2 psychologie v obchodní činnosti firmy Ing. Bc. Jan Kuba Komunikace a vy'ednávání □ Jaké techniky nám ve vyjednávání pomohou? □ Zakotvení □ Foot in the door □ Door in the face □ Taktika prověřování □ Taktika nátlaku (např. časového) □ Manipulativní techniky vs. přesvědčování □ Neco za neco □ Naočkování protichůdným názorem Kom un I kace a vy'ednávání Měkké vs. Tvrdé vs. Principiální (na řešení orientované) Komunikace □ Verbální (7 %) □ Paraverbální (38 %) □ Neverbální (55 %) □ ... berte prosím s velkou rezervou. Komunikace □ Proxemika □ Haptika □ Posturologie (str. 63, obr. 21) □ ... všichni to tak nějak implicitně děláme správně. □ Proč se tím tedy zabývat více? Komunikace □ Hlas □ Hlasitost □ Tempo □ Výška □ Intonace □ Tón □ Jak a proč s tím pracovat? Komunikační paraziti □ Slovní paraziti □ Slovní vycpávky □ Nadbytečné zvuky □ Pozor i na správnou artikulaci Aktivní naslouchání □ Základem je skutečně věnovat pozornost! □ Vzbudit pocit, že se snažíme porozumět. □ Pozorovat neverbální řeč. □ Rozvíjet dialog: □ Klást otevřené otázky □ Omezovat „já" □ Parafrázovat □ Reflektovat pocity Aktivní naslouchán I □ Pozor na: □ skákání do řeči □ projevy nesouhlasu (i nevěd □ odcházení od tématu □ netrpělivost □ udělování rad □ netečnost Aktivní naslouchání □ Soustřeďme se nejen na obsah sdělené inform ale i na otázku „proč nám ji sděluje?". □ Odstupme, nahlédneme jinou perspektivu. □ Pozor na Mentol Set □ nebo na sebenaplňující se proroctví, □ haló efekt, □ efekt primárnosti / efekt novosti, □ či na emoce. □ Co je základním nástroje obchodníka? OTÁZKA! © □ Jaké známe druhy otázek? Typologie otázek □ Uzavřené / otevřené □ Alternativní □ Kontrolní □ Sugestivní □ Rétorické □ Negativně vymezené otázky Komunikace po telefonu □ Na co si musíme dát pozor? □ Načasování □ Příprava □ Představa „kdo je na druhé straně?" □ Rychlost, srozumitelnost □ ... a taky pozor na souhlas(y) Telefon L □ 1. úvodní část (proč voláme?!) □ Akvizice (studená?) □ Telefon na doporučení □ Servisní telefon □ Jiný zájem (oboustranná spolupráce) □ Lze si snadno dovodit, že tato část telefonátu je tou nejkritičtější... Telefon ii. □ 2. přecházíme k hlavnímu sdělení □ Dokončit prodej □ Sjednat schůzku □ Pozvat k „akci" □ Co bývá hlavními cíli vašich / našich Telefon iii. □ 3. rekapitulace (potvrzení závazku) □ Rekapitulace podstatných částí □ Ujištění se o porozumění (časy, místa, lidi) □ Předání kontaktů, adres □ 4. závěr rozhovoru Co by nemělo chybět? Otázky na závěr?