OPVK_MU_vlevo_2 12.12.2011 Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0189. Správní proces Opravné prostředky – 5. přednáška Katedra práva Opravné prostředky •Opravné prostředky (OP) iniciovány na základě: • •a) žádosti účastníka řízení, • •b) z úřední povinnosti (ex offo). • §účelem OP je náprava vadných, nezákonných či nepřezkoumatelných rozhodnutí • • 2 Řádné a mimořádné OP •ŘOP lze podat proti nepravomocnému rozhodnutí •MOP proti pravomocnému rozhodnutí. •ŘOP: •nárokové •devolutivní a suspenzívní účinek. •Devolutivní účinek = podáním ŘOP dochází k přesunu řízení na nadřízený SO. •Suspenzívní (odkladný) účinek = podáním ŘOP nenabude napadené správní rozhodnutí právní moci a nezpůsobí tak právní následky •1. odvolání (nejčastější řádný opravný prostředek, u něhož je dán jak suspenzivní, tak devolutivní účinek) a 2. rozklad (u něhož je oslaben devolutivní účinek z důvodů uvedených níže). •MOP: •Nenárokové - nejsou plně v dispozici účastníků • = 1. přezkum (přezkumné řízení), 2. obnova řízení a nové rozhodnutí. • •+ Speciální zákony = speciální OP (kupř. námitka podle zákona o pomoci v hmotné nouzi, či námitka podle zákona o státní kontrole, odpor proti příkazu v přestupkovém řízení atd.). Mají v zásadě charakter odvolání, avšak liší se zejména lhůtou k podání a rozsahem přezkumu. • • • • 3 a) Kdo je oprávněn podat odvolání a proti kterým rozhodnutím: • •hlavní i vedlejší účastník řízení, a to proti všem rozhodnutím, pokud zákon nestanoví jinak (např. v případě rozhodnutí, jímž SO prohlásil nicotnost). • • + nemůže podat ten, který se tohoto práva písemně nebo do protokolu vzdal. • • + jestliže odvolatel vzal podané odvolání zpět, nemůže je podat znovu. • •Odvoláním lze napadnout: • A) výrokovou část rozhodnutí, • B) jednotlivý výrok nebo • C) jeho vedlejší ustanovení. • • X odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je nepřípustné. - • • 4 b) V jaké lhůtě lze odvolání podat: •Obecná odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí x zvláštní zákony • •Odvolání lze podat teprve poté, co bylo rozhodnutí vydáno; bylo-li odvolání podáno před oznámením rozhodnutí odvolateli, platí, že bylo podáno v první den odvolací lhůty • •Osoba, která byla účastníkem, ale rozhodnutí jí nebylo SO oznámeno, může podat odvolání do 30 dnů ode dne, kdy se o vydání rozhodnutí a řešení otázky, jež byla předmětem rozhodování, dozvěděla (subjektivní lhůta), nejpozději však do 1 roku ode dne, kdy bylo rozhodnutí oznámeno poslednímu z účastníků (objektivní lhůta). • •Neoznámení rozhodnutí se nemůže dovolávat ten, kdo se s ním prokazatelně seznámil. 5 c) U kterého SO lze odvolání podat: •u SO, který napadané rozhodnutí vydal • •X ne u OSO • •X doktrína v kontextu obecných ustanovení dovozuje, že lhůta je zachována a OSO povinen postoupit odvolání SO, který vydal napadené rozhodnutí. 6 d) Náležitosti odvolání: •V odvolání je třeba uvést: 1)kdo ho činí (FO uvede jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování. Ne RČ!!! Pokud FO podniká + IČ a místo podnikání; PO sídlo), 2)označení SO, jemuž je určeno, 3)které věci se týká - proti kterému rozhodnutí směřuje, •+ v jakém rozsahu je napadáno; není-li to uvedeno, platí, že v celém rozsahu, •+ v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo •4) co se jím navrhuje (petit), •++ podpis a datum • §Podává se v potřebném počtu stejnopisů, tak aby každý účastník a SO obdrželi po jednom §Nemá-li odvolání předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, vyzve SO k jejich odstranění a poskytne přiměřenou lhůtu. 