DOC. ING. PETR PIROŽEK, PH.D. ING. SYLVA ŽÁKOVÁ TALPOVÁ, PH.D, ING. ALENA ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ,PH.D ING. PAVLA ODEHNALOVÁ, PH.D PIROZEK@ECON.MUNI.CZ KPH Č.DV. 530 Mezinárodní management Osnova kurzu 1.přednáška 29.2.2016 – Úvod, vymezení Problematiky, východiska předmětu a pojmy — Internacionalizace podniku, IJV (doc. Pirožek) — — C1 – (1.3.) zadání seminární práce, vymezení studované literatury, úkoly pro jednotlivá cvičení, Případová studie z MM — 2.přednáška 14.3.– Strategické aliance (Dr. Šafrová Drášilová) — — C2 – (15.3.) Internacionalizace podniku, společné formy podnikání — Osnova kurzu 3.přednáška 11. 4. – Nadnárodní společnosti (Dr. Žáková Talpová ) — — C3 – (29.3.) Strategické Aliance — C4 – (12.4.) Nadnárodní společnosti — 4.přednáška 25.4. Společné formy podnikání; Akvizice (doc. Pirožek) — — C5 – (26.4.) Akvizice cvičení — C6 – (10.5.) Rezerva, zakončení — 5.přednáška 9.5. Zahraniční investice; lidské zdroje v mezinárodním managementu (doc. Ing. Pavel Štrach, Ph.D., Škoda Auto VŠ) Ověření znalostí —Způsob hodnocení: —Cvičení 1 – zadání sem. prací, příklad internacionalizace —Cvičení 2 – max. 2 body (internacionalizace a J.V.) —Cvičení 3 – max. 2 body (strategické aliance) —Cvičení 4 – max. 2 body (MNC) —Cvičení 5 – max. 2 body (Akvizice v M.M) —Cvičení 6 – Rezerva, zakončení —Test ve zk. období - max. 8 bodů —CELKEM max. 16 bodů Hodnocení Počet bodů A 16 B 15 C 14 D 12 - 13 E 10 - 11 F 0 - 9 Výsledné hodnocení Aktivní účast na cvičeních —Seminární práce se zpracovává v kontextu jednotlivých cvičení, zejména cvičení 2,3,4,5 —Odevzdání vypracované seminární práce (podklady pro aktivní cvičení) bude hodnoceno s aktivní účastí na cvičeních. Způsob odevzdání je do odevzdávárny v ISu MU. Obsah „bodovaných“ cvičení —Internacionalizace a JV – cvičení 2 1.Vymezení internacionalizace/JV důvody a motiv pro zapojení 2.Výstavba mezinárodního zastoupení/JV 3.Způsoby řízení mezinárodního zastoupení/JV — —Strategické aliance – cvičení 3 1.Rizika strategických aliancí 2.Motivace ke strategickým aliancím 3.Strategie win-win – (ne)úspěšnost strategických aliancí Obsah „bodovaných“ cvičení —Nadnárodní podniky – cvičení 4 1.Forma vstupu podniku na zahraniční trh 2.Strategie vstupu 3.Organizační struktura ¡ a) z pohledu modelu Stopford and Wells ¡ b) z pohledu modelu Bartlett and Ghoshall — —Akvizice – cvičení 5 1.Plánování akvizice 2.Implementace akvizičního procesu 3.Integrace v post akviziční fázi ¡ Literatura —a) základní literatura: —BLAŽEK, Ladislav a Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ. Nadnárodní společnosti v České republice :vývojové trendy, organizace a řízení, kultura a odpovědnost. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2013. ISBN 978-80-7400-478-0. —Gooderham N.P. – Nordhaug O.: International Management Cross-Boundary Callenges, Blackwell Publishing, 2003ISBN 0-631-23341-5 —Štrach, P.: Mezinárodní management, Grada Publishing 2009, ISBN 978-80-247-2987-9 —Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 —b) doporučená literatura: —Verbeke A.: International Business Strategy, Cambridge University Press 2009, ISBN 978-0-521-68111-7 —Rodrigues C.: International Management, A cultural approach, SAGE Publications 2009, ISBN 978-1-4129-5141-8 —Aimin, Y. – Yadong, L.: International Joint Ventures: theory and practice.M.E. Sharpe New York 2001, ISBN 0-7656-0474-4 —Picot, G.: Handbook of International Mergers and Acquisitions, Palgrave Publishers 2002, ISBN 0-333-96867-0. Y Soft —vznik 2000 —studentský projekt na MU —prvních 5 projektů zkrachovalo —2003 – SW pro kontrolu tisku a kopírování SmartQ —2004 – produkt přejmenován na YSoft SafeQ —dotykový terminál (1. na světě) —2006 – vlastní výrobní linka — —7000 společností v 72 zemích —více než 230 zaměstnanců —90% tržeb v zahraničí Internacionalizace —zakládán s vizí globální společnosti —18 přímých zastoupení po celém světě —bezkapitálové i kapitálové vstupy ¡partnerství s distributory, výrobci, prodejci ¡nepřímý export ¡aliance ¡akvizice ¡pobočky — — Historie expanze —2008 – pobočky v Japonsku a Izraeli, akvizice XpertImage v USA —2010 – strategické partnerství s Konica Minolta —2011 – pobočka Miami —2013 – pobočka Dubaj, zakoupena australská společnost Equitrac Systems of Australia —