Strategické aliance Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Obsah přednášky 2. 3. 2015  1. Definice strategické aliance  2. Strategické aliance vs. strategická partnerství  3. Formy strategických aliancí  4. PROČ? – Zaměření strategických aliancí  5. S KÝM? – Partneři ve strategických aliancích  6. JAK? – Vznik strategické aliance  7. Fungování strategické aliance  8. Otázky a diskuse Strategické aliance2/39 1. Definice strategické aliance (1/2)  „…spolupráce minimálně dvou právně, finančně a hospodářsky nezávislých firem, které této spolupráci přisuzují velký strategický význam a hodlají si s její pomocí vytvořit dlouhodobé a výrazné konkurenční výhody na vymezených podnikatelských polích nebo trzích.“ (Heck, A., 1999)  „…organizační forma, která…zahrnuje vztahy mezi firmami, umožňující reciproční přístup ke zdrojům a dovednostem, pro něž platí, že obvykle nejsou na trhu k dispozici.“ (Jones, K.K., Shill, W.E. 1993) Strategické aliance3/39 2. 3. 2015 1. Definice strategické aliance (2/2)  „Strategickou aliancí se rozumí organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost. Tvoří ji dvě či více vzájemně samostatných organizačních jednotek (strategičtí partneři). Na základě společně stanovených strategických cílů a návazných cílů taktických (operačních), pak strategická aliance působí jako relativně autonomní podnikatelská jednotka. Posláním této jednotky je aktivizovat a zhodnocovat možné dodatečné efekty spolupráce (pozitivní kooperace) strategických partnerů ve stanovené zájmové oblasti podnikatelské činnosti. K zajištění tohoto poslání disponuje strategická aliance vymezenými zdroji a má pravomoc i zodpovědnost jich účelně a účinně využívat. Má též vymezená práva realizovat podnikatelské operace a podílet se na jejich podnikatelských důsledcích (ziscích, ztrátách..).“ (Vodáčková, O., Vodáček, L., 2002) Strategické aliance4/39 2. 3. 2015 2. Strategické aliance vs. strategická partnerství  základní formy strategických partnerství:  „volné“ formy  příležitostná spolupráce  „tiché“ neformální dohody  kartely  strategické aliance  joint ventures  „těsné“ formy  fúze  akvizice Strategické aliance5/39 volnétěsné 2. 3. 2015 3. Formy strategických aliancí  bilaterální (2 partneři)  vícestranné (několik málo partnerů)  sítě strategických aliancí (mnoho partnerů, podsítě)  homogenní (podniky se zabývají stejnou činností)  heterogenní (podniky se zabývají různými činnostmi)  uzlová (klíčová) firma – má v rámci strategické aliance dominantní postavení, které se snaží udržovat  vypracovala a prosazuje vizi aliance  disponuje jedinečnými zdroji a kompetencemi  vyznačuje se uměním jednat a poskytuje image Strategické aliance6/39 2. 3. 2015 4. PROČ? – Zaměření strategických aliancí Strategické aliance7/39 2. 3. 2015 4. Zaměření strategických aliancí  sdílení činností a zdrojů partnerů (4.1)  klasické, tradiční  80. léta 20. století  redukce konkurenčních střetů (4.2)  umění spolupracovat s konkurencí  přelom 80. a 90. let 20. století  vznik, přenos a využití znalostí (4.3)  informační společnost založená na znalostech  2. polovina 90. let 20. století  zaměření se často prolínají a kombinují Strategické aliance8/39 2. 3. 2015 4.1 Principy sdílení činností a zdrojů partnerů  mezi partnery probíhá realokace (přerozdělení) činností či zdrojů činnosti  odborně náročné práce  práce spojené s využitím unikátních technologií nebo specifických dovedností  práce, pro něž není u jednoho z partnerů dostatečná kapacita  …  zdroje (hmotně-energetické a časové předpoklady)  informační a znalostní zdroje  kapitál  kapacita pracovní síly se specifickým profesním a kvalifikačním profilem  suroviny a materiály  kapacity strojů, zařízení, plochy  … Strategické aliance9/39 2. 3. 2015 4.1 Cíle sdílení činností a zdrojů partnerů  dosažení většího integračního nebo synergického efektu výsledné činnosti, než by byli schopni dosahovat partneři samostatně  integrační efekt – nemění se charakter činnosti, ale dochází k lepšímu využití stávajících kapacit, navýšení zdrojů, realizaci velkých projektů, na které by jednotliví partneři neměli prostředky apod.  synergický efekt – výstupy jsou na kvalitativně vyšší úrovni, partneři se např. inovačně inspirují Strategické aliance10/39 2. 