7 e) Účinky odvolání: •odvolání má až na výjimky stanovené správním řádem (např. odvolání proti usnesení) odkladný účinek, • -) nenastává právní moc, vykonatelnost, ani jiné právní účinky rozhodnutí. • •SO může odkladný účinek vyloučit: • a) jestliže to naléhavě vyžaduje veřejný zájem, • b) hrozí-li vážná újma některému z účastníků, nebo • c) požádá-li o to účastník; x pokud by vznikla újma účastníkům nebo x veřejnému zájmu. • d) z důvodu ochrany práv nabytých v dobré víře, oprávněných zájmů účastníků nebo veřejného zájmu i u odvolání, jehož zmeškání promíjí. • •Vyloučení odkladného účinku odvolání musí být odůvodněno. •Výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání je součástí rozhodnutí ve věci; proti tomuto výroku se nelze odvolat. • 8 f) Postup SO, který napadené rozhodnutí vydal: •Po obdržení odvolání zašle SO, který napadené rozhodnutí vydal, stejnopis podaného odvolání všem účastníkům, kteří se mohli proti rozhodnutí odvolat, a vyzve je, aby se k němu v přiměřené lhůtě, která nesmí být kratší než 5 dnů, vyjádřili. •X pokud bylo odvolání podáno opožděně nebo je nepřípustné. •vyjádření účastníků k podanému odvolání se založí do spisu; k vyjádřením podaným po lhůtě netřeba přihlížet. •SO v případě potřeby řízení dále doplní. 9 f) Možnosti prvoinstančního SO: •f1) Autoremedura = vyhovění odvolání •SO může rozhodnutí sám zrušit nebo změnit, pokud tím plně vyhoví odvolání a jestliže tím nemůže být způsobena újma žádnému z účastníků, ledaže s tím všichni, kterých se to týká, vyslovili souhlas. •Proti „autoremeduře“ lze podat odvolání. • •f2) Předání spisu odvolacímu orgánu •Neshledá-li SO podmínky pro autoremeduru, předá spis se svým stanoviskem, ve kterém se k podanému odvolání vyjádří pro OSO, a to do 30 dnů ode dne doručení odvolání. •V případě nepřípustného nebo opožděného odvolání předá spis OSO do 10 dnů a ve stanovisku se omezí na důvody pro posouzení opožděnosti nebo nepřípustnosti odvolání. • •f3) Zastavení řízení •Pokud před předáním spisu OSO nastal některý z důvodů zastavení řízení (uvedený v § 66 odst. 1 písm. a), e), f) nebo g) nebo v § 66 odst. 2 SŘ, viz výše), SO řízení zastaví, ledaže by rozhodnutí o odvolání mohlo mít význam pro náhradu škody. – – – • 10 g) Postup před odvolacím správním orgánem (OSO): • •Podle § 89 odst. 2 je OSO povinen přezkoumat soulad napadeného rozhodnutí a řízení, které vydání rozhodnutí předcházelo, s právními předpisy • •Správnost napadeného rozhodnutí přezkoumává jen v rozsahu námitek uvedených v odvolání -) ne revize, jinak jen tehdy, vyžaduje-li to veřejný zájem • •K vadám řízení, o nichž nelze mít důvodně za to, že mohly mít vliv na soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy, popřípadě na jeho správnost, se nepřihlíží; tímto není dotčeno právo na náhradu škody nesprávným úředním postupem • •V řízení před OSO mohou nastat následující situace (odvislé od povahy přezkoumávaného rozhodnutí, jednání odvolatele, resp. i postupu SO), jejichž důsledkem jsou tyto způsoby řešení věci: • (1,2.3 Nemeritorní x 4,5 meritorní) • • • 11 12 1) Zpětvzetí odvolání: •Vzal-li odvolatel jako jediný účastník podané odvolání zpět, je řízení o odvolání zastaveno dnem zpětvzetí odvolání. • •Vzali-li všichni odvolatelé podané odvolání zpět, je odvolací řízení zastaveno dnem zpětvzetí odvolání posledního z odvolatelů. • •Odvolání lze vzít zpět nejpozději do vydání rozhodnutí odvolacího správního orgánu. • •O skutečnosti, že řízení bylo zastaveno, vydá odvolací orgán usnesení, které se pouze poznamená do spisu a vyrozumí o něm odvolatele, jakož i jiné účastníky, pokud byli o podaném odvolání uvědoměni. • •Dnem následujícím po zastavení řízení nabývá napadené rozhodnutí prvostupňového správního orgánu právní moci. 13 2) Opožděné anebo nepřípustné odvolání: •a) V případě opožděného či nepřípustného odvolání zkoumá OSO, zda nejsou splněny podmínky pro •přezkoumání rozhodnutí v přezkumném řízení •obnovu řízení •nebo pro vydání nového rozhodnutí, přičemž podané odvolání považuje za podnět k zahájení takového řízení. • •b) Pokud však dojde k závěru, že odvolání je přípustné, resp. bylo podáno včas, vrátí věc 1SO k provedení