MPV_VESP Vzdělávací politika Vzdělávací politika –= souhrn konkrétních činností a opatření, kterými zejména stát, ale i další subjekty ovlivňují celou vzdělávací oblast – –Policy/politics ! Vzdělání je výsledkem dvou vzájemně souvisejících procesů: •Výchova: formativní proces, záměrným působením jsou utvářeny osobnostní, vlastnosti jedince, jeho morální a charakterové vlastnosti •Vzdělávání: proces, ve kterém převažuje informativní aspekt, jedinec si osvojuje soustavu poznatků a dovedností i metodu jejich nabývání • Vzdělání •= výsledný efekt výchovy a vzdělávání •Nemá hmotnou podstatu, je jen vlastností člověka •Charakteristika dané populace •Příklad netržního zboží tzv. kladné externality (předurčeno k tomu, aby bylo zabezpečováno ze státních zdrojů) • •Ukazatele: objem vzdělání, struktura vertikální (stupně vzdělání), struktura horizontální (oborové zaměření), kvalita, obsah vzdělání • •Vzdělání versus kvalifikace • K: schopnost vykonávat určitou práci, souhrn schopností, které jsou v určité době pro výkon určitých povolání vyžadovány. Kvalifikační požadavky se v čase mění • V: přesahuje rámce kvalifikace (zaměření nejen na trh práce), hodnota sama o sobě • •Co z toho plyne? • Funkce vzdělání •Ekonomická •Sociokulturní •Preventivní •Nápravná •Socializační • • • – fce ekonomická: vzdělání není jen efektem ekonomického růstu (práce je složitější proces), ale současně i významným výrobním faktorem – nutná kvalifikace PS, utváření pracovně-profesních schopností Fce preventivní: Vzdělání je nástrojem toho, aby člověk získal zaměstnání a mohl si zajišťovat svoji životní existenci a byl schopen plnit svoje další role ve společnosti Fce nápravná: Vzdělání pomáhá léčit již existující problémy Fce socializační: Vliv vzdělání na formování člověka jako společenské bytosti tj. jako pracovní síly i lidské osobnosti - sociokulturní: Vazba mezi vzděláním a mimoekonomickou oblastí života společnosti Vzdělání ovlivňuje lidskou osobnost jako fenomén Význam pro univerzální lidské hodnoty Způsob trávení volného času Klasifikace ISCED Úroveň ISCED 2011 Typ vzdělávání V ČR se realizuje Původní úroveň ISCED 97 0 Vzdělávání v raném dětství Mateřské školy – úroveň 02 (preprimární vzdělávání) 0 1 Primární První stupeň základní školy 1 2 Nižší sekundární Druhý stupeň základní školy 2 3 Vyšší sekundární Střední školy, konzervatoře 3 4 Postsekundární nezahrnuté do terciárního Nástavbové studium, zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem nebo maturitní zkouškou (realizuje se na středních školách) 4 5 Terciární - krátký cyklus Vyšší odborné vzdělávání na vyšších odborných školách 5 6 Bakalářský nebo ekvivalentní stupeň Bakalářské studium na vysoké škole 7 Magisterský nebo ekvivalentní stupeň Magisterské studium na vysoké škole 8 Doktorský nebo ekvivalentní stupeň Doktorské studium na vysoké škole 6 Cíle vzdělávací politiky •Cílem vzdělávací politiky je zabezpečit rozvoj poznávací a duchovní kapacity populace, jejího poznatkového a dovednostního fondu a zabezpečit i rozvíjet morálně hodnotové orientace lidí •Nároky na vzdělávací instituce –Poskytovat všeobecnou gramotnost –Předávat znalosti i dovednosti –Motivovat k učení –Neomezovat se pouze na „školy“ (školská politika) Analýza a studium vlivu vzdělávací politiky •„Konceptuální rámec“ Veselý, 2013 Základní principy •Princip celoživotního vzdělávání • •Princip rovných šancí v přístupu ke vzdělání • •Princip individualizace a diferenciace ke vzdělání • •Princip internacionalizace ve vzdělání Prvky a nástroje VP •Proces tvorby VP vs. výstupy VP •Stanovení cílů a problémů (CO?) – nastavení nástrojů (JAK?) – nastavení rolí aktérů (KDO a KDE?) • •Nástroje VP: –regulační • zákony & práv. normy, rozhodnutí, kvazilegislativa –finanční a hmotné •pozitivní x negativní, produkční x investiční, přímá podpora žáků –informační, přesvědčovací & edukační –evaluace & monitoring •interní vs. externí –kurikulární politika • Aktéři ve vzdělávací politice •zvolení