Kariérníkoučovévedou klienty k tomu, aby lvažovali o Ňzných možrostech postupu, neboť cesta nahoru není jedinou cestou rozvoje kariéry. Kouča klient se musejí společněrozhodnout, kterými oblastmi se budou zabývat, a odhadnout , jak a zdalze ideálně skloubit ambice, požadovanékompetence a očekávanépovinnosti. Po takovémsladění vzniká rozvojový plán obsahujicirovněžk oky k dosaženívybrané pozice. Individuální rozvojový plán stanoví klíčovékompetence, metody zv|ádnuti nových, náwh časovéhoharmonogtamu a podklady pro diskuze se stávajícíminadíizenými k získáníjejich podpory. Úspěšní kariérníkoučovékombinují mnohé postupy výkonnostně orientovaného a individuálního životníhokoučováníse schopností rozlišovat mezi Ňznými kariérnímipostupy, rozpozíIat píiIežitosti,odhadnout pořebné zdroje, zpracovatpřiměřený harmonogtam, podporovat ochotu klienta zdravě riskovat, vytvářet hlavní milníky a sledovat a zaznamenávat ďosažené pokroky. Zatimcoklientská základnapro kariémíhokouče je široká, pokročilékoučovánívedoucích pracovníkůje určeno pro užšískupinu klientu. Vedoucí pracovníci se pot,ýkají se stresem v dŮsledku dopadů globální recese, vzŇstqíci složitostíprocesů a konkurence, nárŮstem očekávání zákazníka, rostoucí regulací a nutností inovace. Pokročilékoučovánívedoucích pracovníkŮ, zvané téžstrategické koučováníčísystémově l,ylaďovací koučování(alignment coaching pozn. překl.), rozhodovací koučováni, píip. organizačníkoučováni, nabízípokročilýstupeň koučovánípodnikoých špičekv kombinaci s rozvojem organízace a strategického poradenství v rámci důvěryhodnéhoindividuálního partnerství mezi klientem a koučem. Klíčovésfudie ukána|y, žeh\avní překážkou strategického plánování, restrukturalizacÍ, fhzi a transformačních snah je provádění zmén, Je znepokoj ivé,žemíra úspěšnostiprovádění změn se pohybuje mezi 11 a 30 procenty. Jelikož sepřeváňná částvyvinutého úsilímíjíúčinkem,vedoucí pracovníci musejí přehodnocovat svó komunikačníplány, realízačnistrategie aplánováni postupu. KaždodenníNrdárealita,kde se novépodněty zavádějí do praxe bez pečlivéanalýzy, je ,r.berpečnějšínež kdy předtím. ÚUytet< tržeb, odliv zákazníků, zhoršenípověsti a oslabení značkymohou véstažk bankrotu, nepřátelskému převzetí čiztrátě podílu na trhu. ChtějÍ-li vedoucí pracovníci uspět, musejí se zcela ponořit do příležitostí,operačníchpředpokladŮ a moŽných důsledků.Nefungujícíplánování rovná se nefunkčníplán. Energie ztstává nepropojena, rozmáháse zmatek ohledně cílů,vytrácejí se role i postupy řešení,rozmáůlá se nekoordinované lvažováni. K zajištěníúspěchu, případnému odstranění klapek z očia systémovémuvyladění krátkodobého a dlouhodobého lv ažovánij e potřeba důvěryhodný pruvodce. Vedoucí pracormíci mnohdy stojí před mnohem více možnostmi, nežnabízíklasická dualita jednoduchého rozcestí. Většina vedoucích pracovníkůse zaměřuje na vlastní osvědČenémetody, anebo momentálně populární postupy sahajícíod radikálni změny procesŮ (reengineering _ ) ažpobodovací kartičky (balanced scorecard - ). Při systémově vylaďovacím kouČování se rozšiřuje škála možností,kterékoučovanémunedovolí přílišse spoléhat na dosavadní praxi ani momentáIninápad, zaručiuněj dokonalé pochopení krátkodobých i dlouhodobých dopadŮ, budou t\ačitna účinnéplánování postupů a zasanlji se o kompletní rozbor ňztk. Dokonce, i pokud užbylanavrženasprávná ce§ta, neznarnenátoještě, že bude celá otganizace postupovat koordinovaně a podporovat klíčovécíIe, a to navzdory pečlivě vypracovaným sloganŮm, transparentům a projevům. Strategie, novéiniciativy a kroky do neznáma je třeba řídit, přičemŽ klíčovouúlohu zdě zaujimá systémovévyladění energií a zdrojtt, Úspěch nepramení z vize a strategických cílů,nýbržz efektivního konání, kterévylad'uje energie, řádně vytlživá zďroje, kontroluje systémy na podporu nových cílů,školílidi pro novéúkolyn gdměňuje ťy, kteří mají výsledky. Tabulka č.1 odlišuje tento koučovacímodel od strategického poradenství z hlediska zaměření, potřebných dovedností a očekávání. Tabulke LI aoveanr I i I I rote r:: I rasoví r I Zatimco poZornol pompou aby se jil dobý ús vylaďovl stupu. Případ Kdyždo kém čast časuvyn jednat ry a odporu být přípa na systén k systém žádal o it stejně jak cyklus. T mům než Koučklit 1. Zrt na 2. Rů ro§ 3. Do jišl 52