Co je to empirický výzkum • • • • • 24.2.2016 Co je věda I. •Věda – „užití systematických metod empirického zkoumání, teoretické analýzy dat a logického vyhodnocování argumentů za účelem vytvoření souhrnu znalostí v určité oblasti“ •Výsledky vědeckého procesu jsou neustále předmětem revize •Konfrontace s přírodními vědami (Pramen: Disman, 2008:15) Co je společné pro přírodní a sociální vědy? Empirický základ? Přírodní vědy studují přírodní svět, sociologie sociální svět. Hl. zásady sociálních věd: •Pokoušejí se vysvětlit, co se děje (nikoli co by se mělo stát), tzv. pozitivistická tradice. •Hledají pravidelnosti v sociálním životě. •Sociální vědci vysvětlují jednání souboru lidí (nikoli jednotlivců). •Realita je převedena do roviny proměnných. –Redukce počtu pozorovaných proměnných –Redukce počtu analyzovaných vztahů mezi nimi –Redukce populace na vzorek –Redukce časového kontinua – • • • • • Použité zdroje: Babbie, E., © 2010,2007, Disman, M.,2008. Hl. předpoklady pozitivismu · · Předmětem vědy mají být jen fakta zjistitelná přímou zkušeností. · Věda má být budována podle vzoru přírodních věd (jeho vědeckých metod). · K pokroku ve vědeckém poznání dochází prostřednictvím nepřetržitého kumulativního poznávání . • Co dělá vědu vědou? · · Specifický předmět studia. · Obsahově jednoznačná terminologie (vědecký jazyk). · Vlastní teorie, metody a techniky poznávání. · Systematizace poznatků . • * Urban, L. 2008. Sociologie trochu jinak. MODEL EMPIRICKÉ VĚDY 8 Cíle výzkumu •1. Explorace – průzkum počáteční, hrubé porozumění nějakému jevu •2. Deskripce – popis přesné měření a popis vlastností populace nebo jevu. Co, jak, kolik? •3. Explanace – vysvětlení odhalení a popis vztahů mezi různými aspekty sledovaného jevu > Proč? Volba a formulace výzkumného problému Na začátku výzkumu se musíme rozhodnout: •Co chceme zjistit – jaký bude účel a co bude cíl výzkumu? •Musíme se rozhodnout, jaký typ informací/dat nás bude zajímat (kvalitativní x kvantifikovatelné) ? •Jak budeme data získávat? •Jak budeme data analyzovat? • • Punch, K.F., 2008 Testování vs. porozumění Kvantitativní Kvalitativní cílem je testování hypotéz cílem je formulace, vytvoření teorie (hypotéz) deduktivní logika induktivní logika omezený rozsah informace o mnoha jednotkách/jedincích mnoho informace o malém počtu jednotek/jedinců redukce reality na proměnné a sledované vztahy mezi nimi redukce počtu sledovaných jedinců/jednotek Rozlišujeme: •Téma resp. předmět výzkumu •Výzkumný problém, zúžení předmětu na některé jeho významné aspekty, tedy co chceme zjistit? •Výzkumná otázka (cíl) - konkrétní otázka na kt. hledáme prostřednictvím výzkumu odpověď. •Hypotézy • • • • Mareš, Rabušic, 2006 Zadání — Představte si, že před zavedením školného si vás MŠMT pověřilo, abyste výzkumem zjistili postoje těch osob, kterých se to nejvíc dotkne, tedy studentů, resp. jejich rodin. Ministerstvo bude nejvíce zajímat, jak se postoje studentů ke školnému budou lišit: —Podle socio-ekonomického postavení rodiny dotazovaných —Podle představ respondentů o sociální spravedlnosti —Podle dalších relevantních kritérií, které mohou mít vliv na postoje ke školnému (ministerstvo zde spoléhá na vaši odbornou erudici). Úkol na další hodinu (na 9.3.) — —Přečtěte si první kapitolu z: — Babbie, E.: The Practise of Social Research. Cengage Learning, Wadsworth 2010, 2007. Vybraný rozsah: str. 3-30. — Kniha je dostupná v knihovně ESF. — Doporučená literatura •Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2009 (či starší vydání). •Punch, K.F.: Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha 2008. •Surynek, A., Komárková, R., Kašparová, E.: • Základy sociologického výzkumu. Management Press, Praha 2001. •Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Slon, Praha 2005. • • •