Mezinárodní management INTERNACIONALIZACE doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Osnova přednášky 1.Pojetí mezinárodního managementu 2.Vstupy na mezinárodní trh, rizika, 3.UPSALA model; 4.Daniels – Radlbaugh model 5.Předpoklady internacionalizace – komoditní a teritoriální analýza 6.Bez-kapitálové formy internacionalizace 7.Shrnutí, závěry • • Důvody působení MNC v ČR aneb proč studovat mezinárodní management •Náklady na pracovní sílu v českém soukromém sektoru byly v roce 2012 méně než •poloviční ve srovnání s průměrem v celé Evropské unii. •Soukromí zaměstnavatelé v EU loni zaplatili za hodinu práce v průměru 23,50 eura (přes 600 Kč), což představuje meziroční nárůst o 2,1 procenta. •V českém soukromém sektoru náklady na hodinu práce stouply o 2,8 procenta na 10,70 eura (276 Kč), napsal německý statistický úřad. •Nejvyšší náklady na pracovní sílu byly podle zprávy ve Švédsku, kde museli zaměstnavatelé za jednu hodinu zaplatit v průměru 41,90 eura. Nejnižší jsou naopak v Bulharsku, kde stála hodina práce pouze 3,70 eura. •Česká republika je v Evropské unii z hlediska výše těchto nákladů na 19. místě. Za ní následuje Slovensko, kde loni činily náklady na hodinu práce 8,60 eura. •V Německu, které je největší ekonomikou Evropské unie, loni stála hodina práce 31 eur. •Do nákladů jsou zahrnuty kromě samotného i povinné odvody, které zaměstnavatelé za •zaměstnance platí. • •Zdroj: Německý statistický úřad •Pozn. Komparace mezd proti prům. mzdě ČR = 25 – 30 násobek; USA = cca 350 násobek prům. mzdy Pojetí mezinárodního managementu - výuka Mezinárodní management vymezení •Rozdíl od obecného managementu lze spatřit v důrazu na mezinárodní prostředí manažerských aktivit a to jak v podnikatelském, tak i nepodnikatelském sektoru. •Důraz je kladen na vnější prostředí ve smyslu právních, politických, technologických, ekonomických a sociálních hledisek. •Průnik oblastí organizačního rozvoje, kultury a strategie v mezinárodním prostředí Mezinárodní management vymezení •Z tohoto důvodu lze mezinárodní management pojmout jako určitý proces •koordinace aktivit v nadnárodním měřítku •s využitím multikulturních lidských zdrojů za účelem plnění cílů • pro zajištění prosperity z globálního pohledu. Mezinárodní management vymezení •Nadnárodní společnosti (Multinational Corporations – MNCs) jsou: •Společnosti nebo jednotky, jejichž vlastnictví je soukromé, státní nebo smíšené, •které jsou založené v různých zemích a vzájemně propojené tak, že jedna nebo více z nich může vyvíjet významný vliv na činnost druhých, •zvláště s ohledem na společné využívání znalostí a zdrojů. •OECD 1977 Mezinárodní management •Nadnárodní společnosti na konkrétním příkladě znamenají, že se jedná o společnost, která poskytuje svůj produkt přes zahraniční pobočky v různých zemích. •Tyto pobočky kontroluje (ovládá) a koordinuje aktivity z globální perspektivy. •„Jednat lokálně, myslet globálně“ •Za určité kvantitativní měřítko se považuje dosažení konsolidovaného obratu v zahraničí alespoň na úrovni 25 – 30%. Mezinárodní management vymezení •MNc multinational corporations •Poskytuje a zabezpečuje své produkty prostřednictvím zahraničních poboček v několika zemích, kontroluje podnikatelské politiky těchto poboček a řídí je z globální perspektivy (Štrach 2007) •Aktivní řízení podstatných přímých zahraničních investic ze strany firem, které mají dlouhodobý závazek s mezinárodní působností (Gooderham 2009) Mezinárodní management vymezení •Mateřskou zemí rozumíme stát, kde sídlí centrála společnosti, případně kde je společnost založena. •Hostitelskou zemí máme na mysli zemi, ve které pobočka MNC působí. •V souvislosti s mezinárodními společnostmi (MNE – multinational enterprise) zahrnující jak MNCs se hovoří v tomto smyslu i organizacích pracujících v neziskovém