3. 2015 4.1 Příklady sdílení činností a zdrojů partnerů  spolupráce farmaceutických firem na vývoji nového léku  společné vybudování montážního provozu  sdílení logistické sítě partnerů navzájem  získávání finančních prostředků (garance)  vytváření společných zkušebních a servisních středisek  společné sklady a distribuční centra  sdílení komunikačních kanálů  … Strategické aliance11/39 2. 3. 2015 Pfizer a Merck  17. 11. 2014  Společnost Pfizer v pondělí oznámila, že spojí síly s německou Merck v boji proti rakovině. Merck už od amerického partnera obdržela 850 milionů dolarů a může očekávat další téměř 2 miliardy dolarů. Firmy budou společně financovat vývoj a stejně tak se podělí o tržby z prodeje léku na rakovinu.  Zdroj: Reuters 2. 3. 2015Strategické aliance12/39 4.2 Principy redukce konkurenčních střetů  často probíhá nadnárodně  může jít o formální dohodu, nebo neformální („hand-shake“) spolupráci  omezení konkurence na trhu vs. inovační či výrobní potenciál společných podniků  redukce je zpravidla částečná, konkurenční boj mezi partnery v jiných oblastech probíhá  jestliže přestane být partnerství atraktivní, dochází ke ztrátě loajality a odstředivým strategiím, případně k vystoupení z partnerství Strategické aliance13/39 2. 3. 2015 4.2 Cíle redukce konkurenčních střetů  získání lepší pozice v konkurenčním boji proti jinému, silnějšímu konkurentovi  vytvoření konkurenční výhody na trhu budoucnosti  prosazení konkurenční výhody jako standardu v odvětví Strategické aliance14/39 2. 3. 2015 4.2 Předpoklady redukce konkurenčních střetů  tvůrčí a nepředpojaté myšlení a jednání managementu  schopnost nalézt a projednat kompromisy ohledně strategických a navazujících cílů partnerů  flexibilní organizační struktura spolupráce s neformálními vztahy mezi zástupci partnerů  častá a pozitivně laděná komunikace mezi partnery s ohledem na interkulturní specifika  vnitřní komunikační systém s pružná koordinace činností  rychlé a nekonfliktní řešení problémů Strategické aliance15/39 2. 3. 2015 4.2 Příklady redukce konkurenčních střetů  General Motors + Toyota (montáž automobilů)  Siemens + Philips (vývoj v oblasti mikroelektroniky)  Siemens + Fujitsu (počítače a související elektronika)  Canon + Kodak (kopírovací zařízení)  Matsushita + JVC (videorekordéry) (Betamax vs. VHS)  Motorola + Toshiba (distribuční sítě)  Apple + Canon (tiskárny)  Ford + Mazda (náhradní díly)  SkyTeam, StarAlliance Strategické aliance16/39 2. 3. 2015 Blue-ray vs. HD-DVD  1999 – Sony a Philips – první pokusy s využitím modrého laseru při záznamu a čtení optických disků  2002 – Blue-ray vstup na trh, jako nástupce DVD vhodný pro datově náročné HD video. Reakce odborné veřejnosti byly příznivé, reakce konkurenčního DVD Fóra (Toshiba a někteří další výrobci) byla odmítavá. Blu-ray byl označen jako drahá a nespolehlivá větev vývoje a DVD Fórum začalo pracovat na formátu HD-DVD.  duben 2006 – HD-DVD vstoupilo na trh, na svou stranu získalo velké hráče, například Intel a Microsoft. Asociace Blu-ray kontrovala uvedením prvních filmů v červnu stejného roku.  listopad 2006 – Sony Blu-ray mechaniku zabudovala do herní konzole PlayStation 3. Microsoft do Xbox 360, ale za příplatek.  2008 – WB a další studia preferují BR, Toshiba ukončila výrobu HD-DVD 4.3.201617 4.3 Principy vzniku, přenosu a využití znalostí  partneři od sebe navzájem získávají data, informace a znalosti klíčové pro podnikatelskou činnost, sdílejí je, osvojují si je a především je zhodnocují  data (= údaje) – čísla, text, zvuk, obraz a další smyslové vjemy, které je možné z fyzikálního hlediska chápat jako následnosti znaků, resp. diskrétních signálů  databáze (= datové zdroje) – soubory dat  informace – data, která mají pro uživatele určitý význam  znalosti – interakce zkušeností, faktů, vztahů, hodnot, myšlenkových procesů a významů Strategické aliance18/39 2. 