Nákup a vstupní logistika Obstarávání Nákup a obstarávání •„nákup představuje soubor činností, jejichž cílem je zabezpečení výrobní, obchodní a jiné činnosti organizace požadovaným sortimentem výrobků, polotovarů, surovin, energií, obalů aj. a služeb v požadované kvalitě, v požadovaný čas, na požadované místo při ekonomických nákladech.“ (Gross, Grossová, 2006, s. 9) • •PROCUREMENT - obstarávání, získávání, opatřování, tj. zajišťování vstupů - zdrojů, nákup, doprava, dodávání, resp. i balení a skladování (širší pohled), ale i opatřování finančních prostředků a získávání lidských zdrojů PURCHASE - NÁKUP materiálů, služeb a jiných aktiv, resp. i pasiv (užší pohled – jedna činnost) = obchodní operace SUPPLY - zásobování, dodávání = fyzické aktivity týkající se přesunu vstupů materiálové hospodářství (již na ústupu z „odborné hantýrky“) = pořizování vstupů pro zejména produkční procesy a řízení materiálových toků napříč podnikem + další pojem – strategický rozměr obstarávání •Supply management = a strategic approach to planning for and acquiring the organization’s current and future needs through effectively managing the supply base, utilizing a process orientation in conjunction with cross-functional teams (CFTs) to achieve the organizational mission. •= the identification, acquisition, access, positioning, and management of resources and related capabilities an organization needs or potentially needs in the attainment of its strategic objectives.(Institute for Supply Management ) + další pojem – ještě větší důraz na strategický charakter nákupu •Purchase (purchasing) management Význam (role) nákupu a obstarávání •Podíl nákupu na celkových nákladech podniků – 40-60% (u výrobních organizací), někde i 80% - dopad na nákladovou strukturu podniků (hledání úspor: výběr dodavatelů, důsledná kontrola dílčích nákladů nákupu, spolupráce s dodavateli – SRM = Supplier relationship management) • •Volba nákupní strategie – vliv na výši nákladů na udržování zásob, skladové ztráty a nákladů na vázaný kapitál v zásobách •Výběr nakupovaných položek - nejenom náklady pořízení– vliv na zpracovatelské náklady (výtěžnost, úspora nákladů na energie, manipulaci…) •Vliv na kvalitu produktů a služeb (výraznější při outsoucingu) •Vliv na design produktů a procesů (nákup = styčný bod mezi dodavateli a dizajnéry – strategie ESI – early supplier involvement do procesů navrhování – úspora cca 20% materálových nákladů, 20 = zlepšení kvality materiálů, 20% zkrácení času vývoje) •Podpora (udržitelné) konkurenční výhody a ziskovosti (nákupní, t. j. vstupní logistika a obstarávání jako podpůrná funkce v interním a dodavatelském hodnotovém řetězci = marže, diferenciace) Význam (role) nákupu a obstarávání •spojení interního a externího prostředí organizace (podobně jako prodej a výstupní logistika) – informační tok o dění v prostředí – příležitosti a hrozby •propojení interního prostředí organizace (vazba nákupu na další funkce a naopak) •dopad na výkonnost celého dodavatelského řetězce (výkonnost jednoho článku) •nákup = funkce služby – pro vnitřního zákazníka Cíle nákupu (1) •= v souladu s cíli organizace: • •- uspokojování potřeb •- snižování nákupních nákladů •- zvyšování kvality nákupu •- snižování nákupního rizika •- zvyšování flexibility nákupu -podporování nákupních cílů orientovaných na veřejné zájmy -podpora fungování organizace • •cíl 1: KONTINUITA DODÁVEK: • •1. nakupovat produkty a služby za správnou cenu •2. nakupovat je ze správného zdroje •3. nakupovat je na základě správné specifikace, která naplní potřeby uživatelů (správné produkty ve správné kvalitě) •4. nakupovat je ve správné kvantitě •5. sjednávat dodávky ve správném čase •6. vyžadovat dodávku správnému internímu zákazníkovi • • Cíle nákupu (2) •cíl 2: ŘÍDIT NÁKUPNÍ PROCES EFEKTIVNĚ A ÚČELNĚ •– interní procesy – omezené zdroje: lidské, finanční, časové, informační a znalostní… • •cíl 3: ROZVOJ MANAGEMENTU DODAVATELSKÉ ZÁKLADNY (SUPPLY BASE MANAGEMENT) •výběr, rozvoj a udržování dodávání potřebného a požadovanéhoselection, nákup – přehled o současné a budoucí pravděpodobné situaci na dodavatelském trhu, tak aby aby zajištěné, že nákup: •(1) vybere kompetentní dodavatele, •(2) identifikuje nové dodavatele, mající potenciál pro vynikající výkony – iniciace a budování vztahů, •(3) zlepšuje stávající dodavatele • Cíle nákupu (3) • •cíl 4: ROZVÍJENÍ SPOLEČNÝCH VZÁJEMNĚ PROPOJENÝCH CÍLŮ INTERNÍCH FUNKČNÍCH STAKEHOLDERŮ – nutné pro plnění cílů nákupu….a cílů celého podniku • •cíl 5: PODPORA DOSAHOVÁNÍ CÍLŮ PODNIKU – konflikt cílů a hierarchie cílů • •cíl 6: ROZVOJ INTEGROVANÝCH NÁKUNÍCH STRATEGIÍ, KTERÉ PODPORUJÍ ORGANIZAČNÍ STRATEGIE – pozice a vnímání nákupu v organizaci • •EFEKTIVNÍ „SUPPLY MARKET INTELLIGENCE“ zahrnuje: •• monitoring dodavatelských trhů a trendů (např. pohyb cen nákupních položek, pohyb dostupného množství, změny u dodavatelů) + interpretace dopadů na strategie podniku •• identifikace kritických položek a služeb, které jsou nutné pro dosahování strategických cílů v klíčových oblastech výkonnosti – zejména u nových produktů •• rozvoj alternativ dodavatelů a alternativních plánů nákupu – podpora plánů podniku • Management