sektoru jako jsou Greenpeace, Červený kříž, církve atd. Mezinárodní management •Důvody pro mezinárodní formu managementu – expanze zvyšující konkurenceschopnost: •Defenzivní důvody: •Mezinárodní konkurence •Obchodní bariéry, regulace, restrikce •Požadavky a poptávka zákazníků •Sekundární FDI (automotive – dodavatele) Mezinárodní management •Ofenzivní důvody ke globální expanzi: •Úspory z rozsahu •Přístup na nové mezinárodní trhy •Prezentace nehmotných aktiv (transfer technologií) •Přístup k omezeným zdrojům •Úspory v nákladech •Investiční pobídky Mezinárodní management •Ofenzivní přístup lze charakterizovat vysokým stupněm pro-aktivního rozhodování a souladem se strategii uplatňovanou z pohledu vývoje ex ante. •U defenzivní přístupu je tomu naopak kdy se snažíme řešit situaci vyvolanou vnějšími činiteli z pohledu ex post. Mezinárodní management •Další členění podle věcné formy: 1.Přímý, nepřímý export versus management contract 2.Spolupráce v sítích z hlediska míry integrity: •Outsourcing •Strategické aliance •Společný podnik •3. Integrace •Holdingové uspořádání •Akvizice Internacionalizace podniku •Internacionalizace podniku popřípadě podnikových činností je spojena se zabezpečováním dlouhodobých podnikových cílů – koncepce + strategie. •Důvod: mezinárodní prostředí ve které se realizuje konkurenční výhoda, případně ji dále prohlubuje. •Pro internacionalizaci se v některých případech stává i jedinečná příležitost. Uppsala model •1. etapa: nepravidelný export = učení •2. etapa: export prostřednictvím zástupců = znalost •3. etapa: založení pobočky v host. zemi zajišťující prodeje =vnímaná nejistota •4. etapa: zahraniční produkce = vzestup a přizpůsobující se chování • dell_gray_logo.png dell_gray_logo.png 20 Confidential Internet era and exceptional growth (1995-2000) http://cdn.grin.com/images/preview-object/document.214796/cd0212ff67668088e4f202352b7e2a9d_LARGE.pn g •1995 – Dell.com • •1994 – 1999 – Sales grew at annual rate 49.5% from $3.5B to $25B • •Establishing factories around the world • •Decrease of direct cost by 15% •Growth in Asia-Pacific-Japan and Latin America • • • • • • Internacionalizace •Pro rozhodování ohledně podnikové internacionalizace platí: 1.Výhoda hromadné výroby = vývoz 2.Amortizace nákladů na V&V = licence 3.Cílový trh je větší = společný podnik • • Vstup na zahraniční trhy •Je obecně ovlivněn: •Jazyk – rozdíly •Spotřebitelské zvyklosti •Konkurence domácích a zahraničních výrobců •Doprava a pojištění (kabotáž) •Cenové, platební i měnové podmínky (Euro/USD) •Legislativní předpisy (obal, clo, jakost) •Rizika Rizika (dle Dvořáčka) •Ekonomická (finanční krize, obchodní bilance, ceny zdrojů …) •Geopolitická (politická stabilita, terorismus, korupce atd.) •Sociální (náboženství, demografie, migrace atd.) •Environmentální (znečištění, klima, vzácnost přírodních zdrojů atd.) • • Vstup na zahraniční trhy •Zdroj: Kubíčková, L.: Faktory úspěchu v internacionalizačním procesu MSP podnikajících v oblasti ICT, 2013 Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti - Vývoz •Vstup na zahraniční trhy prodejem svých produktů •Z hlediska způsobu získání údajů je možné se spokojit se základním rozdělením na •výzkum od stolu (desk research) •terénní výzkum (práce přímo v teritoriu). •Zpravidla se ovšem využívá kombinace obou způsobů. •Zaměření •Teritoriální průzkum trhu – místní trh a jeho obsazení na základě analýzy informací prostřednictvím SLEPT analýzy. •Komoditní výzkum trhu – zaměřen na produkt na daném trhu – oborová analýza. Teritoriální průzkum trhu •Teritoriální informace poskytují o svých zemích obvykle centrální banky, obchodní komory a specializované organizace na podporu zahraničního obchodu, některá ministerstva (zahraničních věcí, obchodu, financí) a některé další zdroje. •sběr všeobecných