Critical Success Factors in PM MPH EKIS Ekonomika a řízení IT Michal Krčál Department of Corporate Economics 6. 3. 2016 Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 1/20 Table of contents 9 Kontext Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM Motivace Trocha opakování pro zarámování situace... Kdy je projekt úspěšný? ► Úspěšně řízený projekt ► Projekt (jako celek/výsledek) byl úspěchem Jaké faktory dělají projekt úspěšným? Existují faktory specifické pro konkrétní typ projektu? ► Malé vs. velké podniky ► Typ technologie ► Oblast ve které se technologie zavádí Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 3/20 fable of contents Q Critical Success Factors Michal Krcäl (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 4/20 Vývoj • Typicky se zkracuje na CSF (standardní zkratka) • Nejde o nový koncept... ► Daniel (1961) -> podniky (odvětví) jsou typické několika faktory úspěchu ► a dále rozpracováno Rockart (1979) ► Původně zamýšleno jako manažerský nástroj pro zjištění unikátních faktorů, které ovlivňují výkonnost podniku. ► Zajímavý příklad pro využití k plánování rozvoje IS (Peffers et al., 2003) a Koncept CSF však lze úspěšně využít i pro unikátní faktory, které ovlivňují úspěšnost projektu. Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 5/20 Definice CSF (na úrorvni organizace) == for any business, the limited number of areas in which results, if they are satisfactory, will ensure successful competitive performance for the organisation (Ram et al., 2013). CSF (na úrorvni projektu) == jde o omezenou množinu faktorů, které, pokud jsou v rámci projektu splněny, přispívají k úspěchu projektu. CSF != kritéria pro stanovení úspěchu projektu Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 6/20 CSF a kategorie • CSF lze sloučit a kategorizovat podle rolí v PM (Irvine and Hall, 2015) ► Kompetence projektových manažerů ► Podpora managementu ► Zapojení uživatelů ► Co další role? • Anebo podle technologií... • případně jiných kritérií. Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 7/20 Vliv CSF Tabulka 6 z Irvine and Hall (2015) Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 8/20 fable of contents O CSF podle aplikačního SW Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 9/20 CSF pro implementaci ERP Critical Success Factors in Enterprise Resource Planning Systems 55:3 Vendor Cul I »ra I Specific Phase Developing countries Strategii; Organization Large Enterprises Public Sector Private Sector Life cycle Technological -Partner Developed > Lom| Tactical countries Integrated Components Fig. 2. Critical success factor dimensions. Více v článku Shaul and Tauber (2013) Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 10/20 iv některých ERP CSF na výkonnost podniku H1: p = -0.066 H2: p - 0.208 1=2.911* • Více v článku Ram et al. (2013) CSF pro implementaci SCM Structure * Assess business system * Reciuyjiccr processes 4 J > 7 f Projed strategy * Align vision jiTid build plans * Share costs, benefits, risks Management processes • Maiwgc project * Monitor & evaluate performance ■ Communicate effectively < 6 > Information systent(s) * Assess IT legacy system • Select standards, vendor & software package - Mature exchanged > > < a 1 People ■ Marwjjs relationships * "Hike (op-míifini eement 1 ůs.pňnsLl>i I i t\' • Mani&e change & train users * Compose project team 2 Hg. 1. Framework oFCSFs for SC IS implementations based on Scott Morton [53]. Více v článku Denolf et al. (2015) Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 12/20 CSF pro implementaci Bl Critical Success Factor Vision & business cut related factors I Management A champtonslap related factors i related factors Pi ejact management & methodology related factors Change management related factors Data related factors Infrastucturt related factors d*v*teptH£*t Basin ess . orieatatioa, Uazuirts driitn rx'oiulioHary cycU Iafwtrmctmr* performance • System quality • Information quality •System use Implemeatation success Perceived busiaess beaeUt Process ptrfOTMňMC* •Budget • Tane schedule Note: * denotes the emerging finding from stage 2 multiple case studies FIGURE 1 — CSFs Framework for Implementation of BI Systems Více v článku Yeoh and Koronios (2010) Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6. 3. 2016 13/20 CSF pro implementaci CRM Table 2 A summarv of CRM CSF studies CRM li recycle stage Wilson et al. (2002) Goodhue et al. Croleau and Li (2003) Siebel (2004) Chen and Chen (2004) (alter Wilson el al., 2002) (2002) Determine the INTENT Gain chain piorvsponsor Top management Top management Clear Champion leadership and support support communication of strategy internal marketing Ensure market orientation Vision Define approval procedures which allow for uncertainty Gain board awareness of strategic Vision (again) Technological Business-IT alignment potential of IT readiness Assess the CONTEXT Identify need for business system convergence Back-office integration System integration Organise around customer Willingness to change processes knowledge management capabilities Knowledge management Address culture change Willingness to share data Culture/structure change Describe CONTENT Involve users in system design Design for flexibility Manage IT infrastructure Leverage models of best practice Technological readiness (again) Software customisation Business-IT alignment (again) Construct intervention Rapid strategy/action loop PROCESS to experiment Prototype new processes MANAGE intervention Manage for delivery of benefits process Více v článku King and Burgess (2008) Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6. 