opatřování (Schulte, 1994) Management nákupu (opatřování) Nákup jako OBSTARAVÁNÍ – PRODPŮRNÉ HODNOTOTVORNÉ ČINNOSTI – nákupní způsoby a metody Zásobovací logistika – VSTUPNÍ LOGISTIKA = činnosti spojené s přejímáním, přepravou, skladováním a rozdělováním vstupů a vracením vstupů dodavateli = PRIMÁRNÍ HODNOTOTVORNÉ ČINNOSTI Funkční rozsah: •Průzkum nákupního trhu, vyhledávání zdrojů •Oslovování potenciálních dodavatelů •Otevření a uzavření nákupního jednání •Cenová a hodnotová analýza •Uzavírání smluv a správa nákupu (SRM) Funkční rozsah: •Vystavování objednávek •Přejímka, kontrola zboží •Skladování a správa skladů •Vnitropodniková doprava •Plánování, řízení a kontrola hmotných a informačních toků Nelze oddělit – navzájem propojené Nákup, obstarávání a vliv prostředí Dodavatelé – charakter trhů Zákazník (rychlost, náklady, kvalita) dopravce konkurenti Vláda (legislativa, strategie, Politiky) společnost technologie ekonomika --------- kooper. podniky a organizace ---------- Nákup, obstarávání podnik Nákup a obstarávání •Operativní •Taktický •Strategický • Rozměr, dosah a obsah Časové hledisko obstarávání - Kdy? - HIERARCHIE Strategické obstarávání Taktické obstarávání Operativní obstarávání STRATEGICKÉ OBSTARÁVÁNÍ 1. Jaké jsou hnací síly našeho podnikání (globalizace, výzkum a vývoj, ekologie…)? 2.Jaký je strategický záměr společnosti? 3.Jaké jsou strategické cíle společnosti? 4.Jaké požadavky budou kladeny na nákup v dalších třech… letech? 5. Jaké budou kritéria na dodavatele (aby byly požadavky splněny)? 6.Jak můžeme měřit plnění požadavků? 7. Máme dostatečné kompetence? 8.Jakým způsobem zviditelníme strategický plán interně a externě? ÚROVNĚ ROZHODOVÁNÍ - hierarchie •nákupní rozhodování na strategické úrovni: • v Vytváření nákupní politiky a vytváření a vydávání provozních řádů, směrnic, postupů a popisů činností, které se týkají nákupního oddělení, v Vytváření a zavádění nástrojů pro monitorování a zlepšení nákupních výkonů, v Rozhodování o tom, které činnosti dosud prováděné podnikovými zaměstnanci je lepší outsourcovat – obstarávat, nakupovat... v Zajišťování dlouhodobých smluv a vztahů s vybranými dodavateli, v Rozhodování týkající se výběru počtu dodavatelů (koncentrace poptávky/rozdělení rizik), vRozhodování o zásadních investicích podniku Strategický nákup •Význam nákupu jako strategické funkce •v organizacích (od 2. pol. 90. let 20. stol.) – VLIV NA KONKURENCESCHOPNOST – ještě jednou:cca 40 – 70% nákladů na výrobu – nákup (nakupované vstupy) •Carr a Smeltzer (1997, v Bedei a kol., 2008, s. 2): •“Strategic purchasing is the process of planning, implementing, evaluating, and controlling strategic and operating purchasing decisions for directing all activities of the purchasing function toward opportunities consistent with the firm's capabilities to achieve its long‐term goals”. •Role strategického nákupu: •identifikovat soubor požadavků pro nákup v souladu se strategickými cíli, stavem interních zdrojů, situací v externím prostředí a v souladu s trendy a změnami v procesech zásobování – jedna ze základen pro budoucnost organizace Příklad – komoditní strategie (resp. strategie kategorie nákupu) •Vypracování: •Potenciál (kompetence) dodavatelů pro komodity, které jsou potřebné •Možnosti, které trh nabízí •Směr vývoje trhu •Bariéry a předpoklady vstupu na trh (zejména u tzv. global sourcing) •Subjekty na trhu pro potenciální spolupráci Strategic sourcing •Strategic sourcing - sourcing strategy is defined as the approach developed by the company to procure supplies, for which four elements are defined as: •“the buying policy, •the number of sources, •the type of source and •the nature of the company - supplier relationship” • •Rozhodování na taktické úrovni: v administrativa celoročních smluv s dodavateli, v hodnocení stávajících dodavatelů v příprava podkladů pro výběr nových dodavatelů vRozhodování na operativní úrovni: v monitoring dodávek v tvorba objednávek vsledování vyřizování objednávek… v vAnebo jinak: vhttp://www.kensington.cz/nakup.pdf ÚROVNĚ ROZHODOVÁNÍ - hierarchie Oblasti nákupu a nákupní situace •OBLASTI NÁKUPU • •» Výrobní nákup •Výrobní nákup se zaměřuje především na nákup dílů, výrobního materiálu a surovin. • •» Nevýrobní nákup •Nevýrobní nákup obstarává hlavně komodity, které přímo nesouvisí s výrobou. Jedná se o nákup služeb, nemovitostí, výrobních strojů, náhradních dílů, investic a režijního materiálu. • •» Strategický nákup •Strategický nákup určuje se zohledněním cílů firmy nákupní strategii - současnou i budoucí. •NÁKUPNÍ SITUACE • •» Opakovaný nákup beze změny •Jedná se o rutinní nákup, který probíhá opakovaně. Nákupní oddělení využívá své zkušenosti z minulosti. Při opakovaných nákupech poskytují dodavatelé výhodné platební i dodací podmínky a dodržují neměnnou kvalitu dodávaných výrobků a služeb. • •» Modifikovaný nákup •Při modifikovaném nákupu je třeba, aby nákupní oddělení provedlo úpravy ve specifikaci výrobku, ceně a podmínkách dodávky. Při výběru dodavatele v rámci modifikovaných nákupů se dodavatelé snaží nabídnout co nejvýhodnější dodávku, aby ve výběru uspěli. • •» Nová nákupní úloha •strategicky důležitý nákup • (strategická