšnosti.Z toho wp|S,vá,že klíčovýmidovednostmi pro tento druh kouČování jsou např. vyjednávání, vývoj hodnotícíchnástrojů, ovlivňování, plánování, zvládáni konfliktŮ a teorie učeníarozvoje. Druhým základnímtýpem je individuální životníkoučovánÍ,kteréstavído středu zé$mukvalitu života a seberealiruói. uarojeho problematiky tvoří uvědomění si sama sebe, komunikaČní schopnosti, dovednosti ve vztazích, zdtavý žívotnistyl, sladění pracovního a soukromého Života a seberealizace. Tento druh koučováníse zaměřýe na ziskáni sebedŮvěry PodPoru zkoumání vlastniho já, ujasnění si hodnot a zžtlmůa vytyčenícesty k lepŠÍmusladění pracomího a soukromého života. Mezi postupy životníhokoučovánípatří r,ry,jasnění osobních cÍlŮ a hodnot, 50 e zamyšlr problén dosáhnr oborů, t Individt nosti a l Třeti zá cílovou vaji zna plánová doucích počtu kc i narusta Většina zovým i s rychlý doucí pr ního par přejímán dobře fu covníků zichroň zde okno hlédnout Všechny si r,yžadr stavem. J z nich sta Budouc Protože v pravit tím budeme i ace si vyž zaběhané dva novél K vzestup čovétalen zaměstnar řizenikaň váni z:tyš se svádí ,, i to, žejejl příležitosť kariérypře přístupu, k ženýkaié