3. 2016 14/20 CSF pro implementaci EIP portal projects KRP projects Strategic Tactical Strategic Tactical ■ Ustr acceptance 1 Top management support ' User training nnib nofiware • Cliange managcniciU ■ Project management ■ Clear goals and objective ' Project management ě ej * I )k'líi\"l lej [CMins ' Business pimíefls Hen^Sjaerillf ■ Strung ^ommwiicinion in»jn,ls & snHimnJs ■ Project monitoring end controlling 1 ■ Manxmen! s>C - Project champion ■ lnivrd«piinmenlal siommunicaiion ' [ntcrdcpnrlmcnlaL cooperation ^' • Clem goals und objectives * User tni ining and education ■ Dedicated resources «Team comnelcnnes- and skills o' D * Flexible [Wftjöti siiuiiiire ■ OfjsanĹzil ional culture • Team competencies and skills 5" n do 1 i ■ ■ .i'-u ■ Business Process Re engineering ' Ch*fi(t' nianijftrtteur 1 Pamicrship wLLh vendor • FJucailun on netv business ■ Vemlur siippotl ■ ľ.-.il:i -:■ ,1.:-. - fining (he portal wthixumrc ft ■ Careful pi.ttki.i^h; sekclion ■ Hid imal yj.is & conversion f) Š i cT * Selection of Lne appropriate portal package * Pwwl enf iiKeňrt^ r««cSnMp ' ke.i.i^ille:i:s .nliil_^.s * Process and application Integration n ~ 1 1 ■ Minimal custoiini/uiioii • Arehitedurc choice * L"sc of vendors' tools n 'i • Prototyping * Portal design Více v článku Remus (2007) Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 3. 2016 15/20 Table of contents O Shrnutí Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM K čemu CSF jsou? • Jak postupovat, pokud je známe? • Jak souvisí s metodikami/standardy? Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM Tento týden • Příprava na cvičení ► Každý si vybere dva typy IS ► A vytvoří srovnání jejich CSF ► Rozsah textu není omezený ► Do přípravy zahrňte i otázky na cokoli, čemu nerozumíte, nebo co vás napadne a V rámci semináře budeme s přípravami pracovat Michal Krčál (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 18/20 References Daniel, D. Ronald (1961). "Management Information Crisis". In: Harvard Business Review39.5, p. 111. issn: 00178012 (cit. on p. 5). Denolf, Janne M. et al. (2015). "Towards a framework of critical success factors for implementing supply chain information systems". In: Computers in Industry68, pp. 16-26. issn: 0166-3615. doi: 10.1016/j. .012 (cit. on p. 12). Irvine, Robert and Hazel Hall (2015). "Factors, frameworks and theory: a review of the information systems literature on success factors in project management". English. In: Information Research-an International Electronic Journal 20.3. WOS:000362729700003, p. 676. issn: 1368-1613 (cit. on pp. 7, 8). King, Stephen F. and Thomas F. Burgess (2008). "Understanding success and failure in customer relationship management". In: Industrial Marketing Management 37.4, pp. 421-431. issn: 0019-8501 .DOi:l0.l0l6/j. i ndmar man. 2007 . 02.005 (cit. on p. 14). Peffers, Ken, Charles E. Gengler, and Tuure Tuunanen (2003). "Extending Critical Success Factors Methodology to Facilitate Broadly Participative Information Systems Planning". In: Journal of Management Information Systems 20.1, pp. 51-85. issn: 0742-1222. doi: 10.1080/07421222.2003.11045757 (cit. on p. 5). Ram, Jiwat, David Corkindale, and Ming-Lu Wu (2013). "Implementation critical success factors (CSFs) for ERP: Do they contribute to implementation success and post-implementation performance?" In: International Journal of Production Economics 144.1, pp. 157-174. issn: 0925-5273. DOl: 10 .1016/j . i jpe .2013 . 01. 032 (cit. on pp. 6, 11). Remus, U. (2007). "Critical success factors for implementing enterprise portals: A comparison with ERP implementations". English. In: Business Process Management Journal 13.4. cited By (since 1996)43, pp. 538-552. issn: 14637154. doi: 10. 1108/14 63 715 07107 63568 (cit. on p. 15). Michal Krcäl (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 19/20 References Rockart, Jf (1979). "Chief Executives Define Their Own Data Needs". English. In: Harvard Business Review 57.2. WOS:A1979GM40700023, pp. 81-93. ISSN: 0017-8012 (cit. on p. 5). Shaul, Levi and Doron Tauber (2013). "Critical Success Factors in Enterprise Resource Planning Systems: Review of the Last Decade". In: ACMComput. Surv. 45.4, 55:1-55:39. ISSN: 0360-0300. DOl: 10.1145/ 2501669 (cit. on p. 10). Yeoh, W. and A. Koronios (2010). "Critical success factors for business intelligence systems". English. In: Journal of Computer Information Systems 50.3. 23, pp. 23-32. ISSN: 08874417 (cit. on p. 13). Michal Krcäl (KPH ESF MU) Critical Success Factors in PM 6.3.2016 20/20