příležitost, spekulativní nákup…) • problémový nákup (velké riziko) •+ termínový nákup (forward buying), •+ objemové obchody • •Promptní nákup (spot buy) – v případě náhle vzniklé neplánované potřeby Nákupní skupina (centrum) Nákup Výrobní útvary Výzkum, vývoj Controlling Finanční útvary Útvar řízení kvality Bezpečnost práce, životní prostředí Právní útvar Logistika Specifikace požadavků na množství, dodací termíny, balení, frekvenci dodávek…. Finanční nároky, limit zásob, termíny, finanční závazky vůči dodavatelům.. Sledování nákladů na nákup ABC analýza logistických činností Realizace dodávek, manipulace ve firmě…. Kvalitativní přejímka, metody měření, specifikace požadavků na jakost, audity… Modifikace požadavků na nákup, formulace nových požadavků… Specifikace požadavků na bezpečnost práce (dodávky strojů), živ.prostředí …. Hospodářské smlouvy, reklamační řízení…. Marketing Průzkum B2B trhu dodavatelů…. Informační systém Informační podpora výběru dodavatelů, nákupní portály, internetové tržnice… Zdroj: www.vscht.cz/uer/CZ_studium/doc/.../Nakup%20typy%20struktura.ppt upraveno Odbyt/prodej Poptávka, objednávky… Nákupní skupina (centrum) •Uživatelé – budoucí „spotřebitelé“ – identifikují potřeby •Poradci – ovlivňovatelé (znalci, experti na určitou oblast) •Deskriptori – definují přesnou technickou specifikaci •Kontroloři – eliminace osobních zájmů a dohled nad správností obsahu i postupu •Schvalovatelé – rozhodovatelé (pravomoci a kompetence) •Bezprostřední kupující – kontakt s dodavatelem •Financující – zajištění a zprostředkování úhrady KUPNÍ ROLE: Ovlivňovatel Navrhovatel/inicátor Rozhodovatel Uživatel koordinátor Organizace nákupu •Nákup jako samostatná funkce - útvar •Sloučení nákupu a prodeje (OBCHOD) •Sloučení nákupu a výroby •Sloučení nákupu s logistikou •Rozdělení nákupu na několik útvarů podle: –Hierarchie plánování a řízení (velikosti podniku…) –Geograficky –Zákazníka –Dodavatele –Produktu = předmětu nákupu –Hodnoty produktu –Nákupčích (znalosti, pozice) – • • DŮVODY VÝHODY A NEVÝHODY viz dále KUPNÍ ROLE: Ovlivňovatel Navrhovatel/inicátor Rozhodovatel Uživatel Koordinátor ORGANIZACE – KDO A S KÝM? •TŘI ZÁKLADNÍ OTÁZKY ORGANIZACE: •Jakou míru centralizace zvolit? –úplná centralizace nákupu do jednoho podnikového útvaru, –náklady, specializace, kontrola… –úplná decentralizace nákupu na podřízené útvary podniku, –hybridní (smíšené) modely, kdy centrální a podřízené útvary sdílejí nákupní pravomoci –Význam položky!!! + velikost, objem, množství nákupu položky… –TÝKÁ SE I JEDNOTLIVÝCH ČINNOSTÍ V RÁMCI NÁKUPU – •Jak zařadit nákup do organizační struktury podniku? •Jakou vnitřní organizaci nákupního útvaru navrhnout? (Gros, Grosová, 2006) Organizace nákupu •centralizovaný •decentralizovaný •Increased professionalism of buyers •More efficient allocation of purchasing budget •Higher bargaining power (zejména u velkých podniků s vícero pobočkami) •Less orders and bigger quantities – savings through administrative costs and economies of scale •Direct and single‐point contact with suppliers •Avoidance of competitive buying by parallel departments •Increased efficiency through development of common standards and procedures •Higher role of purchasing in corporate hierarchy •+ snadnější a méně nákladná kontrola • • •Purchasing department’s better contact with local organization •Integration with other functions; •Buyers are often located together with engineering or manufacturing specialists •Ability to focus on local conditions and adjust purchasing activities accordingly •Rychlejší procesy (relativní) VÝHODY VÝHODY •centralizovaný • •decentralizovaný • •Indirect contact between supplier and actual user of the component/product •Increased specialization can limit purchasing function integration with other department, •losing the overall coherence requirement •High buying power can be abused by the chase of lower prices resulting in bankruptcy of supplier and changers in market structure •Coordination difficulties between different sites •No clear overview of inbound material flow leading to inefficiency •Reduced specialization and bargaining power due to smaller scale and scope of the function NEVÝHODY NEVÝHODY Bedei a kol., 2008, s. 13) Výhody a nevýhody organizace - příklady •OBCHODNÍ ÚTVAR -vysoká profesionalita -optimalizace dodávek ve vazbě na stav zásob -propojení nákupu s prodejem -zprostředkovaná vazba na uživatele nakupovaných položek -nebezpečí nákupu výrobků s nevhodnými technickými parametry -nižší operativnost nákupu -složitější koordinace nákupu s výrobou •VÝROBNÍ ÚTVAR -dokonalá znalost specifikace nakupovaných položek -rychlá reakce na změny požadavků výroby -preference technických parametrů, -potlačování ekonom. ukazatelů -omezení nákupu na vstupní suroviny, díly, energie pro výrobu -nutnost vytvoření dalšího útvaru pro nákup ostatních položek -nižší profesionalita vyjednávání • (Gros, Grosová, 2006) Činnosti v rámci nákupu •…Vyrobit sám nebo zakoupit? Make or buy? • • ŘÍDÍCÍ •plánování •organizování •rozhodování a přikazování •koordinace •motivování (tj. vedení lidí) •komunikování •kontrola •…metody, způsoby jednání… •evidence • • Vliv na