politici (ústavní činitelé, primátoři, starostové…) •školská administrativa (MŠMT, ČŠI, ředitelé škol) •učitelé & jejich organizace •rodiče & asociace rodičů („choice“ & „voice“) •studenti •církve •zaměstnavatelé •experti • • Trh? Problémy? •Ano: širší nabídka, konkurence •Omezení trhu: –vzdělání by nemělo být podřízeno pouze požadavkům trhu (viz kvalifikace) –Zabezpečení rovného přístupu • •Problémy: –Finanční zdroje •Zapojit soukromé zdroje? •Ano: růst finančních zdrojů, tlak na růst kvality •Ne: omezení přístupu –Celková efektivnost systému –Kvalita Změny ve VP po roce 1989 •1. Úloha státu a ostatních subjektů ve VP •Odstranění státního monopolu •Nestátní subjekty, soukromé a církevní školy •Pluralita vzdělávacího systému • •2. Zajištění spravedlivého přístupu ke vzdělání a kvalita vzdělávacích efektů • •3. Změny v systému financování (diverzifikace finančních zdrojů) – efektivnost vynakládání • V roce 2010 země OECD vynaložily na vzdělávání v průměru 6,3 %, HDP v zemích EU21 se jednalo o 5,9 %. Česká republika vynaložila na vzdělávání 4,7 % HDP. http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CFUQFjAF&url=htt p%3A%2F%2Fwww.msmt.cz%2Ffile%2F30010%2Fdownload%2F&ei=amcKVY-yH4bcaMubgrgE&usg=AFQjCNHQHnUYica2MloS wnxbpjn2AhypzQ&sig2=InvvM3JdBwpzdHGtXFqAnQ&bvm=bv.88528373,d.d2s Struktura poskytovatelů Podíl studentů (v %) na jednotlivých typech škol v letech 2000 a 2010: typ školy/rok 2000 2010 SŠ veřejné 87 85 SŠ soukromé 11 14 SŠ církevní 2 1 VŠ veřejné 99 86 VŠ soukromé 1 14 čtk Více na: http://zpravy.e15.cz/kancelar/kariera-a-vzdelani/csu-pocet-studentu-soukromych-vs-za-deset-let-rake tove-vzrostl-550254#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Vzdělávací soustavy zemí EU •Jsou rozmanité •Zásady rozvoje školství v jednotlivých zemích • - zásada rovného přístupu ke vzdělání • - zvyšování průchodnosti systému • - zvyšování kvality vzdělávání • - podpora účasti stále širších vrstev populace na vyšších úrovních vzdělávání • - budování možnosti celoživotního vzdělávání • - sepětí s potřebami společnosti a trhu práce Koncepční dokumenty •„STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY 2020 •Strategie vzdělávání 2020 je klíčovým dokumentem a zároveň podmínkou pro čerpání prostředků z Evropské unie. Dokument obsahuje tři klíčové priority. Tou první je snižování nerovnosti ve vzdělávání. Druhou je podpora kvalitní výuky učitele, s čímž souvisí dokončení a zavedení kariérního systému či posílení kvalitní výuky budoucích pedagogů na vysokých školách. Třetí prioritou je odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému. • Priority •snižování nerovnosti ve vzdělávání –zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání a rané péče, zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání, specificky podporovat účast na předškolním vzdělávání dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením –snížit počet odkladů školní docházky, resp. je povolovat pouze ve výjimečných případech a provázat je se systémem přípravných tříd –zlepšovat kvalitu vzdělávaní na druhém stupni základní školy jako hlavního vzdělávacího proudu –podporovat kompenzaci všech typů znevýhodnění a rozvoj všech typů nadání, a to na principu individualizace podpory –do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020, v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání –podpořit další profesní růst absolventů oborů středního vzdělávání bez maturitní zkoušky zavedením mistrovské zkoušky –udržet otevřený přístup k terciárnímu vzdělání •podpora kvalitní výuky a učitele –dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci –modernizovat počáteční vzdělávání učitelů a vstupní vzdělávání ředitelů –posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání –modernizovat systém hodnocení na úrovni dítěte, žáka a studenta a školy •odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému –ustavit Národní radu pro vzdělávání –zlepšit dostupnost a kvalitu informací o vzdělávacím systému –systematicky využívat výsledky výběrového testování výsledků žáků jako zpětnou vazbu o fungování vzdělávacího systému –otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti –zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti • Lidský kapitál •řada definic –„znalosti, schopnosti, dovednosti (včetně zdravotních a fyzických schopností) získané prostřednictvím školního a dalšího vzdělávání, sportovních a podobných aktivit, rodinnou výchovou apod., kterými disponují jednotliví členové společnosti.