Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 1 Základní vymezení poradenství Eva Švandová MCj01557170000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 2 n n n n n Organizace studia nVyučující: nIng. Eva Švandová nkubatova@econ.muni.cz nkancelář č. 545 nPodmínky úspěšného absolvování předmětu: nZpracování poradenského projektu a jeho prezentace nÚspěšné absolvování závěrečného testu n n n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 3 Literatura nZákladní literatura nKUBR, M. Poradenství pro podnikatele a manažery, 1. díl. Praha : CAPA, 1991. nKUBR, M. Poradenstvo pre podnikateľov a manažérov, 2. díl. Praha : CAPA, 1991. nMIKOLÁŠ, Z., POCZATKOVÁ, B. Základy práce poradce v podnikání: pomůcka poradce v podnikání. Háj ve Slezsku: Máj, 2000. nRozšiřující literatura nBLOCK, P. Flawless consulting. A guide to getting your expertise used. USA : John Wiley & Sons, 2000. nTOPPIN, G., CZERNIAWSKA, F. Business consulting. London: The Economist, 2005. nCOHEN, W.A. Staňte se úspěšným poradcem. Brno : CP Books, 2005. nKAŠÍK, J., MICHALKO, M. Podniková diagnostika. Ostrava : Tandem, 1998. nŽDÍMAL, M. Příručka terénního poradenství. Ostrava : AKS Ostrava, 1992. nDalší literatura doporučená v průběhu semestru týkající se probíraných oblastí Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 4 Vymezení poradenství nPoradenství – pochází z latinského „ consultare“ n„Poradce je profesionál, který poskytuje rady v určité znalostní oblasti“ (http://en.wikipedia.org/wiki/Consultant) nporadce je někdo, kdo za úplatu poskytuje rady nebo jiné služby profesionální nebo poloprofesionální povahy (Kubr) nporadce navrhuje, nerozhoduje o změnách nporadenství jako služba nnezávislost poradce nmanagement, účetnictví, životní prostředí, technologie, právo, lidské zdroje, marketing, finance, veřejné záležitosti, komunikace, grafický design, odpadové hospodářství, dotační programy, pedagogicko- psychologické poradenství apod. nekonomicko organizační - oblast obecného řízení podniku, oblast marketingu, řízení lidských zdrojů, finančního řízení, informační systémy, daňová oblast atd. noblasti ekonomicko-organizačního poradenství Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 5 Přístupy k poradenství nširší přístup n jakýkoli způsob poskytování pomoci zaměřený na obsah, proces nebo strukturu úkolu anebo řady úkolů, kde poradce nenese skutečnou odpovědnost za provedení samotného úkolu, nýbrž pomáhá těm, kteří tuto odpovědnost mají nužší přístup n specifickou odbornou službou, smluvně zajišťovanou a poskytovanou organizacím speciálně vyškolenými a kvalifikovanými osobami, které objektivním a nezávislým způsobem pomáhají zadavatelské organizaci identifikovat a analyzovat problémy v řízení, doporučují řešení těchto problémů a pomáhají, jsou-li o to požádáni, při implementaci řešení Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 6 Historický exkurz nPočátky poradenství v řízení qvědecké přístupy qŠkola lidských vztahů – Mayo, Follettová qse vznikem 1. poradenských firem nPoválečná léta – zlatá léta poradenství n60. léta – důraz na strategické plánování, portfolio analýza, BCG, rost. produktivita n70. léta zpomalení n90. léta opět růst, po ukončení studené války, vstup velkých poradenských organizací na český trh n21. století krize metod fair wages Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 7 Size (in bill EUR) of the European MC-Market, 1996 - 2004 +14% +15% +15% +16% +15,5% +11,5% -2% +3,5% +3,7% Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 8 Comparison of Consulting in Selected CEE Markets n TurnoverMC Market GDP* GDP Pop. n in MC* Growth (a) Growth in mio. nCzeck R 400 4% 126 3,7% 10 nPoland 300 30% 339 5,6% 38 nHungary 226 5% 109 3,9% 10 nRomania 107 35% 125 8,1% 22 nSlovenia 90 10% 28 3,9% 2 nBulgaria 56 7% 45 5,3% 7 n* In million Eur (a) Purchasing Power Parity nSource: Management Consulting International, February 2006 Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 9 top 6 firem s majoritou českého kapitálu top 10 společností Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 10 Národní registr poradců ninternetová databáze prověřených firemních poradců, kteří mají profesní zkušenosti, znalosti a morální předpoklady k poskytování kvalitních služeb malým a středním podnikům nwww.nrp.cz nprovozován Czechinvestem nzájemci o členství v registru musí splňovat určité stanovené podmínky (stanoveny minimální délka praxe, minimální vzdělání atd.) ndodržují etický kodex daný ICMCI Czechinvest ICMSI_top Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 11 Proces žádosti a registrace v NRP Proces aplikace Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 12 Benchmarking Index n nDatabáze, prostřednictvím které mohou české MSP srovnat svou výkonnost v různých oblastech s výsledky domácích a zahraničních podniků a umožnit tak zvýšení své konkurenceschopnosti. Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 13 Proč poradce? nCo nabízí poradce nMimořádné znalosti a dovednosti (Rozšíření personálu) nIntenzivní profesionální pomoc na dočasné bázi (například získání informací) nNestranné stanovisko od jinud nNavázání nových kontaktů a spojení nIdentifikace, diagnóza a řešení problému nVypracování a zavedení nových metod a systémů nPlánování a realizace organizační změny nŠkolení a příprava řídících pracovníků a personálu nDůvody využívání služeb poradců nOspravedlňování rozhodnutí řídících pracovníků nPoučení z poradenství nVzdělávání nZvědavost nNejistota nZlepšení dosahovaných výsledků (Přínos musí převyšovat náklady) MCj03117220000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 14 Faktory signalizující potřebu poradce nchybný písemný obchodní plán – chybějící strategie nnízká morálka nstálý nárůst výdajů npravidelný nedostatek hotovosti nnízká poptávka po službách nabízených organizací npřepracovaní zaměstnanci nnízká kvalita produktů nnedostatek informací o konkurenčních organizacích njaké další.... MCj00786230000[1] MCj04348590000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 15 Organizace využívající poradců nnemocné či špičkové organizace?? nmalé či velké organizace?? n nČeská spořitelna, a.s., Český Telecom, a.s., ČETRANS a.s., ČSA a.s., DHL International (Czech Republic), s.r.o., Dopravní podnik města Brna, a.s., Jihočeská energetika a.s., Jihomoravská energetika, a.s., Kaufland Česká republika v.o.s., LASSELSBERGER, a.s., Preciosa a.s., Zentiva, a.s. Praha, Autospol, spol. s r. o., Neckermann, s. r. o., SYNTHESIA a. s. Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 16 Osobnost poradce nOdborná kvalifikace a technické znalosti qInženýring qŘízení projektů qPlánování qMarketing, výroba, lidské zdroje qFinance qSystémová analýza atd. qvzdělávací systémy nInterpersonální dovednosti qAsertivní jednání qSchopnost vyjádřit podporu qUmění konfrontace qNaslouchání qManažerský styl qSkupinový proces nPoradenské dovednosti – zvládat všechny kroky poradenského procesu q n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 17 Poradci - specialisté vs. generalisté ngeneralisté - připravují a koordinují globální zakázky nspecialisté – jsou vysoce kvalifikovaní ve svém technickém oboru nnutná spolupráce mezi nimi nprohlubování specializace n MCj00787470000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 18 Poradenský proces nFáze dle P. Blocka (2000) nvstup a vyjednávání nodhalování a dialog nzpětná vazba a rozhodnutí o akci nzapojení klienta a implementace nrozšíření, ukončení nKolb-Frohmanův upravený Kubrem n ndle různých poradenských společností qPřístup Agfa HealthCare - DMAIC nDefine nMeasure nAnalyze nImprove nControl qPhilip Lynch nstudie proveditelnosti (možné přínosy) ntvorba schématu projektu nanalýza nimplementace n n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 19 Poradenský proces nporadenský proces je společná činnost konzultanta a zákazníka, namířená na vyřešení specifického problému a implementování žádoucích změn v organizaci. n npětifázový model, jehož součástí jsou následující fáze: vstup, diagnóza, plánování akce, implementace a ukončení. 1. Vstup ØPrvní kontakty se zákazníkem ØPředběžná diagnóza problému ØPlánování zakázky ØZakázkové návrhy zákazníkovi ØPoradenská smlouva 2. Diagnóza ØZjištění faktického stavu ØAnalýza a syntéza fakt ØDetailní zkoumání problému – kauzální analýza ØStrukturování podniku pro potřeby diagnostiky 3. Plánování akce ØVypracování řešení – techniky tvůrčího myšlení ØZhodnocení alternativ ØNávrhy zákazníkovi ØPlán implementace 4. Implementace ØPomoc při implementaci ØÚprava návrhů ØŠkolení 5. Ukončení ØZhodnocení ØZávěrečná zpráva ØVypořádání závazků ØPlány na další spolupráci ØOdchod Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 20 Základy poradenského přístupu npohovor, psaní zpráv nprůzkum trhu npsychologické testy noborové analýzy, ekonomické a tržní analýzy, komparace npostup analýzy informací v prostředí nemocnic (Agfa HealthCare Business Consultancy) nrozměry změny v poradenské organizaci Øtechnický rozměr Ølidský rozměr ntendence k participativnímu poradenství! MCPE01984_0000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 21 Zdroj: Zpracováno dle studie společnosti Capgemini Czech Republic. Consulting a potřeby manažerů v ČR 2004. Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 22 Hlavní typy poradenských organizací nVelké mnohofunkční poradenské firmy nMalé a střední poradenské firmy nOrganizace poskytující zvláštní technické služby nPoradenská oddělení v ústavech pro řízení nNezávislí poradci n„Konzultující profesoři“ nNetradiční dodavatelé poradenských služeb n nNajděte pro každý typ poradenské organizace konkrétní příklad n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 23 Profesionální standardy nÚloha asociací v profesionálních službách nhlavní funkce poradenských asociací: Østrážce kvalifikačních standardů (kritéria členství) Øpropagátor kodexů etiky Øpropagátor profese mezi klienty Øposkytovatel služeb, o které mají klienti zájem n n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 24 Asociace pro poradenství v podnikání (APP) nvznik roku 1990 n60 organizací s 606 poradci nposláním je pomáhat rozvoji a využívání profesionálního poradenství, formovat a prosazovat etiku při nabízení a poskytování poradenských služeb netický kodex odvozen z etického kodexu FEACO ( Evropské sdružení národních poradenských asociací v Bruselu) nwww.asocpor.cz n app_m Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 25 Oblasti poradenství nDle APP ØVrcholové a strategické řízení ØFinanční řízení ØRozvoj a zavádění nové produkce ØŘízení, organizace a technologie procesů ØInformační systémy a informační technologie ØLidské zdroje Ø Øzpět n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 26 Etické kodexy nurčují to, co organizace v příslušné profesi považují za profesionální chování nprávo zákazníka vyžádat si výtisk kodexu přijatého firmou npříloha ke smlouvě nněkteré z profesionálních standardů Øvyloučení zkreslených informací o firmě Øobjetivita a nestrannost Øinformace o přijatých nebo zaplacených provizích Ørespektování důvěrnosti informací Øúčtování přiměřeného honoráře Øpředcházení konfliktu zájmů Ø kodex Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 27 Děkuji za pozornost n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 28 Nezávislost poradce nfinanční nezávislost nadministrativní nezávislost npolitická nezávislost nemocionální nezávislost n ninterní poradenství nzpět MMj02866830000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 29 Zlatá léta poradenství nDiverzifikace služeb nV popředí technického pokroku nStrategie agresivní podnikatelské propagace. nNa scénu vstupuje „Velká osma“. nPokračující internacionalizace nInterní poradenství nPokrok v metodice poradenství nZvýšená kvalifikovanost zákazníka při využívání poradců nzpět Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 30 Znaky služeb nNehmotnost nNedělitelnost nRozmanitost kvality nPomíjivost resp. neskladovatelnost n nCo z tohoto vyplývá pro poradenské organizace n nzpět MCj04348590000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 31 Postup analýzy informací – Agfa nstudium existujících činností a prostředí (regulace a dpo.) ninterview se zůčastněnými stranami a se zaměstnanci nurčení klíčových indikátorů výkonnosti (KPI), které předurčují úspěch nporovnání za účelem kvantifikace výsledků nnávrh alternativních příležitostí založených na měřitelném růstu KPI n n n nzpět nKPI qROI qfinanční náklady versus příjmy qčekací doba qobjem činností qčas přepadající na průchod pacienta qúroveň zaměstnanců qpředvídatelnost procesů qpozitivní CF q nKPI pro vzdělávací organizace q q MCj04348590000[1] Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 32 Diagram PERT pert Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 33 Ganttův diagram gant zpět Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 34 Techniky tvůrčího myšlení nBrainstorming nSynektika nSoupis atributů nNucené vztahy nMorfologická analýzy nLaterální myšlení nSeznamy n nzpět Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 35 Zjištění faktického stavu npublikovaný materiál ninterní záznamy a zprávy zákazníka ndokumentační archív poradenské jednotky nsledování činností a pohovory a klíčovými lidmi (vzpomínky) nkontakty s jinými organizacemi ninformace od MŠMT nstatistický úřad www.czso.cz nmetody k získávání informací qpozorování qzvláštní zpráva qdotazníky qsetkání k shromažďování dat qprůzkumy postoje zaměstnanců qodhady n n nzpět n Základní vymezení poradenství Přednáška 1_24.9.2015 36 Techniky tvůrčího myšlení nBrainstorming nSynektika nSoupis atributů nNucené vztahy nMorfologická analýzy nLaterální myšlení nSeznamy n nzpět