uvedené manažerské funkce a jejich výkon •funkce •zodpovědnost •Corporate procurement officer (CPO) •Strategický nákupčí • •Purchasing engineer • •Projektový nákupčí • •Materiálový plánovač/nákupčí •MRO nákupčí •……. • • •Developing corporate purchasing policies, strategies, systems, reporting. • •Strategic commodities – large volumes, high investment projects and services. Responsible for developing sourcing strategy for key commodities. Long planning horizon. •New materials and components. New suppliers. Discussing specific requirements, market research, selection of suppliers, negotiations. Work on decentralized level. Liaisons between purchasing and R&D. •Similar to purchasing engineer but focus on equipment and services or projects. •Materials planning and ordering, order handling – ensuring material supply, calling off materials against annual agreements. Vendor rating ‐ monitor and control suppliers quality and delivery performance. •MRO supplies – management of the entire assortment of MRO items with regard to overall performance rather than just price focused. Tzv. LEAD BUYER A LOCAL BUYER (v případě nadnárodních společností) Fáze nákupního procesu: –predikce budoucích potřeb (strategie a plány, znalost vývoje trhu) –poznání, zjištění potřeby (objednávací systém) –identifikace nezbytnosti, charakteru a rozsahu potřeby –kupní rozhodnutí –specifikace výrobku nebo služby –výzkum nabídek - nákupní výzkum trhu (dodavatelů) –volba dodavatele (nabídky) - kriteria –rozhodnutí a formulace podmínek dodávek, zadání objednávky –logistické aktivity při vstupu dodávky do podniku –kvantitativní a kvalitativní přejímka dodávky, případná reklamace –finanční vypořádání, úhrada dodávky –hodnocení výkonu dodavatele Modely – viz LUKOSZOVÁ, 2004 Zdroje informací pro nákup: •Informace : –o evidenci o výkonech dodavatelů –aktuální informace pracovníků nákupu –informace získávané sledováním propagačních aktivit dodavatelů –informace získávané na výstavách, veletrzích, prezentacích a při předvádění nových výrobků –zprávy z obchodních jednání –informace publikované v odborném tisku •Strategické cíle podniku •Nákupní politika •Plán prodeje/odbytu, výroby •Specifické požadavky zákazníků •Stav zásob •Údaje o spotřebě (např. z kusovníků) •Očekávané inovace a technické změny •Nákupní ceny – aktuální a prognóza vývoje •Informace od dodavatelů (možnosti) •Informace o potenciálních dodavatelích •Změny v legislativě •Měnové kurzy - očekávání •Úsilí konkurentů •informace o zkušenostech jiných odběratelů … • Potřeba nákupu a položky nákupu – XYZ analýza •rozdělení položek podle charakteru jejich spotřeby v množství a čase: •skupina X, v níž jsou položky s velmi pravidelnou spotřebou v čase a množství, položky, které jsou nakupovány ve velkých množstvích, jejichž spotřebu lze s vysokou spolehlivostí předpovědet; •skupina Y, kam zařazujeme položky, u kterých dochází k výkyvům spotřeby v čase i množství, ale lze je s jistou pravděpodobností předpovědět; •skupina Z obsahuje položky se značně nepravidelnou spotřebou v čase i množství, jejichž předpověď je velmi obtížná. …anebo •substituční položky, s vysokou nabídkou na trhu, významné pro firmu a s relativně stabilní spotřebou; •bezproblémové položky, opět s velkou nabídkou, ale s nižším významem pro podnik a s proměnlivou poptávkou; •strategické položky, významné pro podnik, s omezenou nabídkou a s relativně stabilní spotřebou; •úzkoprofilové položky, s omezenou nabídkou, s nízkou a nepravidelnou spotřebou. Nákupní politika •The term policy includes all the directives, both explicit and implied, that designate the aims and ends of an organization and the appropriate means used in their accomplishment. •Policy refers to the set of purposes, principles, and rules of action that guide an organization. Rules of action refer to standard operating procedures along with any rules and regulations. • •Charakteristiky efektivní politiky: •Orientovaná na akci •Relevantní •Výstižná a stručná •Jasná a jednoznačná •Dobře načasovaná a aktuální •Je vodítkem při řešení problémů a pro chování v rámci nákupu Dokumenty v nákupním procesu •Nákupní řád •Směrnice o nákupu •Specifikace nakupované položky •Dodací a platební podmínky (rámcové) •Poptávky •Normy spotřeby, kusovníky •Technologické předpisy, pracovní postupy •Evidence zásob (nedokončené výroby) •Nabídky •Reference o dodavatelích •Protokoly o výběrovém řízení •Protokoly o zkoušce prvního výrobku •Osvědčení o kvalitě •Smlouvy •Objednávky •Seznam dodavatelů •Hodnocení dodavatelů •Faktury •Dodací listy •Reklamační protokoly •… Žádanka - příklad dokumentu – iniciace procesu nákupu •Popis, specifikace požadovaného materiálu nebo služby •Množství a požadovaná doba dodání (datum) •Odhad nákladů (ceny) za jednotku •Účet (provozní), ze kterého bude nákup hrazený •Datum žádanky – začátek fáze nákupního procesu •Podpis, podpisy nadřízených pracovníků Reorder Point System –“automatizovaná žádanka“ •such a system uses information regarding order quantity and demand forecasts unique to each item or part number maintained in inventory. •each item in a reorder point system, which is usually computerized, has a predetermined