Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy čj. 16 841/2008-50_P-I. Z á s a d y PROGRAMU I. Sportovní reprezentace České republiky Zásady Programu I. – Sportovní reprezentace České republiky byly projednány poradou vedení MŠMT dne 30. září 2008 Z á s a d y (zkrácená verze) PROGRAMU I. - Sportovní reprezentace ČR (dále jen „Klíč“) Článek I - Všeobecná ustanovení 1. Cílem programu je podpora přípravy reprezentantů v kategoriích seniorů a juniorů a jejich účast na vrcholných mezinárodních soutěžích organizovaných mezinárodními sportovními federacemi (dále jen „MSF“), Mezinárodním olympijským výborem (dále jen „MOV“), včetně oblasti zdravotně postižených sportovců, kteří splňují podmínky Mezinárodního paralympijského výboru (dále jen „IPC“) a Národního paralympijského výboru. Článek II - Specifická ustanovení 1. Za sportovního reprezentanta je považován sportovec, občan ČR, jmenovaný příslušným sportovním svazem, který je členem MSF. 2. Dotace se poskytuje sportovnímu občanskému sdružení - asociaci, federaci, svazu, unii (dále jen „svaz“) dle přijatých, níže uvedených, kritérií na základě jeho žádosti a předložení potřebných podkladů ke stanovení výše příspěvků. Pokud svaz nepožádá o dotaci v termínu, který stanoví MŠMT, podá žádost bez požadované dokumentace nebo nesplňuje-li podmínky stanovené dále, nebude zařazen do rozdělování na příslušný kalendářní rok. 3. Žadatel musí splňovat následující podmínky: a) má vlastní právní subjektivitu a vyvíjí činnost v České republice, včetně doložení platných stanov občanského sdružení, případně stanov zastřešujícího sdružení, ve znění změn a aktualizace, resp. registrační karty - IČ, b) ve svém sportovním odvětví je jediným uznaným zástupcem České republiky v příslušné MSF, resp. v Mezinárodním olympijském výboru (dále jen „MOV“), IPC, Mezinárodním deaflympijském výboru (dále jen „IDC“), INAS-FID a HSO včetně doložení platných stanov MSF a aktuálního počtu členských zemí, c) MSF, jejímž členem je žadatel, musí tvořit nejméně dvacet řádných členských zemí d) situaci více sportovních odvětví s jednou MSF a činností u jedné nebo více NNO projednává a řešení navrhuje Reprezentační komise (dále jen „RK“), e) svou činnost vyvíjí nejméně v 10 krajích, minimálně ve dvou klubech nebo oddílech podle krajského členění ČR, nebo členskou základnu tvoří nejméně 800 členů a organizuje alespoň dvoustupňové mistrovské soutěže v nárokovaných disciplínách. Článek III - Metody rozdělování 1. Objektivizace požadavků uvedených ve FD je řešena při oponentním řízení. Pro tento účel ustavuje MŠMT, ve spolupráci s RK, pracovní - oponentní skupiny. 2. Po přepočtu stanovených položek, viz. čl. I, se celkový finanční objem dotace pro svazy rozdělí na tři díly v poměru: příspěvek na přípravu 20 % účast - příspěvek na akce, soutěže 30 % sportovní úspěšnost 50 % 3. Pro svaz se výše příspěvku v každé ze tří částí dotace stanoví samostatně podle bodových hodnot kritérií klíče, viz. článek IV. 4. UPOZORNĚNÍ: Veškeré následující výpočty (příspěvek na přípravu, sportovní materiál, účast na soutěžích a podíl na úspěšnosti) jsou pouze dílčí b o d o v o u h o d n o t o u pro stanovení konečného, poměrného a objektivního finančního příspěvku státní dotace. Článek IV - Kritéria a výpočty /1/ Příspěvek na přípravu a MTZ Bodová hodnota (dále jen „BH“) na přípravu se stanoví na základě požadavků uvedených ve FD. Tyto požadavky se posuzují z hlediska rozsahu úspěšné reprezentace a reálných potřeb. BH má dvě složky - vlastní přípravu (10 %) a sportovní materiál (dále jen „MTZ“ - 10 %). MTZ je zpracována a uvedena v registru MTZ se zaměřením na sportovní výkon. Výše BH se vypočte po sečtení všech projednávaných požadavků na příslušný rok dle disponibilního