3. 2015 4.3 Cíle vzniku, přenosu a využití znalostí  urychlení inovací, zvýšení inovačního potenciálu  zlepšení profesního a kvalifikačního profilu i motivace managementu  zlepšení image a vztahů se stakeholdery  využití informací a informačních kanálů partnera k získání informací a znalostí  získání informací o partnerovi samotném Strategické aliance19/39 2. 3. 2015 Příklady vzniku, přenosu a využití technologií  Ford + Toyo Kogyo (Mazda)  General Motors + Isuzu  General Motors + Toyota  Chrysler + Mitsubishi Motors  S&T AG a NTT Communications Corporation  Siemens a SAP Strategické aliance20/39 2. 3. 2015 Siemens a SAP  SAP AG – dodavatel podnikových informačních systémů (softwarová podpora podnikových řídicích procesů)  Siemens Automation and Drives (A&D) – dodavatel automatizační techniky a techniky pohonů (chod výrobních systémů, řízení a optimalizace výroby)  koordinace svých informatických řešení –„real-time enterprise“ – podnik řízený v reálném čase s účinným propojením veškerých informatických procesů, od podnikatelských a obchodních až po výrobní  pružnější a rychlejší reakce výrobních podniků na změny v poptávce, rychlejší inovace a optimální využití kapacity výrobních linek. 2. 3. 2015Strategické aliance21/39 5. S KÝM? – Partneři ve strategických aliancích Strategické aliance22/39 2. 3. 2015 5.1 Přímá konkurence  je vhodná pokud je překrytí trhů pouze částečné, např. partneři oslovují primárně jinou skupinu zákazníků, nebo působí částečně na jiném trhu  oblasti  sdílení distribučních sítí  vývoj nákladných technologií  pronikání na jiné trhy Strategické aliance23/39 2. 3. 2015 5.2 Nepřímá konkurence  produkty nejsou přímé substituty, nebo společnosti působí na zcela jiném trhu, v jiné lokalitě  oblasti  advokátní kanceláře  PR a reklamní agentury  vývoj nových automobilů se současným rozdělením trhů mezi konkurenty Strategické aliance24/39 2. 3. 2015 5.3 Blízký obor  společnosti mají stejné problémy, používají obdobné komponenty, ale vyrábějí různé produkty, mají stejné nebo podobné dodavatele  oblasti  komplementární výrobky  vyjednávací aliance  rozšiřování nabízeného portfolia Strategické aliance25/39 2. 3. 2015 5.4 Odlišný obor  členové aliance se pohybují každý ve zcela jiném oboru, nekonkurují si, nedodávají substituty ani komplementy  oblasti  vývoj unikátních řešení po konkrétní odvětví nebo projekt  armádní zakázky  sdílení nákladů na vstup na rizikový trh  výzkumné mezioborové projekty Strategické aliance26/39 2. 3. 2015 6. JAK? – Vznik strategické aliance Strategické aliance27/39 2. 3. 2015 6.1 Rozhodování  rozbor vlastního postavení na trhu  jasně formulovaná očekávání  stanovení míry přípustného kompromisu  sestavení stabilního realizačního týmu  výběr potenciálních partnerů podle předem stanovených charakteristik  vyhodnocení všech dostupných a relevantních informací o potenciálních partnerech  navázání kontaktů přímo nebo prostřednictvím vhodné organizace / jednotlivců  sestavení vyjednávacího týmu  příprava jednání Strategické aliance28/39 2. 3. 2015 6.2 Obsah jednání s partnerem  vize, poslání a strategické cíle aliance  vymezení podnikatelských příležitostí  vymezení společných aktivit  očekávaná konkurenční pozice aliance na trhu  očekávané hospodářské výsledky  množství a návratnost vložených prostředků jednotlivých partnerů  zdrojové zajištění  kritické faktory úspěchu  hlavní problémy a rizika  vedení a kontrola Strategické aliance29/39 2. 3. 2015 6.3 Průběžné vyhodnocení jednání  Má partner zájem na vzniku strategické aliance?  Má partner potřebné/očekávané zdroje?  Je partner ochoten je poskytnout ve prospěch aliance?  Je partner důvěryhodný, spolehlivý, otevřený?  Je partner realistický v očekáváních a rizicích?  Dochází při jednáních k používání nátlakových metod?  Jak partner přistupuje k řešení problémů, sporů, chyb?  Je partner ochoten spravedlivě sdílet pravomoci i odpovědnost?  