Ekonomika kultury Struktura přednášek a seminářů – jaro 2016 Přednášející: * Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (SŠ), * Doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (FS) 01. 24/ 2 INFOHODINA (FS) Informace o obsahu předmětu (Studijní materiály v IS MU) a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Předpoklady ke zkoušce. Ekonomika kultury – základní problémové okruhy. Definice kultury v různých pojetích - kulturologie – antropologie – ekonomie. Vývoj jednotlivých pojetí, diskuse přístupů a vymezení ekonomického pojetí kultury a kulturní hodnoty. 02. 2/3 PŘEDNÁŠKA (SŠ) Kulturní politika jako jedna z veřejných politik. Způsoby její tvorby a implementace. Modely kulturních politik ve světě a v ČR. Právní formy organizací v kultuře. Příspěvkové organizace jako poskytovatel veřejných kulturních služeb, alternativní právní formy – kulturní holdingy a veřejné kulturní instituce. Případová studie: Současná situace odvětví kultury v Brně. 03. 9/3 PŘEDNÁŠKA (FS) Systém fungování, provozu a řízení profesionálního umění a veřejná politika vůči němu. Financování kulturních činností. Tvorba cen. 04. 16/3 PŘEDNÁŠKA (FS) Informace o vybraných oborech umění v ČR. Současný stav, problémy a výzvy. 05. 23/3 PŘEDNÁŠKA (SŠ) Masmédia. Vývoj a postavení v dnešní společnosti, způsoby financování. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tištěná média, televize, rozhlas, internet, sociální sítě. Geneze jejich vývoje a vlivu. Hrozby mediální manipulace. Budoucnost veřejnoprávních médií. 06. 30/3 PŘEDNÁŠKA EXTERNISTY: „Mediální alternativy: komunitní, družstevní a další podobná média“ Jiří Plocek: Pubicista, hudebník a hudební redaktor. Původním povoláním biochemik. Pracoval v průmyslovém a akademickém výzkumu. Poté profesionální hudebník. V letech 1995-2005 producent a hudební vydavatel (Gnosis Brno). Od roku 2006 zaměstnán v Českém rozhlase Brno jako hudební redaktor a dramaturg. Publicistická činnost: mj. Literární noviny (2007-2009), MfDNES a Týden. 07. 6/4 SEMINÁŘ (FS + Vojtěch Müllner) Oblast masmédií · Český rozhlas Brno (sraz na Beethovenově před budovou ČRo, v 11.15hod) · Radio Proglas (sraz na Barvičové před budovou R Proglas, v 11.15 hod.) 08. 13/4 PŘEDNÁŠKA (FS) Kulturní dědictví a památková péče v zahraničí a v České republice. Veřejná politika vůči kulturním památkám - systém kulturních památek a náležitostí jejich ochrany, správy a udržování. 09. 20/4 PŘEDNÁŠKA (SŠ) Definice kulturních a kreativních průmyslů, historický vývoj koncepce a teorií kulturních a kreativních průmyslů. Aktuální výsledky účtu kultury v ČR. Metody hodnocení a vyjadřování ekonomických a sociálních výkonů a přínosů v odvětví kultury: CBA, SROI, multiplikační efekty dotací. 10. 27/4 SEMINÁŘ (SŠ i FS) Oblast živého umění: · Národní divadlo Brno · Centrum experimentálního divadla (podrobnosti budou upřesněny) 11. 4/5 SEMINÁŘ (SŠ i FS) Oblast kreativního umění: · Sono Centrum · Industra. (podrobnosti budou upřesněny) 12. 11/5 DIES ACADEMICUS Samostudium: Ekonomické a sociální dopady Evropských hlavních měst kultury. 13. 18/5 ZÁPOČTOVÝ SEMINÁŘ Písemný test Rozvrh: · Přednášky – vždy středa 11:05 - 12.35 v P103 · Semináře – vždy středa 3x v semestru, mezi 11.15 – 13.00 hod. v brněnské kulturní instituci. (Vždy včas sděleno a potvrzeno hromadným e-mailem). Způsob ukončení předmětu · aktivní účast na 2 seminářích · písemný test (alespoň na 55%), · písemná seminární práce (započítává se do známky) – min. 8 str. (řádkování 1,5) * esej nebo práce na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií, * nebo překlad vědeckého cizojazyčného textu z téže oblasti – dle vlastního výběru, schvaluje FS. · ústní zkouška o Rozprava nad testem a seminární prací/překladem. LITERATURA Základní/povinná literatura: · Ruth TOWSE. A Handbook of Cultural Economics. 1th ed, Cheltenham (UK). Northampton (USA): Edward Elgar Publishing, 2003.494 s. ISBN 1 84064 338 2 · Michelle REEVES. Measuring the economic and social impact of the arts: a review. · ADORNO, Theodor W. The culture industry: selected essays on mass culture. Edited by J. M. Bernstein. 1st pub. London: Routledge, 1991. viii, 210. ISBN 0-415-25380-2. · Simona ŠKARABELOVÁ - Jarmila NESHYBOVÁ , - Jaroslav REKTOŘÍK. Ekonomika kultury a masmédií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 210 s. ISBN 978-80-210-4267-4. (jen vybrané kapitoly 1, 2, 4 – 14, 17) Doplňková: · Gigi BRADFORD - Michael GARY - Glenn WALLACH, ed. The politics of culture: policy perspectives for individuals, institutions, and communities. Edited by. New York: New Press, 2000. xiv, 364 s. ISBN 1-56584-572-2 · Marta SMOLÍKOVÁ, ed. Management umění. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008. 167 s. · Radim Bačuvčík . Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. 1. vyd. Zlín: Verbum, 2012. 198 s. · McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3 · Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5