Marketing v EU
Pokyny k seminárním pracím (POTům)
Pro získání kreditů je potřebné zpracovat 1 seminární práci (POT) a prezentovat ji na tutoriálu. Vzhledem k tomu, že na tutoriálech se budou probírat případové studie, pro studenty, kteří se aktivně na tutoriálech účastní a budou případové studie, resp. další úkoly řešit, platí požadavek zpracovat pouze 1 seminární práci (POT) (viz informace dále). Aktivní účast na tutoriálech znamená minimálně 6 hodin přítomnosti a zapojení se do řešení úkolů, brainstormingu apod.
VARIANTY UKONČENÍ KURZU:
1. Studenti bez aktivní účasti na tutoriálech a bez prezentace seminární práce zpracovávají individuální náhradní 2 POTy - POT č. 1 i POT č. 2.
2. Studenti s aktivní účastí na tutoriálech, ale bez prezentování seminární práce, zpracovávají jeden náhradní individuální POT.
3. Studenti s "pasivní účastí" na tutoriálech, kteří ale přijdou prezentovat seminární práci, zpracovávají jeden náhradní individuální POT.
U varianty 2 a 3 lze nahradit náhradní individuální POT napsáním TESTU ve zkouškovém období.
Seminární práce pro prezentování, resp. "náhradní" POT č. 1: rozsah cca 4 strany „čistého“ textu/1 osobu (bez úvodní identifikační strany a strany se zdroji) ve WORDu (4 normostrany na 1 osobu) a PPT prezentace (cca 10 - 15 minut) – téma:
POT č. 1 může být zpracovaný jako týmová práce (2 - 5 členů týmu).
Do ISu je potřebné vložit text k prezentaci ve WORDu, soubor v PPT, resp. jiném formátu vhodném pro prezentování (v případě prezentace) není nutné do ISu odevzdávat. Ve Wordovém souboru je nutné vyznačit, kterou část práce zpracoval který člen týmu - pokud je POT zpracováváaný více než jednou osobou.
POT č. 2 (pouze jako náhradní) - navržené témata POTu č. 2:
(rozsah POTu je taktéž 4 strany čistého textu - ve WORDu - viz výše. PPT se nezpracovává). Je možné taktéž vlastní téma - po konzultaci s tutorem
1. Najděte v tisku (Ekonom, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta dnes a pod.) resp. na internetu (např.www.lidovky.cz) nejnovější zprávy o událostech v EU, které ovlivní marketingové řízení vybraného podniku a zhodnoťte, resp. zanalyzujte tento vliv. Věnujte se různých aspektům marketingového řízení – strategie a plánu, segmentace a targetingu, jednotlivých součástem marketingového mixu apod.iz výše
2. Ze zpráv posledních čtyř týdnů, resp. i delšího období uvedených v internetovém časopise Týden v Evropě na adrese www.evropska-unie.cz se pokuste vytvořit přehled o činnosti institucí EU ve vámi vybrané oblasti – nejlépe odvětví anebo předmět podnikání určitého podniku a dopad na marketingové řízení. I u tohoto POTu se věnujte dopadu na různé aspekty marketingového řízení – strategie a plánu, segmentace a targetingu, jednotlivé součásti marketingového mixu apod.
3. Na internetových stránkách České zemědělské a potravinářské inspekce (www.czpi.cz) vyhledejte informace o legislativě v potravinářství nebo zemědělství, vyberte si ty, které Vás nejvíce zaujaly a popište například formou eseje, jak tyto zákonné úpravy (vesměs nové anebo novelizace) můžou ovlivnit marketing firmy. Samozřejmě si můžete vybrat také jinou oblast - životní prostředí, dopravu, ochranu spotřebitele atd. a čerpat z příslušných informačních zdrojů.
4. Vypracujte charakteristiku segmentu pro vámi zvolený produkt, resp. podnik a navrhněte strategii umísťování tohoto produktu se zohledněním požadavků daného segmentu včetně specifik v rámci EU (anebo vybrané země).