Je partner ochoten přistoupit ke kompromisu?  Vznikají při jednáních spíše sympatie než antipatie a rivalita mezi partnery? Strategické aliance30/39 2. 3. 2015 6.4 Výsledky jednání  Společný podnikatelský záměr („Statement of Intent“)  vymezení účelu strategické aliance  charakteristika pole společných zájmů  hlavní cíle a jejich zajištění  představa o řízení strategické aliance  závazky partnerů k zajištění zdrojů  zajištění před důsledky rizika  rozdělení očekávaných zisků a přínosů  právní nároky a závazky, způsoby řešení sporů  předpokládaná organizačně-právní forma a struktura aliance  závěrečná ustanovení  Dohoda o vzájemném respektování zájmů  Dohoda o vzájemné nekonkurenci („Non-Competition Agreement“)  Dohoda o důvěrném charakteru informací („Confidentiality Agreement“)  Smlouva o strategické alianci („Agreement about the Strategic Alliance“) Strategické aliance31/39 2. 3. 2015 7. Fungování strategické aliance Strategické aliance32/39 2. 3. 2015 7.1 Počátek  stanovení oboustranně schválených koordinátorů rozběhu a fungování strategické aliance  jedná se o nový podnik se všemi důsledky, proto hrozí „dětské nemoci“, i když jsou partneři zkušení  odpor ke změnám  schizofrenní prostředí systémů (plánování, kontrola, organizační struktury, odlišné kultury, …)  problémy sdílení a ochrany informací a znalostí  problémy s rovnoprávností partnerů v rámci aliance a spolupracovníků z různých organizací  vidina konce strategické aliance a jeho důsledků pro pracovníky  komunikační problémy, volba dominantního jazyka Strategické aliance33/39 2. 3. 2015 7.2 Průběh strategické aliance  postupné sladění všech komponent  plnění operativních plánů stanovených koordinátory Strategické aliance34/39 Kultura Vnější technologické prostředí Organizační hraniceVnější sociálněekonomické prostředí Struktura Procesy Lidé, role IS/ITStrategie 2. 3. 2015 7.3 Ukončení strategické aliance – příčiny (1/3)  úmrtnost na některou dětskou nemoc  nezvládnuté řízení strategické aliance (konflikty, podcenění nákladů, odpor zavedeného trhu, …)  interní soutěžení a rivalita partnerů  snaha o osamostatnění strategické aliance vůči partnerům  nerealistické představy o náročnosti a efektech  nečekané externí změny prostředí  existenční problémy některého z partnerů  interkulturní problémy mezi partnery Strategické aliance35/39 2. 3. 2015 7.3 Ukončení strategické aliance – důvody (2/3)  Statistika (1994, 138 respondentů):  Extrémní změny podnikatelského prostředí 56 %  Příliš odlišné kultury partnerů 44 %  Nedostateční vedení 43 %  Nejednoznačné vedení 43 %  Nadhodnocené možnosti trhu 35 %  Neúspěšný integrační proces 34 % Strategické aliance36/39 2. 3. 2015 7.3 Ukončení strategické aliance – způsoby (3/3)  v 60–70 % případů trvají strategické aliance 4–6 let  důvody pro ukončení strategické aliance  dosažení předpokládaných cílů, standardní ukončení  nesplnění cílů či neočekávané události  rozchod partnerů  fúze partnera se strategickou aliancí nebo mezi partnery navzájem  akvizice partnera nebo strategické aliance některým z partnerů  prodej části nebo celku jedním z partnerů  skoupení managementem, spekulativní skoupení, skoupení z důvodu zadlužení  přátelské nebo nepřátelské převzetí kontroly  kombinace předchozích důvodů Strategické aliance37/39 2. 3. 2015 8. Otázky a diskuse 2. 3. 2015Strategické aliance38/39 ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?? ? ? ? 8. Literatura 2. 3. 2015  DVOŘÁČEK, J. Společné a nadnárodní podniky. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2006.  HRON, J.; TICHÁ, I. Strategické aliance. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2000.  MOCKLER, R. J. Mulinational Strategic Alliances. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons Ltd., 1999.  REUER, J. J. Strategic alliances : theory and evidence. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2004.  ŠTRACH, P. Mezinárodní management. 1. vyd. Praha : Grada, 2009.  VODÁČEK, L.; VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2002. Strategické aliance39/39