“ (G. Becker) •význam LK – již v 18. stol. (A. Smith) •Teorie LK rozpracována ve 2. pol. 20. stol –investice do vzdělávání à vyšší budoucí příjem & produktivita –odložení spotřeby (příjmu) ve prospěch studia à zvýšení celoživotního příjmu Měření úrovně LK a)dle nejvyššího dokončeného vzdělání –množství osob ve věku 25 – 64 let s vyšším sekundárním nebo terciárním vzděláním / celk. ekonomicky aktivních –ČR příznivé výsledky v počtu osob se středním vzděláním (cca ¾ populace), v případě VŠ vzdělání „slabší“ –úkol: dohledat aktuální data b)přímé testování dovedností (např. OECD) –PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), 2008-13 (ČR), 2012-16, 2014-18 –IALS (International Adult Literacy Survey), v ČR v r. 1998 c)odhad tržní hodnoty LK –pomocí mzdy d)náklad na vytvoření LK –pomocí výdajů na daný typ vzdělávání (ČR přes 4 % HDP) –úkol: kolik % HDP vynakládá ČR na vzdělávání? průměr EU? Efektivní využití LK •nestačí jen vysoký podíl VŠ - třeba nastavit podmínky pro ef. využití LK: • a)flexibilní fungování trhu práce (rychlá adaptace prac. síly) –Míra dlouhodobé nezaměstnanosti v letech 2007–2011 2007 2008 2009 2010 2011 Česká republika 2,8 2,2 2,0 3,0 2,7 EU (27) 3,1 2,6 3,0 3,9 4,1 Zdroj: Páleníková (2013) - READER Efektivní využití LK (II) b)flexibilní školství (vzděl. soustava reagující na potřeby TP) •např. specifická míra nezaměstnanosti absolventů / mladistvých (zjednodušený ukazatel) 15 – 24 let •04/2012: ČR 19,7 %; EU 27 22,6 % c)rozvoj celoživotního vzdělávání –Podíl dospělé populace ve věku 25–64 let, která se účastní nějaké formy vzdělávání (v %) – 2007 2008 2009 2010 2011 Česká republika 5,7 7,8 6,8 7,5 11,4 EU (27) 9,3 8,4 9,3 9,1 8,9 Zdroj: Páleníková (2013) - READER Ekonomické a sociální výstupy vzdělávání Soukromé Veřejné Peněžní Výdělek, příjem, bohatství Produktivita Daňové výnosy Náklady na sociální transfery Náklady na zdravotní péči Ekonomické Nepeněžní Zdravotní stav Životní spokojenost Sociální soudržnost Důvěra Fungující demokracie Politická stabilita Sociální Zdroj: Řezáčová (2013) - READER Jak vzdělávání ovlivňuje? •faktory ovlivnitelné vzděláváním a mající potenciál ovlivnit jednotlivé domény našeho života: –vlastní sebehodnocení, orientaci na budoucnost, schopnost vypořádávat se s problémy, postoje a hodnoty, komunikační schopnosti, pracovní trh, příjem a bohatství (Schuller et al., 2000) • •lidský kapitál a sociální kapitál –= síť vazeb s druhými lidmi, hodnoty a normy • Společenská angažovanost •politická participace •volební účast •občanská participace (neusiluje o změnu ve veřejné politice; např. dobrovolnické aktivity) •sociální soudržnost a důvěra ve společnost • •význam obsahu vzdělávání (kurikula) – např. silný vztah občanských znalostí žáků a plánované účasti ve volbách •význam pedagogických metod – důležitost otevřenosti diskuzí o politických tématech Zdraví jako přínos vzdělávání •zdraví = „stav úplné tělesné, psychické a sociální pohody a nikoli pouze nepřítomnost nemoci či slabosti“ (WHO, 1946) •Obr. Základní prvky, které spojují učení se zdravím • Zdroj: Řezáčová (2013) - READER Oblasti zdraví, na které má vzdělávání vliv •přímé efekty –úmrtnost, tělesné zdraví, psychické zdraví a subjektivní pocit životní pohody (well-being), vlastní hodnocení zdraví a mezigenerační efekty vzdělání •chování související se zdravím –kouření, konzumace alkoholu, obezita, fyzická aktivita, konzumace ovoce a zeleniny, využívání