dodatečných úkonů podle ustanovení § 86 odst. 2 správního řádu, tj. zaslání stejnopisu odvolání k vyjádření účastníkům a potřebnému doplnění řízení. • • • • 14 3) Řízení před prvoinstančním orgánem mělo být zastaveno: • •Jestliže OSO zjistí, že v řízení nastala skutečnost, která odůvodňovala zastavení řízení (kupř. překážka res administrata, bezpředmětnost dalšího řízení atd.), avšak 1SO tak neučinil a o věci rozhodl jinak, bez dalšího zruší napadené rozhodnutí a řízení zastaví. • •Výjimkou z tohoto postupu jsou pouze situace, když jiné rozhodnutí o odvolání může mít význam pro náhradu škody nebo pro právní nástupce účastníků. • 15 4) Nesprávnost napadeného rozhodnutí nebo jeho rozpor s právními předpisy: • •Jestliže OSO dojde k závěru, že napadené rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy nebo že je nesprávné: • • a) napadené rozhodnutí nebo jeho část zruší a řízení zastaví, nebo • b) napadené rozhodnutí nebo jeho část zruší a věc vrátí k novému projednání správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal (v novém projednání věci v řízení před správním orgánem prvního stupně je vyslovený právní názor odvolacího správního orgánu závazný). • c) napadené rozhodnutí (výrok, odůvodnění či poučení) nebo jeho část změní. • •Změnou rozhodnutí se přímo nahrazuje část rozhodnutí -) proti změně se nelze odvolat. •-) změnu nelze provést, pokud by tím některému z účastníků, jemuž je ukládána povinnost, hrozila újma z důvodu ztráty možnosti odvolat se. •Další výjimku z revizního principu představuje ochrana práva na samosprávu a autonomii jejího rozhodování = OSO nemůže změnit rozhodnutí orgánu územního samosprávného celku vydané v samostatné působnosti. •Jestliže OSO změní nebo zruší napadené rozhodnutí jen zčásti, ve zbytku je potvrdí. 16 5) Zamítnutí odvolání •Neshledá-li odvolací orgán důvod pro výše uvedený postup, odvolání: • • zamítne • • a napadené rozhodnutí potvrdí. 17 4.1.2.Rozklad •„Speciální typ“ odvolání, na který lze, nevylučuje-li to povaha věci (což však zákon nijak neupřesňuje), plně použít pravidla uvedená k odvolání. •Rozklad se podává pouze proti rozhodnutí, které v prvním stupni vydal: • a) ústřední správní úřad (např. Ministerstvo financí, ÚOHS) • b) ministr, • c) státní tajemník ministerstva, • d) vedoucí jiného ústředního správního úřadu. •Návrh na rozhodnutí předkládá ministrovi (předsedovi) tzv. rozkladová komise. •Předsedu a ostatní členy rozkladové komise jmenuje ministr (předseda). •Většinu členů rozkladové komise tvoří odborníci, kteří nejsou zaměstnanci ústředního SO. •Rozkladová komise může jednat a přijímat usnesení v nejméně 5-členných senátech •o rozkladu však rozhoduje ministr (předseda). •Nestanoví-li zvláštní zákon jinak, lze v řízení o rozkladu: • a) rozhodnutí zrušit nebo změnit, pokud se tím plně vyhoví rozkladu a jestliže tím nemůže být způsobena újma žádnému z účastníků, ledaže s tím všichni vyslovili souhlas, b) nebo rozklad zamítnout. •Další možnosti NSŘ nestanoví = problémy v praxi. Pokud by chtěl ministr snížit pokutu uloženou ministerstvem, nemůže, neb to není plné vyhovění rozkladu, který požaduje zrušení rozhodnutí. • • • • – 18 4. 2. Mimořádné opravné prostředky (MOP) • • •Správní řád obsahuje dva základní MOP: • • •a) Přezkumné řízení • •b) Obnova řízení a nové rozhodnutí • • – 19 4. 2. 