informací o trzích jednotlivých zemí, příp. regionů, •politické struktury a hospodářská politika státu, mechanismy působení a ovlivňování ekonomiky státem, •existence a úloha významných institucí, které nějakým způsobem ovlivňují podmínky trhu, např. připravují programy na rozvoj některého odvětví hospodářství, připravují zásadní legislativu (např. zpřísnění požadavků na vypouštění emisí do ovzduší, což může znamenat nárůst potřeb různého čistícího a diagnostického zařízení, •makroekonomické ukazatele (nejlépe v časových řadách), např. údaje o průmyslově a zemědělské výrobě, investiční výstavbě, vnitřního a zahraničního obchodu, o dopravě, financích, ukazatele životní úrovně, HDP apod. •solventnost trhu jako celku •daňový systém, •cla a celní systém, další doplňková cla a poplatky, vč. antidumpingových cel a s tím spojených procedur •metody zjišťování celní hodnoty, •požadované doklady a dokumenty při dovozu zboží, •technické předpisy, jako normy apod. •ochrana spotřebitele - v obecné rovině. •jaké jsou ve vztahu k předběžné zvolené zemi smluvní nástroje obchodní politiky (mnohostranné a dvojstranné - zejména obchodní smlouvy, platební dohody, smlouvy o zamezení dvojího zdanění a smlouvy o ochraně investic; z hlediska pohybu osob do dané země zajímavá i případná smlouva o bezvízovém styku) • •Zdroj: Businessinfo.cz • • Komoditní výzkum trhu •U komoditního výzkumu je pozornost soustředěna na vybrané druhy zboží obchodované na daném trhu a vše. co s tímto konkrétním zbožím bezprostředně souvisí. •obecné údaje o zboží, jeho vlastnostech, vývoji ceny a užitné hodnoty, jakosti, technologie výroby, technické požadavky na zboží atd., •objemy výroby vybrané komodity ve světovém měřítku, v hlavních producentských oblastech a případně ve zkoumaném teritoriu (pokud zde výroba existuje), měrné ukazatele výroby, •investiční činnost v příslušném výrobním odvětví, výzkum, vývoj, z toho prognózy objemů výroby a směrů technické rozvoje, •údaje o zahraničním obchodu dané komodity, tj. světový vývoz a dovoz celkem, hlavní vývozní a dovozní země, stupeň monopolizace, dovoz a ev. vývoz do/ze zkoumaného teritoria, hlavní dovozci, konkurence na zkoumaném trhu, •stanovení ceny, jejich vývoj a ev. vliv sezónnosti, •cla a daně pro zkoumané komodity, ev. další bariéry, příp. podpory, •možnost výroby, nebo částečné výroby (montáž, kooperace apod.) v místě, podmínky pro to, výhody a nevýhody v porovnání s dovozem hotového zboží (možnosti obejití bariér pro dovoz finálních výrobků). •potenciál trhu dané komodity (měření současné nasycenosti segmentu trhu s výrobky firmy), •vlastní postavení firmy na trhu, pokud je již nějakým způsobem na trhu přítomna, •postavení konkurence, •speciální odbytové příležitosti, tendry, zásady pro účast v nich, •cenová citlivost ( umožňuje mj. definovat minimální a maximální cenu výrobku firmy). •Zdroj: Businessinfo.cz Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti - Vývoz •Británie se snaží zvrátit rozhodnutí Indie nakoupit francouzské stíhačky Rafale místo strojů Eurofighter Typhoon. Britské stroje byly přitom jasným favoritem obřího tendru na nákup 126 nadzvukových letounů pro indické letectvo za více než 10 miliard dolarů. •Londýn doufá, že se ještě podaří indickou vládu přesvědčit, aby nakonec koupila britské letouny. Do své bývalé kolonie, považované za privilegovaného obchodního partnera, vyslali Britové zvláštní vyjednávací tým vedený ministrem pro mezinárodní bezpečnostní strategii Geraldem Howarthem. •"Úspěch Rafale v Indii může •přinést také průlom v tom, že •povzbudí další případné •zájemce o tento letoun. •V první řadě by to mohla •být Brazílie a dále malé •arabské monarchie jako Spojené arabské emiráty, Katar a Kuvajt," •Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/proc-nechcete-nase-tajfuny-zlobi-se-britanie-na-svou-byvalou-kolonii-1it-/zp