5. S pomocí informací, které naleznete například v knize Jiný kraj, jiný mrav (autor John Mole, vydalo nakladatelství Management Press v r. 1995), Aktuální otázky mezinárodního obchodu (Soňa Gullová a kol., Praha: VŠE, 2002) nebo Mezinárodní obchodní jednání (Miroslava Zamykalová, Praha: Professional Publishing, 2003), , případně i v jiných publikacích nebo zdrojích obecně věnujících se problematice interkulturálního managementu, anebo z vlastních zkušeností, sestavte srovnávací tabulku pro SLEPT + CU+CO+O (viz DSO k předmětu) analýzu pro vámi zvolený produkt či službu s komentářem k výsledkům mající charakter základních informací pro marketéra podniku hodlajícího vstoupit na určitý trh EU.
6. V rozsahu stanoveném pro POT naplňte jednotlivé součástí osnovy profilu databáze vybraného trhu pomocí koncepce "12 C" (marketingový výzkum).
7. Na konkrétním produktu popište součásti jednotlivých vrstev a dimenzí, fáze životního cyklu a možnosti standardizace či nutnosti adaptace pro jeho uplatnění se na vybraném trhu EU. Úkol spočívá zejména v naznačení specifik, která se v domácím prostředí nevyskytují.
8. Pokuste se (na základě vlastních znalostí a zkušeností anebo získaných informací) popsat strukturu ceny za produkt dodávaný do některé ze zemí EU a vysvětlit jednotlivé prvky celkové ceny včetně působení cenotvorných faktorů daných u analyzovaného trhu.
9. Pokuste se konkretizovat prvky “C” metody Czinkoty a Ronkainena na smyšlenou anebo reálnou firmu pro výběr distribučního kanálu do některé země EU pro konkrétní produkt anebo podnik.
10. Pokuste se navrhnout dvě varianty komunikačního mixu pro vámi zvolený produkt ve dvou různých zemích EU, anebo pro jednu ze zemí a Českou republiku. Zdůvodněte rozdíly a pokuste se také vysvětlit, proč tyto rozdíly musí být zohledněny a z čeho pramení. Můžete také zapracovat jednotlivé kroky komunikačního procesu.
Zpracování POTu č. 2 je INDIVIDUÁLNÍ (tj. nikoliv jako týmové).
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
VARIANTY UKONČENÍ KURZU:
1. Studenti bez aktivní účasti na tutoriálech a bez prezentace seminární práce zpracovávají individuální náhradní 2 POTy - POT č. 1 i POT č. 2.
2. Studenti s aktivní účastí na tutoriálech, ale bez prezentování seminární práce, zpracovávají jeden náhradní individuální POT.
3. Studenti s "pasivní účastí" na tutoriálech, kteří ale přijdou prezentovat seminární práci, zpracovávají jeden náhradní individuální POT.
U varianty 2 a 3 lze nahradit náhradní individuální POT napsáním TESTU ve zkouškovém období.
Seminární práce pro prezentování, resp. "náhradní" POT č. 1: rozsah cca 4 strany „čistého“ textu/1 osobu (bez úvodní identifikační strany a strany se zdroji) ve WORDu (4 normostrany na 1 osobu) a PPT prezentace (cca 10 - 15 minut) – téma:
- Analýza vybraného trhu Evropské unie pro formulovaný marketingový cíl (například vstup podniku/uvedení produktu na trh EU; komparace konkurenční komunikační/cenové/distribuční strategie pro produkt/podnik -vybraný trh EU, případně vybrané trhy EU - v případě jednoduššího obsahu komparace; analýza konkurence na vybraném trhu; analýza zákazníků/poptávky na daném trhu apod.).
POT č. 1 může být zpracovaný jako týmová práce (2 - 5 členů týmu).
Do ISu je potřebné vložit text k prezentaci ve WORDu, soubor v PPT, resp. jiném formátu vhodném pro prezentování (v případě prezentace) není nutné do ISu odevzdávat. Ve Wordovém souboru je nutné vyznačit, kterou část práce zpracoval který člen týmu - pokud je POT zpracováváaný více než jednou osobou.