1. Přezkumné řízení A) Zahájení přezkumného řízení a související otázky – – – –A) SO jsou z moci úřední oprávněny přezkoumat pravomocná rozhodnutí v případě, kdy lze důvodně pochybovat o tom, že rozhodnutí je v souladu s právními předpisy. –B) Podnět k provedení může dát i účastník původního řízení; podnět není návrhem na zahájení řízení -) účastník nemá nárok na zahájení přezkumného řízení. – –Přezkumné řízení ex offo provádí orgán nadřízený SO, který rozhodnutí vydal. –V případě zahájení řízení z podnětu účastníka řízení může přezkumné řízení provést i orgán, který rozhodnutí vydal, to však pouze když plně vyhoví podateli podnětu a když tím nemůže být způsobena újma jinému účastníkovi, resp. pokud všichni ostatní účastníci souhlasí. –Účastníkem řízení jsou všichni účastníci původního řízení, v němž bylo vydáno nyní přezkoumávané rozhodnutí. –2 „fáze“ (1.fáze před zahájením, 2. fáze po zahájení). • 1) V první fázi SO předběžně posuzuje důvody pro zahájení přezkumného řízení. Pokud důvody pro zahájení řízení neshledá, sdělí tuto skutečnost do 30 dnů podateli, resp. nezahájí přezkumné řízení ex offo. ž • 2) Pokud SO shledá důvody k zahájení přezkumného řízení, usnesením zahájí přezkumné řízení, při kterém posuzuje soulad přezkoumávaného rozhodnutí s právními předpisy. – – – – 20 Která rozhodnutí lze přezkoumat •Pozitivní vymezení (tj. která rozhodnutí lze přezkoumat): •může se jednat jak o rozhodnutí OSO, tak o rozhodnutí orgánu první instance; je-li přezkoumáváno rozhodnutí OSO, může přezkoumat zároveň i rozhodnutí orgánu první instance (§ 95 odst. 3 správní řádu) •musí se však jednat o pravomocné rozhodnutí anebo rozhodnutí předběžně vykonatelné (§ 94 odst. 1 správního řádu) • •Negativní vymezení (tj. která rozhodnutí nelze přezkoumat): •pokud byl rozhodnutím účastníkovi udělen souhlas k občanskoprávnímu, obchodněprávnímu nebo pracovněprávnímu úkonu nebo povolen vklad práva k nemovitosti nebo jestliže bylo rozhodnuto ve věci osobního stavu a žadatel nabyl práv v dobré víře. •rozhodnutí vydaná podle § 97 správního řádu, tj. rozhodnutí vydaná v přezkumném řízení („přezkum na druhou“) •rozhodnutí OSO, kterým bylo zrušeno rozhodnutí 1SO, jestliže již bylo při novém projednávání věci vydáno nové rozhodnutí prvoinstančním orgánem. •usnesení lze přezkoumávat až spolu s rozhodnutím ve věci, a jedině tehdy, může-li to mít význam pro soulad rozhodnutí ve věci nebo jiného rozhodnutí s právními předpisy anebo pro náhradu škody x samostatně lze přezkoumávat pouze usnesení o odložení věci a usnesení o zastavení řízení. • • • – • • • • – 21 b) V jaké lhůtě lze přezkumné řízení zahájit: •Správní řád konstruuje dvojí časové omezení: • • 1) Usnesení o zahájení přezkumného řízení lze vydat nejdéle do 2 měsíců ode dne, kdy se příslušný SO o důvodu zahájení přezkumného řízení dozvěděl (subjektivní lhůta), nejpozději však do 1 roku od právní moci rozhodnutí ve věci (objektivní lhůta). • • 2) Rozhodnutí ve věci v přezkumném řízení v 1. stupni nelze vydat po uplynutí 15 měsíců ode dne právní moci rozhodnutí ve věci. Probíhá-li již přezkumné řízení, SO je usnesením zastaví. 22 c) U kterého SO se podává podnět k zahájení přezkumného řízení: • •Podnět k zahájení přezkumného řízení se podává u SO, který rozhodnutí, jež má být přezkoumáno, vydal. •Tento totiž může, jak již bylo výše uvedeno, sám provést přezkumné řízení (to však pouze v případě, že plně vyhoví účastníkovi, který podnět podal a jestliže tím nemůže být způsobena újma dalšímu jinému účastníkovi, nebo jestliže s takovým rozhodnutím všichni ostatní účastníci souhlasí), čímž se sleduje ekonomie řízení. •Teprve nejsou-li splněny tyto podmínky, je povinen věc předat nadřízenému správnímu orgánu. • 23 d) Náležitosti podnětu k zahájení přezkumného řízení: • •Náležitosti podnětu: •1) kdo ho činí, •2) označení správního orgánu, jemuž je určeno, •3) které věci se týká (které rozhodnutí má být přezkoumáno), •+ v jakém rozsahu má být rozhodnutí přezkoumáno, •+ v čem je spatřován jeho rozpor s právními předpisy, •4) co se jím navrhuje (petit), •++ podpis osoby, která ho činí a datum jeho sepisu. • 24 e) Důsledky zahájení přezkumného řízení •Pokud SO zahájí přezkumné řízení, dochází k zahájení 2. fáze, ve které posuzuje soulad přezkoumávaného rozhodnutí s právními předpisy. •Zahájení přezkumného řízení nevyvolává automaticky podobně jako odvolání odkladný účinek. •SO však může po zahájení přezkumného řízení, nebo i v jeho průběhu pozastavit vykonatelnost nebo jiné právní účinky přezkoumávaného rozhodnutí, a to tehdy hrozila-li by vážná újma některému z účastníků nebo veřejnému zájmu. 