r_nato.aspx?c=A120217_114353_zpr_nato_inc • Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti - Vývoz •Důvody pro volbu vývozu: •Nárůst obratu a postavení na trhu •Nižší závislost na trzích, kde společnost působí •Transfer know-how •Potenciál podnikové expanze s umístěním přebytečné kapacity •Informace o zahraniční konkurenci Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti - Vývoz •Dopady vývozních operací: •Podpora prodeje – nový koncept •Nárůst dodatečných administrativních nákladů •Volba vhodných lidských zdrojů •Ekonomika vývozu (doba splatnosti, balení, financování) •Získání exportních povolení Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti •Jedná se o volnou formu společného podnikání: •Obchodní zástupce •Reprezentant •Prodej licence •Výměnné obchody Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti •Obchodní zástupce: •Nabízí produkty jedné nebo několika firem. Jeho úloha se omezuje na prodej a poradenské služby. •Obchodní zástupce je samostatný a pracuje na základě provize. •Reprezentant: •Nabízí výrobky pouze jediné firmy. Tyto výrobky představují úplný sortiment zboží zastupované společnosti. Výběr určen podmínkami v místě působnosti. •Spolupracovníci reprezentanta jsou zaměstnanci firmy. • Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti •Prodej licence: •Předání know-how formou: •Technické dokumentace •Technické asistence •Zaškolením •Se zaplacením licenčního poplatku. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti •Výměnné obchody jsou formy pro vybrané obchodní aktivity: •Barter – zboží za zboží •Kompenzační obchod akceptace platby zbožím se zapojením třetí osoby •Obchod se zpětným nákupem (offsetové programy) •Za vítězstvím francouzských strojů v Indii podle něj stojí změna postoje Francie k transferu technologií, respektive k povolení licenční výroby. "V minulosti se tomu Paříž spíše bránila, avšak Indie to striktně požadovala, konsorcium Eurofighter s letounem Typhoon jí vyšlo vstříc, a proto i Francie musela reagovat,". •Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/proc-nechcete-nase-tajfuny-zlobi-se-britanie-na-svou-byvalou-kolonii-1it-/zp r_nato.aspx?c=A120217_114353_zpr_nato_inc • Investování v zahraničí •Patří mezi základní formy v pronikání na zahraniční trhy. •Rozdělujeme na: 1.Portfolio kapitál 2.PZI – přímá zahraniční investice (Greenfield, Brownfield, M&A) •Cílem je především: •Proniknutí na zahraniční trhy •Dosažení rentability, která je vyšší než v tuzemsku •Zajištění návratnosti vložených prostředků •Bezpečnost investování •Likvidita podnikání Literatura •Štrach, P.: Mezinárodní management, Grada Publishing 2009, ISBN 978-80-247-2987-9 •Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 •Gooderham N.P. – Nordhaug O.: International Management Cross-Boundary Callenges, Blackwell Publishing, 2003 ISBN 0-631-23341-5 •Murat Ali DULUPÇU a Onur DEMİREL, Isparta, Globalizace a Internacionalizace, Modul č. 3 Socrates Comenius 2.1, překlad: Mgr. Petr Hartmann •Skyva J.: Míry globalizace a zapojení České republiky do globalizačních procesů, Bakalářská práce PřF UK Praha 2008 •Forsgren M.: The concept of learning in the Uppsala internationalization process model: a critical review, International Business Review 11/ 2002, str. 257–277 • Literatura •Kubíčková, L.: Faktory úspěchu v internacionalizačním procesu MSP podnikajících v oblasti ICT, Acta academica karviniensia 3/2013, str. 119 – 128 •Blažek, L. –Šafrová Drášilová, A.: Nadnárodní společnosti v ČR. Vývojové trendy, organizace a řízení, kultura a odpovědnost. C.H.Beck,2013. •Mitringa I. – Štecák, L.: Dell Internationalization 1984 – 2004, Interní materiál Dell •Bisnode: Nejčastějšími zahraničními vlastníky českých firem jsou Rusové, červenec 2015 •