POT č. 2 (pouze jako náhradní) - navržené témata POTu č. 2:
(rozsah POTu je taktéž 4 strany čistého textu - ve WORDu - viz výše. PPT se nezpracovává). Je možné taktéž vlastní téma - po konzultaci s tutorem
1. Najděte v tisku (Ekonom, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta dnes a pod.) resp. na internetu (např.www.lidovky.cz) nejnovější zprávy o událostech v EU, které ovlivní marketingové řízení vybraného podniku a zhodnoťte, resp. zanalyzujte tento vliv. Věnujte se různých aspektům marketingového řízení – strategie a plánu, segmentace a targetingu, jednotlivých součástem marketingového mixu apod.iz výše
2. Ze zpráv posledních čtyř týdnů, resp. i delšího období uvedených v internetovém časopise Týden v Evropě na adrese www.evropska-unie.cz se pokuste vytvořit přehled o činnosti institucí EU ve vámi vybrané oblasti – nejlépe odvětví anebo předmět podnikání určitého podniku a dopad na marketingové řízení. I u tohoto POTu se věnujte dopadu na různé aspekty marketingového řízení – strategie a plánu, segmentace a targetingu, jednotlivé součásti marketingového mixu apod.
3. Na internetových stránkách České zemědělské a potravinářské inspekce (www.czpi.cz) vyhledejte informace o legislativě v potravinářství nebo zemědělství, vyberte si ty, které Vás nejvíce zaujaly a popište například formou eseje, jak tyto zákonné úpravy (vesměs nové anebo novelizace) můžou ovlivnit marketing firmy. Samozřejmě si můžete vybrat také jinou oblast - životní prostředí, dopravu, ochranu spotřebitele atd. a čerpat z příslušných informačních zdrojů.
4. Vypracujte charakteristiku segmentu pro vámi zvolený produkt, resp. podnik a navrhněte strategii umísťování tohoto produktu se zohledněním požadavků daného segmentu včetně specifik v rámci EU (anebo vybrané země).
5. S pomocí informací, které naleznete například v knize Jiný kraj, jiný mrav (autor John Mole, vydalo nakladatelství Management Press v r. 1995), Aktuální otázky mezinárodního obchodu (Soňa Gullová a kol., Praha: VŠE, 2002) nebo Mezinárodní obchodní jednání (Miroslava Zamykalová, Praha: Professional Publishing, 2003), , případně i v jiných publikacích nebo zdrojích obecně věnujících se problematice interkulturálního managementu, anebo z vlastních zkušeností, sestavte srovnávací tabulku pro SLEPT + CU+CO+O (viz DSO k předmětu) analýzu pro vámi zvolený produkt či službu s komentářem k výsledkům mající charakter základních informací pro marketéra podniku hodlajícího vstoupit na určitý trh EU.
6. V rozsahu stanoveném pro POT naplňte jednotlivé součástí osnovy profilu databáze vybraného trhu pomocí koncepce "12 C" (marketingový výzkum).
7. Na konkrétním produktu popište součásti jednotlivých vrstev a dimenzí, fáze životního cyklu a možnosti standardizace či nutnosti adaptace pro jeho uplatnění se na vybraném trhu EU. Úkol spočívá zejména v naznačení specifik, která se v domácím prostředí nevyskytují.
8. Pokuste se (na základě vlastních znalostí a zkušeností anebo získaných informací) popsat strukturu ceny za produkt dodávaný do některé ze zemí EU a vysvětlit jednotlivé prvky celkové ceny včetně působení cenotvorných faktorů daných u analyzovaného trhu.
9. Pokuste se konkretizovat prvky “C” metody Czinkoty a Ronkainena na smyšlenou anebo reálnou firmu pro výběr distribučního kanálu do některé země EU pro konkrétní produkt anebo podnik.
10. Pokuste se navrhnout dvě varianty komunikačního mixu pro vámi zvolený produkt ve dvou různých zemích EU, anebo pro jednu ze zemí a Českou republiku. Zdůvodněte rozdíly a pokuste se také vysvětlit, proč tyto rozdíly musí být zohledněny a z čeho pramení. Můžete také zapracovat jednotlivé kroky komunikačního procesu.
Zpracování POTu č. 2 je INDIVIDUÁLNÍ (tj. nikoliv jako týmové).
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.