objemu financí pro tuto položku, přičemž na vlastní přípravu (položky 4, 5, 6 FD) se vyčlení nejméně 50 % daného objemu finančních prostředků. U týmových sportovních her a u individuálních sportů disciplínu štafet lze hodnotit umístění i v semifinále, pokud finálová soutěž má stanovený počet družstev - menší než 16. V dalších individuálních případech rozhoduje RK. U přípravy a MTZ se u štafet započítávají i případní náhradníci, resp. závodníci z rozběhů, dle doložení výsledkové listiny. Toto pravidlo však neplatí pro zápočet výsledků úspěšnosti. MTZ se uznává pouze ke skutečnému počtu sportovců. U posádek a vícečlenných družstev se zohledňují pouze skutečné potřeby, tzn. jeden materiál k vícečlenným posádkám (lodě, auta, motocykly, letadla atd.). MTZ na jednu osobu nesmí překročit objem ve výši 800 bodů. /2/ Příspěvek na účast na soutěžích BH na účast na MS, ME, MSJ, MEJ, uznané kvalifikace na soutěže a kvalifikace na OH je určena pro sportovce s reálnou nadějí na umístění do 8. pořadí (první polovina startovního pole) a jejich doprovod. Skládá se z BH podílu na pobyt a dopravu. Jedná se o počet soutěžních dnů s maximálním počtem 17 dnů (obdoba soutěžních dnů na OH). Pro dopravu je stanoven pouze nutný počet dnů: cca na 1 den na cestu do místa akce a 1 den na cestu zpět. Způsob dopravy je stanovován s ohledem na racionální a objektivní využívání státních finančních prostředků. Dopravu stanovuje v individuálních případech oponentní komise, resp. RK. Bližší aspekty jsou uvedeny v „Pokynech pro sestavení Finančního dotazníku“. Výše BH se vypočte po projednání předloženého plánu akcí a po sečtení všech uznaných požadavků na příslušný rok dle disponibilního objemu financí pro tuto položku. Svazu bude vypočtena celková BH. Při neúčasti, zrušení soutěže a nedodání sportovních výsledků bude dílčí BH za soutěž odečtena z dotace svazu v následujícím roce. Při dodatečném uplatnění mimořádně realizovaných soutěží, v průběhu kalendářního roku, nelze zajistit finanční příspěvek z MŠMT. Státní dotace je stanovena v celkovém objemu po projednání podkladů v oponentním řízení a schválení MŠMT (tj. v březnu příslušného roku). /3/ Podíl podle sportovní úspěšnosti Rozdílná pravděpodobnost bodového zisku a významu úspěšného výsledku se pomocí následujících výpočtů převedou na výkonnostní ekvivalent, který umožní stanovit finanční podíl každému svazu. Pro výpočet se berou v úvahu výsledky dosažené na OH, MS, ME, MSJ, MEJ, včetně halových soutěží za poslední tři roky. U seniorů pouze nejnižší věková kategorie a u juniorů (MSJ a MEJ) pouze nejvyšší juniorská kategorie. Výjimkou je týmová sportovní hra se čtyřletou soutěžní frekvencí. Pro zařazení výsledku do ohodnocení úspěšnosti je nezbytnou podmínkou: · umístění v první polovině účastníků startujících v dané disciplíně, nejhůře však do 16. místa, · účast minimálně 9 zemí včetně ČR v hodnocené soutěži a nejméně 9 soupeřů v disciplíně, včetně kvalifikace, · při účasti 9 až 12 zemí se BH výsledku násobí koeficientem 0,5, · u turnajových a úpolových sportů musí být dosaženo nejméně 1 vítězství. Pozn.: Pro potřeby MŠMT, RK a statistiky se evidují všechna umístění. Při účasti většího počtu českých sportovců v jedné disciplíně se do bodování zahrnují maximálně tři nejlepší umístění jednotlivců a dvojic, jedno nejlepší umístění tří a vícečlenných družstev, posádek, skupin apod. Ohodnocení sportovní úspěšnosti se děje následujícím postupem: a) základní body za umístění Základní tabulka soutěž u m í s t ě n í 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. - 16. OH 40 32 28 24 20 16 12 8 4 MS 20 16 14 12 10 8 6 4 2 ME + MSJ 10 8 7 6 5 4 3 2 1 MEJ 7,5 6 5,3 4,5 3,8 3 2,3 1,5 0,8 b) ohodnocení konkurence v disciplíně Podle počtu