1 Institucionální pohled na zdravotnické systémy 2. Přednáška EKZDR (27.2.2008) Hlavní dilemata Specifická dilemata (vyskytující se v západní Evropě) (vyskytující se ve střední a východní Evropě) nerovnost mezi potřebami a zdroji trh uctívání a zbožňování technokratické představy o nemocech a léčení nová nespravedlivost podmíněna rychlým nárůstem rozdílů mezi jednotlivými vrstvami obyvatelstva chronické zdravotní potíže stárnoucích lidí malý smysl pro spravedlnost a poctivost, mnoho zkušeností s nespravedlností a nepoctivostí zvýšení respekt k právům pacientů narušené mezilidské vztahy-sociální anemie úsilí o zefektivnění léčby a poskytování zdr. péče nový trh pro západní Evropu kontrola nákladů a omezení nákladů riziko černého trhu podřízení se ­ sdílení odpovědnosti nespokojenost lékařů se svými platy (nové postavení ve společnosti) rostoucí spotřeba pacientů riziko zpětného vývoje rostoucí společenský individualismus rozdíly mezi morálními zásadami a zákony Pramen: Křížová, E. Česká zdravotní péče na rozcestí Struktura odvětví, druhy, segmenty péče * Seznam základních definic Instituce - poskytovatelé, plátci, typologie * Zdravotnická zařízení 2 Zájmové skupiny * Lékaři * Výrobci/prodejci léčiv * Výrobci/prodejci techniky * Výrobci/prodejci zdravotnického materiálu * Odbory * Ochranná sdružení pacientů * Zaměstnavatelé * Finanční instituce... Základní funkční ekonomické, organizační a řídící vazby * ­ model 3 propojených trhů Modely * příklady ZS v různých zemích * Bismarck * Beveridge * Semaško * liberální Principy komparace ZS * ZS se liší: ­ ve struktuře vlastnických vztahů, ­ formách státních zásahů, ­ způsobech financování, organizace a řízení, ­ podmínkách přístupu pacientů k jednotlivým druhům zdravotní péče, ­ rozsahem a způsobem jejich finanční spoluúčasti * Tyto rozdíly vyplývají z odlišných tradic, historického vývoje, převládajících hodnot, politického systému a úrovně bohatství dané země. 3 Hodnocení ZS Reformy zdravotnictví - dochází ke konvergenci? * Existují nějaké společné prvky? * V rovinách přístupu ke zdravotní péči (1), * Vlastnických vztahů uvnitř odvětví (2 a 3), * Způsobu financování (4 - 6) * ostatních (7-9): Přístup (Access) * (1) Existuje celkově vysoká dostupnost základní (resp. standardní) péče, která není podmiňována výší příjmů či majetku. Na druhé straně, možnost utratit peníze za dodatečnou, kvalitnější, rychlejší, pohodlnější atd. péči je většinou zaručena a to i v systémech založených velice silně na hodnotách equity resp. rovnosti. Svoji cenu zpravidla má i samotná možnost výběru formy a poskytovatele zdravotní péče. Vlastnictví * (2) Paralelně vedle sebe fungují ziskové i neziskové, soukromé i veřejné instituce poskytující péči. Vzájemně se doplňují. * (3) Primární péče je zajišťována především prostřednictvím soukromých lékařských praxí, lékaři v rámci výkonu svobodného povolání. 4 Financování * (4) Bez výjimky převažují platby tzv. třetí stranou - přímé platby (spoluúčast) pacientů (pokud existují) mají omezený význam. Jejich primárním účelem není vytvoření dalšího, dodatečného zdroje úhrad nákladů poskytované zdravotní péče, nýbrž plní spíše funkce administrativní, motivační, regulační a kontrolní. * (5) Za hlavní problém současného zdravotnictví bývá jednoznačně identifikován nekontrolovaný růstu výdajů způsobovaný systémovými vlastnostmi zdravotnických trhů. Administrativní náklady nejsou tím největším strašákem, naopak. Za šanci omezit tempo růstu celkových výdajů jsou plátci péče ochotní zaplatit zvýšením podílu administrativních nákladů, resp. zaváděním administrativně a manažersky náročnějších forem organizace a financování zdravotní péče. Nejrůznější formy tzv. vnitřního trhu (GB), managed competition (USA) jsou toho dokladem. * (6) Ekonomická zainteresovanost poskytovatelů péče na hospodárném a účelném využití disponibilních prostředků je považována za základní nástroj dosažení kontroly růstu nákladů. Vývoj se od plateb za výkony už dávno obrátil k nejrůznějším formám předplacené zdravotní péče. Uplatňují se často kapitace, globální rozpočty, fundholding apod. Ostatní * (7) Výrazným způsobem vzrostla úloha managementu což je podmíněno zaváděním tržních prvků do tohoto tradičně veřejného systému. Vyjednávání kontraktů definujících nejenom ceny služeb, nýbrž i jejich objem je relativně běžné. Snahou bývá nasmlouvat dostatečný objem péče výměnou za cenová zvýhodnění, která umožňuje dosahování úspor z rozsahu. * (8) Regulační role státu zůstá vysoká. Projevuje se typicky např. regulací cen, resp. přímou účastí státu na dohodovacích řízeních stanovujících výši úhrady za zdravotní péči; regulací počtu poskytovatelů zdravotnických služeb prostřednictvím udělování licencí, určováním počtu přijímaných studentů lékařských fakult, definováním garantované sítě služeb apod. * (9) Významnou roli hrají municipality. Zdravotnictví je do značné míry v jejich pravomoci. Je kladen velký důraz na to, aby se veřejnost podílela na tvorbě rozhodnutí. (Tzv. priority setting je např. tématem dneška ve Velké Británii.)