zdravotnických služeb.. •nepřímé efekty (role okolí) –rodinné prostředí, životní prostředí, pracovní… Vzdělání a kriminalita •Obr. Srovnání vzdělanostní struktury obyvatelstva a vězňů v ČR • Vzdělání Vzdělanostní struktura obyvatelstva ČR (v %) Vzdělanostní struktura vězňů v ČR (v %) bez vzdělání 0,5 0,2 základní (vč. neukončeného) 18,5 46,2 střední bez maturity 34,9 40,3 střední s maturitou (vč. nástavbového a vyššího odborného) 32,9 11,9 vysokoškolské 13,2 1,4 Zdroj: Řezáčová (2013) - READER Vzdělávání a trh práce •ekonomické přínosy jednotlivce ze vzdělávání: vyšší očekávané příjmy, nižší riziko ztráty zaměstnání a lepší prac. místo •primární a sekundární trh práce •lidé s nižší kvalifikací více ohroženi dlouhodobou nezaměstnaností –společ. důsledky: nevyužití LK, nižší výnos na daních, vyšší sociální dávky, zhoršení zdraví, kriminality… –indiv. důsledky: snížení životní úrovně, změnu vnímání času, ztrátu statusu, zhoršení rodinných vztahů, zdraví... •specifická míra nezaměstnanosti – jeden z hl. ukazatelů TP (Ne)zaměstnanost a dosažené vzdělání •Obr. Nezaměstnanost podle dosaženého vzdělání za 3. čtvrtletí 2013 (v %) Vzdělání Celkem Muži Ženy Základní a bez vzdělání 23,9 24,9 22,9 Střední bez maturity 8,0 6,0 11,8 Střední s maturitou 5,7 4,7 6,6 Vyšší a vysokoškolské 3,2 2,8 3,6 Obecná míra nezaměstnanosti 6,9 5,8 8,4 Zdroj: http://vdb.czso.cz/vdbvo/tabparam.jsp?voa=tabulka&cislotab=200513+-+V%C5%A0PS+a&&kapitola_id=15 Ohodnocení zaměstnanců dle dosaženého vzdělání •Obr. Výše hrubé měsíční mzdy podle vzdělání • VZDĚLÁNÍ ZAMĚSTNANCE Průměrná mzda Mzdy v důležitých kvantilech P5 P10 P25 P50 P75 P90 P95 5. percentil 1. decil 1. kvantil Medián 3. kvartil 9. decil 95. percentil Základní a nedokončené 16 909 8 988 9 955 12 047 15 658 20 343 25 353 29 017 Střední bez maturity 19 949 9 745 10 922 14 189 18 789 24 033 29 900 34 136 Střední s maturitou 25 941 10 942 13 286 17 918 23 311 30 081 39 249 47 600 Vyšší odborné a bakalářské 30 517 13 139 16 408 21 135 26 523 34 293 45 174 57 876 Vysokoškolské 43 410 15 812 20 373 25 420 32 912 47 896 72 482 98 245 Zdroj: http://www.czso.cz/csu/2013edicniplan.nsf/p/3109-13 Vzdělávací politika a politika zaměstnanosti •Podmínky efektivního využití LK (opak.): –flexibilní trh práce –flexibilní školství –celoživotní vzdělávání •úzká propojenost obou politik • •(ne)flexibilita školství –míra nezaměstnanosti absolventů škol –délka hledání prvního zaměstnání –podíl absolventů na rekvalif. kurzech –profese absolventa neodpovídající jeho vzdělání • Problémy a paradoxy •ZŠ –9 tříd, specializace, jazyky, tlak na výkon? •SŠ –Státní maturita- garance kvality? •Plus –Srovnatelnost –Současná známka nevypovídá o znalosti –Garance „kvality“ pro zaměstnavatele –Mínus –Náklady (250mil rok) –Využitelnost pro VŠ diskutabilní –Porovnání „náročnostních verzí“ –Gymnásium versus SOU (kurikurální reforma) –Učební obory •Potřeba versus zájem – VŠ •Soukromé, veřejné a státní •Univerzita x VŠ •Rektor, kvestor, děkan, tajemník, senát •Bc, Mgr, a Dr. Stupeň •Akreditace •Financování – pedagogický a vědecký výkon • •…připravuje se novela VŠ zákona • • • VŠ •Kvantita x kvalita –Struktura VŠ studentů/absolventů v populaci –„dostat příležitost“ x potřebné množství „odborníků“ –Počet studentů na učitele –Problém: chceme kvalitu, financujeme dle kvantity; Kdo posoudí kvalitu (trh, akreditační komise) •Školné? •Jak hodnotit kvalitu? –Uplatnitelnost na trhu práce? Pozor vzdělání je víc než kvalifikace! •Jak hodnotit vědu? –? •Svoboda volby oboru x řízení nabídky oborů podle trhu práce x tržní řešení http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CFUQFjAF&url=htt p%3A%2F%2Fwww.msmt.cz%2Ffile%2F30010%2Fdownload%2F&ei=amcKVY-yH4bcaMubgrgE&usg=AFQjCNHQHnUYica2MloS wnxbpjn2AhypzQ&sig2=InvvM3JdBwpzdHGtXFqAnQ&bvm=bv.88528373,d.d2s Literatura: •Veselý – Co je vzdělávací politika (IS) •Strategie vzdělávání - http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020 • •