psychologie v obchodní činnosti firmy Ing. Bc. Jan Kuba & Mgr. Marie Součková □ Ing. Bc. Jan Kuba □ Ekonom & psycholog □ Mgr. Marie Součková □ Psycholožka & personální konzultantka Organizace předmětu □ 3 setkání 21.2. (tj. dnes) ■ Zaměříme se hlavně na strategii a průběh obchodního jednání; specificky na to, jak nám psychologie pomůže. ■ Zaměříme se na komunikační dovednosti a psychologické aspekty komunikace. 26. 4. (neděle odpoledne) ■ Zaměříme se na další aspekty jednání, image a kulturní specifika, která obchod ovliňují. □ Průběžné úkoly (2) □ Seminární práce □ Závěrečný zkouškový test Průběžný úkol I. □ Strategie prezentace obchodní nabídky r I Úkolem je vytvořit vlastní strategii na prodej konkrétního statku a jeho prezentace zákazníkovi na 7. obchodním setkání. □ Tzn. sami pro sebe vytvoříte handout, který bude odpovídat na všechny podstatné aspekty od přípravy až po závěr jednání a navazující kroky po setkání. □ Svůj focus směřujte na (psychologické) aspekty, kterými si během celého obchodního procesu pomůžete. Průběžný úkol I. □ Rozsah max. 3 NS □ Odevzdat do 1 2. 3. včetně □ Hodnocení přijato / nepřijato (přepracovat) □ Nejedná se o seminární práci, rozepište jen to, co je potřeba rozepsat. Nebojte se psát v bodech, používat schémata. Buďte ekonomičtí © □ Důležitá je logická struktura, ucelenost a funkčnost Průběžný úkol II. □ Námitky a argumentace □ Zvolte si co nejkonkrétnější produkt a představte ho stručnou SWOT analýzou. □ Poté určete 5 hlavních námitek, kterým očekáváte, že v roli obchodníka budete čelit. Vůči těmto 5 základním námitkám vytvořte prodejní protiargumenty. □ Cílem je představit způsob, jakým argument zpracujete tak, aby byla zachována (či posílena) šance obchod uzavřít. Průběžný úkol II. □ Rozsah max 3. NS □ Odevzdat do 23. 4. včetně □ Hodnocení přijato / nepřijato (přepracovat) □ Struktura práce: □ SWOT □ Argument 1 ■ Zpracování (protiargument) □ Argument 2 ■ Zpracování (protiargument) oeminarni prace □ Vyberete si jedno z témat: □ A) Zkušenost z obchodního jednání □ B) Chyba v obchodní praxi, která mě poučila □ 4 - 6 NS □ Odevzdat do 22. 4. včetně □ Hodnocení přijato / nepřijato (přepracovat) Závěrečná zkouška o □ Po splnění všech úkolů (tzn. 3x ano) □ 3 otevřené otázky □ 30 minut času □ Otázky budou vycházet z povinné literatury □ Potřeba na všechny alespoň nějak odpovědět PS v obchodní činnosti firmy □ Propojuje dva světy Ekonomie Psychologie I □ V čem se protínají? □ Kde všude se v businessu s psychologií potkáme? PS v obchodní činnosti firmy □ Tím jsme si odpověděli, proč má smysl se tímto propojením zabývat. □ Zároveň z toho plyne, že je dobré (až nutné!), aby byly v obchodní činnosti firmy zastoupeny oba světy. Nejde to ani bez jednoho! □ Jaká rizika by z toho plynula? Obchodní jednání Obchodní jednání □ Jak by to ideálně mělo probíhat? □ Pravidlo 80 / 20 □ Strategie □ Struktura □ Výstup □ Akce Fá ze obchodního jednání □ i □ 2; □ 3; □ 4 □ 5 □ 6 Příprava na jednání Úvodní část jednání (zahájení) Prezentace obchodní nabídky "Protizahájení" protistrany Vyjednávání Závěr Příprava obchodního jednání □ Na co bychom neměli zapomenout? □ Jaké informace ideálně potřebujeme? □ Kde lze v přípravě uplatnit tu "psychologii" □ Např. můžeme zkusit najít něco, čím si protistranu koupíme; něco, čím zaujmeme a vzbudíme pozornost. □ Může to nám to také pomoci při vytváření celkové strategie našeho obchodního snažení (tzn. NEJEN samotného obchodního jednání). Úvodní část jednání □ V čem musíme mít my sami před začátkem jasno? □ Jaký máme cíl! ... k němu potom jednání směřovat. □ Na co si dát pozor? □ Jazyk □ Hierarchie jednajících osob l Cas ...a nejrůznější "signály" Nase prezentace a /e/7ch reakce □ Jak by mělo vypadat představení našeho produktu / služby? □ Prezentace je často chápána jako monolog. To je zásadní chyba! □ Co když přijdou protiargumenty? □ ... a co když nepřijdou? Vyjednávání □ Pokud všechny předchozí části klapnou, dostaneme se do fáze vyjednávání □ Většinou k ni nedojde na první schůzce □ Pokud k ní dojde, zpravidla to znamená, že můžeme prodat (je to jasný nákupní signál) □ Jak takové jednání vypadá? □ Do jakého stavu bychom ho měli dovést? Vyjednávání □ Jaké techniky nám ve vyjednávání pomohou? □ Zakotvení □ Foot in the door □ Door in the face □ Taktika prověřování □ Taktika nátlaku (např. časového) □ Manipulativní techniky vs. přesvědčování □ Neco za neco □ Naočkování protichůdným názorem Vyjednávání Měkké vs. Tvrdé vs. Principiální Zakončení jednání □ Jaké jsou kruciální kroky v poslední fázi? □ Jednání musí směřovat k akci □ Rekapitulace □ Návaznosti □ "Úkoly" pro všechny strany ■ ... k čemu nám mohou dopomoci? □ Nezapomeňme zanechat dobrý dojem © PS osobního prodeje □ Doteď jsme hovořili hlavně o prodeji "ve velkém". □ Nyní se přesuneme do prodeje "v malém". □ Co to znamená? □ Jaká to má specifika? □ V čem je to snazší? □ V čem je to složitější? Typologie zákazníků □ Je jich přibližně nekonečně ... □ Jaké jsou výhody? □ A jaká z typologií obecně plynou rizika? □ Co muze byt užitečné? □ Typologie Blaka & Moutonové Typologie Blake & Mouton my A zajem klienta ZÁKAZNÍK BEZ VŮLE MRTVY ZÁKAZNÍK ROZHODNÝ ZÁKAZNÍK VYČKÁVAJÍCÍ ZÁKAZNÍK produkt Typologie Blake & Mouton my A zajem klienta Kdo je tady? produkt Když pomineme typologie □ ... přesto si potřebujeme úsudek vytvořit □ Jaká vodítka budeme hledat a interpretovat? □ Na jaké projevy chování se zaměříme? Uzavírání obchodu □ Kdo je to obchodník? □ Čím se vyznačuje dobrý obchodník? □ Co jsou tedy ty znaky profesionality? □ Obchodník řeší problém druhé strany! Uzavírání obchodu □ Co všechno promlouvá do obchodu? □ PARAMETR □ UŽITEK □ VZTAH Uzavírání obchodu