order point and order quantity. •When inventory is depleted to a given level, the system notifies the materials control department (or the buyer, in some organizations) to issue a request to a supplier for inventory replenishment. This signal might be a blinking light on a screen, a message sent to the materials control department’s e-mail address, or a computer report. •Most reorder point systems are automated using predetermined ordering parameters (such as an economic order quantity, which considers inventory holding and ordering costs). Electronic systems (such as material requirements planning systems) can instantly calculate reorder point parameters. Most systems can also calculate the cost tradeoffs between inventory holding costs, ordering costs, and forecast demand requirements. • Výběr dodavatelů •Vyjednávání (negotiation) •Je vhodné pokud: •Jde o novou položku nebo technicky komplexní položku, kterou nelze přesně specifikovat •Pokud nákup vyžaduje ujednání o mnoha faktorech: cena, kvalita, sdílení rizika, podpora produktu atd. •Pokud nakupující vyžaduje včasné zapojení dodavatele. •Pokud dodavatel vyžaduje dlouhou dobu vývoje a produkce položky – nelze přesně odhadnout všechny náklady • •Často na základě zaslání POPTÁVKY (request for proposal) •Nabídkové řízení (competitive bidding) – cena je dominantním kritériem a lze přímo specifikovat požadavky na nákupní položku •Zaslání žádosti o (cenovou) nabídku request for quotation (RFQ) •Hodnocení nabídek podle zvolených kritérií • •Efektivní, pokud: •Jde o velké objemy nebo vysokou cenu položky– efektivita nákupu •Lze jasně vymezit specifikaci pro dodavatele •Trh je konkurenční – očekává se adekvátní počet dodavatelů – zájemců •Je k dispozici dostatečně dlouhý čas pro realizaci celého procesu •Kupující nemá preferovaného dodavatele pro danou položku. • •Korupce u veřejných zakázek Kriteria výběru dodavatele (1) •Závislé na urgentnosti potřeby, charakteru potřeby, možnostech podniku…. •Zejména u strategického nákupu tato kritéria: •finanční situace dodavatele •perspektivnost vývoje dodavatele (inovační potenciál) •logistické služby dodavatele: ▫lokalizace dodavatele, ▫dodací lhůty, termín vyřízení objednávek, ▫rozptyl termínů vyřízení objednávek, ▫kompletnost dodávek ▫schopnost rychlé reakce na mimořádné objednávky, ▫balení dodávaných výrobků, ▫schopnost zabezpečovat JiT-dodávky, ▫dopravní schopnost ▫nabídka dalších služeb •výrobní možnosti dodavatele Kriteria výběru dodavatele (2) •požadovaná kvalita: ▫procentuální podíl vadných dílů z celkového dodaného množství, ▫procentuální podíl nevyhovujících vzorků při statistické kontrole kvality, ▫informace o dosavadním vývoji a perspektivách v kvalitě výrobků dodavatele, ▫informace o systému řízení kvality, •informační systém •celkové pořizovací náklady a platební podmínky: ▫cena, ▫pořizovací náklady, ▫očekávaný vývoj ceny, ▫vývoj nákladů dodavatele, ▫podíl přímých a režijních nákladů, ▫lhůty splatnosti faktur, ▫cenové rabaty. Náklady nákupu – pořizovací (čisté) Výběr dodavatelů – ABC analýza •podle postavení a jejich počtu na trhu: •kategorie A - omezené množství většinou monopolních dodavatelů dodávajících specializované produkty; •skupinu B tvoří větší množství dodavatelů dodávajících zboží na rozsáhlejší segmenty trhu; •skupinu C tvoří velký počet dodavatelů nabízejících produkty s širokým využitím. Výběr dodavatele – kvalita („po staru“ jakost) předmětu nákupu •skupina K(J)1 - tvoří nakupované položky s mimořádným vlivem na kvalitu výrobku. V řadě případů je dokonce kvalita položky prioritním ukazatelem a rozhoduje o nákupu i za cenu vyšších nákladů. •skupina K(J)2 - jsou položky se standardním vlivem na kvalitu výrobku. Kvalitativní parametry zpracovávaných položek mohou mít např. jisté tole-ranční rozpětí kvalitativního parametru nebo určenou horní nebo dolní mez, jejichž dodržení umožňuje jejich zpracování danou technologií bez zásadního, pro zákazníka nepřijatelného vlivu na kvalitu konečného výrobku. •skupina K(J)3 - takové položky, jejichž kvalita ovlivňuje kvalitu konečných výrobků firmy jen málo, nebo vůbec ne. Výběr dodavatelů strategie výběru (sourcing strategy) •Single versus multiple supply sources •Short-term versus long-term purchase contracts •Selecting suppliers that provide design support versus those that lack design capability •Full-service versus non-full-service suppliers •Domestic versus foreign suppliers •Expectation of a close working relationship versus arm’s-length purchasing •(1) manufacturer or distributor; •(2) local or national or international source; •(3) small or large supplier; and •(4) multiple or single supplier for the item, commodity, or service. • •The full-service supplier approach •- manage an entire system of components, activities, and services, as well as to effectively manage its own supply base. •The full-service supplier can also perform complete design and build work instead of the buyer performing the work internally or using several different suppliers in an uncoordinated effort. Global sourcing Reasons for global sourcing •Price (74%) • Quality (46%) • Only source available (41%) • Delivery and continuity of