startujících v disciplíně se k základním bodům připočítávají, eventuelně odpočítávají body za konkurenci. počet startujících body 194 a více 3 193 - 129 2,5 128 - 97 2 96 - 65 1,5 64 - 49 1 48 - 33 0,5 32 - 17 0 16 - 9 - 0,5 c) ohodnocení za podíl členů družstva V případě, že na jednom výsledku se podílelo více sportovců, např. dvojice, štafeta, posádka, družstvo apod., je k předchozímu ohodnocení přičten 1 bod za každého dalšího sportovce. U týmových sportovních her se započítává koeficient s druhou odmocninou u počtu hráčů podle zápisu z utkání. d) ohodnocení mezinárodní popularity 1. Celkový součet bodů se násobí počtem členů příslušné MSF (sekce) dělený 100, např. 150 členů MSF znamená koeficient 1,5 100 členů MSF znamená koeficient 1,0 50 členů MSF znamená koeficient 0,5. 2. U výpočtu základních bodových hodnot za umístění se započítává počet členských zemí MSF na příslušné soutěži, samostatně pro každý rok v tříletém období. e) ohodnocení domácí popularity Domácí popularita se přehodnocuje každé tři roky. BH domácí popularity je pro svaz stanovena rozborem bodového hodnocení - expertíza odborníků (předsedové svazů a sportovní experti), kritéria struktury odvětví a řízeným veřejným průzkumem. Každá část je hodnocena v rozpětí 0 - 5 bodů, obdobně jako konečná - celková BH koeficientu „Domácí popularity“. Kritérium stanovuje popularitu svazu a jeho činnost v České republice mimo mezinárodních soutěží a akcí. f) finální výpočet Na základě jednotlivých hodnotících parametrů se stanoví BH pro finanční výpočet, zvláště pro každou disciplínu v soutěži, které se sportovec (dvojice, posádka, družstvo apod.) zúčastnil takto: Individuální sporty BH = (a + b + c) · d · e Týmové sportovní hry BH = [(a · kP^1/2)^ + b] · d · e kde: a = základní body za umístění (viz. tabulka) b = ohodnocení konkurence v disciplíně c = u individuálních sportů - podíl členů družstva u týmových sport. her se jedná o koeficient kP^1/2 (tj. druhá odmocnina počtu členů družstva) d = ohodnocení mezinárodní popularity e = ohodnocení domácí popularity Součtem BH za jednotlivé disciplíny se stanoví BH soutěže. Součet BH za soutěže ve tříletém období se vydělí počtem obeslaných soutěží - odvětví. Tím se srovná různý počet soutěží za hodnocené období a získá se výkonnostní ekvivalent, který se převede na částku vyjádřenou v Kč dle disponibilního objemu finančních prostředků pro tuto položku. Upozornění: Nové soutěže a disciplíny svaz uplatňuje při oponentním řízení s dodáním oficiálních podkladových materiálů. Jedná se o oficiální reglement soutěže schválený MSF. Pro evidenci do Registru soutěží je nutné předložit konkrétní strukturu jednotlivých disciplín, věkovou kategorii, frekvenci, výkonnostní rozlišení. Zařazení nových disciplín projednává a schvaluje RK - minimálně 1 rok před zapracováním do výpočtu úspěšnosti. Článek V - Kritéria diferencované podpory A. TOP pořadí svazů: každoročně je prováděno nejdříve bodové ohodnocení svazů podle následujících kritérií: 1. Sportovní výsledky za období 3 let (resp. 4 let) - viz. článek IV, kráceno koef. 0,05 pro dosažení odpovídající váhy ve vztahu k ostatním kritériím. 2. Domácí popularita, Technické - specifické kritérium - viz. článek IV. 3. Zařazení do programu oficiálních soutěží OH: Body Vysvětlení 0 sporty nezařazené na program OH 1 olympijské sporty, bez účasti na OH 2 účast na posledních OH 4. Mezinárodní popularita - počet členských států MSF - viz. článek IV/d/1. Takto je ohodnocen každý svaz a je stanoveno celkové bodové pořadí všech svazů v tzv. „TOP“. Svaz může být tímto způsobem zařazen do skupiny na dobu 1 kalendářního roku s následným přehodnocením. Následuje rozřazení do skupin dle d i f e r e n c o v a n é h o systému finanční