Materiál 1 Platí nebo neplatí? Rozhodněte, který z výroků platí nebo neplatí: Výrok Platí / Neplatí Měli byste se cítit provinile, říkáte-li NE na žádost, zvláště je-li nerozumná. Asertivní komunikace přispívá k růstu produktivity. Asertivní lidé říkají všechno, co se na pracovišti děje. Vždycky byste měli problém prodiskutovat s osobou, které se týká, než s ním půjdete výš. Asertivní lidé musí pečlivě vážit slova, pokud mají udělat dobrý dojem. Asertivní dovednosti pomáhají na pracovišti vyloučit frustrace a odpor. Asertivita znamená prosadit svou za každou cenu. Rozdíl mezi asertivním a agresivním jednáním je v tom, do jaké míry bere zřetel na práva a pohodu ostatních. Lidé komunikující pasivně agresivně mohou mít zhoubný vliv na morálku ve firmě. Asertivní lidé by neměli odporovat druhým. Materiál 2 Kdo jsem ? Popište následující chování jako pasivní, pasivně agresivní, agresivní nebo asertivní: Situace Chování Spolupracovník nepřispívá k projektu, kterým byl váš tým pověřen. Každému vykládáte, jaký z toho máte pocit – s výjimkou hlavního viníka. Dostal jste nějaké pokyny, ale stále si nejste jist co se od vás chce, takže řeknete: „Můžete mi to, prosím, ještě jednou zopakovat – jen abych si byl jist, že jsem dobře rozuměl“. Požádali vás o nesmysl, takže odmítnete a vysvětlíte, jak se cítíte. Jste otevřeně kritický k myšlenkám, názorům a chování ostatních. Určitým lidem a situacím se vyhýbáte, protože snadno upadáte do rozpaků. Obvykle věříte svému úsudku. Snadno vybuchnete. Někdo vás předběhl ve frontě a vy protestujete. Nemůžete prodavači říci „ne“, i když to, co nabízí, není přesně to, co chcete. V sále plném neznámých lidí se klidně představíte a zapojíte do hovoru.