supply (23%) • Technical back-up • Technology (23%) • Counter-trade requirements/ opportunities (5%) • Subsidiary deals • Competition Rizika u global sourcing – rozdíly mezi dodavatelskými trhy •Stage of economic development • Supply structure and competition • Culture and language • Business rules and customs • Currency and exchange risks • Supplier profiles • Availability of data on prospective suppliers •Politics, regulations and associated risk • Legal and financial systems and bodies (e.g. EU: Services Directive 92/50/EC; Supplies Directive 93/36/EC; Works Directive 93/37/EC; Utilities Directive 93/38/EC; Remedies Directive 89/96/EC; Utilities Remedies Directive 92/13/EC) •Control and coordination. • Strategies for global sourcing •Use a ‘local source’ which is linked to a global network • Source through an overseas supplier who can supplying parts direct to your overseas business locations • Use an overseas supplier that is able to support your core business location, for example, through having a local development centre in your country • Create your own design & development support teams abroad for your various locations and source locally Problems in global sourcing •Delivery time • Exchange rates • Payment • Quality/ rejects • Tariffs/duty • Expediting • Political/labour problems • Hidden costs shipping or special export packing • Document cost • Legal problems • Language • Culture /customs • Ethics Příklady dokumentů v rámci etapy výběru dodavatele a po vybrání •Žádost o informaci (request on information) – znalost existence několika potenciálních dodavatelů •Žádost o zaslání nabídky •Hodnocení nabídek a další dokladů (osvědčení o kvalitě, protokoly o zkoušce vzorku….) •Kupní smlouva (1. rámcová –“blanket purchase order“ - specifikace celého procesu dodávání včetně podmínek, lhůt, dokladů – roční i víceletá, ale i na kratší období; 2. standardní), resp. 3. smlouva o dodávkách… •Objednávka struktura dodací lhůty Zdroj: Gros, Grosová, 2006, s. 55 Dodací lhůty a doložky INCOTERMS ØInformační a komunikační nákupní mix ØVýrobkový nákupní mix ØMix služeb ØCenový mix ØKontraktační mix ØLogistický mix ØDodavatelský mix Nákupní marketingový mix Hodnocení dodavatelů – metody, způsoby Hodnocení dodavatelů - Pareto •Paretova analýza: •Základní logika: 20 % dodavatelů realizuje 80 % nakupovaných objemů. •Při aplikaci Paretovy analýzy se nejprve setřídí dodavatelé podle vybraného kritéria (např. podle tržeb, objemu dodávek nebo plateb – objemu fin. částek), vypočte se procentuální poměr objemů jednotlivých dodavatelů k celkovému objemu a následně se sestrojí Paretův diagram. •Z diagramu jednoznačně vyplyne struktura dodavatelů dle zvoleného kriteria. Hodnocení dodavatelů - ABC analýza •ABC analýza úzce navazuje na Paretovo pravidlo; •na základě ABC analýzy bývají dodavatelé rozděleni podle finančního objemu, resp. dalších kritérií do tří skupin: •A dodavatelé – do této kategorie spadá 20 % klíčových dodavatelů vstupů, které tvoří v nákupu velké finanční objemy (80 % ročního obratu) – resp. jiného zvoleného kritéria. Kontakt s těmito firmami je častý a je třeba sledovat jejich rozvoj, systém kvality a výrobní procesy. S touto skupinou by se měly udržovat nadstandardní osobní vztahy a jakékoliv problémy s kvalitou nebo termíny se musí okamžitě řešit, protože tyto změny mohou v konečném důsledku způsobit značné problémy ve výrobě. Úspory vytvořené ve spolupráci s dodavatelem A bývají vzhledem k obchodovanému objemu daleko větší než u ostatních dodavatelů. •B dodavatelé – v této kategorii je obvykle zahrnuto 40-70 % všech dodavatelů, tvoří asi 15 % ročního obratu. Kontakt s B dodavateli představuje hlavní oblast aktivity běžných nákupců. •C dodavatelé – v této kategorii se vyskytují nepravidelní partneři, kteří buď poskytují pouze nárazové dodávky (tvoří asi 5 % ročního obratu), anebo jsou tzv. v záloze, a jsou schopni reagovat při selhání klíčových, nebo běžných dodavatelů. Těmto dodavatelům se nemusí věnovat zvýšená pozornost. • •Šlapota, 2005 • Hodnocení dodavatelů – dodavatelská matice •Kombinace dvou kritérií – jiných než na předchozím slidu •Pro určení strategicky významných dodavatelů se využívá tzv. dodavatelské matice, kdy se pomocí metody ABC všichni dodavatelé zařazují do tří skupin podle dvou kritérií: celkového objemu dodávek za určitý čas a ekonomických ztrát způsobených nízkou kvalitou konkrétních dodávek. skenovani0002 Nenadál, 2002 Příklady kritérií Kraljicova nákupní portfoliová matice (Peter Kraljic) - nakupované produkty jsou rozděleny do 4 kategorií na základě posouzení 2 dimenzí, a to: dodavatelské riziko a ziskovost. - pomocí matice lze optimalizovat využití možností a schopností různých dodavatelů Výběr dodavatelů - metody •expertní odhad (tým nebo jednotlivec s danými pravomocemi) – vliv značné subjektivity •Bodové metody •scoring-model (viz dále) •porovnání nabídek (např. z hlediska cenové úrovně dodavatele) •kombinace metod (v praxi nejčastěji uplatňovaný přístup) • Příklad kritérií hodnocení dodavatelů – jednoduchá bodová metoda Schulte, 1994 Scoring model •= bodové ohodnocení hlavních ukazatelů výkonnosti dodavatelů. •Výsledné bodové ohodnocení