podpory sportovní reprezentace. B. Diferencovaná podpora: základním principem diferencované podpory sportovní reprezentace státu je otevřený systém zařazování sportů do skupin podle diferenciovaného přístupu podporovaných svazů takto: Rozčlenění do skupin Skupina Pořadí v TOP Počet svazů Objem 1 1 - 11 11 53 % 2 12 - 50 39 45 % 3 51 - 70 20 2 % 4 71 a více dle medailového umístění paušál 5 tzv. předzávorkové 11 dle žádostí Upozornění: Konečné počty sportů v jednotlivých skupinách budou upřesněny při závěrečných výpočtech a s ohledem na finanční objem rozpočtu sportovní reprezentace. ad. 1–3: Ze závažných důvodů může MŠMT počet sportů ve skupinách 1 až 3, po splnění stanovených podmínek, upravit maximálně o 10 %. K tomu se provedou přepočty finančních příspěvků stanovených podle článku IV. - Kritéria a výpočty. ad. 4: Čtvrtá skupina sportovních odvětví je řešena tak zvaným paušálním finančním příspěvkem jako ocenění dosažené úspěšnosti. Podmínkou pro tento příspěvek je zisk medailového umístění v ukončeném výsledkovém roce. Jde o jednorázový příspěvek ve výši 20 až 30 tis. Kč (dle celkového objemu státního rozpočtu). ad. 5: Požadavky, které nelze uplatnit v systematickém klíči výpočtu, jsou řešeny v této skupině. Požadavky podléhají zásadám a metodice vyhlášeného programu na podporu státní sportovní reprezentace. Výše finančního příspěvku je stanovena až po oponentních řízeních všech požadavků a po schválení státního rozpočtu ČR. Předzávorkové svazy a organizace jsou: Český olympijský výbor (dále jen „ČOV“), Centrum zdravotního zabezpečení sportovní reprezentace (dále jen „CZZSR“), Antidopingový výbor (dále jen „ADV“), ZPS, Český paralympijský výbor (dále jen „ČPV“), České hnutí speciálních olympiád (dále jen „ČHSO“), Česká asociace univerzitního sportu (dále jen „ČAUS“), Česká asociace akademického technického sportu (dále jen „ČAATS“). Článek VII – Oponentní řízení 1. Na základě obdržených žádostí a příslušných podkladů stanovených v článku I. jsou svazy zařazeny do oponentního řízení následného typu: a) Řádné oponentní řízení - pro svazy v TOP od 1. do 70. místa předešlého roku. Obsahové podklady jsou projednávány za přítomnosti zástupců svazu. b) Zkrácené oponentní řízení - pro ostatní svazy v TOP nad 70. místem předešlého roku. Projednávány jsou pouze obsahové podklady, které jsou dodány svazem. c) Oponentní řízení předzávorkových svazů a občanských sdružení (skupina 5). Obsahové podklady jsou projednávány za přítomnosti zástupců svazu a občanského sdružení v samostatných oponenturách. V případě ZPS se oponentního řízení zúčastní zástupci ČPV a UZPS. d) Nový svaz - je v evidenci po období 3 let, kdy se pouze evidují výsledky z mezinárodních soutěží. e) U řádného oponentního řízení za přítomnosti zástupců svazu bude dále řešeno: - vzdělávání, resp. kvalifikační stupně trenérů sportovní reprezentace, - návrh reprezentačního družstva pro případnou účast na zimních OH, letních OH, zimní univerziádě a letní univerziádě nebo na akademickém mistrovství světa, - zdravotní zabezpečení, podíl juniorské a seniorské reprezentace apod. Článek VIII - Závěrečná ustanovení 1. Návrh výše BH projedná oponentní komise. Přepočet BH na výši finančního příspěvku jednotlivým svazům projednává RK. Na úrovni MŠMT je návrh projednáván gremiální poradou náměstka ministra skupiny 5 a poradou vedení MŠMT s ohledem na schválení celkového objemu státního rozpočtu ČR. 2. Návrhy se uplatňují na dobu 1 kalendářního roku s následným přehodnocením. 3. MŠMT rozhoduje o konečné výši rozdělení dotací pro jednotlivé svazy a zveřejní je na adrese: www.msmt.cz, a to po schválení v měsíci březen/duben příslušného roku. 4. Tyto zásady nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2009.