25 f) Principy ovládající přezkumné řízení •Přezkumné řízení představuje významný zásah do právní jistoty účastníků řízení (je přezkoumáváno pravomocné rozhodnutí) -) • • 1. principem = princip proporcionality; i když totiž SO shledá, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem, avšak újma, která by jeho zrušením nebo změnou vznikla některému účastníkovi, který nabyl práva z rozhodnutí v dobré víře, byla podle něj byla ve zjevném nepoměru k újmě, která vznikla jinému účastníkovi nebo veřejnému zájmu, je povinen řízení zastavit. • • 2. principem = princip ochrany dobré víry. SO je totiž povinen šetřit práva nabytá v dobré víře, zejména mění-li rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu s právními předpisy (§ 97 odst. 3) nebo určuje-li, od kdy nastávají účinky rozhodnutí (§ 99). • • • • – • • • • – 26 g) Postup správních orgánů •Pokud SO shledá zákonem vymezené důvody, usnesením zahájí přezkumné řízení – 2. fáze. •Pokud zjistí, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právními předpisy, může ho: • •a) zrušit, • •b) změnit, • •c) popřípadně zrušit a věc vrátit OSO nebo SO prvního stupně; tyto SO jsou vázány vysloveným právním názorem. • •X Jestliže po zahájení přezkumného řízení SO zjistí, že právní předpis porušen nebyl, řízení usnesením zastaví. • – – – a) • • • – • • • • – 27 4.2.2. Obnova řízení a) Zahájení řízení o obnově řízení a související otázky • • • •Na rozdíl od přezkumného řízení je obnova řízení nárokovým opravným prostředkem -) SO je povinen za splnění zákonem stanovených podmínek obnovu řízení nařídit. •Řízení o obnově řízení se rozpadá rovněž do 2 fází: • a) povolení obnovy řízení, • b) samotné nové (obnovené) řízení, v němž je vydáno tzv. nové rozhodnutí. •Správní orgány nejprve posuzují, zda jsou dány podmínky (důvody) pro povolení obnovy řízení. •V řízení o žádosti účastníka jsou těmito (alternativními) podmínkami (důvody): • a) vyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo důkazy, které existovaly v době původního řízení a které účastník, jemuž jsou ku prospěchu, nemohl v původním řízení uplatnit, nebo • b) provedené důkazy se ukázaly nepravdivými, anebo • c) bylo zrušeno či změněno rozhodnutí, které bylo podkladem rozhodnutí vydaného v řízení, které má být obnoveno (tj. nesprávnost tzv. podkladového rozhodnutí), • , a současně mohou odůvodňovat jiné řešení otázky, jež byla předmětem původního řízení. •V řízení ex offo jsou těmito podmínkami (důvody): –to, že je dán některý z výše uvedených důvodů a na novém řízení je veřejný zájem –nebo že rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem. •Pokud SO shledá splnění podmínek pro zahájení řízení o obnovu řízení, žádosti vyhoví. •Pokud naopak neshledá splněné podmínky pro zahájení řízení o obnově řízení, žádost zamítne. • • • • • – – – a) • • • – • • • • – 28 b) V jaké lhůtě lze podat žádost o obnovu řízení, resp. zahájit obnovu řízení: • •Subjektivní lhůta činí 3 měsíce ode dne, kdy se účastník o důvodu obnovy řízení dozvěděl. •Tato lhůta plyne účastníkovi v rámci objektivní lhůty 3 let ode dne právní moci rozhodnutí, v níž lze nejpozději řízení obnovit. •V případě, že jsou dány vyjmenované podmínky pro obnovu řízení a panuje veřejný zájem na obnově řízení, resp. v případě, že rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem, musí o obnově řízení z úřední povinnosti rozhodnout SO, který věc rozhodl v posledním stupni, nejpozději do 3 let od právní moci rozhodnutí, resp. do tří let ode dne nabytí právní moci rozsudku ve věci trestného činu. • 29 c) U kterého správního orgánu se podává žádost o obnovu řízení: • •žádost může podat účastník původního řízení u kteréhokoliv SO, který ve věci rozhodoval •o povolení obnovy však rozhoduje SO, který ve věci rozhodl v posledním stupni. • • • • • • – – – a) • • • – • • • • – 30 d) Náležitosti žádosti o obnovu řízení: •Náležitosti žádosti o obnovu řízení: •a) kdo ji činí, •b) označení správního orgánu, jemuž je určena, •c) které věci se týká (které rozhodnutí - řízení - má být obnoveno), •+ v jakém rozsahu má být řízení obnoveno, •+ jaké jsou důvody obnovy řízení, •d) co se žádostí navrhuje (petit), •++ podpis osoby, která ji činí a datum jejího sepisu. 