každého dodavatele: • • •kde: • Aj = celkový počet bodů dodavatele j • ai = váha kritéria i • bij = ohodnocení výkonu dodavatele j podle kritéria i • n = počet hodnocených kritérií •Ke každému kritériu se může určit individuální váha (pokud se zvážení neuskuteční, tak má individuální váha hodnotu jedna). Celkové bodové ocenění každého dodavatele se získá jako celkový součet součinů bodových hodnocení a vah pro jednotlivá kritéria. •Výsledné celkové bodové ohodnocení je možno srovnávat s ohodnocením jiných dodavatelů. Čím vyšší je celkový počet bodů dodavatele, tím lépe dodavatel vyhovuje potřebám a specifikům daného podniku. • Příklad použití scoring modelu Tomek, 1996 Grafická metoda hodnocení dodavatelů skenovani0001 Perrotin, 1999 SW3 Softwarový model pro hodnocení dodavatelů http://www.qlanys.cz/cz/qlanys-hodnoceni-dodavatelu.php Rozhodovací tabulka •Ve sloupcích tabulky jsou jednotliví hodnocení dodavatelé, v řádcích zvolená kritéria. Hodnoty Amn v tabulce mohou být kvantitativní údaje v různých jednotkách, kvalitativní údaje a popisné charakteristiky Použitý text z DP:Menšíková Barbora, Návrh systému hodnocení dodavatelů dle ČSN ISO 9001:2000 Hodnocení s využitím nominální stupnice •Nominální stupnice je považovaná za nejjednodušší metodu. Při bodování se využívá binární logický kód 1 a 0. U této metody postupujeme tak, že nakupující vybere, která kritéria budou vhodná při procesu výběru dodavatele. Poté se zhodnotí, zda dodavatel ono kritérium splňuje či nikoli. Pokud dodavatel splňuje, je mu přiřazena hodnota 1, pokud nesplňuje, přiřadí se mu hodnota 0. Poté sečteme pozitivní hodnoty a vybereme dodavatele s nejvyšším počtem hodnot 1. Nevýhodou této binární stupnice je v tom, že nebere ohled na různé váhy jednotlivých kritérií, samozřejmě pokud jsou různá kritéria odlišně důležitá . Bodové hodnocení s využitím ordinární stupnice •Nejčastěji se využívá škála v různé podobě – např. viz tabulka č. 1 dále. Před přiřazením bodů podle jednotlivých kritérií je třeba určit číselné intervaly jednotlivých kvantitativních ukazatelů pro použitou hodnotící škálu – např. viz tabulka č. 2 dále Tab. č. 1: příklad bodové stupnice Tab. č. 2: příklady intervalů pro bodovou stupnici hodnocení Použitý text z DP:Menšíková Barbora, Návrh systému hodnocení dodavatelů dle ČSN ISO 9001:2000 •Použité postupy jsou vhodné v případech, kdy významnost jednotlivých ukazatelů je pro rozhodování stejná. Pokud tomu tak není, je třeba určit pořadí důležitosti kritérií. Pořadí podle důležitosti kritérií stanoví komise odborníků. Pokud se jejich názory liší, je možné využít průměrné pořadí kritérií. Tento postup stanovení pořadí důležitosti kritérií je ale určen pro malý počet kritérií. Nelze ho doporučit pro 10 a více kritérií. Blíže viz tab.č. 4 Tab. č. 4: výsledky hodnocení pořadí důležitosti kritérií podle hodnocení 6 hodnotitelů Použitý text z DP:Menšíková Barbora, Návrh systému hodnocení dodavatelů dle ČSN ISO 9001:2000 •Bodové hodnocení dodavatelů lze spojit s ohodnocením významnosti kritérií vynásobením přiřazených bodů nebo relativních hodnot ohodnoceným pořadím kritérií – viz tab č. 5 a 6 dále. Tab. č. 5: váhové bodové hodnocení Tab. č. 6: váhové relativní bodové hodnocení Použitý text z DP:Menšíková Barbora, Návrh systému hodnocení dodavatelů dle ČSN ISO 9001:2000 Optimalizace počtu dodavatelů •Rozhodující faktory: struktura trhu, velikost dodavatelů, vyjednávací síla dodavatelů, strategičnost položky, míra specifičnosti trhu, požadavek komplexnosti nákupu nebo spolehlivosti dodávek, kapacity dodavatelů, dodavatelských podmínek….. •1. Strategie koncentrace (single sourcing) •Při single sourcingu se redukuje počet dodavatelů a snahou odběratele je užší navázání obchodního vztahu s hlavními dodavateli pro daný vstup. Často jsou definováni tzv. strategičtí dodavatelé a další „ v záloze“ •V praxi často dochází k absolutnímu single sourcingu, tj. že danou komoditu poskytuje pouze jeden dodavatel. •Dle Šlapoty pokud některý dodavatel překročí hranici 30 % z celkového nakupovaného objemu daného produktu, tak může dojít k závislosti na dodavateli a v případě problémů nemusí být záložní dodavatel schopný a připravený zajistit požadovaný objem dodávek • •2. Strategie dodavatelského vějíře (multiple sourcing) •Při aplikaci tohoto přístupu se využívá nejméně dvou dodavatelů pro jeden nakupovaný vstup, protože rozdělením spotřeby na několik dodavatelských firem lze minimalizovat riziko přerušení plynulosti dodávek v nestandardních situacích. Tímto rozdělením podnik staví své plánování nákupu na širší, a tím také jistější základně. • • •Zdroj: Šlapota, 2005 • Požadavky na nákup a hodnocení dodavatelů – KVALITA (1) •a) úplná nomenklatura a hodnoty znaků kvality (pokud možno měřitelných), •b) časové období platnosti hodnot znaků kvality, •c) stanovené postupy a jednotky měření a testování produktů, •d) volba vhodného způsobu posuzování shody, •e) definovaná kritéria přijatelnosti dodávek, •f) termíny dodání, dodávané množství, •g) požadavky na identifikaci a zpětnou sledovanost dodávek, •h) očekávané maximální náklady vztahující se k dodávce apod. • •V souboru požadavků na procesy a systémy u