31 e) Důsledky povolení obnovy řízení: •Pokud SO povolí obnovu řízení, dochází k zahájení druhé fáze, tedy fáze obnoveného řízení, viz výše. •Zahájení řízení o obnově řízení přitom nevyvolává automaticky odkladný účinek. •Správní orgán však může v novém řízení (!) pozastavit vykonatelnost nebo jiné právní účinky původního rozhodnutí. •Stejně tak může správní orgán přiznat odkladný účinek již i žádosti o obnovu řízení, to však pouze tehdy hrozí-li vážná újma účastníkovi nebo veřejnému zájmu. 32 f) Principy ovládající řízení o obnově řízení •Významný zásah do právní jistoty účastníků řízení -) princip proporcionality a dobré víry. •SO je povinen zastavit řízení, i když shledá, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem, avšak újma, která by jeho zrušením nebo změnou vznikla některému účastníkovi, který nabyl práva z rozhodnutí v dobré víře, byla ve zjevném nepoměru k újmě, která vznikla jinému účastníkovi nebo veřejnému zájmu. •SO je povinen šetřit práva nabytá v dobré víře, zejména mění-li rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu s právními předpisy, nebo určuje-li, od kdy nastávají účinky rozhodnutí. 33 g) Postup správních orgánů a související otázky: •V 1. fázi SO posuzuje důvody pro obnovu -) žádosti vyhoví, nebo ji zamítne. •Je-li řízení obnoveno (a to i z rozhodnutí správního orgánu ex offo), pokračuje SO v novém (obnoveném) řízení – 2. fáze. •Tímto SO je 1SO, který rozhodoval v původním řízení. V případě, že důvody obnovy spočívaly pouze v řízení před OSO, pokračuje v řízení tento orgán. •Účastníkem řízení nemusí být pouze ti, kteří se účastnili původního řízení, ale i další účastníci řízení dle aktuálních skutkových okolností a právního stavu . •V novém řízení je možné znovu provádět dokazování, ale jen tehdy, pokud SO nemůže využít podkladů pro vydání původního rozhodnutí. •Právní názor OSO je pro SO provádějící nové řízení závazný x pokud se však vlivem změny právního stavu nebo skutk. okolností nestal bezpředmětným •a) Novým rozhodnutím ve věci se původní rozhodnutí ruší. • •b) Pokud však SO shledal, že žádost neodůvodňuje zahájení nového řízení, usnesením řízení zastaví, což oznámí žadateli a těm, vůči nimž již učinil úkon. • – – • • • – – – a) • • • – • • • • – 34 4.3. Stížnost •Zvláštní opravný prostředek (stížnostní mechanismus) •Zákon umožňuje dotčeným osobám obracet se na správní orgány se stížností: • a) proti nevhodnému chování úředních osob (§ 175), • b) nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany (§175), • c) proti obsahu protokolu, nejde-li o osobu, která se protokolovaného úkonu účastnila (§ 18 odst. 4). •Stížnost lze podat písemně nebo ústně. •Stížnost se podává u toho SO, který vede řízení. Tento je povinen prošetřit tam uvedené skutečnosti. •Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení SO příslušnému k jejímu vyřízení. •O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel vyrozuměn. •Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti. •Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je SO povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. •O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal. •Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného SO, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu. 35