dodavatelů by neměly chybět: •i) požadavky na systémy managementu kvality, enviromentálního managementu, managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, •j) požadavky na způsobilost procesů u dodavatelů, •k) způsoby zabezpečování kvality u subdodavatelů, Požadavky na nákup a hodnocení dodavatelů – KVALITA (2) •l) druhy přejímacích plánů, pokud se jako forma ověřování shody uplatňuje statistická přejímka, •m) odpovědnost za jednotlivé činnosti při zabezpečování kvality dodávek, •n) způsoby komunikace s dodavateli, včetně komunikace o změnách a úpravách obchodních smluv, •o) požadavky na rozsah spolupráce v průběhu plnění obchodní smlouvy atd. • •Mezi požadavky na další služby a činnosti mohou patřit: •p) odkazy na další nadřazenou legislativu, •q) rozsah povinně vedených a udržovaných záznamů, včetně doby uchovávání těchto záznamů, •r) požadavky na obaly, způsob přepravy a skladování, •s) požadavky na certifikáty třetí stranou apod. • Nenadál, 2006 Měřítka výkonnosti u nákupu Měřítka výkonnosti u nákupu Nákup a Just In Time (JIT): time-exact delivery to the customer’s production having no own inventory (specifically practiced in the automotive industry). • Vendor Managed Inventory (VMI): supplier manages the inventory at the customer site to ensure delivery capability (practiced among others in the chemical and electronic industry) • Efficient Consumer Response (ECR) and Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment (CPFR): both are operations models in the consumer goods industry to ensure delivery capability and avoid stockouts based on an automated replenishment of outlets using product inventory, historic and/or planned sales information at the point-of-sales (POS). CPFR focuses on a close cooperation between retailer and manufacturer. ECR focus on the customer-facing reaction on customer responses in logistics, sales and promotions. 83 F4-3 Components of a customer order cycle Programy plynulého zásobování a předpovídání (Continuous Replenishment and Forecasting Program, CRFP) •Techniky plynulého zásobování jsou zameřeny na nasledující oblasti: • •doplňování výrobků v regálech obchodu (Product Replenishment), •integrace dodavatelů, jejich konsolidace dle klíčových produktů, implementace konceptů ECR v protiproudu dodavatelského retězce (Integrated Suppliers), •spolehlivost operací, ktoré jsou předpokladem pro efektivní doplňování produktů při současném zvyšovaní stability dodávek a obchodních vazeb (Reliable Operations), •synchronizování výroby se spotrebitelskou poptávkou, tj. vyrábět výrobky, které jsou žádané (Synchronise Production), •manipulační koncepty, kde výrobky nejsou uskladněné do skladu pro pozdější distribuci, ale jsou navrženy a umístěny podle charakteru výrobků a/nebo místa určení – překladiště a spojování objednávek (Cross Docking), •získávání informací potřebných pro automatické řízení skladu přímo z prodejních míst - tzv. POS (Point-Of-Sale). Počítačem podporované objednávání (Computer Assisted Ordering, CAO) • Je systém, který automaticky generuje objednávky pokud zásoby u zákazníka klesnou pod předem určenou úroveň. Ta je stanovena podle informací získaných automaticky v místech spotřeby. Počítačový systém sleduje zásoby položek u zákazníka v souladu s daty o zákazníkovi a dodávkach výrobků. Dodavatelský systém zásobování (Suplier Fulfilment Systems, SFS) • SFS je jedním z konceptů v rámci systému CRP programu plynulého zásobování, který je uplatňován na straně dodavatele v návaznosti na požadavky odběratele (distribučních center). Při dodržení objednávky zásobovací systém vykonáva další aktivity, které zahrnují: •systém vstupních objednávek, •rozvrhování objednaného množství, •odbytové operace, •tvorbu nákladových a dodacích listů, •transfer zpracovaných objednávek do systému skladového managementu, •začátek platebního procesu. Optimalizace nakládky cestních souprav (Vehicle Fill Optimisation, VFO) •VFO proces, při kterém se přizpůbuje množství v původní objednávke (směrem dolů nebo nahoru) tak, aby upravená objednávka optimálně vytěžila dopravní prostředek. Systém VFO zahrnuje dvě základní metody: •určování základního objednaného množství •optimalizaci dodávek zdroje •Gross, I., Grossová, S. Tajemství moderního nákupu, 2006 •Monczka, R. M.,Handfield, R. B., Giunipero, L. C., Patterson, J. L. Purchasing and Supply Chain Management, 4e, 2009 •Porter, M. Konkurenční výhoda •http://studentka.sms.cz/index.php?P_id_kategorie=7630&P_soubor=%2Fstudent%2Findex.php%3Fakce%3Dpre hled%26ptyp%3D%26cat%3D40%26idp%3D%26detail%3D1%26id%3D249%26view%3D1%26url_back%3D •http://www.kensington.cz/nakup.pdf •LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. Praha: Computer Press, 2004. •ŠLAPOTA, B., GRABARCZYK, K., LETÁK, J. Nákup? Havířov: Question Marks, 2005 •SCHULTE, CH. Logistika. Praha: Victoria Publishing, 1994. •TOMEK, J., HOFMAN, J. Moderní řízení nákupu podniku. 1. vydání. Praha: Management Press, Ringier ČR, a.s., 1999. •BAILY, P. Purchasing Principles and management. 9th ed. Harlow: Prentice Hall, 2005. •QUAYLE, M. Purchasing and supply chain management : strategies and realities. 1st ed. Hershey : Idea Group Publ., 2006. •